Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2003, 08:53
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
hallo,

Ik werk nu 2 jaar bij de HEMA, en had vorig jaar al een poging gewaagd om een TJ-biljet in te vullen, maar volgens mij geld dat voor mij niet ofzoiets? Op mijn loonstrookje heb ik de volgende bedragen staan:

Loon SV
ZFW Fisc
ZFW inhouding
Heffingsloon
Arbeidskoring
Res. grafiek
Bas. grafiek

Op mijn jaaropgaaf van vorig jaar staat hetvolgende:

- sofinr ....
- ingehouden loonheffing -> 0,00
- Reiskosten
- premie ziekenfonds/ziektekostenverzekering (23 euro)

Dus ik kan het tj-biljet niet invullen toch, want ik heb geen ingehouden loonheffing toch..?


Nu kreeg ik vandaag mijn loonstrookje, en nog een aparte enveloppe met een loonbelastingverklaring & een bijlage studenten en scholierenregeling... Ik snap alleen het nut hier niet helemaal van, want ik heb geen loonheffing toch..? Wat heeft het dan voor zin om die dingen in te vullen? waar dienen ze voor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2003, 09:11
Verwijderd
Citaat:
Snufje schreef op 29-12-2003 @ 09:53:
Dus ik kan het tj-biljet niet invullen toch, want ik heb geen ingehouden loonheffing toch..?
Je kan het wel invullen, je krijgt alleen niks terug, volgens mij.

Citaat:
Nu kreeg ik vandaag mijn loonstrookje, en nog een aparte enveloppe met een loonbelastingverklaring & een bijlage studenten en scholierenregeling... Ik snap alleen het nut hier niet helemaal van, want ik heb geen loonheffing toch..? Wat heeft het dan voor zin om die dingen in te vullen? waar dienen ze voor?
Ik heb er ook net één gekregen, ben er nog niet helemaal uit waar het voor dient. Misschien juist omdat je dan niks hoeft te betalen oid, dat ze weten dat je scholier/student bent, oid? (En waarschijnlijk ook ivm kinderbijslag, tegemoetkoming in de studiekosten of studiefinanciering.)
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 09:17
Verwijderd
Op het formulier van die loonbelastingverklaring & een bijlage studenten en scholierenregeling staat "Met de studenten- en scholierenregeling kunt u een groter deel van de heffingskorting benutten." Daarna staat nog wat uitleg over het hoe en waarom, maar dat kan je zelf ook wel nalezen op dat formulier.

Het nut van die regeling is, denk ik, dat je dus meer kunt verdienen zonder belasting te hoeven betalen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 10:37
Verwijderd
Studenten en scholieren kortingsregeling zorgt ervoor dat je het eigenlijk allemaal meteen terug krijgt (je loon is bruto bijna hetzelfde als netto) ten minste dacht dat dat het was.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Snufje schreef op 29-12-2003 @ 09:53:
(...)

Nu kreeg ik vandaag mijn loonstrookje, en nog een aparte enveloppe met een loonbelastingverklaring & een bijlage studenten en scholierenregeling... Ik snap alleen het nut hier niet helemaal van, want ik heb geen loonheffing toch..? Wat heeft het dan voor zin om die dingen in te vullen? waar dienen ze voor?
Dat heeft wel degelijk zin. Je moet niet vergeten dat elke werknemer loonbelasting betaalt, hoeveel of weinig hij ook verdient. Dat is ook logisch, want de Belastingdienst weet niet vantevoren hoeveel jij werkt en verdient. Dat moet je zelf opgeven. Als dan blijkt dat jij zo weinig verdient dat je geen loonbelasting hoeft af te dragen, prima, maar voor de administratie zijn die gegevens wel nodig.

Onder het oude belastingstelsel had je allerlei rare constructies, o.a. met de belastingvrije voet e.d. Tegenwoordig is dat geüniformeerd en heet het heffingskorting. Dat is gewoon een standaardbedrag waar je geen loonbelasting over hoeft te betalen.

Je kunt het biljet dus wel degelijk invullen en opsturen. Sinds wanneer kun je iets niet invullen als een bepaalde waarde nul is? Je hebt dan gewoon geen loonbelasting betaald, maar dat moet de Belastingdienst wel weten.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 17:03
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Als er 0.00 aan loonheffing is ingehouden kan je dus ook niks terugvragen, je hebt immers niks afgedragen.

niet iedere werknemer betaalt loonbelasting.
De belastingdienst gaat er iedere maand van uit, dat hetgege wat je in die maand verdiendx12 je jaarloon is

pas vanaf een bepaald bedrag ga je belasting betalen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 17:28
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Wellicht kun je geen loonheffingskorting aftrekken, maar in ieder geval wel de algemene heffingskorting (is een bepaald vast bedrag).

