Oud 08-09-2003, 16:09
Couscousje
Couscousje is offline
Smoesjes


Blaasontsteking
Als je blaasontsteking hebt, moet je om de vijf minuten naar de wc. En daar heb je alle tijd om nog even de stof door te lezen. Natuurlijk kan je ook gewoon zeggen dat je blaasontsteking hebt, het is nogal moeilijk te controleren. *Kijk heel er heel moeilijk bij, dan denken ze dat je erg nodig moet en laten ze je eerder gaan. *Maak eerst alles en bedenk daarna de dingen die je niet weet, want je kunt dit natuurlijk maar 1x doen en dan moet je meteen alles op kunnen zoeken.

Darmklachten
Overtuig je moeder dat je darmklachten hebt, zodat ze een briefje meegeeft naar school om toestemming te krijgen naar het toilet te gaan tijdens de repetitie. Verstop de spiekbriefjes gewoon in je broekzak, lees de vragen goed, vul in wat je kan, en leer daarna de vragen die je niet weet uit je hoofd, vraag héééél beleefd of je naar het toilet mag. Spieken maar!

Gestoken
Je hebt een briefje in je mouw en het valt de leraar op dat je wel heel vaak je mouw op en neer haalt? Zeg dan gewoon dat je gestoken bent door een mug en kriebel hebt.

Hoesten
Ga tijdens een proefwerk erg zitten hoesten en vraag dan of je op de gang wat water mag drinken, aardige leraren stellen dit zelfs zelf voor. Zij weten alleen niet dat jij een spiekbriefje in je zak hebt zitten (of op de gang hebt liggen) en dat je op de gang iets heel anders doet dan water drinken.

Lui oog
Ik heb een goede spiektip voor onze brilsmurven: je moet je spiekbriefje aan de binnenkant van een van je brilglazen plakken. Als iemand ernaar vraagt zeg je gewoon dat je een lui oog hebt! Good luck!

Medicijnen
Je komt de school binnen en de bel gaat... duz..te laat! Ga dan je briefje halen en als de directeur vraagt waarom je te laat was dan zeg je: ik was vergeten mijn medicijnen in te nemen dus ben ik terug gereden want anders zit ik de hele dag te hoesten en met hoofdpijn op school!! En als je dan ook een zielig gezicht erbij trekt wil de directeur je vast wel geloven!


Ziek melden
Als je een rep of een s.o hebt, dan doe je net of je ziek bent en niet naar school kan (doe dit alleen als het een belangrijke of moeilijke repetitie is, want anders gaat het opvallen). Vervolgens kom je de volgende dag gewoon weer op school en dan moet je natuurlijk je rep inhalen en ja dat kan niet in een rumoerige klas dus moet je op de gang of in een leeg lokaal. Nou haal je spiekbriefjes dan maar gerust te voorschijn. Maar niet te opvallend, want als de leraar even komt controleren of alles in orde is moet hij het niet kunnen zien.







Spiekbriefjes


Agenda I
Als je je agenda en etui op tafel mag houden, dan is dit wel een goede. Maak een spiekbriefje zo breed als de lengte van je agenda en schrijf langs een rand een aantal zinnen (zo klein mogelijk uiteraard). Leg je etui op je agenda en laat dit briefje iets uit je agenda steken. Komt de leraar eraan? Duw dan rustig het briefje terug in de agenda. Werkte bij mij altijd perfect!

Agenda II
Een uittrekseltje maken en in je agenda leggen. Werk niet inleveren als je klaar bent. Agenda pakken en naar je spiekbriefje kijken! Vervolgens besluit je toch nog even aan je pw te werken. Bij mij werkt het altijd!

Agenda III
Als de docent huiswerk opgeeft voor andere opdrachten doet ze dit meestal voor de toets en schrijft ze dit op het bord en zegt dat je dit moet noteren als je klaar bent met de toets. Jij schrijft dus thuis alles in je agenda en maakt op de toets de opdrachten die je wel kunt maken, daarna pak je je agenda en schrijf je de dingen over die je nog niet hebt. De docent denkt dus dat jij je huiswerk opschrijft.(doe dit wel zo onoverzichtelijk mogelijk)

Atlas
Uiteraard kan je je spiekbriefjes ook in je atlas verstoppen, als je een atlas met aardrijkskunde mag gebruiken.

Binas I
Binas kaften en spiekbriefje onder de kaft verstoppen. Als je niet mag kaften kan je ook met potlood tussen de zinnen schrijven. Doe het zo klein en licht dat het snel met je vinger weg te vegen is. Handige Binas-volschrijf-pagina's: · Pagina 65-73 (veel witte ruimte en dichtbij vaakgebruikte formules) · Pagina 54, 60, 134, 137, 181 (zijn praktisch leeg) · Op pagina 75 staat veel tekst: zet jouw leerstof er tussen. · De begin en eindpagina's zijn af te raden omdat die het eerst openslaan bij een controle.

Binas II
Als je van school voor proefwerken een andere binas krijgt, schrijf je je spiekbriefje op een zelfklevend blaadje en doe hem onder je trui of in je etui. Als je de binas krijgt, plak je het papiertje snel in je binas.

Binas III
Ontwerp een pagina (met hetzelfde lettertype etc) voor de binas, maar dan met écht interessante info erop. Plak dit vervolgens over een nutteloze pagina in de binas. Niemand die door heeft dat het niet de originele pagina is.

