Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2009, 10:49
Piebe
Piebe is offline
Hoi,

Ik heb een tijdje terug een tekening te laat ingeleverd. Ik kreeg prompt een 1.
Nu las ik zojuist op interne dat scholen er strak op toezien dat je geen werkstukken etc. van internet plukt (plagiaat). Overtreding levert meteen een 1 op!

de straf op het te laat inleveren van een zelf gemaakt werkstuk is dus gelijk aan het inleveren van een werkstuk dat je door knippen en plakken van een ander via internet hebt overgenomen.

Daar klopt volgens mij iets niet. Zou het dan niet eerlijker zijn om plagiaat te bestraffen met een 1 en te laat inleveren met bijvoorbeeld een aftrek van 1 of 2 punten!!??

Hoe denken jullie daarover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2009, 11:27
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Ik ben het helemaal met je eens, ik vind liever goed en laat dan slecht en vroeg, daarbij denken leraren kennelijk dat alles sneller kan vanwege internet en geven ze je steeds minder tijd, tel daar een overheidsbeleid bij die hetzelfde doet en je hebt een zooitje.

ik stel 0.3 punt aftrek per schooldag te laat voor, wat in een week op 1.5 punt neerkomt en bij plagiaat een onomkeerbare 1

jammer genoeg voor ons hebben ze in "het echte leven" liever brakke kwaliteit snel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 15:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ik stel 0.3 punt aftrek per schooldag te laat voor, wat in een week op 1.5 punt neerkomt en bij plagiaat een onomkeerbare 1
Da's niet echt eerlijk, aangezien men voor een opdracht waarvoor slechts een paar dagen staat, men dan tegen slechts 1,5 punt meer dan een week kan krijgen.

Direct een één is vrij hard, maar niet onacceptabel. Want wat is 'te laat'? Is dat één dag? Een week? Twee weken? Op de uni zijn er meestal regelingen als een halve of een heel punt per dag er af, en na een week te laat wordt het niet meer nagekeken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 20:06
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
de straf op het te laat inleveren van een zelf gemaakt werkstuk is dus gelijk aan het inleveren van een werkstuk dat je door knippen en plakken van een ander via internet hebt overgenomen.

Daar klopt volgens mij iets niet. Zou het dan niet eerlijker zijn om plagiaat te bestraffen met een 1 en te laat inleveren met bijvoorbeeld een aftrek van 1 of 2 punten!!??
maar die twee straffen zijn niet aan elkaar gekoppeld, dus het is wat moeilijk om te vergelijken.

verder ben ik het wel met arPos eens: het kan ook wat milder. dit klinkt mij altijd alsof de docent zich er weer even makkelijk van af maakt. "nét te laat? mooi, scheelt mij weer nakijken."


vergeet wel niet dat puntenaftrek onevenredig hard kan aankomen bij leerlingen.

haal je een 6, dan krijg je met 1 punt aftrek een onvoldoende;
haal je een 7, dan krijg je met 1 punt aftrek nog wel een voldoende.
straf voor het inleveren en kwaliteit van het werkstuk zijn dan onterecht aan elkaar verbonden in het eindresultaat. een 1 is een 1, voor iedereen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 20:47
aardbeiitjJ
Avatar van aardbeiitjJ
aardbeiitjJ is offline
jonge, gewoon optijd inleveren, dan heb je ook geen gezeik.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 22:13
[Martijn]
[Martijn] is offline
Waarom willen mensen altijd strafvermindering? Je kunt toch gewoon accepteren dat je zelf degene bent die het te laat inlevert? Als de leraren dat niet doen, kun je altijd mooi gaan berekenen hoe lang je het kan uitstellen om nog een voldoende te halen, en dat proberen ze dus juist tegen te gaan.

Zo dan is dat ook weer gezegd
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 07:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Da's niet echt eerlijk, aangezien men voor een opdracht waarvoor slechts een paar dagen staat, men dan tegen slechts 1,5 punt meer dan een week kan krijgen.

Direct een één is vrij hard, maar niet onacceptabel. Want wat is 'te laat'? Is dat één dag? Een week? Twee weken? Op de uni zijn er meestal regelingen als een halve of een heel punt per dag er af, en na een week te laat wordt het niet meer nagekeken.
wat is te laat; alles wat over de datum die afgesproken is.
is het eerlijk daar aftrek voor te geven: absoluut.
is het logisch dat ze op de uni een halve of een heel punt aftrekken: jazeker
is het logisch om bij opdrachten waar korte tijd voor staat een half of heel punt af te trekken; jazeker.

iaw. die 0.3 punt is een voorstel en met name een gericht op wat langere opdrachten en een lagere onderwijsvorm dan de uni, het kan best 0.5 of 1.0 zijn het is maar net wat je afspreekt als redelijk.