Hier kun je meer vinden:
www.belastingdienst.nl
www.tj-biljet.com

en anders kun je ook nog met de belastingtelefoon bellen.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 17:37
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
het gaat om het terugvragen van eventueel teveel ingehouden loonbelasting, loonheffingskorting bestaat volgens mij niet eens, wel arbeidskorting, algemen heffingskorting en nog 6 ofzo

Fiscaal loon - persoonsgebonden aftrek * tarief - heffingskorting = te betelen/ te vorderen inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen.

dus als er niks is inghouden, valt er ook niks terug te vragen
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 18:07
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Daar waar ik loonheffingskorting zeg, bedoel ik natuurlijk gewoon loonheffing.
Maar de topicstarter denkt (vermoed ik) dat omdat er geen loonheffing heeft plaatsgevonden dat ze niets terug kan krijgen.
Voor een tj-biljet moet er inderdaad sprake zijn van minimaal 12 euro loonheffing ander heeft het geen zin om hem in te vullen.
Maar in dit geval zou je ook gewoon een aangiftebiljet in kunnen vullen, daar mag je dan weer gebruik maken van de algemene heffingskorting van ca. 1500 euro.

Ik zou gewoon ff zo'n biljet downloaden en kijken hoe ver je komt. Je bent niet verplicht om hem op te sturen, en niet geschoten is altijd mis.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 18:13
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
het heeft hier sowieso geen zin. ze heeft niets afgedragen, dus krijgt ze ook niks terug, daar veranderen de heffingskortingen niks aan, ook niet met een aangifteformulier voor de IB
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 18:17
Verwijderd
Citaat:
jeroen2 schreef op 29-12-2003 @ 19:13:
het heeft hier sowieso geen zin. ze heeft niets afgedragen, dus krijgt ze ook niks terug, daar veranderen de heffingskortingen niks aan, ook niet met een aangifteformulier voor de IB
Die heffingskorting is toch ook voor aankomend jaar? Als ze meer gaat verdienen, dan kan ze daar dan toch wel wat aan hebben?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 18:25
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
ligt eraan hoeveel ze gaat verdienen, en hoeveel loonheffing erin wordt gehouden.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 18:40
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2003 @ 12:00:
Dat heeft wel degelijk zin. Je moet niet vergeten dat elke werknemer loonbelasting betaalt, hoeveel of weinig hij ook verdient. Dat is ook logisch, want de Belastingdienst weet niet vantevoren hoeveel jij werkt en verdient. Dat moet je zelf opgeven. Als dan blijkt dat jij zo weinig verdient dat je geen loonbelasting hoeft af te dragen, prima, maar voor de administratie zijn die gegevens wel nodig.

Onder het oude belastingstelsel had je allerlei rare constructies, o.a. met de belastingvrije voet e.d. Tegenwoordig is dat geüniformeerd en heet het heffingskorting. Dat is gewoon een standaardbedrag waar je geen loonbelasting over hoeft te betalen.

Je kunt het biljet dus wel degelijk invullen en opsturen. Sinds wanneer kun je iets niet invullen als een bepaalde waarde nul is? Je hebt dan gewoon geen loonbelasting betaald, maar dat moet de Belastingdienst wel weten.
Uhm, de nieuwe regel is juist. Als heb je 1 werkgever, mag die rekening houden met jouw heffingskorting. Deze hoeven ze dus ook niet af te dragen. Je tweede werkgever kan niet weten wat je verdiend, dus die moet wel loonbelasting afdragen.

Als je dat vergelijkt met de oude situatie, ga je er op achteruit. Vroeger werd namelijk altijd belasting afgedragen en die kon je terugvragen. Wat nu het gevel moet zijn en wat in vele gevallen niet is gebeurd is dat je netto loon omhoog moet zijn gegaan om het verlies aan belastinginkomsten te compenseren.

Maar een hoop werkgevers vinden het wel best zo. En in principe is het ook raar dat de werkgever belasting betaald die niet geïnt hoeft te worden.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 21:21
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Zo'n scholieren/studenten verklaring is er volgens mij voor om te zorgen dat je als student/scholier niet direct loonbelasting betaalt en dat vervolgens het jaar daarop weer terug moet vragen. Nu kun je een bepaald bedrag per kwartaal alvast belastingvrij verdienen....Als je dat dus invult/ingevuld hebt bestaat de kans idd dat je niets terug kunt vragen...maar dat klopt ook, want je hebt t immers niet hoeven betalen...

