Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2003, 15:39
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Wat moet je met brandwonden doen?
Heb het wel ff onder de kraan gehouden,
maar nu..?
(t zit er al een paar uur,
maar t zit vreselijk te irriteren. :\)
Jodium, pleisters oid erop?
(en wat moet erop als er nergens
pleisters ed in de buurt zijn)
Of gewoon zo laten,
en wachten tot het geneest?
Oh, en als er een blaar op zit,
die nogal pijnlijk is, kan je m dan doorprikken?
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 15:41
Verwijderd
Je kunt er beter geen pleister op doen en ik geloof ook beter geen jodium. Alleen maar koelen. En verder idd gewoon wachten tot het geneest. Tenzij het een erg grote of ernstige brandwond is, dan kun je beter ff langs de dokter gaan.

Brandwonden btw nooit doorprikken!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 15:51
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Alleen maar koelen. En verder idd gewoon wachten tot het geneest. Tenzij het een erg grote of ernstige brandwond is, dan kun je beter ff langs de dokter gaan.
Ernstigheid valt wel mee..
Tis zeg maar een open wondje,
alleen zonder bloed,
met een blaar in het midden. :\
Mja, t prikt/jeukt een beetje,
kan een zalfje er wel op?
(calendulan oid? (gebruiksaanwijzing = kwijt. ))
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 15:54
Verwijderd
Nooit onder ijskoud water houden he, lauwig-koud water is het beste... En smeer er niet te snel zalf op, zeker niet als het een openwondje is. Niet bedekken en gewoon wachten tot hij geneest (ook niet aan plukken he!!)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef:
(calendulan oid? (gebruiksaanwijzing = kwijt. ))
Staat ook op de tube. 'lichte brandwondjes' staat er op...zou dus kunnen. Maar idd niet te snel van alles op gaan smeren, calendulan kan event. wel, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 16:35
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
m'n moeder smeerde er altijd johannesolie op.

maarja, dat heeft niet iedereen in huis natuurlijk (ik ook niet overigens). maar ik geef de tip maar, misschien heb jij ook wel een gekke moeder .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 17:18
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
een brandwond moet je zeker 10 minuten koelen onder stromend koud water, beginnen met minder koud water voelt wel prettiger, maar om de 'brand' eruit te halen kan je het best zo koud mogelijk water gebruiken. Niet aanzitten, doorprikken of afdekken. Het best kan je het met rust laten.
Dan gaat get vanzelf weer over
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 18:12
Aardappeltje
Avatar van Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Ja, dat wat de andere zeggen is inderdaad wel zo.
Heb nog even wat info voor je gezocht:
Is wel voor vrij grote brandwonden, maar goed...


Is er sprake van verbranding door vuur:

Ga nooit rennen. Zuurstof wakkert de vlammen aan. Probeer niet in paniek te raken.
Doof de vlammen door over de grond te rollen.
Gebruik eventueel een stevig en zwaar stuk textiel (jas of deken) om het vuur te doven. Werk vanaf het gezicht naar de voeten, zodat vlammen het gezicht niet kunnen bereiken
Daarna geldt voor alle verbrandingen:

Begin direct met het koelen van de wond
Koel het liefst met zacht stromend, lauw leidingwater. Koelen met bijvoorbeeld slootwater kan ook, zeker als er geen andere koelmogelijkheden zijn. Het is altijd beter dan niets doen!)
Koel tenminste 5 minuten. Langer is beter, maar pas dan wel op voor onderkoeling
Verwijder tijdens het koelen de kleding, tenzij deze aan de huid gekleefd zit
Probeer de grootte van de brandwond te schatten door toepassing van de handwijzer. De oppervlakte van de hand is 1 % van het lichaamsoppervlak.
U neemt in gedachten de hand van het slachtoffer. Zoveel maal als deze op de verspreid liggende brandwonden past, zoveel procent van het lichaam is verbrand.
Waarschuw de huisarts als:
er blaren zijn
de huid er aangetast uitziet
de brandwond veroorzaakt is door een chemisch product
de brandwond veroorzaakt is door elektriciteit
Smeer niets op de wond.
Verzorg de wond door deze af te dekken met steriel verband, schone doeken of lakens.
Neem niets te eten of te drinken.
Zorg ervoor dat het slachtoffer zittend wordt vervoerd. Het hoofd moet altijd hoger zijn dan de rest van het lichaam in verband met mogelijke oedeemvorming (vochtophoping).

