Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2014, 13:25
Nevlin
Nevlin is offline
Hallo

Ik vertel jullie even over het gedrag van mijn 18-jarige zus.

Ze had een vriendje dat een hele slechte invloed had op haar, ze vertrok zonder iets te zeggen, ging niet naar school, werd snel kwaad en hielp thuis met niets. Daar is het begonnen. 2 jaar geleden. Nu het gedaan is tussen hen dachten we dat het beter ging gaan maar het werd juist erger. Nu heeft ze in totaal dit schooljaar 2+ maanden gemist en zit ze thuis. Ze is bijna nooit thuis ( altijd naar vrienden of gaan feesten ) en als ze thuis zit doet ze niks en klaagt ze dat ze zonder geld zit.( hoe kan ze dan uitgaan? ). Ik heb pas tot de conclusie gekomen dat mijn spaarpot leeg was en dat mijn zus verantwoordelijk was. Ze heeft uiteindelijk bekend maar wil het niet terug geven omdat ze het niet kan. "Ik ben werk aan het zoeken." ,maar dat zijn allemaal leugens. Ze heeft haar zesde jaar niet eens afgemaakt. Het gaat hier om 50 euro maar dat vindt zij heel weinig. "Maar 50 euro dat is niets, ik geef dat wel terug hoor geen stress. Ze is heel luidruchtig met muziek en stem, ze roept en scheldt als iets haar niet zint. Haar kamer is een stort en ze laat alles vuil achter.(make-up en dergelijk) Mijn ouders zijn er elke dag kapot van en we kunnen absoluut niets doen. Iedereen van de familie zit er mee in en we hebben al talloze uren met haar gepraat maar niets helpt.


Bedankt voor het lezen, geef me tips over hoe ik haar moet aanspreken en beantwoorden want dit gaat te ver.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2014, 13:35
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Poe, dat is een lastige situatie.
Misschien kan je met haar een datum afspreken wanneer jij het geld terug hebt. Spreek met haar af dat er consequenties volgen als ze het geld dan niet terug gegeven heeft.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 12-06-2014, 14:38
Verwijderd
De vlakke hand.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2014, 20:01
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Voortaan je geld op je rekening bewaren en niet in een spaarpot.

Verder lijkt het mij een zaak van je ouders. Waarom trappen die je zus het huis niet uit?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2014, 15:53
Nevlin
Nevlin is offline
Citaat:
Voortaan je geld op je rekening bewaren en niet in een spaarpot.

Verder lijkt het mij een zaak van je ouders. Waarom trappen die je zus het huis niet uit?


Het meeste van mijn geld staat altijd direct op een rekeing, maar je hebt thuis ook wat geld nodig voor als je het nodig hebt, die spaarpot ligt niet gewoon op mijn bureau maar ik vertop het. Mijn zus zoekt er dan echt achter en dat stoort me het ergst. Iemand die ECHT ZOEKT naar geld... Dat is toch gewoon niet normaal, zeker van je zus. Die spaarpot was ook niet gemakkelijk om te vinden hoor.... Mijn ouders weten er wel van, ze heeft al veel leed gebracht maar buitentrappen gaat toch zomaar niet... ik bedoel ze is nog steeds familie...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2014, 16:03
Nevlin
Nevlin is offline
Citaat:
Poe, dat is een lastige situatie.
Misschien kan je met haar een datum afspreken wanneer jij het geld terug hebt. Spreek met haar af dat er consequenties volgen als ze het geld dan niet terug gegeven heeft.

Ik zei: " Ik wil dat geld ten laatste zondag (vandaag) terug." Op mijn serieusheid en woede lacht ze natuurlijk. Consequenties opstellen daartegen gaat niet, ze komt die toch niet na en huisarrest is onmogelijk. Ze heeft al een keer door de toiletraam willen kruipen. Niemand heeft een grip op haar en daar geniet ze overduidelijk van. Ze heeft geen wetenheid van wat goed of slecht is. Ik vertelde mijn ouders dit en ik stelde voor om met haar naar de politie te gaan maar daar moesten ze nog over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2014, 16:05
Nevlin
Nevlin is offline
Citaat:
De vlakke hand.

