Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2010, 20:05
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Wetenschap en Levensbeschouwing (religie) hebben niets met elkaar te maken.
De schijn dat ze wel iets met elkaar te maken hebben moet je vermijden.

Vind ik.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2010, 20:16
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Begin eens met een fatsoenlijke titel en een onderbouwing die ergens op slaat. Dit topic is nog steeds doelloos.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:06
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Stelling: Het deelforum ''Wetenschap & Levensbeschouwing'' moet in twee deelfora opgesplitst worden, te weten ''Wetenschap'' en ''Levensbeschouwing''.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:16
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Begin eens met een fatsoenlijke titel en een onderbouwing die ergens op slaat. Dit topic is nog steeds doelloos.
Titel: Wetenschap en Levensbeschouwing zouden (naar mijn mening) nooit 1 subforum moeten zijn.
Want...
Levensbeschouwing (religie) is dat wat men gelooft, wat men verzint en bedenkt en hoe men vindt met leven om te gaan en hoe je leven te lijden.
Wetenschap is het tegenovergestelde, namelijk wat men onderzoekt bewijst en onderbouwt en hoe de wereld is opgebouwd.
Het idee dat ze bij elkaar horen vind ik belachelijk.
edit; en om verschillende redenen vind ik dat de schijn vermeden moet worden dat ze bij elkaar horen.
Edit:
Levensbeschouwing zou bij kunst en cultuur kunnen staan. Of, naar mijn mening beter bij ontspanning, want een religie is een hobby. Niets meer dan knutselen of vliegtuigpotten.
Wetenschap zou bij school en studie moeten staan.
__________________
You're either very brave or very stupid.

Laatst gewijzigd op 25-11-2010 om 22:01.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 22:28
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
als ik me niet vergis zijn de twee subforums ongeveer een jaar geleden samengevoegd. met de reden dat het in principe wel bij elkaar kan staan, omdat ze samen een heel breed gebied heeft. en de een kan dingen aangeven over het ander
.levensbeschouwing(religie) kan onderbouwt worden door wetenschap. het angeven van wat jij gelooft met wetenschappenlijke feiten. natuurlijk geldt dit niet voor alle onderwerpen. vergelijk het maar met 2 cirkels de een levensbeschouwing en de ander wetenschap die een deel over elkaar heen liggen.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 22:32
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik heb niet veel tijd om het hier uit te schrijven, maar het komt ongeveer hier op neer: Er waren twee fora: Religie, en Wetenschap & Filosofie. Bijna alle topics in beide fora gingen over wetenschapsfilosofie, of een nauwe verwant daaraan. Topics over geloof kregen religie of wetenschap erbij, topics over wetenschap waren voornamelijk niet-bestaand of gingen over evolutie.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 22:37
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
als ik me niet vergis zijn de twee subforums ongeveer een jaar geleden samengevoegd. met de reden dat het in principe wel bij elkaar kan staan, omdat ze samen een heel breed gebied heeft. en de een kan dingen aangeven over het ander
.levensbeschouwing(religie) kan onderbouwt worden door wetenschap. het angeven van wat jij gelooft met wetenschappenlijke feiten. natuurlijk geldt dit niet voor alle onderwerpen. vergelijk het maar met 2 cirkels de een levensbeschouwing en de ander wetenschap die een deel over elkaar heen liggen.
ja met die vergelijking kunnen we 'games' met 'lifestyle' samenvoegen. Of beter 'games' en 'sport'
Dat iets te maken heeft met het ander betekent nog niet dat het bij elkaar hoort.
En nee je hele argument gaat niet eens op. Een religie (geloof) kan per definitie niet worden onderbouwd door wetenschap omdat wetenschap niet 'gelooft' maar onderbouwt, bewijst en zich aanpast.
Geloven staat haaks op wetenschap. Per definitie. Elk argument hiertegen zie ik tegemoet.
Dat jij dit argument opwerpt is een argument voor mij om zo snel mogelijk deze 2 zaken te scheiden.
Dank je.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 22:42
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Ik heb niet veel tijd om het hier uit te schrijven, maar het komt ongeveer hier op neer: Er waren twee fora: Religie, en Wetenschap & Filosofie. Bijna alle topics in beide fora gingen over wetenschapsfilosofie, of een nauwe verwant daaraan. Topics over geloof kregen religie of wetenschap erbij, topics over wetenschap waren voornamelijk niet-bestaand of gingen over evolutie.
maak je een subforum religie
en een subforum wetenschap.
.
religie mag je niet over evolutie praten
wetenschap (lijkt me overbodig trouwens op een scholierenforum) heeft het niet over opperwezens.
Maar samenvoegen? Slechtste idee ooit, want dan denken mensen die geloven in iets dat het oprechte wetenschap is. En mensen die wetenschap bedrijven moeten dan die mensen vertellen dat het onzin is...
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 22:54
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
zoals kitten al aangeeft en zoals bijna altijd gaat in mijn ervaring. als er over geloof gepraat wordt komen daar al snel wetenschappelijke feiten bij kijken om dingen uit te sluiten en te onderbouwen. dit is dan ook de reden geweest om deze twee samen te voegen(voor zover ik weet) en natuurlijk als het over opperwezens gaat zullen daar geen wetenschappen bij komen.