Eerstegraads verbranding

Bij een eerstegraads verbranding is de (opper)huid nog niet beschadigd. Bij een eerstegraads verbranding is de huid:

rood
droog
pijnlijk
soms wat opgezwollen.
Deze verschijnselen zijn het beste te vergelijken met die van een ontsteking.

Een typisch voorbeeld van een eerstegraads verbranding is een zonverbranding. Na een paar dagen zijn de onaangename verschijnselen van een eerstegraads verbranding verdwenen

Oppervlakkige tweedegraads brandwond

De doorsnede van de huid maakt duidelijk dat de huid beschadigd is. Het gaat hier om een oppervlakkige tweedegraads brandwond. Bij een oppervlakkige tweedegraads brandwond is de wond:

rood
nat
pijnlijk
Bovendien kan er blaarvorming optreden.

Diepe tweedegraads brandwond

Bij een diep tweedegraads brandwond is de lederhuid duidelijk aangetast. De hitte heeft langer kunnen doordringen in het huidweefsel. Bij een diep tweedegraads brandwond is er duidelijk sprake van een wond. De wond is:

roodachtig / wit
nat
zeer pijnlijk.

Derdegraads brandwond

Bij een derdegraads brandwond is de huid verwoest tot aan het onderhuids vetweefsel. De huid ziet er aangetast uit. Bij een derdegraads brandwond is de wond:

wit / zwart
droog en leerachtig
nauwelijks pijnlijk (bij diepe brandwonden zijn ook de zenuwen in de huid aangetast)

(bron: www.brandwonden.nl)


Ik hoop dat je er wat aan hebt...
__________________
Zin in leren?? Ga even liggen, dan is het zo weer over...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 19:50
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Dan heb je ook nog de vierdegraadsbrandwonde (je hoort er eigelijk niets over maar ze bestaat) waarbij onderhuidse weesels zoals bot of organen ook beschadigd zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 20:55
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Zalf genaamt flamazine of Zilversulfadiazine werkt heel erg goed. Mijn ouders gebruiken dat spul altijd als ze mensen met brandwonden krijgen. Zalf op een gaasje en dan verbinden of gewoon op een pleister. Ik weet alleen niet zeker of het ook gewoon bij de drogist te krijgen is. denk het niet.
Als het groot is zou ik zeker even naar de huisarts gaan. Misschien is het handig als je hem even beschrijft. Iig niet te lang wachten met naar een dokter gaan als het vrij diep is.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 21:44
MissKiss1985
Avatar van MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
nix aan doen idd gewoon koud water. Bij grote naar de dokter gaan. Op vakantie kreeg ik brandwonden. Ik was verbrand en ik ben allergisch voor de zon dus er kwam allergie over heen. Heb daardoor brandwonden overgehouden, waarvan er 2 dus nooit meer weg zullen gaan, en ze zijn nog steeds erg gevoelig 6 maanden later
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 10:29
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Aardappeltje schreef:

Waarschuw de huisarts als:
er blaren zijn
de huid er aangetast uitziet
Er zit wel een blaar, maar hij is zeg maar vd helft open.
(in de andere helft zit nog vocht)
Mja, t gaat wel vanzelf over denk ik..
(En kan ook niet naar de huisarts. :\)
Heb er calendula op gesmeerd,
maar dat ging nog meer jeuken,
laat het maar gewoon genezen dan..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 11:14
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Er zit wel een blaar, maar hij is zeg maar vd helft open.
(in de andere helft zit nog vocht)
Mja, t gaat wel vanzelf over denk ik..
(En kan ook niet naar de huisarts. :\)
Heb er calendula op gesmeerd,
maar dat ging nog meer jeuken,
laat het maar gewoon genezen dan..
als het bezig is dicht te groeien/genezen gaat het altijd jeuken... dat is nou eenmaal zo... de kunst is om er dan vanaf te blijven... sterkte ermee...

