Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2006, 18:53
WannaSay
Avatar van WannaSay
WannaSay is offline
Ik ben een leesverslag van 'Twee vrouwen' van Harry Mulisch aan het maken, en ik heb geen idee wat de hoofdgedachte van het boek is :)

Moet je die altijd zelf bedenken of kan het ook gewoon een zin uit het boek zijn?

Alvast bedankt :)
__________________
Sven Kramer is sexy Punt Zo, dat wilde ik even zeggen.. =)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2006, 18:59
Verwijderd
Lesbiennes zijn altijd heet.

Verder, kun je wel zelf verwoorden, denk ik zo.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 21:23
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
leraar: 'dus vertel ons eens joske, wat is nu de hoofdgedachte van dit boek?'
Jos, zelfverzekerd: ' Wel meneer; dat lesbiennes heet zijn.'
leraar: ' Euhmm Jos ik denk dat je dit boek beter eens opnieuw leest want de hoofdgedachte ligt net iéts dieper.'
Jos, verontwaardigd nu: 'Maar meneer ú bent het die het boek beter moet lezen! Ik heb dit antwoord recht van het letteren forum van scholieren.com!'
leraar, een beetje rood aangelopen: 'Wel Jos, ik denk dat het algemeen geweten is dat die gasten van het letterenforum dikke prutsers en schrijvers van het derde knoopsgat zijn! Ga nu naar je plaats! Of beter, naar de directeur voor een hartig gesprek met de schoolpsycholoog! De jeugd van tegenwoordig ziet echt in álles seks!'

Jos stormt diep beledigd en totaal stuurloos nu hij zijn enige zekerheid in het leven (dat het letterenforum altijd gelijk heeft)
kwijt is de deur uit.
Zijn leven is sindsdien nooit meer hetzelfde geweest...


Dit stukje literatuur dus maar om aan te tonen dat zulke antwoorden leerkrachten niet ehct bevallen
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 15:46
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
hehe
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 16:15
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
De hoofdgedachte is 'als je zonder goede reden je boek volstopt met verwijzingen naar een oude mythe, denken mensen dat je intellectueel bent en schrijf je literatuur'.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.

Laatst gewijzigd op 10-05-2006 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 16:17
Verwijderd
Het was dan ook niet serieus.

Bovendien, ik denk dat ik die leraar zou kielhalen. Ik heb zelf Twee Vrouwen niet gelezen, maar de verslagen op deze site zullen je ongetwijfeld verder kunnen helpen!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 10-05-2006 @ 17:15 :
De hoofdgedachte is 'als je zonder goede reden je boek volstop met verwijzingen naar een oude mythe, denken mensen dat je intellectueel bent en schrijf je literatuur'.
LUH-3417 Mulisch-lover naamzoek
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:19
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
Citaat:
Grimm schreef op 10-05-2006 @ 17:17 :
LUH-3417 Mulisch-lover naamzoek

??
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:28
Verwijderd
Citaat:
homehapero schreef op 10-05-2006 @ 21:19 :
??
LUH-3417 is fan van Harry Mulish en heeft al zijn werken. Gesigneerd.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:31
Verwijderd
Citaat:
homehapero schreef op 10-05-2006 @ 21:19 :
??
Dergelijke replies kom je vooral tegen op het onzin-forum, waar de mensen regelmatig op hun eigen naam zoeken om topics te vinden waarin zij worden vermeld. Als je wil dat een bepaalde onzinner een topic ab-so-luut leest moet je doen "onzinner naamzoek". De persoon in kwestie doet dan "onzinner naamzoek" in de zoekrobot van het forum en krijgt een lijstje van topics die hij een keer moet doorlezen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 10-05-2006 @ 21:28 :
LUH-3417 is fan van Harry Mulish en heeft al zijn werken. Gesigneerd.
en daarom wou Grimm dus dat LUH-dinges dit topic zou vinden