het is gewoon gebleken uit ervaring hier op het forum (als ik dat mag zeggen) dat deze twee subforums hand in hand gaan. natuurlijk komen de twee dingen niet helemaal overeen met elkaar maar zijn toch nauw verwant aan.

want naar mijn mening zijn de huidige levensbeschouwingen(niet religie) veel al gebasseerd op wat wij weten met dank aan de wetenschap
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 23:00
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
zoals kitten al aangeeft en zoals bijna altijd gaat in mijn ervaring. als er over geloof gepraat wordt komen daar al snel wetenschappelijke feiten bij kijken om dingen uit te sluiten en te onderbouwen. dit is dan ook de reden geweest om deze twee samen te voegen(voor zover ik weet) en natuurlijk als het over opperwezens gaat zullen daar geen wetenschappen bij komen.

het is gewoon gebleken uit ervaring hier op het forum (als ik dat mag zeggen) dat deze twee subforums hand in hand gaan. natuurlijk komen de twee dingen niet helemaal overeen met elkaar maar zijn toch nauw verwant aan.

want naar mijn mening zijn de huidige levensbeschouwingen(niet religie) veel al gebasseerd op wat wij weten met dank aan de wetenschap
Zoals ik al zei zou ik niet weten wat 'wetenschap' zou moeten betekenen op een scholierenforum.
Dus.
Liever religie, waar ieder elkaars opperwezen kan gaan bekritiseren of aanbidden, mij best.
Maar hou het alsjeblieft ver weg van wetenschap.
Dank u.
Elk argument daartegen gooi ik graag aan stukken.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 23:07
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
mischien omdat wetenschap iets is waar we elke dag wel mee te maken krijgen. en omdat dit forum ook bedoeld is voor studenten aan hbo en universiteit en er zijn hier wel mensendie daar mischien van gebruik maken.

en waarom wil je het subforum zo graag weg hebben? los van het feit dat levensbeschouwing erbij staat.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 23:17
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
mischien omdat wetenschap iets is waar we elke dag wel mee te maken krijgen. en omdat dit forum ook bedoeld is voor studenten aan hbo en universiteit en er zijn hier wel mensendie daar mischien van gebruik maken.

en waarom wil je het subforum zo graag weg hebben? los van het feit dat levensbeschouwing erbij staat.
dat levensbeschouwing is juist de kern van mijn protest.
Levensbeschouwing (religie) is het tegenovergestelde van wetenschap.
Daarom.
Ik snap eigenlijk niet dat ik dit zo moet uitleggen, het lijkt me toch vrij duidelijk.
Religie =/= wetenschap.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 23:25
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
Citaat:
religie mag je niet over evolutie praten
het nut van een subforum over religie/levensbeschouwing. is toch juist dat je over dit soort dingen kan praten. waroom de evolutieleer in plaats van de schepping. anders zou het subforum weinig inhouden.