Btw... hoe kom je aan de brandwond en waarom kan je niet naar de huisarts???
misschien ken je iemand in je omgeving die er verstand van heeft en er ff naar wil kijken ofzow... iig sterkte!

ps... je mag ook ff mailen
__________________
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 13:51
Verwijderd
er zijn ook mensen die de pijn van een brandwond weg kunnen helpen... hoe ze t doen mag 'god' weten maar mijn oom kan het ook en dus ik heb nooit last van brandwonden!
vraag in je omgeving rond want er zijn toch wel wat mensen die dat kunnen...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 15:26
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
dreen schreef:

Btw... hoe kom je aan de brandwond en waarom kan je niet naar de huisarts???
Ongelukje..
Kan wel naar huisarts, wil liever niet.
Citaat:
dreen schreef:

misschien ken je iemand in je omgeving die er verstand van heeft en er ff naar wil kijken ofzow... iig sterkte!
Hm, als het morgen nog steeds irriteerd ed,
zal k dat wel ff doen..
Anders laat k 'm gewoon..

Citaat:
dreen schreef:

ps... je mag ook ff mailen
Las je mailtje.
(ben bezig te antwoorden )
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 15:27
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
shithead schreef:
er zijn ook mensen die de pijn van een brandwond weg kunnen helpen... hoe ze t doen mag 'god' weten maar mijn oom kan het ook en dus ik heb nooit last van brandwonden!
vraag in je omgeving rond want er zijn toch wel wat mensen die dat kunnen...

Hoe dan..?

(tis btw niet zo erg meer, zit alleen nog een halve blaar, en het 'plakt' als ik een truitje oid draag.. Echt pijn doet het niet meer. )
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 16:14
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Qimm schreef:
een brandwond moet je zeker 10 minuten koelen onder stromend koud water, beginnen met minder koud water voelt wel prettiger, maar om de 'brand' eruit te halen kan je het best zo koud mogelijk water gebruiken.
Niet koud water. Eigenlijk zelfs zo heet mogelijk, zo warm als je kan verdragen (natuurlijk geen 90 graden, maar wel warm of iig lauw). als je koud water doet laat je namelijk je bloedvaten nauwer worden, terwijl er juist wel bloed naar de wond moet stromen.

ik weet het, het doet meer pijn, maar je hebt daardoor dan ook minder brandwond.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 17:41
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je kan bij de drogist ook speciale crèmes kopen tegen brandwonden.
Één daarvan heet geloof ik 'Eerste Hulp' maar als je gewoon vraagt om iets tegen brandwonden kan men je wel helpen.
Het lijkt me het slimst om zoiets er op te smeren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 17:53
Aardappeltje
Avatar van Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Ik dacht juist dat ze altijd zeiden, dat je er juist niets op moest smeren!! Je kunt het volgens mij het beste gewoon laten genezen, dan komt het waarschijnlijk ook wel goed.