[/naamzoek-handleiding]
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:41
WannaSay
Avatar van WannaSay
WannaSay is offline
Citaat:
homehapero schreef op 09-05-2006 @ 22:23 :
leraar: 'dus vertel ons eens joske, wat is nu de hoofdgedachte van dit boek?'
Jos, zelfverzekerd: ' Wel meneer; dat lesbiennes heet zijn.'
leraar: ' Euhmm Jos ik denk dat je dit boek beter eens opnieuw leest want de hoofdgedachte ligt net iéts dieper.'
Jos, verontwaardigd nu: 'Maar meneer ú bent het die het boek beter moet lezen! Ik heb dit antwoord recht van het letteren forum van scholieren.com!'
leraar, een beetje rood aangelopen: 'Wel Jos, ik denk dat het algemeen geweten is dat die gasten van het letterenforum dikke prutsers en schrijvers van het derde knoopsgat zijn! Ga nu naar je plaats! Of beter, naar de directeur voor een hartig gesprek met de schoolpsycholoog! De jeugd van tegenwoordig ziet echt in álles seks!'

Jos stormt diep beledigd en totaal stuurloos nu hij zijn enige zekerheid in het leven (dat het letterenforum altijd gelijk heeft)
kwijt is de deur uit.
Zijn leven is sindsdien nooit meer hetzelfde geweest...


Dit stukje literatuur dus maar om aan te tonen dat zulke antwoorden leerkrachten niet ehct bevallen
Haha
__________________
Sven Kramer is sexy Punt Zo, dat wilde ik even zeggen.. =)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:42
WannaSay
Avatar van WannaSay
WannaSay is offline
Citaat:
Juice schreef op 10-05-2006 @ 17:15 :
De hoofdgedachte is 'als je zonder goede reden je boek volstopt met verwijzingen naar een oude mythe, denken mensen dat je intellectueel bent en schrijf je literatuur'.
Oke bedankt Waar heb je de hoofdgedachte vandaan of heb je die zelf bedacht?
__________________
Sven Kramer is sexy Punt Zo, dat wilde ik even zeggen.. =)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:47
Verwijderd
Citaat:
WannaSay schreef op 10-05-2006 @ 21:42 :
Oke bedankt Waar heb je de hoofdgedachte vandaan of heb je die zelf bedacht?
Hij zeikt Mulisch af, zijn hoofdgedachte is ongeveer zoveel waard als de mijne, behalve dat de mijne nog over twee vrouwen gaat.

Citaat:
2D: Het thema van het boek is homofilie en homoseksualiteit. Omdat het boek verteld over een homorelatie tussen twee personen van hetzelfde geslacht.
De hoofdgedachte is dat homo relaties veel problemen met zich meebrengen. Vooral gezien de relatie tot de ouders. Zij kunnen het vaak moeilijk accepteren, doordat zij eerder geboren zijn en homoseksualiteit toen nog meer een taboe was.
Bron

Principiëel ben ik tegen het helpen van dit soort acties, maar ja, je bent een meisje en ik discrimineer.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 10-05-2006 @ 21:47 :
Hij zeikt Mulisch af, zijn hoofdgedachte is ongeveer zoveel waard als de mijne, behalve dat de mijne nog over twee vrouwen gaat.


Bron

Principiëel ben ik tegen het helpen van dit soort acties, maar ja, je bent een meisje en ik discrimineer.
uit quotes moet je dt-fouten verwijderen
dat valt me van je tegen hoor
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:03
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 10-05-2006 @ 21:55 :
uit quotes moet je dt-fouten verwijderen
dat valt me van je tegen hoor
Ik houd de originele tekst om de schrijver aan de schandpaal te nagelen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:18
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Volgens mij klopt die hoofdgedachte niet. Ik heb dat boek wel gelezen, maar wat hoofdgedachte was kan ik me niet herinneren. In ieder geval was de homoseksualiteit weliswaar een belangrijk onderdeel van het boek, maar het ging er niet om.