Citaat:
wetenschap (lijkt me overbodig trouwens op een scholierenforum)
Citaat:
Zoals ik al zei zou ik niet weten wat 'wetenschap' zou moeten betekenen op een scholierenforum.
uit deze posts blijkt toch dat de samenvoeging van de twee niet de enigste reden is.
waarom is een subforum als wetenschap volgens jou overbodig?
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 23:51
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
het nut van een subforum over religie/levensbeschouwing. is toch juist dat je over dit soort dingen kan praten. waroom de evolutieleer in plaats van de schepping. anders zou het subforum weinig inhouden.





uit deze posts blijkt toch dat de samenvoeging van de twee niet de enigste reden is.
waarom is een subforum als wetenschap volgens jou overbodig?

Jij bent geen beleidsmedewerker?
Ok.
Laat ik et dan afdoen met mijn vorige posts. En je hebt ze blijkbaar NIET gelezen... Levensbeschouwing/ geloof is geloven in iets.
Wetenschap is het weten van dingen. Niet geloven, maar onderbouwen en bewijzen.

Echt door discussies als dit wil ik dat wetenschap met levensbeschouwing met elkaar geheiden worden. Ze hebben per definitie niets met elkaar te maken.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 00:17
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
nee ik ben gewoon een lid van dit forum, vormt dat een probleem voor je.

en ik heb je post wel gelezen. maar wat jij voorstelt is een subforum waar niet gediscussieerd (mag) word(en) over dingen uit het geloof of iemands levensbeschouwing. dit zou ten eerste een subforum zijn dat snel ophoud. maar dat terzijde.

als je de tijd neemt om op internet te kijken zal je zien dat wetenschap en levensbeschouwing vaak samen gaan. en dit kan in principe op sommige onderwerpen juist intressante discussies voortbrengen.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 01:17
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
nee ik ben gewoon een lid van dit forum, vormt dat een probleem voor je.

en ik heb je post wel gelezen. maar wat jij voorstelt is een subforum waar niet gediscussieerd (mag) word(en) over dingen uit het geloof of iemands levensbeschouwing. dit zou ten eerste een subforum zijn dat snel ophoud. maar dat terzijde.

als je de tijd neemt om op internet te kijken zal je zien dat wetenschap en levensbeschouwing vaak samen gaan. en dit kan in principe op sommige onderwerpen juist intressante discussies voortbrengen.
Inderdaad. Wetenschap is namelijk geen religie. Religie heeft geen bewijs. Daarom moeten ze gescheiden blijven.
Ik zeg niet dat ze niet bediscussieerd mogen worden, dat zijn woorden die je me in de mond legt, maar niet op 1 forum. Ik pleit ervoor dat ze de plek krijgen waar ze horen. Levensbeschouwing bij fantasie en wetenschap bij school en onderwijs.
__________________
You're either very brave or very stupid.

Laatst gewijzigd op 26-11-2010 om 01:36.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 08:48
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Inderdaad. Wetenschap is namelijk geen religie. Religie heeft geen bewijs. Daarom moeten ze gescheiden blijven.
Ik zeg niet dat ze niet bediscussieerd mogen worden, dat zijn woorden die je me in de mond legt, maar niet op 1 forum. Ik pleit ervoor dat ze de plek krijgen waar ze horen. Levensbeschouwing bij fantasie en wetenschap bij school en onderwijs.
a) In theorie heb je ten dele gelijk; er zijn slechts ten dele vlakken waarop wetenschap en religie samenkomen. Levensbeschouwing is veel breder dan alleen religie: er zit ook filosofie bij, maar eigenlijk alles wat over het leven gaat kan daar bij komen.

b) Wetenschap is uiteindelijk niet een onbereikbaar bastion van kennis. Het is een methode en een sociaal fenomeen. Wetenschap helpt ons de wereld te begrijpen, maar het is ook instrumenteel bij veel levensvragen. Zeker omdat de moderne mens meer en meer wetenschap verweefd in hun levensbeschouwelijke visie. Bijv.: Hoe denk je over dierenwelzijn? Hoe denk je over klimaatverandering? etc.

