Oud 20-03-2007, 21:13
Shira
Avatar van Shira
Shira is offline
Hallo!

Ik zwem sinds kort, en dat gaat goed en bevalt ook wel, ik heb alleen een probleempje.

Altijd als ik vlinderslag doe, krijg ik kramp in m'n voet en met schoolslag pijn in m'n kuit, dat doet echt pijn dus vraag me af of iemand weet wat dit precies is en hoe ik het kan voorkomen/ er af kan komen?

Alvast bedankt, xx
__________________
Don't let today's disappointments cast a shadow on tomorrow's dreams..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 21:17
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik krijg tijdens (intensief) zwemmen vaak ook ergens kramp. Voornamelijk in mijn voet en dat doet inderdaad echt fijn. Lang wrijven en voorzichtig bewegen helpt wel, maar daarna ben ik meteen een stuk voorzichtiger.

Misschien is de temperatuur van het water te koud?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 21:23
Shira
Avatar van Shira
Shira is offline
Ja wat jij zei helpt ook wel maar 't is meer dat als ik midden in de baan kramp krijg ik dan niet meer door kan zwemmen en dat flink irritant is
__________________
Don't let today's disappointments cast a shadow on tomorrow's dreams..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 21:37
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Misschien helpt het om je spieren goed op te warmen en te stretchen, voordat je het water in duikt?

Ik zwem niet hoor, maar misschien helpt het
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 07:32
Shira
Avatar van Shira
Shira is offline
Ga ik proberen volgende keer dankjewel
__________________
Don't let today's disappointments cast a shadow on tomorrow's dreams..
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 11:21
Baal
Avatar van Baal
Baal is offline
Ik krijg vaak kramp in mijn voet als ik zwem. Wat voor mij werkt, (klinkt misschien beetje vaag) is om mijn tenen de andere kant op te buigen van de kramp. Het is echt in 10 tellen weg.
__________________
My brothers will NOT have died in vain! || Lieti in de Fractie der Metaal en Gerstenat
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 12:01
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
Baal schreef op 21-03-2007 @ 11:21 :
Ik krijg vaak kramp in mijn voet als ik zwem. Wat voor mij werkt, (klinkt misschien beetje vaag) is om mijn tenen de andere kant op te buigen van de kramp. Het is echt in 10 tellen weg.
tijdens een wedstrijd is dat niet zo handig om even aan de kant te zitten.
maar dat is idd wel de manier om het weg te krijgen/


wat helpt is idd wat roos al zei, goed stretchen vantevoren, en ook inzwemmen wil goed helpen. dan spring je niet met 'koude spieren' het water in.
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 15:03
Verwijderd
Idd zorgen dat je goed warm bent voordat je aan de wedstrijd begint (sowieso verstandig ivm blessures). En ik denk dat het misschien ook een kwestie van trainen is (omdat je zegt dat je pas sinds kort zwemt). En misschien kan je trainer je ook wel aanwijzingen geven mbt de slagen waarbij je er veel last van hebt (het kan ook dat je bv. je spieren te krampachtig aanspant of wat dan ook).
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 19:27
Verwijderd
Zoals Leonoor al zegt, goed opwarmen van te voren.

Verder wanneer je een kramp voelt opkomen rustig aan doen, krijg je daadwerkelijk kramp, kom dan het water uit en loop rustig aan even heen en weer langs de kant. Zorg dat de kramp er helemaal uit is voordat je het water weer induikt.

Verder is het een kwestie van gewenning. Je spieren moeten wennen aan de inspanning en de temperatuur van het water.


Succes en veel plezier!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 21:30
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Ik heb zelf ongeveer 10 jaar op wedstrijdzwemmen gezeten en weet precies wat je bedoeld met die kramp!

Het is in ieder geval heel belangrijk om een goede warming-up te doen. Op internet zijn vast goede warming-up oefeningen te vinden die je kunt doen voor je gaat zwemmen.
Met inzwemmen is het belangrijk om rustig te beginnen en álle slagen in te zwemmen (borstcrawl, rugcrawl, schoolslag en vlinderslag) zodat je spieren weer aan de bewegingen kunnen wennen.
Soms voel je een kramp opkomen. Vooral bij kramp in de kuit kan het dan helpen om op je rug te gaan liggen en rugslagbenen te doen (die beweging is dan beter dan schoolslag of vlinderslag). Als de beginnende kramp niet weggaat kan je daarna aan de kant het er 'uitwrijven', stuk proberen te lopen, nog een keer strekken en langzaam aan weer beginnen met zwemmen...

eehhh, zoiets?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 07:44
Verwijderd
Ik heb ook lang op wedstrijdzwemmen (en waterpolo, maar dat doe ik nog steeds) gezeten en heb echt nooit kramp gehad... (Ja, heel af en toe tijdens trainingen ed, maar ook dan was het zeldzaam en ik heb het nog nooit tijdens een wedstrijd gehad.)
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-03-2007 @ 07:44 :
Ik heb ook lang op wedstrijdzwemmen (en waterpolo, maar dat doe ik nog steeds) gezeten en heb echt nooit kramp gehad... (Ja, heel af en toe tijdens trainingen ed, maar ook dan was het zeldzaam en ik heb het nog nooit tijdens een wedstrijd gehad.)
Ik heb ook zo goed als nooit kramp, mn trainer keek er een tijd terug dna ook echt van op dat ik kramp had. Tijdens wedsrijden heb ik er gelukkig echt helemaal nooit last van.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 00:42
Vidar
Vidar is offline
idd een goede warming up maar wat ik vaak hoor

je bent dan niet fit genoeg
je spier kan het ff niet aan
\
veel trainen lijkt me en er is altijd wel een sportschool in de buurt
__________________
Waarom doen sommige mensen zo moeilijk..... ik heb toch wel gelijk
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 17:24
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Komt vaak voor, er zijn een paar dingen die je kunt doen.
Zorg altijd dat je goed wam bent zoals al eerder aangehaald is
zorg voor voldoende zouten, mineralen ed wat voeding betreft.
Wat je verder kunt doen is oefeningen voor de spieren waarin je kramp krijgt.
Kuiten - grote tenen tegen elkaar en hakken iets uit elkaar en met de hakken de grond niet raken vanaf die positie omhoog komen tot je op je tenen staat, ff aanspannen en terug komen in de begin positie. Met setjes en herhalingen kun je uiteraard varieeren.
Voeten - leg een handoek plat op de grond neer ga met je voeten aan een uiteinde staan en probeer met 1 voet het andere uiteinde naar je toe te halen en wissel vervolgens van voet. Dit een paar keer doen helpt heel veel.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2007, 22:50
jet
Avatar van jet
jet is offline
bouillon drinken helpt ook (en dan niet eenmalig, maar gewoon regelmatig). daar zit natrium of kalium (tis 1 van de 2) in en dat helpt tegen kramp...

is mij ooit verteld door een arts. je kan het iig proberen lijkt me
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.