Oud 02-02-2009, 00:32
Duco10
Duco10 is offline
Ik ben 15, over twee-en-een-halve maand 16. Ik kom de laatste tijd aan het einde van de maand wat geld te kort en wil het gewoon wat ruimer hebben.
Ik kom uit een behoorlijk gefortuneerd gezin maar mijn ouders willen dat ik met geld om leer gaan. Ik vind dit zelf ook een strak plan want ik weet niet of ik later op hetzelfde inkomensniveau kom als mijn ouders en ik wil mijzelf wel kunnen redden.
Per maand krijg ik 25 euro van mijn ouders als zakgeld. Ik verdien wat bij door op te passen. Dit levert mij zo'n 20 à 30 euro per maand op. Ik heb eigenlijk geen vaste kosten behalve dan dat ik op school zo'n 7 euro per week uit geef aan eten/snoep.
Ik wil gaan werken en ben op zoek naar een baan, hoe zouden jullie dit aan pakken?
Ik zou het liefst in de horeca of in de detailhandel werken. Maar waarom ik eigenlijk dit topic ben gestart en waarom ik lid ben geworden van dit forum is om jullie te vragen mij wat bespaar tips te geven, dus mijn vraag: Zouden jullie mij tips kunnen geven om meer geld te besparen en om aan een baan te komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2009, 00:46
Verwijderd
Keihard saneren. Die zeven euro niet meer uitgeven aan snoep. Je krijgt 50 euro per maand ondanks dat je niet werkt. 7 euro per weeg geef je uit. 7*4 = 28 euro. Dus de helft van je inkomen geef je al uit. Keihard saneren tot je slechts 10% uitgeeft.

Je kan gaan werken. Je bent pas 15 en in Horeca of detailhandel kom je niet terecht; leeftijd is te klein. Je kan wel bij een supermarkt gaan werken, maar daar schiet je niks mee op. Je zou tuinbouw kunnen proberen, maar je moet er wel geschikt voor zijn. Het uurloon ligt daar ergens op 3.33 of 3.74 per uur geloof ik voor 15-jarigen.

Al het begin is moeilijk. De eerste 100.000 euro verdienen is het moeilijkst, daarna gaat het steeds sneller.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 09:33
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Hoe kan het dat je geld op is als je geen vaste lasten hebt? Wij kunnen niet echt zien wat jouw bestedingspatroon is, afgezien van die zeven euro per week. Waar geef je de rest van het geld aan uit? En verder ben ik het bij wijze van hoge uitzondering met Commando eens, je zult moeten snijden in je uitgaven.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 19:17
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Hoe kan het dat je geld op is als je geen vaste lasten hebt? Wij kunnen niet echt zien wat jouw bestedingspatroon is, afgezien van die zeven euro per week. Waar geef je de rest van het geld aan uit? En verder ben ik het bij wijze van hoge uitzondering met Commando eens, je zult moeten snijden in je uitgaven.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 19:29
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Laten we zeggen dat je 50 euro per maand hebt. Snoep kost je 28 euro per maand. Dan houd je 22 euro over. Laat dat snoep links liggen en houd dat geld in eigen zak of doe er iets nuttigs mee. (voor 30 euro heb je een onbeperkt abonnement bij de meeste sportscholen)

Ik ben zelf op mijn veertiende gaan werken bij de lokale supermarkt. Daar betaalden ze me vijf gulden per uur. Ik werkte daar tien uren in de week, dus ik had ruim 200 gulden in de maand. Toentertijd was dat veel. Helaas is er op die leeftijd nog niet veel ander werk te vinden, of je moet ergens terecht komen via familie of vrienden.