Ze horen in ieder geval voor de discussies die gevoerd worden en werden zeer nauw bij elkaar. Daarom zijn de twee fora bij elkaar gevoegd.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 09:02
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
^daar ben ik het helemaal mee eens.

en mischien dat je hier wat meer antwoorden vindt waarom het samen is gevoegd http://forum.scholieren.com/showthre...hap+en+religie
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-11-2010, 10:43
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Elk argument hiertegen zie ik tegemoet.
Citaat:
Elk argument daartegen gooi ik graag aan stukken.
Religie en wetenschap zijn beide systemen waarmee mensen betekenis geven aan de wereld om hen heen. Zoals gezegd levert dit in de praktijk veel overlap op in de discussies.

Dit nog afgezien van het feit dat sommige liefhebbers van de wetenschap zich als religieuze fanatici gedragen

Citaat:
Religie =/= wetenschap.
eten =/= drinken; flora =/= fauna,

je punt?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 23:57
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Religie en wetenschap zijn beide systemen waarmee mensen betekenis geven aan de wereld om hen heen. Zoals gezegd levert dit in de praktijk veel overlap op in de discussies.
Ja. Omdat sommige mensen doen alsof levensbeschouwing/geloof wetenschap is... wat het per definitie niet is, daarom levert het zoveel discussie op.
De 'betekenis' van iets... dat boeit niet in de wetenschap.

Citaat:
eten =/= drinken; flora =/= fauna,

je punt?
mijn hele punt is dus dat eten en drinken (voeding) en flora en fauna (natuur) wel bij elkaar kunnen horen, maar wetenschap en levensbeschouwing/religie niet.

Levensbeschouwing zou beter bij lifestyle horen en wetenschap bij school/studie.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 11:01
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
Ja. Omdat sommige mensen doen alsof levensbeschouwing/geloof wetenschap is... wat het per definitie niet is, daarom levert het zoveel discussie op.
De 'betekenis' van iets... dat boeit niet in de wetenschap.


mijn hele punt is dus dat eten en drinken (voeding) en flora en fauna (natuur) wel bij elkaar kunnen horen, maar wetenschap en levensbeschouwing/religie niet.

Levensbeschouwing zou beter bij lifestyle horen en wetenschap bij school/studie.
Mensen proberen aan te geven dat er samenhang is tussen die twee. Bovendien hebben de twee apart niet genoeg draagvlak om enigszins een beetje goed te lopen.

Om even in te gaan dat wetenschap beter zou horen bij school en studie. Het forum waar Wetenschap onder valt heet niet voor niets Wetenschap & Technologie. School & Studie gaat echt over schoolzaken. Tuurlijk wordt wetenschap ook in het onderwijs gebruikt, maar daarbij is de link tussen wetenschap nog groter dan wanneer je het zo zou laten.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 19:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Wetenschap en Levensbeschouwing (religie) hebben niets met elkaar te maken.
De schijn dat ze wel iets met elkaar te maken hebben moet je vermijden.

Vind ik.
Goh hoe vaak ik deze discussie al heb gevoerd...

al talloze keren voorgesteld filosofie en geloof bij elkaar te doen (geen religie, religie is een doctrine binnen een commune)
en wetenschap en technologie.

ze willen er niet aan, het gebeurt niet.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 19:24
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
De 'betekenis' van iets... dat boeit niet in de wetenschap.
En hoe zou je dan met wiskundige begrippen om moeten gaan als je niet eens weet hoe ze gedefinieerd dienen te worden? Even een wat algemenere vraag: welk beeld heb jij eigenlijk precies bij het begrip wetenschap?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 23:40
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
En hoe zou je dan met wiskundige begrippen om moeten gaan als je niet eens weet hoe ze gedefinieerd dienen te worden? Even een wat algemenere vraag: welk beeld heb jij eigenlijk precies bij het begrip wetenschap?
Lang antwoord:
ten eerste vind ik het off topic. Maar als onzin eh... bezoeker heb ik daar geen problemen mee.
Wetenschap lijkt me dat wat begrepen kan worden door bewijs. Bewijs kan je wikien...

