Oud 26-02-2002, 15:51
Creep
Avatar van Creep
Creep is offline
Ik zit al een tijdje te denken om met school te kappen. Ik ben totaal niet gemotiveerd. Mijn cijfers zijn zo slecht nog niet, maar wordt er gewoon zwaar deprimistisch van. ik ben 17 jaar, bijna 18 en zit in 4 havo. Ik heb eerst mavo gedaan, ben toen naar ROC gegaan, maar opleiding/manier van lesgeven en leerlingen bevielen me totaal niet. Aangezien ik nog totaal niet wist wat ik van plan was om te gaan doen ben ik havo gaan proberen, maar vooral dit jaar weet ik waar mijn intresses liggen. Vandaag ging ik naar een open dag van "Culturele en Maatschappelijke Vorming", Een HBO in Amsterdam. Deze opeleiding trok me erg aan en ik weet haast wel zeker dat ik deze opleiding/richting zou willen doen. Maar wat ik altijd van plan was, was om een paar jaar tussen havo uit te gaan, om te werken, mezelf te leren kenne, rijbewijs halen, reizen, opmezelf wonen, etc...
Nou vertelde 1 van die studentes van die opleiding die ons voorlichten een verhaal aan mij, dat ze op haar 18de gestopt was met 6 VWO en dat ze toen is gaan reizen/werken, en op haar 21ste toelatingsexamen gedaan op het CMV. Deze bestond uit 3 zelfgekozen vakken, met voorafgaand 3 weken vrijwillig les. Nou zei ze dus ook dat deze helemaal niet moeilijk was. Ik ben heel erg jaloers op zulke mensen en zou het natuurlijk zelf ook kunnen doen ALS mijn ouders zoon plan niet volstrekt belachelijk zouden vinden. Mijn ouders geloven niet in zulke omwegen en willen gewoon dat je een opleiding doet en dan HBO en dan gaat werken, zonder avontuur zeg maar en heel burgerlijk. Ze zouden met tig dingen kunnen komen waarom het dom zou zijn om zoiets te doen, maar als ik het niet doe, dan weet ik bijna zeker dat wanneer ik ouder ben er spijt van heb dat ik mijn jeugd zo saai heb doorgebracht. Dat doe ik nu al als ik terug kijk op de afgelopen 2 jaar. Opzich komt het ook bijna op hetzelfde neer, of ik nou eerst mijn havo haal (dan ben ik 19), en er dan 2 jaar tussen uitga (dan ben ik 21) of er nu mee kap en wacht tot mijn 21ste op een toelatingsexamen.
Opzich kan ik de Havo wel halen, tis dat ik super ongemotiveerd ben en met tegenzin op school zit, ik haal voor toetsen wel goeie cijfers, terwijl ik alleen maar voor de toets even het boek doorlees. P.O.'s en inleveropdrachten echter, waar je je voor moet inzetten heb ik nooit op tijd af.
Ik weet nu niet wat te doen, of ik gewoon moet doorzetten met wat ik wil en tegen mijn ouders moet ingaan of maar braaf door moet leren.
Wat zouden jullie doen in zoon soort situatie? En kan iemand me wat meer vertellen over de moeilijkheidsgraad van zoon toelatings-examen? Khoop dat mensen me hier meer over kunnen vertellen, zodat ik misschien betere arguementatie heb tegenover mijn ouders als ik de discussie aanga.