Citaat:
Waarom willen mensen altijd strafvermindering? Je kunt toch gewoon accepteren dat je zelf degene bent die het te laat inlevert? Als de leraren dat niet doen
Ehm ik heb 3 weken voor een reisvoorbereiding waar volgens het "rooster" 5 weken voor staan, in die 3 weken gaan we naar terschelling, varen en hebben we allerlij praktijkcursussen.

puntje bij paaltje heb je geen 5 maar 1 week om het te doen.

en zoals ik al zei: ik heb liever goed werk te laat dan slecht werk snel. als dat dan een consensus omtrent scoreaftrek betekent dan is dat geen slecht idee.
direct een 1 geven wel want dan worden de opdrachten helemaal niet meer afgemaakt en daar wordt niemand beter van.

vind het altijd wel hilarisch hoe leraren nooit tijd hebben als wij eens een cijfer van hun terug verwachten... dat mag dan wel weer 5 weken duren.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 11:16
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Te laat inleveren is te laat inleveren. Dat levert in de meeste gevallen een 1 op. In het geval van handelingsdelen kan dat zelfs op uitsluiting van je examens komen te staan. Als het goed is heb je voor alles voldoende tijd. Mocht dit niet het geval zijn, zal een leraar dat vanzelf merken.

Als je een goed excuus hebt waardoor het niet op tijd kan zijn, kan je namelijk heel makkelijk je docent dit van te voren melden en om uitstel vragen. Als jij een goede reden hebt (ziek geweest, ofzo) dan krijg je waarschijnlijk ook geen straf.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 21:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Als het goed is heb je voor alles voldoende tijd. Mocht dit niet het geval zijn, zal een leraar dat vanzelf merken.
Wat een optimisme, bij ons is dit dus niet het geval, maar dat zal wel iets te maken hebben met de duale natuur van de opleiding en het competentiegericht leren.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 09:52
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Heb jij een goede reden om een werkstuk te laat in te leveren (zoals erg ziek zijn geweest of persoonlijke omstandigheden die erg moeilijk zijn, bijvoorbeeld het overlijden van een familielid), dan kun je beter gewoon even met je leraar in gesprek gaan. Hij zal dan vast begrip hebben voor het feit dat je te laat was en misschien je cijfer willen herzien. Zorg ook altijd dat je mentor, coördinator of studiebegeleider hiervan weet (wie dat bij jou op school moet weten).
Heb jij echter geen goede reden, dan heb je jezelf meer tijd gegund dan de rest van de leerlingen, en dat is niet zo eerlijk. Ik vind het dan een zware straf, maar ook wel een krachtig signaal. Dan kan een volwassen gesprek met je leraar aangaan nog geen kwaad, maar jij bent zeker degene die fout zit.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 18:42
Rationeel
Rationeel is offline
ik vind het volkomen terecht. als ergens een uiterste inleverdatum voor staat zijn er twee vereisten aan het product om een voldoende te krijgen:

-het product zelf moet van voldoende kwaliteit zijn.
-het product moet uiterlijk op de uiterste inleverdatum ingeleverd zijn.

dit laatste om het beoordelingsvlak voor iedereen gelijk te houden.


als je slechts punten gaat aftrekken voor het te laat inleveren zou je eigenlijk ook bonuspunten moeten geven voor personen die het ruim vóór de datum inleveren.

en je gaat toch ook niet iemand die voor de som 1+1 drie als antwoord geeft beter belonen dan iemand die tien als antwoord geeft. de eerste zat wel iets dichter bij het goede antwoord, maar beide antwoorden zijn fout. dus 1 dag te laat inleveren of een week te laat in leveren: allebei te laat en dus gewoon onvoldoende.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 23:08
Zowieso
Avatar van Zowieso
Zowieso is offline
Helaas helaas, de leraar bepaalt echt in dit geval. Bij sommige leraren kan je de inleverdatum een beetje rekken, bij andere leraren weet je dat je op tijd moet zijn. Tenzij je natuurlijk een goede reden hebt?

Wees blij dat er ook leraren bestaan bij wie je het wat later in kunt leveren.
__________________
Hoi, ik heet Zoë en daarom gebruik ik Zowieso en niet Sowieso.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 14:01
Keldion
Keldion is offline
hangt ervan af afspraak is afspraak
dus kom je hem niet na
is het jou schuld en de meester is de meester en beslist uiteindelijk
sorry zeggen en zielig kijken helpt meestal en goede redens doen het ook goed
Met citaat reageren
Oud 13-07-2009, 20:42
Verwijderd
Vervelend, maar te laat is te laat. Tenzij je een goede reden hebt vind ik het volkomen terecht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.