Sommige dingen zijn niet wiskundig na te bootsen of te simuleren. maar als je alle wetenschap naast elkaar legt, kom je er achter dat wetenschap cumulatief werkt.

Religie is niet uit op waarheidsvinding en vervuilt de discussie. Daarom vind ik dat een scholieren forum die discussie niet moet helpen te vervuilen.
Alsof we moeten discussiëren of een slang kan praten of niet...

Kort antwoord:
Wiskundig gezien kunnen slangen niet praten.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2010, 18:07
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Lang antwoord:
ten eerste vind ik het off topic. Maar als onzin eh... bezoeker heb ik daar geen problemen mee.
Dat valt me dan in ieder geval reuze mee. Overigens is mijn reactie niet zo offtopic als het in eerste instantie misschien wel lijkt.

Citaat:
Wetenschap lijkt me dat wat begrepen kan worden door bewijs. Bewijs kan je wikien...
Dat lijkt me een redelijke definitie.

Citaat:
Sommige dingen zijn niet wiskundig na te bootsen of te simuleren. maar als je alle wetenschap naast elkaar legt, kom je er achter dat wetenschap cumulatief werkt.
Daar ben ik het mee eens. Als je de diverse soorten wetenschap naast elkaar legt zie je overigens ook waarin de verschillen qua methodiek tussen de verschillende soorten wetenschap zitten. Alleen daarom al hoort wetenschap op een scholierenforum aan de orde te komen.

Citaat:
Religie is niet uit op waarheidsvinding en vervuilt de discussie. Daarom vind ik dat een scholieren forum die discussie niet moet helpen te vervuilen.
Alsof we moeten discussiëren of een slang kan praten of niet...
Wetenschap is evenmin uit op waarheidsvinding. Het enige doel van wetenschap (althans de empirische wetenschap) is om op systematische wijze de dingen om ons heen te verklaren. Dat wetenschappers er op uit zijn om de waarheid te vinden is een idee dat door de wetenschapsfilosofie inmiddels al lang is ondergraven. De enige overeenkomst tussen wetenschap en religie is dat ze ieder op hun eigen manier de dingen om ons heen proberen te verklaren. Dat hun manier verschilt wil nog niet zeggen dat wetenschap beter zou zijn dan religie, of omgekeerd. Vanuit (wetenschaps)filosofisch oogpunt beschouwd is het zinloos om te eisen dat je het een wel aan bod zou moeten laten komen en het andere niet.