Overigens geldt dat als je meer verdient in een kwartaal er over het meerdere wel belasting wordt geheven (dacht dat t altijd zo'n 2500 gulden was dus reken maar ongeveer om)

De loonbelastingverklaring hoef je dacht ik alleen maar bij t begin van je baan in te vullen

Tot mijn spijt moet ik er nu bij zeggen dat ik niet weet of dit alles ook voor t "nieuwe" belastingsysteem opgaat...

Als je niets krijgt en ook niets hoeft te betalen heeft insturen geen zin...is alleen maar meer werk voor hen...
Insturen kan wel, maar ja....
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 22:23
Verwijderd
Reken er maar op dat je na een tijdje wel mooi een aanmaning krijgt als je dat Tj-biljet niet invult. Ik was het dit jaar ook vergeten maar kreeg wel een brief van de Belastingdienst, dat het niet doen van aangifte een strafbaar feit was en dat ik nog tien dagen de tijd kreeg om het in te vullen en op te sturen. Ik kreeg overigens wel geld terug. Het gaat hen puur om de administratie.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 06:01
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2003 @ 23:23:
Reken er maar op dat je na een tijdje wel mooi een aanmaning krijgt als je dat Tj-biljet niet invult. Ik was het dit jaar ook vergeten maar kreeg wel een brief van de Belastingdienst, dat het niet doen van aangifte een strafbaar feit was en dat ik nog tien dagen de tijd kreeg om het in te vullen en op te sturen. Ik kreeg overigens wel geld terug. Het gaat hen puur om de administratie.
Volgens mij heb ik vroeger toen ik geen belasting betaalde (en ook toen ik het wel deed) ook nooit zo'n biljet ingevuld (anders had ik wel geld terug gehad en ik kreeg het dit jaar toch nog van een jaar of 4 geleden volgens een man van de belastingdienst)...en nooit een brief gehad dat het een strafbaar feit was...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 10:06
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-12-2003 @ 07:01:
Volgens mij heb ik vroeger toen ik geen belasting betaalde (en ook toen ik het wel deed) ook nooit zo'n biljet ingevuld (anders had ik wel geld terug gehad en ik kreeg het dit jaar toch nog van een jaar of 4 geleden volgens een man van de belastingdienst)...en nooit een brief gehad dat het een strafbaar feit was...
Even als vervolg hierop...kan iemand (bv. Nare man) mij misschien dan ook vertellen vanaf wanneer je geacht word dit in te vullen? Is daar een leeftijd voor of een bepaald ander criterium?
Ik bedoel... t is natuurlijk onzin voor kleuters om die dingen in te vullen, omdat die niets verdienen enzow, maar is er ergens een grens? Want als je t strafbaar stelt dan moet dat ook duidelijk ergens staan....

Trouwens meende ik altijd dat t strafbaar was om niet te betalen als dat wel moest....dus ook als je niet hebt ingevuld en dus niet betaald...Ik kan me meoilijk voorstellen dat t strafbaar is als je je geld neit terugvraagt...dat is m.i. gewoon niet slim
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 30-12-2003 @ 11:06:
Even als vervolg hierop...kan iemand (bv. Nare man) mij misschien dan ook vertellen vanaf wanneer je geacht word dit in te vullen? Is daar een leeftijd voor of een bepaald ander criterium?
Ik bedoel... t is natuurlijk onzin voor kleuters om die dingen in te vullen, omdat die niets verdienen enzow, maar is er ergens een grens? Want als je t strafbaar stelt dan moet dat ook duidelijk ergens staan....
Waar precíes staat dat het strafbaar is kan ik alleen maar raden. Het zal vast in de Algemene wet inzake rijksbelastingen staan, maar welk artikel precies kan ik je niet zeggen (en ik ben te lui om naar beneden te lopen om een wetboek te pakken).

De leeftijd waarvan je geacht wordt het in te vullen kan ik je óok niet precies vertellen () maar ik denk dat het zestien is.

Citaat:
Trouwens meende ik altijd dat t strafbaar was om niet te betalen als dat wel moest....dus ook als je niet hebt ingevuld en dus niet betaald...Ik kan me meoilijk voorstellen dat t strafbaar is als je je geld neit terugvraagt...dat is m.i. gewoon niet slim
Het is ook niet strafbaar om je geld niet terug te vragen, het is strafbaar om geen aangifte te doen. @Leonoor: ik stond ook te kijken toen ik ineens die brief kreeg, ik vul al jaren zo'n Tj-biljet in, soms veel te laat, soms wel op tijd, en ik heb ook nog nooit zo'n serieuze aanmaning gehad. Maar misschien was het al wel de zesde aanmaning ofzo, en zijn de eerdere in de prullenbak verdwenen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-12-2003, 12:31
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-12-2003 @ 11:54:
Waar precíes staat dat het strafbaar is kan ik alleen maar raden. Het zal vast in de Algemene wet inzake rijksbelastingen staan, maar welk artikel precies kan ik je niet zeggen (en ik ben te lui om naar beneden te lopen om een wetboek te pakken).