Als ik jou was, zou ik in ieder geval niets door elkaar gebruiken

Sterkte!!!!
__________________
Zin in leren?? Ga even liggen, dan is het zo weer over...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 18:36
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Iig moet je erg oppassen als het open is. Je hebt dan grote kans op infecties en dat is echt niet prettig. Hou het voor zover mogelijk steriel, een pleister erop, zodat er minder vuil in kan. Let goed op, als het gaat onsteken kun je beter naar de dokter gaan.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 19:49
Verwijderd
blaren niet doorprikken.
idd lauw water want koud water werkt het zelfde als heet water, dan kan de warmte niet meer weg (wel eens een wratje laten aanstippen?? dat is zo koud dat het brand!). zalfjes zorgen er ook voor dat de warmte niet weg kan en dus meer naar binnen gaat vreten. zalfjes kunnen wel na ongeveer een dag als het een klein wondje is.
je zegt dat het blaartje aan een kant open is, doe er dan een gaasje op want, zoals nu gebeurd, gaan je kleren eraan plakken en wordt het wondje vies en gaat ontsteken.
is het wondje al ontstoken, kun je er het beste een gaasje met betadinezalf op doen om te zorgen dat het wondje minder diep wordt en er een niet al te dik litteken komt.
bijdeweg: ongelukje???
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 19:50
Verwijderd
Citaat:
ieke schreef:
Iig moet je erg oppassen als het open is. Je hebt dan grote kans op infecties en dat is echt niet prettig. Hou het voor zover mogelijk steriel, een pleister erop, zodat er minder vuil in kan. Let goed op, als het gaat onsteken kun je beter naar de dokter gaan.
het beste is een luchtdoorlatend gaasje, pleisters gaan aan de wond vastplakken en je maakt het wondje steeds opnieuw open als je de pleister eraf haalt en tadaaaa: dik litteken.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 08:05
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
me blackrose schreef:

je zegt dat het blaartje aan een kant open is, doe er dan een gaasje op want, zoals nu gebeurd, gaan je kleren eraan plakken en wordt het wondje vies en gaat ontsteken.
is het wondje al ontstoken, kun je er het beste een gaasje met betadinezalf op doen om te zorgen dat het wondje minder diep wordt en er een niet al te dik litteken komt.
Hm, heb gewoon wat zalf erop gezet,
en toen een pleister tegen het plakken..
Is t gaan etteren. :\
Zal zo ff kijken voor die gaasjes, tnx
Citaat:
me blackrose schreef:

bijdeweg: ongelukje???
Mjah.. lang verhaal.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 08:26
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
het beste is een luchtdoorlatend gaasje, pleisters gaan aan de wond vastplakken en je maakt het wondje steeds opnieuw open als je de pleister eraf haalt en tadaaaa: dik litteken.
Je moet ook van die luchtdoorlatende, niet van die plastic plijsters gebruiken. Ook de pleister regelmatig verwissellen. Gaastjes kunnen net zo goed eraan gaan vastplakken.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 08:31
Verwijderd
Volgens mij kun je het beste gewoon niks er op doen, dan heelt het het snelst (wel uitkijken dat er geen viezigheid in komt).
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 16:53
**FrenchKiss**
**FrenchKiss** is offline
Uhmz, maandag een lezing over gehad.


Wel direct onder een lauwlopende kraan, dus met stromend water, en nooit de kleren die aan de huid zijn vastgeplakt verwijderen..
Uhmz, verder lijkt me ff de dokter opbellen handig
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef:

Hoe dan..?
dat zou ik wel willen weten... maar dat weet ik niet... want zodra hij uitlegt hoe hij t doet, kan hij het niet meer, maar die persoon waaraan hij het heeft uitgelegd wel dus... hij verteld het niet
maar het helpt iig (gelukkig) wel! ik hoef altijd maar te bellen..
stel je brand bijv je hand om 1 uur. dan bel je om kwart over 1 en vertelt dat je je hebt verbrand, dan is een kwartier later (omdat je t pas na een kwartier hebt laten weten) je pijn weg...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 18:30
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Betamethason schreef:

Hoe dan..?
Mijn vader kan het door er een bepaald gebed over uit te spreken wat hij weer van zijn vader heeft geleerd. Het is dus inderdaad mogelijk.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid vraagjes over een brandwond ..
Sienna M
3 28-07-2010 19:50
Lichaam & Gezondheid brandwonden
handschoen
5 03-03-2009 20:41
Lichaam & Gezondheid brandwond
danielle84
9 10-08-2004 22:49
Lichaam & Gezondheid brandwonden.
Verwijderd
17 05-10-2002 16:10
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wie heeft er een werkstuk over brandwonden voor mij alsjeblieft. xxx
estiejoy
1 19-12-2001 21:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.