Citaat:
Kort antwoord:
Wiskundig gezien kunnen slangen niet praten.
Biologisch gezien kunnen ze dat al helemaal niet.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 19-12-2010 om 12:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2010, 23:19
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Wetenschap is evenmin uit op waarheidsvinding. Het enige doel van wetenschap (althans de empirische wetenschap) is om op systematische wijze de dingen om ons heen te verklaren. Dat wetenschappers er op uit zijn om de waarheid te vinden is een idee dat door de wetenschapsfilosofie inmiddels al lang is ondergraven. De enige overeenkomst tussen wetenschap en religie is dat ze ieder op hun eigen manier de dingen om ons heen proberen te verklaren. Dat hun manier verschilt wil nog niet zeggen dat wetenschap beter zou zijn dan religie, of omgekeerd. Vanuit (wetenschaps)filosofisch oogpunt beschouwd is het zinloos om te eisen dat je het een wel aan bod zou moeten laten komen en het andere niet.
dan zijn we het eens op dit na.
religie wil helemaal niet dingen om ons heen verklaren, waarom zeg je dat? Het geeft een verklaring, net als dat het de kerk van het Vliegende Spaghetti Monster een verklaring geeft. Maar uitzoeken of het klopt, daar is geen interesse naar.
Het verklaren van 'de dingen om ons heen' is wellicht wel het laatste wat religie wil.
En daarom zijn ze tegenovergesteld.
Wetenschap is beter, want wetenschap corrigeert zichzelf. Qua zwaartekracht, de vorm en positionering van de aarde en pratende slangen heeft wetenschap al gewonnen.
En 'beter' impliceert 'winnen' maar religie speelt niet mee in deze wedstrijd. Religie staat stil.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2010, 01:06
Verwijderd
Ik vind dit wel een topic voor Wetenschap & Levensbeschouwing zo langzamerhand.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2010, 02:17
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Ik vind dit wel een topic voor Wetenschap & Levensbeschouwing zo langzamerhand.
Ik vind dat deze hele discussie niet plaats zou moeten vinden. (dat ie voorkomen had moeten worden)
Mensen zouden moeten weten dat er een verschil is tussen denkbeeldige opperwezens en bewijsbare methodes.
Maar door zulke topics hou je een medium voor mensen die wetenschap willen vervuilen.
Google Kentucky’s Ark Encounter.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2010, 08:57
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Maar door zulke topics hou je een medium voor mensen die wetenschap willen vervuilen.
Ik denk dat het in ieder geval duidelijk is, dat er op dit moment gekozen wordt voor deze combinatie. De discussies tussen wetenschap en religie vinden toch plaats op beide fora, of jij ze nu verschillend vindt of niet.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 13:56
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat levensbeschouwing niet louter religie is.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat levensbeschouwing niet louter religie is.
juist. dit. en dat vind ik ook het belangrijkste punt wat Kirk negeert hier, terwijl dit van essentieel belang is voor deze discussie.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 16:49
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
juist. dit. en dat vind ik ook het belangrijkste punt wat Kirk negeert hier, terwijl dit van essentieel belang is voor deze discussie.
Wat ik ook mis als essentieel punt is de ethiek. Ik zie toevallig op het betreffende forum een discussie "Mag een ziekenhuis levensreddende behandeling weigeren o.b.v. geloof? ". Ik zie daarin (zonder het topic gelezen te hebben) potentie voor een uitgebreide discussie waarin zowel wetenschappelijke (medische) als klevensbeschouwelijke (vrijheid van het individu, geloof) aspecten aan bod kunnen komen.

Het zou wellicht een idee kunnen zijn om de omschrijving van het forum wat aan te passen, maar ik heb niet echt inspiratie voor een voorzet.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 19:53
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Het zou wellicht een idee kunnen zijn om de omschrijving van het forum wat aan te passen, maar ik heb niet echt inspiratie voor een voorzet.
simpelweg het woord "religie" vervangen voor het woord "geloof" zou al beter zijn.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 19:06
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
simpelweg het woord "religie" vervangen voor het woord "geloof" zou al beter zijn.
Citaat:
Discussieer hier over wetenschap, religie en filosofie.
Het is de plek om over religie te praten, dus waarom zou dat er niet moeten staan?
Religie en geloof zijn inderdaad niet hetzelfde, maar ze horen allebei op dit subforum.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 17:22
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Het is de plek om over religie te praten, dus waarom zou dat er niet moeten staan?
Religie en geloof zijn inderdaad niet hetzelfde, maar ze horen allebei op dit subforum.
Waarom zou je er filosofie bij zetten?
Dat heeft meer met School & Studie te maken.
En filosofie is eigenlijk religie, dus dat is weer dubbelop.

Ik stel voor om het makkelijk te doen, namelijk te laten zoals het IS!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou je er filosofie bij zetten?
Dat heeft meer met School & Studie te maken.
En filosofie is eigenlijk religie, dus dat is weer dubbelop.

Ik stel voor om het makkelijk te doen, namelijk te laten zoals het IS!
Filosofie is echt geen religie.
En daarnaast is filosofie wel meer dan alleen een schoolvak.

Verder heb ik geen inhoudelijke bijdrage.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-12-2010, 21:38
Verwijderd
Citaat:
En filosofie is eigenlijk religie, dus dat is weer dubbelop.
Filosofie =/= Religie. Een check op wikipedia en je weet genoeg.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 00:40
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat levensbeschouwing niet louter religie is.
Ach ja. Helemaal over het hoofd gezien. Nee inderdaad. My bad, dan is het goed.
Levensbeschouwing kan inderdaad een filosofische grondslag hebben...