De leeftijd waarvan je geacht wordt het in te vullen kan ik je óok niet precies vertellen () maar ik denk dat het zestien is.



Het is ook niet strafbaar om je geld niet terug te vragen, het is strafbaar om geen aangifte te doen. @Leonoor: ik stond ook te kijken toen ik ineens die brief kreeg, ik vul al jaren zo'n Tj-biljet in, soms veel te laat, soms wel op tijd, en ik heb ook nog nooit zo'n serieuze aanmaning gehad. Maar misschien was het al wel de zesde aanmaning ofzo, en zijn de eerdere in de prullenbak verdwenen
Ok...als ze je daar over gesproken hebben dan zal t ook wel kloppen, maar ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik niet wist dat geen aangifte doen strafbaar was...Heb t wel braaf gedaan (ik wil tenslotte mn geld wel terug)en blijf t ook keurig doen. Tegenwoordig per diskette....
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:11
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
mijn vriend kreeg vorig jaar zelfs zon overzicht met wat hij trug kon vragen van de belasting ik had dat niet gehad terwijl k zon 250 euro terugkreeg en hij maar 68 euro ofzo.. dus dat snap ik dan weer niet waarom de ene wel zon overzicht sturen (zodat je al weet wat je terugkrijgt maar nog wel moet invullen) en de andere niet
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:22
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Ik werk nu al zo'n 18 jaar + 5 jaar nog wat vakantiebaantjes, maar heb mijn hele leven nog nooit enig biljet ingediend of gekregen.
Strafbaar is het dus in ieder geval niet, en waarschijnlijk ook voordelig voor 's Rijks schatkist ook (ik vraag immers nooit wat terug).
Zolang je op 'nihil' (= een bepaald bedrag, ik weet helaas niet precies hoeveel) uitkomt of geld terug kunt vragen ben je niet verplicht een biljet in te vullen en dus ook niet verplicht om geld terug te vragen.
Anders wordt het wanneer je boven dat nihil-bedrag uitkomt, op een of andere manier word je dan uit het systeem gegenereerd (via je baas is je inkomen bekend omdat hij dit in zijn aangifte moet verantwoorden) en krijg je een aanslag in de bus. Deze (voorlopige) aanslag kun je dus maar beter betalen anders krijg je weer een boete e.d. of wordt je gewoon opgepakt wegens belastingontduiking (zo'n vaart zal het bij bijbaantjes waarschijnlijk niet lopen). Het hele verhaal is in ieder geval niet leeftijd-gebonden. Zodra jij volgens de wet centjes mag verdienen of een andersoortig inkomen hebt, kun je te maken krijgen de belastingdienst.




(moi werkt als personeelsmedewerker bij de belastingdienst dus weet er een beetje vanaf)
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 30-12-2003 @ 17:22:
Ik werk nu al zo'n 18 jaar + 5 jaar nog wat vakantiebaantjes, maar heb mijn hele leven nog nooit enig biljet ingediend of gekregen. Strafbaar is het dus in ieder geval niet (...) [/SIZE]
Het feit dat jij nog nooit zo'n brief hebt gekregen wil natuurlijk niet zeggen dat er dus geen strafbepaling voor is. Kijk maar eens in hoofdstuk IX, afdeling 1 e.v. van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:11
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-12-2003 @ 17:53:
Het feit dat jij nog nooit zo'n brief hebt gekregen wil natuurlijk niet zeggen dat er dus geen strafbepaling voor is. Kijk maar eens in hoofdstuk IX, afdeling 1 e.v. van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.
In mijn geval inderdaad niet, ik vul zo'n ding voor de gein wel eens in en dan kom ik of op een nihil bedrag uit of dat ik een paar centen kan terug krijgen.
Maar heb je mijn reply verder nog gelezen? M.n. 'Deze (voorlopige) aanslag kun je dus maar beter betalen anders krijg je weer een boete e.d.'? Dat ik zou beweren dat er geen strafbepaling zou bestaan, heb ik hiermee volgens mij al uitgesloten.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:16
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Ah, ik zie ook opeens waarop je dat had kunnen baseren. Dit stukje: Strafbaar is het dus in ieder geval niet (...)
Eigenlijk doel ik hier op het t-biljet of tj-biljet. (ik ben snel even wezen googlen naar dat stukje belastingwetgeving waar jij naar refereerde )
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:16
Verwijderd
Ik had je reply inderdaad niet gelezen, ik wilde gewoon even wijs doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2003, 17:17
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
No worries, van verschillende wijsheden kunnen we (soms) allemaal wijzer worden.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.