Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2010, 16:16
GwnIemand
GwnIemand is offline
Hey allemaal,
Ik heb moeite met leren meestal.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste kan leren?
Graag hoe ik het beste kan leren voor:
Nederlands
Engels
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Natuurkunde
Biologie

Alvast Bedankt,

Groetjes, GwnIemand
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2010, 16:56
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Niet iedereen leert op dezelfde manier. Sommige mensen leren door woordjes over te schrijven of samenvattingen te maken van teksten, anderen leren juist door het te lezen en in eigen woorden aan een ander te vertellen (of in hun hoofd te herhalen) waar het over ging.
Het is in ieder geval verstandig om de stof in delen te leren en te herhalen; dan onthoud je het beter dan dat je de avond voor een proefwerk de hele avond zit te stampen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 17:48
GwnIemand
GwnIemand is offline
Oke dank je wel.
Maar meestal lukt het niet om elke keer hetzelfde te lezen.
Want op een gegeven moment wordt het heel saai
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 18:25
annoniempje
Avatar van annoniempje
annoniempje is offline
Citaat:
Oke dank je wel.
Maar meestal lukt het niet om elke keer hetzelfde te lezen.
Want op een gegeven moment wordt het heel saai

Juist! Dat is de bedoeling van leren! Als je het gevoel het van, ja wat ik nu voor de 3e lees, weet ik al, dan weet je dus dat je goed geleerd het. En dan stop je er mee. En wat dan slim is, is om het dan paar uur erna, of dag erna weer opnieuw te bekijken. Bijv dmv opnieuw lezen of door even door te bladeren en kijken wat er allemaal stond... Leren kan best saai zijn, maar je moet jezelf motiveren. Maak kleine doelen voor jezelf.
Met woordjes voor taal bijv kan je je lijst verdelen in kleine vakjes en leer je het beetje voor beetje. Dan lijkt het kleiner en je kan jezelf beter motiveren doordat je steeds het gevoel hebt dat het gelukt is. Tenminste, zo heb ik het jaren gedaan. Jezelf kleine doelen geven en dan steeds stukje en stukje verder gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 14:20
Verwijderd
Wat voor mij het beste werkt.

Nederlands: dat ligt eraan wat je moet doen. Maar de meeste dingen zoals samenvattingen schrijven, brieven schrijven, enzovoort leer je vooral door het te oefenen.

Engels: als je een woordenlijst moet leren, dek je de Nederlandse helft van de pagina af met een papiertje en schrijf je naast elk engels woord wat het betekent. Daarna kijk je het zorgvuldig na. Dan doe je hetzelfde nog een keer. Zonodig nog een keer, tot je meer dan 90% van de woordjes goed hebt. Dan leg je het papiertje op de Engelse woordjes en schrijf je naast elk Nederlands woord wat dat in het Engels is. Let bij het nakijken ook op de spelling.
Bij een kleine woordenlijst kan dit allemaal op de dag voor de toets, maar als het veel woorden zijn is het handiger om gedurende vier dagen elke dag een kwart van de woorden te leren en dan op de dag vóór de toets alles nog eens te herhalen.
Engelse uitspraak en luisteren leer je het beste door Engelse tv-programma's te kijken. Grammatica is een kwestie van je huiswerk maken.

Aardrijkskunde: heb ik maar 1 jaar gehad, dus dat kan ik je niet echt zeggen.

Geschiedenis: Voordat je het huiswerk maakt lees je de tekst een keer door. Dan maak je de huiswerkvragen die bij de tekst horen. Vier dagen voor de toets schrijf je een samenvatting van de tekst. Drie dagen voor de toets kun je de samenvatting op school laten nakijken door de leraar. Die middag lees je je samenvatting een paar keer zorgvuldig door. Twee dagen voor de toets laat je je overhoren door een klasgenoot die goed in geschiedenis is. De dag voor de toets bedenk je waar je niet goed in was toen je werd overhoord door de klasgenoot, en die paragrafen in het boek zoek je nog eens op en lees je zorgvuldig door. Bovendien lees je je samenvatting nog een keer zorgvuldig.

