Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2005, 14:56
Supersuri
Supersuri is offline
Vandaag zijn de verkiezingen in Suriname. Ze zijn heel erg spannend deze keer. Wie denken jullie dat er gaat winnen en waar hopen jullie op?

Ik hoop op Venitiaan omdat hij het redelijk goed gedaan heeft afgelopen periode en de andere kanditaten vertrouw ik niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2005, 15:08
Verwijderd
Ik weet weinig van de kandidaten, maar het lijkt me niet verstandig een bij verstek veroordeelde tot president te kiezen en van 'Bosje' hoor je ook vrijwel overal dat hij zo corrupt als de pest is.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:14
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik ben voor Venetiaan omdat hij wel betrouwbaar is en die andere 2 het land alleen maar verder laten verpauperen.

Ik denk ook dat hij wint, hoewel het niet veel zal schelen met Bouterse.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:25
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
"Bouta" lijkt me helemaal ongeschikt.
Bij gebrek aan beter: Venetiaan.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 18:55
Verwijderd
Venetiaan is waarschijnlijk een crimineel, en de andere twee zijn het zeker. Doe dan maar Venetiaan.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:53
JH
JH is offline
heb niet echt het idee dat daar een goede kandidaat beschikbaar is en nog minder het idee dat daar ook maar iemand genoeg hersens heeft om goed beleid te voeren.
__________________
Two Beer Or Not Two Beer, That's the Question
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:03
Pikey
Avatar van Pikey
Pikey is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 19:55 :
Venetiaan is waarschijnlijk een crimineel, en de andere twee zijn het zeker. Doe dan maar Venetiaan.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:35
Verwijderd
Leuk detail trouwens: in Suriname wordt per hoofd van de bevolking meer dan 4 keer zo veel aan verkiezingscampagnes besteed als in de VS.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:41
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 21:35 :
Leuk detail trouwens: in Suriname wordt per hoofd van de bevolking meer dan 4 keer zo veel aan verkiezingscampagnes besteed als in de VS.
Aangezien Suriname maar 400.000 mensen heeft zou dat zomaar kunnen.

De laatste peilingen op het nos journaal gaven aan dat venitiaan zou winnen en Bouta 2e wordt.

Stemmen nog opvallend veel mensen op Bouta, omdat hij daar wel wat goede dingen heeft gedaan voor het land, maar het buitenland beleid wordt een groot probleem als hij aan de macht komt.

Maar hopen dat Venitiaan genoeg stemmen haalt en Bouta niet samen met Bosje wil gaan regeren ofzo.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 11:06
Verwijderd
bouterse moet echt niet winnen, dat zou echt gaar zijn

mja ik hoop dat ze een fatsoenlijke president kiezen want ik moet er in de zomer op vakantie

maar ik denk dat ik voor venitiaan moet gaan
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 19:55 :
Venetiaan is waarschijnlijk een crimineel, en de andere twee zijn het zeker. Doe dan maar Venetiaan.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 11:07
Aiel
Aiel is offline
Venetiaan, bij gebrek aan beter.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 11:09
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Venetiaan diep in de problemen

Bier had president Venetiaan niet nodig om een kater van jewelste over te houden aan de Surinaamse parlementsverkiezingen. In Paramaribo werd streng toegezien op naleving van het alcoholverbod. De drooglegging was een inslaand succes: de Surinamers hebben in volledige nuchterheid hun stem uitgebracht.

President Venetiaan heeft het geweten. Zijn Nieuw Front-coalitie heeft een aframmeling gekregen die hem nog lang zal heugen. Het Nieuw Front heeft z’n riante meerderheid in het 51 zetels tellende parlement verloren. Van de 33 zetels zijn er nog circa 23 over. Met een verlies was rekening gehouden, maar dat de klap het zo vernietigend zou zijn, daar had geen zinnig mens op gerekend.

De grote winnaar van de verkiezingen is oud-legerleider Bouterse. Zijn NDP is in het parlement meer dan verdubbeld: van 7 naar 15 zetels.

Geen boodschap
Het onverbloemde stemadvies van de Amerikaanse ambassadeur in Suriname heeft niet geholpen. Zij riep dat de Verenigde Staten nooit zullen samenwerken met een veroordeelde drugscrimineel. Een belangrijk deel van de Surinaamse kiezers heeft nu geantwoord daar geen enkele boodschap aan te hebben.

Het Nieuw Front is nog steeds veel groter dan de NDP. Toch stapelen de problemen zich op voor president Venetiaan. Hij heeft een parlementaire meerderheid van tweederde nodig om rechtstreeks als president herkozen te worden. Dat is een kansloze onderneming.