Tip: pak wat je pakken kunt. Neem nu het eerste het beste kutbaantje en blijf verder zoeken totdat je iets leukers vindt. Op deze leeftijd ben je zo weer van je oude baantje af.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 21:01
ganralph
ganralph is offline
vakken vullen, tuinbouw, magazijnwerk met lage sjouwfactor, krantenwijk...
prima startbaantjes die je in het hele land wel kunt vinden en niets wat een gezond iemand van 15 niet zou kunnen. of je het leuk vindt, is wat anders, maar beter met een suf baantje beginnen en jezelf opwerken dan andersom.

ik werkte op jouw leeftijd in een tomatenkas (zaterdag en vakanties) en ik weet nog wel dat ik genoeg geld had om te kunnen doen en laten wat ik wilde. als ik de helft van de leuke dingen had laten liggen, had ik zelfs "rijk" kunnen worden
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 08:16
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
"rijk"
Dan had je vast heel veel vakantiedagen
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 09:47
Nyawa
Inderdaad, minder snoep kopen. Smeer thuis voldoende boterhammen zodat je op school in principe niets extra's meer hoeft te kopen. Wil je toch wat snoep mee naar school, koop dan in de supermarkt een grote voordeelzak en neem elke dag wat mee naar school, dat is waarschijnlijk veel goedkoper dan uit de automaat.

Op je 15e mag je nog niet zoveel werk doen; het mooiste is als je via via iets kunt krijgen want dat verdient meestal het meest, maar als je geen kennissen hebt die werk voor je hebben zou ik gewoon alle winkels langsgaan en een hoop sollictatieformulieren invullen. Je mag waarschijnlijk nog niet achter de kassa - al hoorde ik dat ze daar bij Scapino wel eens 15-jarigen voor namen, maar goed - maar vakken vullen mag wel. Denk aan supermarkten, V&D, Xenos, HEMA, enzovoort. Verder landbouw en bij de McDonalds mag je op je 15e ook al schoonmaken - maar dat lijkt mij echt rotwerk en verdient waarschijnlijk minder, maar goed, als je echt geld nodig hebt...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 09:59
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Je kan gaan werken. Je bent pas 15 en in Horeca of detailhandel kom je niet terecht; leeftijd is te klein. Je kan wel bij een supermarkt gaan werken, maar daar schiet je niks mee op.
Supermarkt is hoe raar het voor jou ook klinkt ook detailhandel. Verder zijn de verdiensten in de gehele detailhandel/horeca niet heel super, als je een beetje goed bent kan je in de horeca wel leuk rondkomen van de fooi, zonder is het weinig soeps en secundaire eveneens matig. Maar goed daar mag je inprincipe pas vanaf je 16 werken.
Detailhandel mag je werken vanaf 15 maar geen kassa werk, veel kleine detaillisten gaan dus voor 16+ met je 15 kan je echter wel goed terecht in een supermarkt

On Topic: geef wat inder uit aan snoep, aangezien je niet aangeeft waar je de andere 22 aan uit geeft kunnen we je daar geen bespaar tips op geven.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 10:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Over het loon bij detailhandel: dat is in onze ogen zo, maar voor een 15-jarige is dat al heel wat.
Ik weet nog dat ik mijn fl. 5,33 echt veel vond, dan had ik na 8 uur werken wel meer dan 40 gulden!!! Omgerekend is dat nog geen 20 euro voor een hele dag werken
Maar op die leeftijd ben je blij met alles wat binnen komt. Dus TS, ik zou me daar niet door laten afschrikken. Tuurlijk zijn er altijd beter betaalde baantjes en natuurlijk ben je straks 20 en denk je 'heb ik toen voor dát geld gewerkt?' maar nu is alles wat binnen komt meegenomen, toch?

En 1 euro per dag (gemiddeld) aan eten en snoep op school is eigenlijk ook wel zot. Daar kan inderdaad nog wel wat vanaf
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 11:04
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Ik ben pas gaan werken toen ik 19 werd
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Ik ben pas gaan werken toen ik 19 werd
Naast wat oppaswerk, was ik ook redelijk oud; nog net geen 18.
Maar ik vind het ook niet echt nodig dat scholieren (als de ouders het zich kunnen permiteren) op 15-jarige leeftijd al flink gaan werken. Bovendien zijn de meeste baantjes die je op die leeftijd kan krijgen stom. Met geld om leren gaan komt later wel.