Heeft het nogsteeds geen plaats naast wetenschap.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 12:25
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ach ja. Helemaal over het hoofd gezien. Nee inderdaad. My bad, dan is het goed.
Levensbeschouwing kan inderdaad een filosofische grondslag hebben...

Heeft het nog steeds geen plaats naast wetenschap.
Wetenschap heeft net zo goed een filosofische grondslag als levensbeschouwing. Heb je je ooit wel eens verdiept in de vraag hoe de (empirische) wetenschap zoals we die nu kennen precies tot stand gekomen is?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 18:34
Verwijderd
Waarom geef je geen voorbeelden van waarom het volgens jou nu niet werkt zo?
Heb je problemen gesignaleerd? Dit lijkt me een beetje een non-issue zolang het gewoon prima werkt op het forum zelf.
Ik zit er nooit, maar misschien kun je me wijzer maken wat voor problemen deze samenvoeging heeft veroorzaakt.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 22:22
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Wetenschap heeft net zo goed een filosofische grondslag als levensbeschouwing. Heb je je ooit wel eens verdiept in de vraag hoe de (empirische) wetenschap zoals we die nu kennen precies tot stand gekomen is?
Nee. Wetenschap is niet een filosofische grondslag. Wetenschap is een methode.
Jij als mathfreak zou moeten weten dat slangen niet praten en de rode zee niet aan de kant gaat als je het vriendelijk vraagt.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 09:51
Verwijderd
Citaat:
Nee. Wetenschap is niet een filosofische grondslag. Wetenschap is een methode.
Jij als mathfreak zou moeten weten dat slangen niet praten en de rode zee niet aan de kant gaat als je het vriendelijk vraagt.
We zeggen toch ook niet dat Wetenschap hetzelfde is als Levensbeschouwing? Er zijn op dat subforum veel discussies waarin die dingen vergeleken worden, waarin wordt gekeken waar die dingen elkaar raken en dat werkt goed en zit in één subforum. Met Eten&Drinken bedoelt toch ook helemaal totaal niemand dat je appelsap met een vork moet eten en dat je biefstuk moet drinken? Met Flora&Fauna bedoelt toch ook niemand dat je stekjes kan nemen van honden of dat je je azalea kattenvoer moet geven? Met film, tv en radio bedoelt toch ook niemand dat je naar je radio moet kijken of dat je de tv aan moet zetten als je autorijdt?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 11:05
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Nee. Wetenschap is niet een filosofische grondslag. Wetenschap is een methode.
Ik heb ook niet gezegd dat wetenschap een filosofische grondslag is, ik heb gezegd dat wetenschap een filosofische grondslag heeft. Het waren de oude Grieken die als eerste de basis voor de huidige (empirische) wetenschap hebben gelegd doordat ze probeerden datgene wat ze waarnamen op rationele gronden te verklaren. Aristoteles was nog van mening dat men uitsluitend wetenschap kan beoefenen door uitsluitend als waarnemer op te treden, dus voor hem was zoiets als een experiment geen beoefening van wetenschap. Pas in de loop van de zestiende en de zeventiende eeuw zag men het belang van een experiment als een (empirisch) wetenschappelijke methode, dus dit geeft al aan dat het beeld van wetenschapsbeoefening na verloop van tijd kan veranderen. Hetzelfde geldt overigens voor de wetenschapsfilosofische opvatting van wetenschapsbeoefening. Aan het begin van de twintigste eeuw beschouwde men de exacte wetenschappen als het ideaalbeeld van zuivere wetenschap. Wetenschappelijke kennis werd beschouwd als de enig juiste vorm van kennis, maar sinds de tweede helft van de twintigste eeuw beschouwt men wetenschappelijke kennis hooguit nog als een mogelijke visie op de werkelijkheid die gelijkwaardig is aan iedere andere visie.

