Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2003, 14:28
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
wat vinden jullie dat als de horecabaas ervoor zorgt dat je minder fooi krijgt.

bijvoorbeeld hij maakt ruzie met een paar gasten die jij perfect behandeld hebt. je zou dus veel fooi krijgen. maar door jouw baas krijg je dat niet. 1 keer kan gebeuren maar wat vind je ervan als hij dit vaker doet. vind je dan dat hij meer geld in de fooienpot moet doen uit eigen zak.

hebben jullie zelf zo'n situatie wel eens meegemaakt?
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2003, 16:12
Verwijderd
Ik denk niet dat je je baas te verplichten hebt geld aan het personeel te géven.
In een wat-minder-luxe restaurant ga je als personeel je baas toch ook niet vragen of hij de boel exclusiever wil maken, zodat het publiek bereid is meer te betalen?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 16:54
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Die klanten zijn boos, verspreiden het nieuws => slechte(re) naam en minder klanten. Die gozer snijdt zichzelf waarschijnlijk harder in de vingers dan jullie als ober.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 19:57
Verwijderd
Geld uit de fooienpot doen uit zijn eigen zak? Wat een onzin. Het zijn zijn klanten, ze zitten in zijn restaurant. Hij mag ze behandelen zoals hem dat goeddunkt. Als hij daardoor klanten kwijtraakt merkt hij dat snel genoeg. Hij betaalt jullie een overeengekomen loon, de fooien zijn slechts extraatjes. Je hebt op geen enkele manier recht op die fooien. Bovendien staat het nog helemaal niet vast óf je die fooi wel zou hebben gekregen, alleen maar omdat je die klanten goed behandeld hebt.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 14:59
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
jah daar zit wat in
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 00:48
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-12-2003 @ 20:57:
Geld uit de fooienpot doen uit zijn eigen zak? Wat een onzin. Het zijn zijn klanten, ze zitten in zijn restaurant. Hij mag ze behandelen zoals hem dat goeddunkt. Als hij daardoor klanten kwijtraakt merkt hij dat snel genoeg. Hij betaalt jullie een overeengekomen loon, de fooien zijn slechts extraatjes. Je hebt op geen enkele manier recht op die fooien. Bovendien staat het nog helemaal niet vast óf je die fooi wel zou hebben gekregen, alleen maar omdat je die klanten goed behandeld hebt.
Zolang niet in je arbeidsovereenkomst vastgelegd is dat de fooien níet naar jezelf gaan, zijn de fooien die je (als werknemer) contant van de klant gekregen hebt jouw eigendom en níet van de werkgever. Je hebt dus wel degelijk recht op je gekregen fooien.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 01:16
Verwijderd
Citaat:
hppa schreef op 21-12-2003 @ 01:48:
Zolang niet in je arbeidsovereenkomst vastgelegd is dat de fooien níet naar jezelf gaan, zijn de fooien die je (als werknemer) contant van de klant gekregen hebt jouw eigendom en níet van de werkgever. Je hebt dus wel degelijk recht op je gekregen fooien.
Natuurlijk worden fooien jouw eigendom, dat ontken ik toch ook niet? Het enige wat ik zeg is dat je van fooien niet met zekerheid kunt zeggen óf je ze krijgt. Fooien kun je dus ook nooit aanmerken als toekomstige goederen. Je kunt ook geen conservatoir beslag leggen op fooien, zoals je wel conservatoir beslag kunt leggen op loon.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 22:12
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Vraag gewoon meer loon en draag het feit aan dat hij de fooien afschrikt.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 22:19
In_stilte
Avatar van In_stilte
In_stilte is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 22-12-2003 @ 23:12:
Vraag gewoon meer loon en draag het feit aan dat hij de fooien afschrikt.
Lijkt me de werksfeer niet echt bevorderen, je moet toch in goede sferen met je baas omgaan. Als het je echt zo ontzettend stoort, zou ikzelf met een grapje een keer zeggen; Hey, doe s gezellig, gaat mijn fooi. Met een knipoog erbij.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 23:10
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 22-12-2003 @ 23:12:
Vraag gewoon meer loon en draag het feit aan dat hij de fooien afschrikt.
Loon 'vraag' je niet, loon is overeengekomen bij het totstandkomen van je arbeidsovereenkomst.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 10:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-12-2003 @ 00:10:
Loon 'vraag' je niet, loon is overeengekomen bij het totstandkomen van je arbeidsovereenkomst.
uch, loon valt wel te vragen. zeker in de horeca omdat daar de lonen toch al ontzettend verschillen en vaak niet het minimum is.

mijn vriend heeft ook loonsverhoging gevraagd om verschillende redenen en heeft dit toen ook gekregen. was ook in de horeca overigens.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 12:30
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-12-2003 @ 20:57:
Geld uit de fooienpot doen uit zijn eigen zak? Wat een onzin. Het zijn zijn klanten, ze zitten in zijn restaurant. Hij mag ze behandelen zoals hem dat goeddunkt. Als hij daardoor klanten kwijtraakt merkt hij dat snel genoeg. Hij betaalt jullie een overeengekomen loon, de fooien zijn slechts extraatjes. Je hebt op geen enkele manier recht op die fooien. Bovendien staat het nog helemaal niet vast óf je die fooi wel zou hebben gekregen, alleen maar omdat je die klanten goed behandeld hebt.
Extra? 9 van de 10 keer heb ik meer fooi dan loon en het wordt nu helemaal leuk nu kerst inzicht is, 100 euro fooi hehe
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Syphon schreef op 23-12-2003 @ 13:30:
Extra? 9 van de 10 keer heb ik meer fooi dan loon en het wordt nu helemaal leuk nu kerst inzicht is, 100 euro fooi hehe
Dat maakt mijn argumentatie niet anders
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.