Maar als je echt moet van je ouders, ga je lekker op zoek. In de supermarkt (achter de kassa kan dan toch nog niet?), in een bakkerij, een krantenwijkje etc.
En geld besparen doe je door je geld niet uit te geven aan snoep. En als je dat wel wilt, koop je van te voren snoep in de supermarkt; is veel goedkoper dan het uit een snoepautomaat te halen!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 16:04
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Een minder leuk baantje, maar op je 15e/16e word je vaak wel aangenomen om in een spoelkeuken te gaan werken. In winkels in ieder geval wel, ik heb het op die leeftijd ook nog eventjes volgehouden. Als je je goede wil toont en je wordt wat ouder, heb je kans dat je naar de bediening / kassa / het aanvullen van producten kan. Het ligt er een beetje aan binnen welke organisatie je dit gaat doen. En da's vaak al een stuk leuker!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 16:35
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
auto's stelen deden enkele vrienden van mij. Maar ik niet [a]
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 18:12
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik ben pas gaan werken toen ik 19 werd
Je hebt ook lang haar?
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 21:38
Duco10
Duco10 is offline
Ik heb wel lang haar, naja lang, halflang

Iedereen sowieso bedankt voor de reacties. Ik ben vandaag aangenomen bij de AH, waar ik al gewerkt heb. Ik kon het niet goed vinden met de oude assistent-manager maar die is weg dus ik denk dat het nu weer goed gaat komen daar.
Probleem opgelost, topic mag dicht
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 22:00
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Hier worden topics over het algemeen niet gesloten als het onderwerp 'klaar' is, dus ik laat 'm lekker zo. Als het goed is zakt het onderwerp vanzelf naar beneden. Heel leuk voor je dat het is gelukt je werk terug te krijgen, succes!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 02:12
Verwijderd
Oh ja en het geld dat je bespaart meteen op een goede spaarrekening zetten. Je hebt toch nog niet zo´n groot vermogen, dus je kan het op een wat wankele bank zetten (als ie omvalt krijg je je geld terug van de Nederlandsche Bank) daarmee verdien je dus geld (of eigenlijk houd je je vermogen in stand) zonder iets te hoeven doen. Je kan ook aandelen kopen om je vermogen in stand te houden. Neem een defensief aandeel zoals Shell, Unilever of Wereldhave. Daar krijg je ook dividend ( rente ) over per jaar of halfjaar of zelfs per kwartaal als bij Shell het geval is.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-02-2009, 07:31
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik heb wel lang haar, naja lang, halflang

Iedereen sowieso bedankt voor de reacties. Ik ben vandaag aangenomen bij de AH, waar ik al gewerkt heb. Ik kon het niet goed vinden met de oude assistent-manager maar die is weg dus ik denk dat het nu weer goed gaat komen daar.
Probleem opgelost, topic mag dicht
Gefeliciteerd, ik wens je een goede carrière toe.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 14:55
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Gefeliciteerd, ik wens je een goede carrière toe.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 12:10
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dan had je vast heel veel vakantiedagen
ben niet veeleisend dus ook met zes gulden per uur kun je best iets sparen of iedere zaterdag een cd kopen (dat deden we toen nog )

maar ik heb dan ook lang haar...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware met je pc geld besparen?
pascalsms
1 13-02-2009 13:12
Werk, Geld & Recht Het bespaar topic
Verwijderd
27 07-07-2008 15:38
Liefde & Relatie Hoe vraag ik haar uit?
De Zwartkijker
73 03-07-2005 04:39
De Kantine 16 met beugel?
BaLLooN
54 14-09-2003 17:16
Flora & Fauna houding van het nieuwe kabinet tov natuur, landbouw enz.
Kupu
22 28-02-2003 10:02
Psychologie Waar haalt ie het gore lef vandaan....... !
whizzer
12 17-09-2002 18:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:36.