Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2005, 13:46
-(L)-
Ik zal maar even bij 't begin beginnen. Ik heb 4 jaar VWO gedaan, maar nav problemen thuis (en daardoor veel lessen gemist te hebben) heb ik 4VWO niet gehaald. Mijn profieldeel (N&T) was toen voldoende, in het gemeenschappelijkdeel (en dan voornamelijk in de talen), zaten m'n onvoldoendes waarop ik dus ben blijven zitten. Ik heb er toen voor gekozen om over te stappen naar 4HAVO ipv te blijven zitten in 4VWO, aangezien je op HAVO 'n taal minder hebt, en ik al vrij vroeg wist dat ik later toch niks met talen wil gaan doen. Op dat moment dacht ik ook dat ik HBO wilde gaan doen (lerarenopleiding Wiskunde), maar de laatste tijd twijfel ik steeds meer of ik niet toch liever wiskunde aan de universiteit wil studeren. Wat me eigenlijk tegenhoudt is dat dan 'n gedeelte in 't Engels is, en ik daar maar net een 6je voor sta (en waarschijnlijk met 'n 5 ga slagen). Kan ik dit dan wel aan?
Verder vraag ik me af wat ik moet doen als ik m'n HAVO-diploma heb;
1. Nog 2 jaar VWO gaan doen (van de ene kant wil ik dat wel, maar van de andere kant heb ik daar dan in totaal 8 jaar over gedaan, en kom ik dan volgend jaar bij 16jarigen in de klas, terwijl ik zelf dan al 'n hele tijd 18 ben).
2. Toch gewoon HBO lerarenopleiding wiskunde gaan doen en dan na 't 1e jaar kijken wat ik wil; de opleiding afmaken (als het echt goed bevalt), of toch naar de universiteit. (Alleen ben ik dan bang dat ik in de problemen kom met Engels. Als ik 't via 2 jaar VWO doe, heb ik meer kennis wat Engels betreft natuurlijk).
Ik weet het dus even echt niet meer. Heeft iemand wel eens in een ongeveer dezelfde situatie gezeten? En wat zouden jullie doen in dit geval?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2005, 14:10
IvdSangen
IvdSangen is offline
Tsjah, wiskunde op de universiteit is al een enorm verschil met het VWO, maar het heeft veel minder te maken met wat je al weet. Ze beginnen er weer bij nul, omdat je veel fout hebt aangeleerd. Ook zegt het niks of je een 5 of een 9 voor wiskunde had voordat je naar de universiteit ging. Het belangrijkste is dat je het leuk moet vinden om je over een probleem te buigen en een techniek in de hand te krijgen.

Over het Engels zou ik me niet druk maken. Het Engels wat je krijgt is toch het wiskundige jargon. Bovendien is het een goede manier om beter te worden in Engels. Succes met je keuze in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 16:29
Vitamintje
Vitamintje is offline
Als je niet bij 16-jarigen in de klas wilt komen, kun je misschien je VWO-diploma halen in het volwassenonderwijs (ROC)
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 13:54
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Volgens mij is dit zwaar "...." voor je.

Maar ondanks dat het rot is moet je er toch het beste van maken, omdat er niemand anders is die dit rechtgetrokken krijgt en je er toch niets mee opschiet om hierover te blijven piekeren als je dat doet. Ik denk dat je je even goed moet laten informeren hierover. Je hebt best kans dat de ene weg korter is dan de ander of andere voordelen heeft. Dit is wat ik gevonden heb dat van belang kan zijn misschien: moet je maar even kijken.

Citaat:


Algemene ingangseis
De algemene ingangseis voor alle schakeltrajecten is voldoende wiskunde voorkennis. Iedereen die in het bezit is van een vwo-diploma met wiskunde A of B of een havo-diploma met een voldoende voor wiskunde B voldoet hieraan. Ook een student die kan aantonen dat hij een vergelijkbaar wiskundeniveau heeft als havo- wiskunde B (dit geldt bijvoorbeeld voor studenten die de eerste vier jaar van het vwo hebben afgerond met een voldoende voor wiskunde A of B) voldoet aan deze eis. De student dient hiervoor een gesprek aan te vragen met de wiskundedocent drs. H. ten Napel. Hij is te bereiken via onderstaand e-mailadres.