Citaat:
Jij als mathfreak zou moeten weten dat slangen niet praten en de Rode Zee niet aan de kant gaat als je het vriendelijk vraagt.
Ik weet dat slangen niet praten, en ik weet toevallig ook dat de zee waar jij op doelt niet de Rode Zee was, aangezien dat een vertaalfout is, maar dat die zee als Rietzee werd benoemd, en ik weet inderdaad ook dat ik een zee niet in tweeën kan splijten als ik dat beveel. Jij weet blijkbaar echter niet hoe de huidige (empirisch) wetenschappelijke methode tot stand gekomen is of hoe men vanuit wetenschapsfilosofisch oogpunt vandaag de dag tegen wetenschapsbeoefening aankijkt. Ik heb je gevraagd of je je ooit wel eens hebt verdiept in de vraag hoe de (empirische) wetenschap zoals we die nu kennen precies tot stand gekomen is. Aangezien je daar geen antwoord op geeft veronderstel ik dat je dat nooit gedaan hebt. Ik heb dat wel, ook wat de wetenschapsfilosofische aspecten van wetenschapsbeoefening betreft.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 14:22
Verwijderd
Tip voor Kirk22: je kunt ook níet klikken op een topic welke je niet wilt lezen
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 23:37
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Tip voor Kirk22: je kunt ook níet klikken op een topic welke je niet wilt lezen
vanaf nu... maar je neerleggen bij dingen is er mee eens zijn. En hoe meer argumenten ik lees, hoe dommer ik ze vind.
"ja maar ja maar, stenen stapelen is toch ook een bezigheid"

dank je
back to onzin
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 23:41
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
We zeggen toch ook niet dat Wetenschap hetzelfde is als Levensbeschouwing? Er zijn op dat subforum veel discussies waarin die dingen vergeleken worden, waarin wordt gekeken waar die dingen elkaar raken en dat werkt goed en zit in één subforum. Met Eten&Drinken bedoelt toch ook helemaal totaal niemand dat je appelsap met een vork moet eten en dat je biefstuk moet drinken? Met Flora&Fauna bedoelt toch ook niemand dat je stekjes kan nemen van honden of dat je je azalea kattenvoer moet geven? Met film, tv en radio bedoelt toch ook niemand dat je naar je radio moet kijken of dat je de tv aan moet zetten als je autorijdt?
jij leest niet wat ik zeg.
ik zeg dat wetenschap niet staat tot levensbeschouwing als flora tot fauna.
Omdat de definities zoveel verschillen.
Niet.
Als in niet gelijk.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 08:37
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik zou de heren en dames graag uitnodigen tot een discussie op het gebied van de wetenschapsfilosofie op het subforum Wetenschap en Levensbeschouwing.

Het is duidelijk aangegeven dat op dit moment het FB team tevreden is over de inhoud van het subforum. Daarnaast lees ik geen duidelijke mening van de leden om dit te veranderen. Veranderen gaat er dus voorlopig niets.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 17:21
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
@ alle argumenten van Kirk:

Citaat:
Wetenschappelijke kennis werd beschouwd als de enig juiste vorm van kennis, maar sinds de tweede helft van de twintigste eeuw beschouwt men wetenschappelijke kennis hooguit nog als een mogelijke visie op de werkelijkheid die gelijkwaardig is aan iedere andere visie.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 17:34
Verwijderd
Ik vind een visie die onderbouwd is met feiten die uit een proces van onderzoek en herhaling van het onderzoek consequent naar boven zijn gekomen, nou niet echt gelijkwaardig aan een visie die hier niet aan voldoet, maar dat is een andere discussie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin En maar weer een nieuw meetingtopic dan maar he
Wammus
488 22-01-2020 23:14
De Kantine Weerwolfspel #86, deel 2
Spelleider
500 26-06-2011 21:46
Lifestyle Welke mannen zijn het voor jou?
Koekiemonster.
62 26-03-2011 13:57
Psychologie De blik in jouw ogen
Ostentation
88 13-10-2005 18:39
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #13!!!!
ekki
294 07-07-2003 17:58
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zalm wil bezuinigen op publieke omroep
Mabo
26 05-11-2002 11:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.