Ook al zou Venetiaan de steun krijgen van de kleine oppositiepartijen, dan nog haalt hij het niet. Duidelijk is dat de Verenigde Volksvergadering bijeen moet worden geroepen. Dat zijn de 51 parlementsleden, die gezelschap krijgen van meer dan achthonderd regionale vertegenwoordigers. De Volksvergadering kan de president met een gewone meerderheid kiezen.

Zweet op het voorhoofd
Het zweet staat Venetiaan op het voorhoofd, want hij heeft slechte herinneringen aan die bijeenkomsten. In 1996 liep hij daar het presidentschap mis en kwam NDP-kandidaat Wijdenbosch aan de macht. En nu staat hij er slechter voor dan toen...

Bovendien is het de vraag of Venetiaan na het verkiezingsdebacle nog wel als presidentskandidaat verder kan. Het Front bestaat uit langs etnische lijnen verdeelde partijen: creools, hindoestaans en Javaans.

Het is mogelijk dat de partners van Venetiaan beginnen te steigeren en zelf een kandidaat naar voren schuiven. Of ze beseffen dat het huwelijk niet langer werkt en het beter is dat de partijen van het Nieuw Front zelfstandig verder gaan.

Venetiaan heeft er in de campagnes telkens op gehamerd dat hij stabiliteit en rust heeft gebracht in Suriname. Nu de kiezer heeft gesproken, is het land gedompeld in onzekerheid.

bron

Ai!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 11:09
Aiel
Aiel is offline
O shit. Geen goed nieuws voor Suriname.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 16:43
Supersuri
Supersuri is offline
Ai dit is vervelend nu alle stemmen zijn getelt.

nieuw front 23 zetels en de NDP 15 zetels.

Hopelijk lukt het Venitiaan om president te blijven of ze moeten een betere kanditaat hebben daar bij Nieuw-front.

Hoe heeft A1 het eigenlijk gedaan? Lees er niks over.

Ronnie Brunswijk komt trouwens ook in het parlement. Kan nog wat worden Bouta en Brunswijk in 1 ruimte.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 17:13
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 26-05-2005 @ 17:43 :
Ronnie Brunswijk komt trouwens ook in het parlement. Kan nog wat worden Bouta en Brunswijk in 1 ruimte.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 23:30
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ik snap dat Nederland niet al lang en breed Bouterse een keerjte heeft opgepakt.

Het is een boef. Hij hoort in de gevangenis. En als de Surinamers dat zelf niet voor elkaar krijgen dan moeten wij dat maar doen. Er is nog steeds een speciale verantwoordelijkheid van Nederland voor dat land.

OPMERKING: Nu er eindelijk een rechtzaak tegen Bouterse komt, is het oppakken van Bouterse door Nederland niet meer relevant...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 23:53
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 27-05-2005 @ 00:30 :
Ik snap dat Nederland niet al lang en breed Bouterse een keerjte heeft opgepakt.

Het is een boef. Hij hoort in de gevangenis. En als de Surinamers dat zelf niet voor elkaar krijgen dan moeten wij dat maar doen. Er is nog steeds een speciale verantwoordelijkheid van Nederland voor dat land.

OPMERKING: Nu er eindelijk een rechtzaak tegen Bouterse komt, is het oppakken van Bouterse door Nederland niet meer relevant...
Dat is een nog al ingewikkeld rechts proces met veel procedures. Iets met uitleveringsverdragen. Nederland kan Bouterse pas op laten pakken is hij zich in een van die landen begeeft waar Nederland een uitleveringsverdrag mee heeft.

En dat proces tegen Bouterse in Suriname is voor de decembermoorden, Nederland wil hem voor drugssmokkel, moet hij nog een straf uitzitten in Nederland want daar is hij voor veroordeelt. Maar nu schijnt er iets met die belgische kroongetuige te zijn en gaat Bouta in beroep tegen dat vonnis.

Kijk anders af en toe voor info even op www.waterkant.net
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Belang van vrijheid en anti-dictatuur
Hoogscoren
47 04-06-2014 15:22
De Kantine Miss Suriname in Zuid Afrika
NewFrenkie
3 20-11-2009 18:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Suriname
Supersuri
250 18-05-2006 10:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Protesten in Syrie? Moet Westen steun geven?
hhendrikxx
219 18-03-2005 12:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Winkelier vervolgd
BARON
112 13-01-2003 15:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Fortuyn scoort ook bij allochtonen
Verwijderd
3 27-03-2002 13:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.