Verwijzingen
E-mail H. ten Napel




Ik herken het wel een beetje aangezien ik ook heel slecht ben in talen ook problemen thuis enzo had en alles daar een beetje onder leed, zeg maar...Misschien is het wel goed dat je wiskunde gaat doen, omdat je dat echt graag wilt doen en het, zoals je het zelf aangeeft, niet leuk is om ouder te zijn ( wat jij vindt). Alhoewel er een hoop mensen zijn die later studeren ( wat ik gehoord heb ...). Jij weet als enige wat je het beste kan doen, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 14:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Jouw situatie lijkt een beetje op de mijne. Verschil is, is dat ik nu met mn tweede hbo-opleiding ben begonnen en waarschijnlijk niets technisch wil gaan doen. Maar ik wil ook graag naar de universiteit volgend jaar. Ook bij mij is mn zwakste punt talen. Ook daarom ben ik oa naar de havo gegaan (ik had ook geen zin in nog eens 3 jaar middelbare school). Maar ik heb wel engels met een goede 7 uiteindelijk afgesloten. Op de havo was ik er helemaal niet meer zo slecht in. Ik heb zelfs frans met een 9 afgesloten. En ik bleef ook zitten omdat ik problemen had (niet perse thuis, maar meer met mezelf).

Maar goed, ik vind dat je het zeker kunt proberen om naar de universiteit te gaan. Zorg dat je op zn minst je wiskunde (B12?) certificaten haalt op vwo-niveau. Of je hbo of vwo moet gaan doen weet ik niet... Wat dat laatste betreft stuit je nml weer op je talen probleem. Je kunt ook tijdens je hbo-propedeusejaar veel engelstalige boeken lezen.

Ik heb er zelf alle vertrouwen in dat het goed komt op de universiteit. Minder in mijn studiekeuze...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 13:29
Verwijderd
Citaat:
IvdSangen schreef op 10-09-2005 @ 15:10 :
Tsjah, wiskunde op de universiteit is al een enorm verschil met het VWO, maar het heeft veel minder te maken met wat je al weet. Ze beginnen er weer bij nul, omdat je veel fout hebt aangeleerd. Ook zegt het niks of je een 5 of een 9 voor wiskunde had voordat je naar de universiteit ging. Het belangrijkste is dat je het leuk moet vinden om je over een probleem te buigen en een techniek in de hand te krijgen.

Over het Engels zou ik me niet druk maken. Het Engels wat je krijgt is toch het wiskundige jargon. Bovendien is het een goede manier om beter te worden in Engels. Succes met je keuze in ieder geval!
Hier ben ik het volledig mee eens. Verder zou ik gewoon 2 jaar VWO doen, dat is waarschijnlijk het eenvoudigst en dan ben je niet veel tijd kwijt met saaie (lijkt mij) vakken over didactiek op je lerarenopleiding. (let wel, ik studeer geeneens wiskunde maar weet er inmiddels meer van dan iemand met een afgeronde lerarenopleiding wiskunde)
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 17:58
Global
Avatar van Global
Global is offline
"Ze beginnen er weer bij nul, omdat je veel fout hebt aangeleerd"

wat heb ik dan op vwo fout geleerd?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Global schreef op 12-09-2005 @ 18:58 :
"Ze beginnen er weer bij nul, omdat je veel fout hebt aangeleerd"

wat heb ik dan op vwo fout geleerd?
je leert natuurlijk geen dingen die niet klóppen. Het zal wel om de manier van denken gaan en/of over het gebruik van de GR.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 18:33
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Ik denk dat je inderdaad beter eerst vwo kunt gaan doen, of (als je perse niet bij 16-jarigen in de klas wil komen) misschien bij het ROC je vwo-diploma halen?
Succes met je keus in ieder geval!