Geweld gaat niets oplossen, dan gaat ze alleen nog meer het huis uit, het is ook al weer 2 dagen geleden dat ik ze nog zag. Geen contact.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2014, 06:44
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik zei: " Ik wil dat geld ten laatste zondag (vandaag) terug." Op mijn serieusheid en woede lacht ze natuurlijk. Consequenties opstellen daartegen gaat niet, ze komt die toch niet na en huisarrest is onmogelijk. Ze heeft al een keer door de toiletraam willen kruipen. Niemand heeft een grip op haar en daar geniet ze overduidelijk van. Ze heeft geen wetenheid van wat goed of slecht is. Ik vertelde mijn ouders dit en ik stelde voor om met haar naar de politie te gaan maar daar moesten ze nog over nadenken.
Geef haar wel enige ruimte om aan het geld te komen. Wat ze niet heeft kan ze niet teruggeven.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 16-06-2014, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Geef haar wel enige ruimte om aan het geld te komen. Wat ze niet heeft kan ze niet teruggeven.
Onzin. Ze heeft haar ruimte gehad. Bovendien: als ze echt zoveel uitgaat en nooit thuis is, heeft ze echt wel geld, haar zusje heeft alleen niet de prioriteit. Dat blijkt uit dit hele verhaal wel.

TS: je zus heeft het waarschijnlijk heel erg moeilijk, maar ze maakt alles zo kapot. Ze is achttien, dus Jeugdzorg gaat waarschijnlijk niks doen, maar misschien eens kijken naar een soort woongroepen/begeleid wonen? Zoals het nu gaat, is natuurlijk geen optie: jij en je ouders gaan er op den duur aan onderdoor.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2014, 16:29
Nevlin
Nevlin is offline
Citaat:
Onzin. Ze heeft haar ruimte gehad. Bovendien: als ze echt zoveel uitgaat en nooit thuis is, heeft ze echt wel geld, haar zusje heeft alleen niet de prioriteit. Dat blijkt uit dit hele verhaal wel.

TS: je zus heeft het waarschijnlijk heel erg moeilijk, maar ze maakt alles zo kapot. Ze is achttien, dus Jeugdzorg gaat waarschijnlijk niks doen, maar misschien eens kijken naar een soort woongroepen/begeleid wonen? Zoals het nu gaat, is natuurlijk geen optie: jij en je ouders gaan er op den duur aan onderdoor.

Jullie hebben wel gelijk, afstand hebben we ze gegeven, meer dan genoeg. We gaan er lang aan onderdoor hoor, het is gewoon zo dat we ze met niets kunnen helpen omdat we geen grip op haar hebben.( altijd weg en gedrag enz. ) Ik hoorde ze juist thuiskomen en sprak haar opnieuw aan over mijn spaargeld, ze lachte. Onschendbaar denkt ze dat ze is. " Als ik niets heb kan ik niets geven. " Terwijl ik haar net had horen zeggen dat ze morgen naar het sportpaleis gaat... Gratis dan nog wel want een vriend betaald het voor haar...

Dit ook even nog, bedankt voor jullie advies zover, maar we kunnen haar gewoon niet helpen omdat ze denkt dat het niet nodig is. En ook ik ben geen meisje maar een jongen .
Met citaat reageren
Oud 27-06-2014, 18:13
Nevlin
Nevlin is offline
Ik heb ongeveer een maand geleden ondervonden dat mijn zus geld stal. Eerst uit mijn spaarpot die ik verstopt had. Daar zoekt ze dus naar en dat stoort me het meeste. Daarna raadde iedereen me aan om al mijn geld te verstoppen. In mijn portefeuille zat vaak maar minder dan 15 euro. Toch was ie leeg toen ik het geld nodig had. Omdat ik wist wie daar verantwoordelijk voor was verwittigde ik meteen mijn moeder. Die zei natuurlijk dat ik het beter had moeten verstopt. Je hebt natuurlijk wel een beetje geld nodig als je het dringend nodig hebt. Nadat mijn moeder haar aangesproken had reageerde ze alsof ze het een normale zaak vond. Ze zei dat het " misschien " niet meer ging gebeuren als ze zelf geld zou krijgen dat ze aan feesten en andere dingen kan uitgeven. Ze beseft nog steeds niet dat ze niets kan krijgen door niets te doen. Ze is er nooit op familiale gelegenheden en ze steekt nooit een handje uit als ze thuis is, zelfs als het gevraagd word. Ze is altijd zeer koppig en respecteert anderen amper. Dit is al lang een lastige situatie en er valt daardoor niets te doen. Ik vraag hierom jullie mening van deze situatie en wat jullie zouden doen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2014, 10:56
Verwijderd
Je ouders naar een opvoedschool sturen lijkt me nu het beste.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2014, 21:36
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Gratis dan nog wel want een vriend betaald het voor haar...
Ik heb wel een idee hoe ze aan geld komt en als je ouders haar op straat gooien zal dat waarschijnlijk een carriëre worden.
Verstoppen is natuurlijk leuk maar onhoudbaar. Cash moet je dan maar gewoon altijd op je lichaam dragen als ze thuis is, maar het zal me niks verbazen dat ze ook spul vanuit huis meeneemt en op Marktplaats verpatst.
Het is nu al flink te laat voor opvoeden, dat ik ook jouw taak niet.
Ik zou je ouders adviseren heel strakke regels te hanteren, wangedrag is geen eten of buiten slapen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2014, 23:50
otacilio
Avatar van otacilio
otacilio is offline
50 euro of 1000 euro, het gaat om het principe. Vraag me af of je ouders erbij betrekken zou helpen.