Natuurkunde: Vooral een kwestie van opletten als de leraar uitlegt en de huiswerkopgaven maken. Als het huiswerk erg moeilijk ging, denk je na over wat je er nou precies níet aan begreep, en de volgende les vraag je aan de leraar. Drie dagen voor de toets maak je de extra oefenopgaven (die staan vaak achterin het boek), twee dagen voor de toets vraag je aan de leraar om uitleg te geven bij de oefenopgaven die je fout had en waarvan je niet weet waarom je ze fout had. De dag voor de toets maak je een lijstje van wanneer je welke formule moet gebruiken en waarom. Dat lees je een paar keer hardop.

Biologie: Grotendeels leren op dezelfde manier als geschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 15:38
GwnIemand
GwnIemand is offline
Heel erg bedankt Sarah.
Ik zal me best doen,
en ik ga jouw methode van leren proberen of dat makkelijker gaat.
Nogmaals heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 15:39
GwnIemand
GwnIemand is offline
Citaat:
Juist! Dat is de bedoeling van leren! Als je het gevoel het van, ja wat ik nu voor de 3e lees, weet ik al, dan weet je dus dat je goed geleerd het. En dan stop je er mee. En wat dan slim is, is om het dan paar uur erna, of dag erna weer opnieuw te bekijken. Bijv dmv opnieuw lezen of door even door te bladeren en kijken wat er allemaal stond... Leren kan best saai zijn, maar je moet jezelf motiveren. Maak kleine doelen voor jezelf.
Met woordjes voor taal bijv kan je je lijst verdelen in kleine vakjes en leer je het beetje voor beetje. Dan lijkt het kleiner en je kan jezelf beter motiveren doordat je steeds het gevoel hebt dat het gelukt is. Tenminste, zo heb ik het jaren gedaan. Jezelf kleine doelen geven en dan steeds stukje en stukje verder gaan.
Hey, heel erg bedankt!
Ik zal het proberen
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 15:43
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
als je hardop zegt wat je leest onthoud je het makkelijker
Met citaat reageren
Oud 27-01-2010, 19:28
Verwijderd
Bij Geschiedenis is mijn eigen methode altijd de tekst iedere dag helemaal door te lezen. Na een week of anderhalve week ofzo begin je dingen te herkennen en weet je dat het goed zit.

Bij Engels kun je bijv. WRTS gebruiken als je woordjes moet leren.
En kijk naar series als CSI, zet de ondertiteling uit en je zult zien hoeveel je verstaat.
Naar bijv. BBC Radio luisteren kan ook erg leerzaam zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 17:38
Verwijderd
Citaat:

Natuurkunde: Vooral een kwestie van opletten als de leraar uitlegt en de huiswerkopgaven maken. Als het huiswerk erg moeilijk ging, denk je na over wat je er nou precies níet aan begreep, en de volgende les vraag je aan de leraar. Drie dagen voor de toets maak je de extra oefenopgaven (die staan vaak achterin het boek), twee dagen voor de toets vraag je aan de leraar om uitleg te geven bij de oefenopgaven die je fout had en waarvan je niet weet waarom je ze fout had. De dag voor de toets maak je een lijstje van wanneer je welke formule moet gebruiken en waarom. Dat lees je een paar keer hardop.
Dit is ongeveer wat ik je ook zou aanraden, en dan vooral: opgaven herhalen! Natuurkundestof lezen werkt meestal niet zo, je moet het toepassen. Geldt ook voor wiskunde en scheikunde, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 11:06
jovego2
jovego2 is offline
Zoals al eerder gezegd: iedereen heeft een eigen leerstijl. Soms kan het handig zijn om samen met iemand te achtehalen wat jouw leerstijl is. "Leren leren" : oftewel hulp krijgen door gebruik te maken van een studentencoach. Denk je dat er behoefte aan is? Zijn er begeleidingsmogelijkheden op jou school?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken het nieuwe leren
mcoujda
18 14-03-2008 12:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Leers: legaliseer productie softdrugs
Gatara
134 28-03-2005 00:02
Lifestyle leren kleding
Lolita
58 21-03-2004 11:06
Psychologie lerares had relatie met meisje wat ik goed kende
wont cry
5 29-02-2004 19:27
Verhalen & Gedichten leer me...
sweetangel19
6 30-11-2002 08:45
Flora & Fauna Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer.
extinction
6 08-08-2002 21:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.