Offtopic: ik zit dit jaar in 6vwo en ik ga hierna ook wiskunde studeren .
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 10:01
TD
TD is offline
Citaat:
Global schreef op 12-09-2005 @ 18:58 :
"Ze beginnen er weer bij nul, omdat je veel fout hebt aangeleerd"

wat heb ik dan op vwo fout geleerd?
"fout" is een groot woord maar je gaat toch zien dat je zaken vroeger niet helemaal wiskundig correct hebt behandeld, maar dat is ook normaal. Toen ze je leerde dan 6-8 niet ging, klopte dat ook niet. Zeggen dat 4/2 mooi 2 is maar 6/5, dat 'gaat niet', klopt ook niet...
Dit zijn nu misschien wat belachelijke voorbeeldjes, maar zo ga je ook andere zaken wat preciezer definiëren, wiskundig juister benaderen.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 13:24
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
TD schreef op 13-09-2005 @ 11:01 :
"fout" is een groot woord maar je gaat toch zien dat je zaken vroeger niet helemaal wiskundig correct hebt behandeld, maar dat is ook normaal. Toen ze je leerde dan 6-8 niet ging, klopte dat ook niet. Zeggen dat 4/2 mooi 2 is maar 6/5, dat 'gaat niet', klopt ook niet...
Dit zijn nu misschien wat belachelijke voorbeeldjes, maar zo ga je ook andere zaken wat preciezer definiëren, wiskundig juister benaderen.
ik weet niet wat jij voor wiskunde gehad hebt?
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 11:00
TD
TD is offline
Wat bedoel je? Doel je op m'n belachelijke voorbeelden?
Als je ongeveer 7 jaar bent zeggen ze je toch dat "5 min 7" niet kan? Je kent dan nog geen negatieve getallen. Etcetera...
Punt: je ziet zaken vaak "gesimplifieerd" (beter dan fout) en op universitair niveau zie je het gewoonlijk correct(er).
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 11:48
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
TD schreef op 13-09-2005 @ 11:01 :
"fout" is een groot woord maar je gaat toch zien dat je zaken vroeger niet helemaal wiskundig correct hebt behandeld, maar dat is ook normaal. Toen ze je leerde dan 6-8 niet ging, klopte dat ook niet. Zeggen dat 4/2 mooi 2 is maar 6/5, dat 'gaat niet', klopt ook niet...
Dit zijn nu misschien wat belachelijke voorbeeldjes, maar zo ga je ook andere zaken wat preciezer definiëren, wiskundig juister benaderen.
ik shnap netzoals worteltrekken van negatieve getallen
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 20:14
TD
TD is offline
Citaat:
Global schreef op 14-09-2005 @ 12:48 :
ik shnap netzoals worteltrekken van negatieve getallen
Voila

En dan beginnen ze opeens over iiiiiii
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Global schreef op 14-09-2005 @ 12:48 :
ik shnap netzoals worteltrekken van negatieve getallen
Dat is nog steeds niet gedefinieerd, hoor.

Wat wel gedefinieerd is, is i˛ = -1.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Profielkeuze wiskunde A
Droppiex
5 17-06-2013 21:13
Studeren Van wiskunde A naar wiskunde B?
xSanne_S
8 31-01-2012 16:13
Studeren WISKUNDE A of WISKUNDE B?
EmilyDing
12 30-06-2009 09:16
Algemene schoolzaken Help wiskunde belgie
NickyPWS
1 08-12-2008 18:27
Studeren Wiskunde D?
liwei
28 11-12-2007 15:19
Algemene schoolzaken Voor het 2e jaar waarschijnlijk geen wiskunde meer na 1 feb.
Verwijderd
14 27-11-2003 15:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.