Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2006, 21:29
Rata
Rata is offline
Omdat ik vast zat aan een huurcontract van een jaar, heb ik mijn kamer (illegaal) verhuurd aan een jongen.
Het is de bedoeling dat die jongen vanaf 1 augustes officieel in mijn kamer gaat wonen.

Ons studentenhuis bestaat uit 3 kamers,'één van 260 euro, 230 euro en een kleine van 210 (de mijne) De huurbedragen gaan per 1 juli met 2,3 procent omhoog

De beheerder stelt een aantal voorwaarden aan de nieuwe huurder:
- een huurprijs van 250 (inclusief)
- waarborgsom ter grootte van 2 maanden huur, een maand huur vooruit en contactkosten ter grootte van 125 euro excl BTW

Mag de beheerder de huur fors verhogen wanneer er een nieuwe huurder de kamer betrekt. De kamer wordt zo onaantrekkelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2006, 22:30
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als het nog binnen de grenzen van een redelijke huurprijs ligt, mag hij dat zeker vragen. Jouw huurcontract wordt immers ontbonden.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 22:30
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Die contractkosten vind ik overigens wel opvallend. Dat ken ik echt niet van kamerhuurcontracten.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 06:57
Verwijderd
Borgsom is een beetje aan de hoge kant, een maand vooruit daarnáást vind ik ronduit vreemd. Cont(r)actkosten bij een particuliere verhuurder is ronduit onzin.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 07:46
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Hij mag het vragen alleen is indeze de huurstijging niet echt reeel, er van uitgaan dat de jou kamer kleiner is. Tenzij jou huidige kamer meer voordelen bied dan die de kamer van 230 euro.
Ik vind overigens 750 euro vooraf betalen wel veel.
Verder vind ook ik die contractkosten vaag :-s
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 08:01
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
die huurverhoging mag volgens mij wel. (kamerhuren zijn sowieso idioot hoog, omdat studenten die een kamer huren vaak geen keus hebben wordt er nogal misbruik van gemaakt. Alle kamers zijn duurder dan het budget wat de overheid heeft vastgesteld voor 'huur' voor studenten).

die contractkosten zijn raar.

die maanden vooruit huur betalen - woningstichtingen / corporaties mogen dat echt niet meer doen tegenwoordig, dus ik betwijfel of dat wel zomaar mag.
sowieso, dat is voor iedereen een flinke smak geld, maar zeker voor een studentje.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 11:11
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-05-2006 @ 09:01 :
die huurverhoging mag volgens mij wel. (kamerhuren zijn sowieso idioot hoog, omdat studenten die een kamer huren vaak geen keus hebben wordt er nogal misbruik van gemaakt. Alle kamers zijn duurder dan het budget wat de overheid heeft vastgesteld voor 'huur' voor studenten).

die contractkosten zijn raar.

die maanden vooruit huur betalen - woningstichtingen / corporaties mogen dat echt niet meer doen tegenwoordig, dus ik betwijfel of dat wel zomaar mag.
sowieso, dat is voor iedereen een flinke smak geld, maar zeker voor een studentje.
Jah een hurverhoging mag wel, alleen denk ik dat deze als niet reel kan worden verantwoord aangezien een grotere kamer maar 230 kost
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 11:24
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-05-2006 @ 07:57 :
Borgsom is een beetje aan de hoge kant, een maand vooruit daarnáást vind ik ronduit vreemd.
Ja, dat was me nog niet eens opgevallen. Twee maanden huur als borg ken ik wel, maar dan nóg een maand vooruit laten betalen ..? Daar heb je toch borg voor? Mijn verhuurder begint ook pas met zaniken, een maand nadat ik mijn huur had moeten betalen, puur omdat hij de borg ook nog heeft.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 11:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
PHP-code:
Maximale toegestane huurverhoging bovenop inflatie per woning
                           1 juli 2005    1 juli 2006       1 juli 2007
gereguleerde woningen       1
,5%         1,5%          2,5%    
te liberaliseren woningen    -           2,0%          3,0
Hangt ervan af waar die kamer onder valt, maar als het ding beschermt of op dit moment te liberaliseren is dan is die huurverhoging niet toegestaan.

Contractkosten zijn bezopen, dat ben ik werkelijk nog never tegengekomen.

Voor die 2 maanden vooruit, dat lijkt me ook erg vaag.
Je zou het kunnen vragen bij VROM.