Mr. Miyagi: er bestaan geen slechte studenten, alleen slechte leraren.

Misschien oordeel ik wat makkelijk, maar ik denk dat je ouders al veel eerder in hadden moeten grijpen.
__________________
How do you like them apples?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 10:57
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Mee eens, en nu kun je haar alleen nog maar het huis uit trappen, doen dus. Klaar met alles en de rust is weer terug. Zeg het tegen je ouders want zover had het nooit mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Mr. Miyagi: er bestaan geen slechte studenten, alleen slechte leraren.
ga weg
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 14:12
otacilio
Avatar van otacilio
otacilio is offline
Citaat:
ga weg
Haha, in dit geval is het wel van toepassing. De theorie gaat echter niet altijd op nee. Laten we het er op houden dat de ouders op hadden moeten treden.
__________________
How do you like them apples?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 14:29
Verwijderd
De ouders hadden inderdaad 10 jaar geleden al hiroshima moeten gaan op haar ass.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-07-2014, 14:59
otacilio
Avatar van otacilio
otacilio is offline
Citaat:
De ouders hadden inderdaad 10 jaar geleden al hiroshima moeten gaan op haar ass.
Big time.
__________________
How do you like them apples?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2014, 08:11
draadlozekabel
draadlozekabel is offline
Wat een zus zeg, als ik jou was. Zou ik haar kaal scheren in dr slaap, dan gaat ze ook niet meer uit
Met citaat reageren
Oud 31-07-2014, 18:11
PiettePeter
PiettePeter is offline
Citaat:
Hallo

Ik vertel jullie even over het gedrag van mijn 18-jarige zus.

Ze had een vriendje dat een hele slechte invloed had op haar, ze vertrok zonder iets te zeggen, ging niet naar school, werd snel kwaad en hielp thuis met niets. Daar is het begonnen. 2 jaar geleden. Nu het gedaan is tussen hen dachten we dat het beter ging gaan maar het werd juist erger. Nu heeft ze in totaal dit schooljaar 2+ maanden gemist en zit ze thuis. Ze is bijna nooit thuis ( altijd naar vrienden of gaan feesten ) en als ze thuis zit doet ze niks en klaagt ze dat ze zonder geld zit.( hoe kan ze dan uitgaan? ). Ik heb pas tot de conclusie gekomen dat mijn spaarpot leeg was en dat mijn zus verantwoordelijk was. Ze heeft uiteindelijk bekend maar wil het niet terug geven omdat ze het niet kan. "Ik ben werk aan het zoeken." ,maar dat zijn allemaal leugens. Ze heeft haar zesde jaar niet eens afgemaakt. Het gaat hier om 50 euro maar dat vindt zij heel weinig. "Maar 50 euro dat is niets, ik geef dat wel terug hoor geen stress. Ze is heel luidruchtig met muziek en stem, ze roept en scheldt als iets haar niet zint. Haar kamer is een stort en ze laat alles vuil achter.(make-up en dergelijk) Mijn ouders zijn er elke dag kapot van en we kunnen absoluut niets doen. Iedereen van de familie zit er mee in en we hebben al talloze uren met haar gepraat maar niets helpt.