Alvast bedankt, Creep.
__________________
De helft van jullie ken ik niet half zo goed als ik zou willen; en van minder dan de helft van jullie houd ik half zoveel als jullie verdienen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2002, 17:37
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Ik snap het punt van je ouders wel. Als je eenmaal je HAVO hebt, heb je een bepaalde zekerheid. Je wordt dan hoe dan ook toegelaten tot het HBO en je hoeft dan niet steeds een toelatingsexamen te doen als je bijvoorbeeld nog wilt switchen van opleiding. Verder draagt een HAVO diploma natuurlijk meer bij aan je algemene ontwikkeling/intelligentie/kennis. Maar ik denk dat je er met je huidige opleidingsniveau ook wel komt. Misschien zijn ze ook wel bang dat je niet meer wilt studeren als je eenmaal hebt gewerkt.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 17:44
Black Sugar
Avatar van Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik ben elf gestopt met de Havo dit jaar. Ik was vorig jaar blijven itten en wegens omstandigheden ou ik het dit jaar waarschijnlijk ook niet halen.
Nu doe ik een MBO opleiding. Ik wilde Havo doen om naar de kunstacedemie te gaan, maar de opleiding die ik nu doe sluit daar elfs beter op aan. Het is een soort kunstacedemie op MBO nivo. Je maakt al veel eigen werk (wat belangrijk is als je naar bijvoorbeeld de kunstacedemie wil.) En je doet veel ervaring op, waaronder werkervaring.
Ik ben echt blij dat ik het heb gedaan.
Havo was echt niks voor mij, al dat leren voor vakken waar ik later toch niks mee wilde. Het boeide me echt niet. Dit wel en ik merk dat ik nu gewoon veel gemotiveerder ben voor school.
Ik weet niet of je wat aan mijn reply hebt, maarja.
Werken ou ik op jonge leeftijd nog niet doen, mischien voor een half jaartje omdat je midden in het jaar bent gestopt ofow.
Maar het is maar net waar jij je prettig bij voelt. Toch vind ik een diploma ook wel heel belangrijk. Maar als het nou eenmaal o loopt dan loopt het o.
__________________
Everything in moderation. Including moderation.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 18:11
Creep
Avatar van Creep
Creep is offline
Bedankt voor moeite te nemen om het te lezen en te reply-en. Ik ben van plan om een brief te maken (heb al klad) en die aan mijn ouders te geven... Ben alleen bang dat ze me niet serieus nemen en zullen denken dat het "Pubertijd" is ofzo...

GrtZ Creep
__________________
De helft van jullie ken ik niet half zo goed als ik zou willen; en van minder dan de helft van jullie houd ik half zoveel als jullie verdienen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 11:37
Creep
Avatar van Creep
Creep is offline
up
__________________
De helft van jullie ken ik niet half zo goed als ik zou willen; en van minder dan de helft van jullie houd ik half zoveel als jullie verdienen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 14:04
Ranee
Ranee is offline
Het lijkt me toch handiger om je HAVO af te maken en daarna je avontuur in te stappen. Het kan namelijk heel goed zijn dat je op je 21e toch iets anders wil dan CMV; ik wist het eerst ook niet. Ik ben nu 21 en doe iets heel anders dan ik op mijn 17e of 18e van plan was. En al helemaal als je gaat reizen en werken, dan blijkt de wereld toch wel groter dan je nu weet.
Dus als je dan havo hebt, kan je in elk geval meer kanten op.

Je kan trouwens ook altijd een toelatingstoets doen voor de universiteit (ook vanaf je 21e); als je echt zo makkelijk leert als je zegt, dan zou ik dat ook niet uitsluiten.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 20:44
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
Als je echt met zoveel tegenzin op school zit denk ik inderdaad dat het misschien beter is om er mee te kappen. Ik heb het ook echt helemaal gehad eigenlijk, alleen als ik nog 3 maandjes door zet heb ik straks een vwo diploma dus ik ga er nog even voor. Maar ja, jij moet hierna dus nog een jaar. Ik snap niet dat het er zoveel toe doet hoe je op een vervolgopleiding terecht komt; of t nou d.m.v. een toelatingstoets is of een havo diploma. Als je een diploma hebt heb je misschien wel meer zekerheid, maar uiteindelijk maakt het niet echt veel verschil. Als je kiest om er mee te stoppen kun je dat natuurlijk wel het beste nu doen, want als je daar in 5 havo mee komt heb je weer zoveel maanden verspild zeg maar.
Ik denk dat er voor iedereen gewoon een andere weg kan zijn om er te komen. Mijn oom bijvoorbeeld heeft amper de mavo gehaald maar is nu wel directeur van een groot bedrijf. Ik bedoel maar, zo'n diploma is echt geen garantie voor succes en andersom.
Niet alles gaat om school in het leven. Het is ook belangrijk dat je lekker in je vel zit!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 07:58
blondie9999
blondie9999 is offline
ik heb daar ook mee gezeten maar toch niet gedaan ook gingen mijn punten omhoog!!Ik zit ook in 4 havo en ben 16 mzzl he!Niet met school kappen gewoon proberen he doeii
__________________
ikkuh
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 14:40
Psychologie weet niet hoe ik dit moet noemen
GUANO APES!!
13 17-05-2005 12:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoofddoekjes, II
Joostje
152 07-10-2004 17:57
Psychologie Problemen met mezelf, de wereld, studie en nog veel meer.
SpaRood
28 19-08-2004 02:11
De Kantine Zelfdiscipline
Aletheia
39 15-01-2003 15:04
Drugs & Alcohol kappen met zuipen
the Comebackkid
14 12-07-2002 23:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.