Oud 03-10-2013, 09:13
kokolol
kokolol is offline
hoi mensen,

ik had gisteren baklava gehaald bij een Turkse supermarkt, en ik vond het een super product echt erg lekker

Wie haalt er ook wel is baklava en wat vind je ervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2013, 16:52
Inez-Yalciner21
Inez-Yalciner21 is offline
Hoi kokolol,

Ik ben van turkse afkomst en maak dus vaker zelf baklava ik vind het super lekker als tussendoortje en als toetje
Ik hoop dat je iets aan mijn mening had
Met citaat reageren
Oud 19-10-2013, 15:19
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Hoi kokolol,

Ik ben van turkse afkomst en maak dus vaker zelf baklava ik vind het super lekker als tussendoortje en als toetje
Ik hoop dat je iets aan mijn mening had
Heb je toevallig een recept? Want ik wil heeeeeel graag baklava zelf maken en het echte Turkse recept is natuurlijk het beste!!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2013, 15:20
Verwijderd
baklava is grieks
Met citaat reageren
Oud 19-10-2013, 15:59
Verwijderd
Nee.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2013, 17:15
Verwijderd
Citaat:
baklava is grieks
zoals heel veel soorten eten is baklava te omschrijven als byzantijns. Griekenland, Turkije, Azerbadjan, allemaal een beetje dezelfde eetcultuur. Het woord baklava is in elk geval Turks, in het Grieks klinkt het meer als baklavaas.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2013, 12:12
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
baklava is grieks
De eeuwige discussie

Persoonlijk vind ik de Turkse lekkerder dan de Griekse. Vandaar dat ik stelde dat het Turkse recept het beste is. Maar dit is persoonlijke voorkeur, en beide producten lijken dus erg op elkaar.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2013, 17:40
xxxmexxx
xxxmexxx is offline
Hee,
ik maak ook wel eens baklava (heeerlijk!) en ik gebruik het recept van de Albert Heijn:
INGREDIËNTEN
1/2 pak filobladerdeeg (diepvries, a 225 g)
200 g gepelde walnoten
1 theelepel kaneel
1/4 theelepel gemalen kruidnagel
60 g boter
75 g suiker
1 sinaasappel
4 eetlepels vloeibare honing
BEREIDEN
2 uur van tevoren: filodeeg volgens gebruiksaanwijzing laten ontdooien.) Oven voorverwarmen op 175 °C of gasovenstand 3. Walnoten (in keukenmachine) fijn hakken, kaneel en kruidnagel erdoor mengen. In pannetje boter smelten. Vorm met boter bestrijken. Vellen deeg in breedte halveren. Velletje deeg in vorm leggen, met boter bestrijken. Dit nog 3 keer herhalen. Helft van walnotenmengsel erover verdelen. Afdekken met 2 beboterde velletjes deeg. Rest van walnotenmengsel erop scheppen. Afdekken met rest van velletjes deeg, elk velletje met boter bestrijken. Met scherp mes inkepingen maken voor 8 stukjes. Baklava in midden van oven in ca. 35 minuten lichtbruin bakken.
NABEREIDEN
Intussen sinaasappel schoonboenen en schil raspen. Sinaasappel uitpersen, sap zeven en met water aanvullen tot 1 dl. Suiker met sinaasappelrasp en verdund sap aan de kook brengen. Op laag vuur ca. 5 minuten tot siroop in laten koken. Honing erdoor roeren, tot gebruik af laten koelen. Baklava uit oven nemen en siroop erover schenken. Baklava minstens 1 uur laten staan om siroop goed in te laten trekken (Ik laat hem meestal een nacht staan). Via inkepingen in blokjes snijden. Baklava lauwwarm of op kamertemperatuur serveren.

Laatst gewijzigd op 23-10-2013 om 17:52.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2013, 16:46
Gonny97
Gonny97 is offline
Citaat:
Hee,
ik maak ook wel eens baklava (heeerlijk!) en ik gebruik het recept van de Albert Heijn:
INGREDIËNTEN
1/2 pak filobladerdeeg (diepvries, a 225 g)
200 g gepelde walnoten
1 theelepel kaneel
1/4 theelepel gemalen kruidnagel
60 g boter
75 g suiker
1 sinaasappel
4 eetlepels vloeibare honing
BEREIDEN
2 uur van tevoren: filodeeg volgens gebruiksaanwijzing laten ontdooien.) Oven voorverwarmen op 175 °C of gasovenstand 3. Walnoten (in keukenmachine) fijn hakken, kaneel en kruidnagel erdoor mengen. In pannetje boter smelten. Vorm met boter bestrijken. Vellen deeg in breedte halveren. Velletje deeg in vorm leggen, met boter bestrijken. Dit nog 3 keer herhalen. Helft van walnotenmengsel erover verdelen. Afdekken met 2 beboterde velletjes deeg. Rest van walnotenmengsel erop scheppen. Afdekken met rest van velletjes deeg, elk velletje met boter bestrijken. Met scherp mes inkepingen maken voor 8 stukjes. Baklava in midden van oven in ca. 35 minuten lichtbruin bakken.
NABEREIDEN
Intussen sinaasappel schoonboenen en schil raspen. Sinaasappel uitpersen, sap zeven en met water aanvullen tot 1 dl. Suiker met sinaasappelrasp en verdund sap aan de kook brengen. Op laag vuur ca. 5 minuten tot siroop in laten koken. Honing erdoor roeren, tot gebruik af laten koelen. Baklava uit oven nemen en siroop erover schenken. Baklava minstens 1 uur laten staan om siroop goed in te laten trekken (Ik laat hem meestal een nacht staan). Via inkepingen in blokjes snijden. Baklava lauwwarm of op kamertemperatuur serveren.
Ah bedankt! Dat ga ik eens maken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Neuksaaiks #1653
Verwijderd
500 10-05-2012 19:54
Eten & Drinken Wat heb je vandaag allemaal gegeten en gedronken? #22
dennis018
500 19-09-2007 16:48
De Kantine Turks of Grieks...?
nati
2 31-05-2006 19:07
Eten & Drinken post jouw favo. gerecht
psdemon
102 05-12-2005 15:23
Eten & Drinken Centraal thema: Toetjes
murwari
65 22-03-2005 12:12
Eten & Drinken wat is...
standby
38 18-01-2005 15:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.