Bedankt voor het lezen, geef me tips over hoe ik haar moet aanspreken en beantwoorden want dit gaat te ver.
Wat erg voor je!
Als je het goed wilt aanpakken dan zou je haar op de een of andere manier speciale hulp moeten laten zoeken. Meer kan ik niet zeggen.
__________________
"If opportunities don't knock on your door, then build one!"
"Life is hard, but my dick is harder!" - by Geordi Dankstorm

Laatst gewijzigd op 31-07-2014 om 18:12. Reden: typfoutje
Met citaat reageren
Oud 31-07-2014, 18:11
PiettePeter
PiettePeter is offline
Citaat:
Wat een zus zeg, als ik jou was. Zou ik haar kaal scheren in dr slaap, dan gaat ze ook niet meer uit
__________________
"If opportunities don't knock on your door, then build one!"
"Life is hard, but my dick is harder!" - by Geordi Dankstorm
Met citaat reageren
Oud 31-07-2014, 18:19
PiettePeter
PiettePeter is offline
Citaat:
Ik heb ongeveer een maand geleden ondervonden dat mijn zus geld stal. Eerst uit mijn spaarpot die ik verstopt had. Daar zoekt ze dus naar en dat stoort me het meeste. Daarna raadde iedereen me aan om al mijn geld te verstoppen. In mijn portefeuille zat vaak maar minder dan 15 euro. Toch was ie leeg toen ik het geld nodig had. Omdat ik wist wie daar verantwoordelijk voor was verwittigde ik meteen mijn moeder. Die zei natuurlijk dat ik het beter had moeten verstopt. Je hebt natuurlijk wel een beetje geld nodig als je het dringend nodig hebt. Nadat mijn moeder haar aangesproken had reageerde ze alsof ze het een normale zaak vond. Ze zei dat het " misschien " niet meer ging gebeuren als ze zelf geld zou krijgen dat ze aan feesten en andere dingen kan uitgeven. Ze beseft nog steeds niet dat ze niets kan krijgen door niets te doen. Ze is er nooit op familiale gelegenheden en ze steekt nooit een handje uit als ze thuis is, zelfs als het gevraagd word. Ze is altijd zeer koppig en respecteert anderen amper. Dit is al lang een lastige situatie en er valt daardoor niets te doen. Ik vraag hierom jullie mening van deze situatie en wat jullie zouden doen.
Citaat:
Die zei natuurlijk dat ik het beter had moeten verstoppen.
Serieus wat is dat voor moeder?? Alsof het haar niets kan schelen dat haar dochter geld steelt!

Citaat:
Je hebt natuurlijk wel een beetje geld nodig als je het dringend nodig hebt.
Is dat niet logisch dat je iets nodig hebt als je datgene nodig hebt?? Ben ik de enige die dit in de zin opmerkt?
__________________
"If opportunities don't knock on your door, then build one!"
"Life is hard, but my dick is harder!" - by Geordi Dankstorm
Met citaat reageren
Oud 31-07-2014, 18:22
PiettePeter
PiettePeter is offline
Citaat:
Jullie hebben wel gelijk, afstand hebben we ze gegeven, meer dan genoeg. We gaan er lang aan onderdoor hoor, het is gewoon zo dat we ze met niets kunnen helpen omdat we geen grip op haar hebben.( altijd weg en gedrag enz. ) Ik hoorde ze juist thuiskomen en sprak haar opnieuw aan over mijn spaargeld, ze lachte. Onschendbaar denkt ze dat ze is. " Als ik niets heb kan ik niets geven. " Terwijl ik haar net had horen zeggen dat ze morgen naar het sportpaleis gaat... Gratis dan nog wel want een vriend betaald het voor haar...

Dit ook even nog, bedankt voor jullie advies zover, maar we kunnen haar gewoon niet helpen omdat ze denkt dat het niet nodig is. En ook ik ben geen meisje maar een jongen .
Als ze niet meer te helpen is, waarom heb dit topic dan geopend??

Ja ok, omdat je tips wilt, maar alle tips leiden tot hulp zoeken of hard aanpakken.
__________________
"If opportunities don't knock on your door, then build one!"
"Life is hard, but my dick is harder!" - by Geordi Dankstorm
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Situatie..wat zouden jullie doen?
J'Landa
10 18-10-2005 11:20
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie jullie mening gevraagd, wat zouden jullie doen?
poezewoefke
2 07-05-2004 14:28
Liefde & Relatie Wat zouden jullie doen??
Carintjuh
18 22-12-2003 14:45
Liefde & Relatie Heren wat zouden jullie doen als je vriendin onverwacht zwanger blijkt te zijn???
Imke_BF
100 22-06-2003 22:42
Liefde & Relatie Wat zouden jullie doen als...
Missy1234567890
6 24-09-2002 17:43
Liefde & Relatie Wat zouden jullie doen?
Examen-boy
3 12-07-2002 09:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.