edit: die lijst heb ik via google van de site van VROM geplukt overigens
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 18-05-2006 om 12:22.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 16:13
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
laatste opmerking : die contractkosten, daar staat 'ex btw'. Dat mag helemaal niet. Naar de consument toe is de ondernemer verplicht om de prijzen inclusief btw te melden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 16:18
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2006 @ 12:41 :
Hangt ervan af waar die kamer onder valt, maar als het ding beschermt of op dit moment te liberaliseren is dan is die huurverhoging niet toegestaan.
Het gaat hier niet om een huurverhoging binnen de looptijd van het contract. Dit is dus niet van toepassing.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 16:18
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-05-2006 @ 17:13 :
laatste opmerking : die contractkosten, daar staat 'ex btw'. Dat mag helemaal niet. Naar de consument toe is de ondernemer verplicht om de prijzen inclusief btw te melden.
Niet als je daar expliciet "exclusief BTW" bij vermeldt.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 16:41
Verwijderd
Volgens mij mag een verhuurder de huur omhoog gooien als er een nieuwe huurder komt (en dan geldt die regel van 1, 2, 3, 4, 5 % of wat dan ook niet) en dan kan het zo zijn dat de huur hoger wordt dan die iemand die al langer in het huis woont voor een grotere kamer betaald. (Zo heb ik ook net zoveel betaald voor een huis als iemand met een kleiner huis, omdat zij er later kwamen wonen.)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 18:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-05-2006 @ 17:41 :
Volgens mij mag een verhuurder de huur omhoog gooien als er een nieuwe huurder komt (en dan geldt die regel van 1, 2, 3, 4, 5 % of wat dan ook niet) en dan kan het zo zijn dat de huur hoger wordt dan die iemand die al langer in het huis woont voor een grotere kamer betaald. (Zo heb ik ook net zoveel betaald voor een huis als iemand met een kleiner huis, omdat zij er later kwamen wonen.)
Ja, dat is ook heel logisch. Huurprijzen van kamers mogen alleen niet de redelijkheid ontstijgen, dan kun je via VROM huurverlaging aanvragen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 22:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 18-05-2006 @ 17:18 :
Het gaat hier niet om een huurverhoging binnen de looptijd van het contract. Dit is dus niet van toepassing.
Taxeren zou ik zeggen. Als een kleinere kamer meer huur zou kosten dan een grotere ernaast, en de verhuurder niet kan aantonen dat de huur van die grotere kamer uit de maat loopt, dan is de zaak van de verhuurder daarbij op voorhand kansloos.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 07:49
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 18-05-2006 @ 17:18 :
Niet als je daar expliciet "exclusief BTW" bij vermeldt.
Nee, dan mag het nog niet.

daarnaast, die huurbaas draagt ws helemaal geen btw af, dus dat slaat uberhaupt nergens op.

maar ach, kamerhuurders worden uitgeknepen door huisbazen, what else is new...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 10:40
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-05-2006 @ 08:49 :
Nee, dan mag het nog niet.
Ik heb het bij oprichting van ons bedrijf nagevraagd, maar het zou kunnen dat wij het wel mogen omdat onze voornaamste doelgroep bedrijven zijn en slechts een heel klein deel van de klanten particulieren. Ik weet het niet. In ieder geval was het geen probleem.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 10:41
eelco
Avatar van eelco
eelco is offline
Citaat:
Rata schreef op 17-05-2006 @ 21:29 :
Omdat ik vast zat aan een huurcontract van een jaar, heb ik mijn kamer (illegaal) verhuurd aan een jongen.
Het is de bedoeling dat die jongen vanaf 1 augustes officieel in mijn kamer gaat wonen.

Ons studentenhuis bestaat uit 3 kamers,'één van 260 euro, 230 euro en een kleine van 210 (de mijne) De huurbedragen gaan per 1 juli met 2,3 procent omhoog

De beheerder stelt een aantal voorwaarden aan de nieuwe huurder:
- een huurprijs van 250 (inclusief)
- waarborgsom ter grootte van 2 maanden huur, een maand huur vooruit en contactkosten ter grootte van 125 euro excl BTW

Mag de beheerder de huur fors verhogen wanneer er een nieuwe huurder de kamer betrekt. De kamer wordt zo onaantrekkelijk.
De huur mag verhoogd worden, immer er komt een nieuwe huurder in. Een waarborg van een maand is bij huur huizen standaard. Bij kamers zou het kunnen maar komt het bijna nooit voor. Dit is alleen als de woning snel verlaten wordt zodat hij een maand kan opvangen.

Contractkosten??? je huurt de kamer, je koopt hem niet dus dat is pure B.S. Tenzij je je kamer bij een makelaar huurt maar dat lijkt me sterk
__________________
Play without fear, play to win and honor will be upon you
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-05-2006, 10:47
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2006 @ 23:08 :
Taxeren zou ik zeggen. Als een kleinere kamer meer huur zou kosten dan een grotere ernaast, en de verhuurder niet kan aantonen dat de huur van die grotere kamer uit de maat loopt, dan is de zaak van de verhuurder daarbij op voorhand kansloos.
Je mag best voor de ene kamer veel meer vragen dan voor de ander, zolang de huurprijs van de "dure" kamer maar binnen de grenzen van de redelijkheid ligt. De maximaal te vragen huurprijs stijgt soms harder dan de wettelijk gestelde maximale huurverhoging. Als het contract ontbonden is, kunnen weer geheel nieuwe eisen gesteld worden aan een eventuele nieuwe huurder, ongeacht de huurprijzen van andere kamers. Het gebeurt vaak dat mensen die een huis, appartement of kamer huren daar érg lang in zitten en vervolgens tegen belachelijk lage huurprijzen kunnen huren. Wanneer die eruit gaan en er nieuwe huurvoorwaarden kunnen worden opgesteld, kan die huurprijs gemakkelijk verdubbelen. Mijn oom en tante bijvoorbeeld, huren voor nog geen 150 euro per maand een enorm appartement met twee verdiepingen in hartje Amsterdam. Alleen maar omdat ze er al 40 jaar zitten.

VROM heeft richtlijnen die stellen hoeveel je maximaal voor een bepaalde kamer kunt vragen, maar dat heeft niets, maar dan ook absoluut niéts te maken met huurverhogingen, de huurprijzen van andere kamers of wat dan ook. Dat kan ook niet.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Gestegen energiekosten studentenhuis
Verwijderd
27 13-07-2009 14:52
Werk, Geld & Recht Wasmachine in studentenhuis
Gadje
40 16-12-2006 11:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Balkenende - Bos
WärteR
500 06-11-2006 15:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Op wie ga je stemmen? #2
Mark Almighty
500 27-10-2006 20:26
De Kantine Op welke partij zou jij stemmen als er nu verkiezingen waren?
Hongaar
456 07-11-2005 14:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:17.