Maar zoals ik al gezegd had zit het vol verwijzingen naar een oude mythe, namelijk die van Orpheus en Euridyce. Het is soms een soort hervertelling, maar dan met de twee vrouwen in de hoofdrol. Ik zou het meer in die richting zoeken.

Maar ik weet sowieso niet precies wat er met 'hoofdgedachte' bedoeld wordt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 10-05-2006 @ 22:18 :

Maar ik weet sowieso niet precies wat er met 'hoofdgedachte' bedoeld wordt.
Gewoon, waar het boek over gaat?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-05-2006, 21:22
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Citaat:
Juice schreef op 10-05-2006 @ 22:18 :
Volgens mij klopt die hoofdgedachte niet. Ik heb dat boek wel gelezen, maar wat hoofdgedachte was kan ik me niet herinneren. In ieder geval was de homoseksualiteit weliswaar een belangrijk onderdeel van het boek, maar het ging er niet om.

Maar zoals ik al gezegd had zit het vol verwijzingen naar een oude mythe, namelijk die van Orpheus en Euridyce. Het is soms een soort hervertelling, maar dan met de twee vrouwen in de hoofdrol. Ik zou het meer in die richting zoeken.

Maar ik weet sowieso niet precies wat er met 'hoofdgedachte' bedoeld wordt.
Nou, dan hijst Harry dus z'n broek op, gaat achter z'n eikenhouten bureau zitten, doet z'n pijp in zijn rechtermondhoek en zegt met welluidende stem:

"Zo. En nu ga ik een boek schrijven over homoseksualiteit.

Homoseksualiteit en niks anders...!"
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 10-05-2006 @ 22:03 :
Ik houd de originele tekst om de schrijver aan de schandpaal te nagelen.
op die manier
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:57
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 10-05-2006 @ 22:29 :
op die manier
Uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 22:32
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
mij is wijsgemaakt dat het gaat om hoe-heet-ze en haar moeder,
dat ze zich nooit los heeft kunnen maken omdat ze zelf geen kinderen kan krijgen. maar als ik dat nu zo opschrijf lijkt het weer nergens op te slaan..
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 15:04
pillbox tales
Avatar van pillbox tales
pillbox tales is offline
“wie op de troon van de schepper gaat zitten en wil ingrijpen in leven en dood, sluit een pact met de duivel.”
__________________
I'm Jesus Christ on Ecstasy
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 15:48
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
elysea schreef op 10-05-2006 @ 23:32 :
mij is wijsgemaakt dat het gaat om hoe-heet-ze en haar moeder,
dat ze zich nooit los heeft kunnen maken omdat ze zelf geen kinderen kan krijgen. maar als ik dat nu zo opschrijf lijkt het weer nergens op te slaan..
Nee, dat werd mij ook verteld op school. En dat is dan weer een metafoor voor datgene waar het boek om draait.

En laat s.com daar nu een aardig boekverslag van hebben.
http://www.scholieren.com/boekverslagen/15378

Citaat:
Uiteindelijk speelt ook de Oedipus-mythe een rol van betekenis. In de interpretatie van die mythe volgens Mulisch speelt het idee van 'zichzelf overdoen' een centrale rol (zie p. 7-8). Er komen hier twee opvattingen samen. De gebruikelijke: de relatie van de dochter tot de moeder in Mulisch' visie: het overwinnen van tijd en dood. De wens een kind te krijgen houdt met beide visies verband: enerzijds is het een manier om van de moeder af te komen; anderzijds kan men zelf slechts voortbestaan (en dus de tijd en de dood overwinnen) in het eigen kind. Doordat Laura onvruchtbaar blijkt te zijn, kan zij geen van beide wensen realiseren. Dat is haar tragiek.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Wie wint de verhalenwedstrijd?
Verwijderd
142 10-07-2006 11:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.