Binnenkant jas
Plak aan de binnenkant van je spijkerjasje of ander jasachtig-iets een spiekbriefje. De leraar gaat je heus niet uitkleden!

Boeren-omknoopding
Laat degene voor je zo'n boeren-omknoopding omdoen. Plak er een briefje onder. Je spreekt een teken af. (bijv hoesten) Degene voor je rekt zich uit en doet haar flapje omhoog. Zo zie jij je tekst. Heel makkelijk.

Breekmesje
Als je een breekmesje hebt dat geen geluid maakt kan je op een klein papiertje gegevens schrijven. Plak het papiertje vervolgens aan de binnenkant van het mesje. Zodra de leraar even weg is kan je het openschuiven en aflezen.

Broek
Als je als meisje een jurkje over je broek draagt, op je broek een briefje plakken en jurk erover heen en niemand ziet het.

Dik boek
Je zegt tegen een goedgelovige leraar dat je niet kan schrijven op een hard tafeltje (zeg er bijvoorbeeld bij dat je een nieuwe pen hebt, anders geloven ze je niet). Vraag of je een dik boek eronder mag. Uiteraard stop je daar je spiekbriefje tussen!

Diskette
Als je een diskette hebt doe dan dit: Maak een heel klein papiertje waar op je de antwoorden schrijft. Doe het schuifdingetje van de diskette verschuiven en plak daarop je papiertje.

Doorgedrukt
Wat heel handig is, is om het eerste blaadje van je proefwerkblok om te slaan en dan op het tweede blaadje (lees: 1 heel A4tje) al je tekst te schrijven. De kunst is dan wel om zo hard te schrijven dat het doordrukt, vervolgens haal je het geschreven blaadje weg en voila je hebt je eigen spiekbrief doorgedrukt op je proefwerkblok. Bij mij is er nog nooit iemand achtergekomen. En als ze er wel wat van zeggen zeg je toch dat die tekst nog van een andere toets was!

Een goede voorbereiding.. I
Bij sommige scholen mag je in de pauze in de lokalen, je kan dan als je bij een muur zit (liefst bij een verwarming met grote vensterbank erboven) een spiekbrief maken en die op de verwarming of muur plakken. Schrijf dan met je gezicht naar de muur toe, en je kan alles lezen.

Een goede voorbereiding.. II
Voor de les begint een briefje op de rand van de tafel plakken, heel ongeïnteresseerd onderuit gaan zitten. Zo kan je op het plaatje kijken. Als de leraar langsloopt rechtop gaan zitten zodat het blaadje niet meer zichtbaar is.

Een goede voorbereiding.. III
Schrijf alle oplossingen tijdens de leswisseling op het bord, veeg het er zachtjes af en je kan alles nog lezen, als je vooraan zit natuurlijk!!

Een goede voorbereiding.. IV
Zorg dat je altijd een goede voorraad thuis hebt van hetzelfde papier als waar je je proefwerk op krijgt. Maak thuis een mooie, uitgebreide samenvatting van de stof. Zorg dat je achterin het lokaal zit zodat je altijd een goed overzicht hebt. Vervolgens zorg je dat je je samenvatting onder je tafel gereed houd. Op het moment van uitdelen van het proefwerk, loopt de docent voor je neus door het lokaal en leg je op het juiste moment heel relaxed je spiekbrief op tafel. Houdt hem goed onder je opgavenblaadje! Tijdens het proefwerk kan je altijd heerlijk rustig, zonder dat je je druk hoeft te maken over de docent, terug slaan op je samenvatting!

Elastiekje
Maak een briefje met een elastiekje eraan. Die maak je vast aan de binnenkant van de mouw van je trui. Je haalt onder het so/proefwerk het briefje tevoorschijn. Komt de leraar? Gewoon briefje loslaten en hij floept je trui in. (werkt alleen als je een trui met lange en brede mouwen aanhebt)

Gebruik legale briefjes
Schrijf op de achterkant van ‘legale’ briefjes. Een briefje van je moeder waarom je er vorige week niet was bijvoorbeeld, of een door de leraar uitgedeelde planning.

Geluksknuffeltje
Deze spiektip is vooral handig onder een eindexamen. Je neemt een 'geluksknuffeltje' mee (liefst met lange oren). Die zet je dan op je tafel. Onder de oren en onderaan de knuffel kan je nu briefjes opplakken met bijv. woordjes erop.

Grieks
Leer Grieks en maak hier een spiekbrief(je) van. Dit werkt alleen als de leraar geen Grieks heeft gehad. Leg dit briefje in je etui of, als je een meisje bent, doe een rok aan en plak hem daarop.

GSM
In je gsm een spiekbriefje maken bij bijv. berichten opslaan! Vervolgens gsm aan zetten in de klas en dan in je tas zoeken! Tada veel suc6!

Gulden
Neem een gulden mee naar school en plak daar een briefje met je antwoorden op. Als je leraar of lerares vraagt waar om je steeds op je gulden kijkt, zeg je dat je het hoofd van Beatrix druk aan het bestuderen bent. Zodat je oma er een schilderij van kan maken ofzo. Als hij/zij langsloopt draai je gauw je gulden om.

Gulp
Plak met een plakbandje een spiekbrief op je gulp. Zet hem iets omhoog, zodat je hem goed kan lezen. Vraagt de leraar: ‘wat zit daar?’ Dan zeg je: ‘wat zit daar meestal?!’

Harmonica
Een A4 papier in harmonicavorm opvouwen en volschrijven met leerstof. De bovenste strook vastkleven aan de bank. Als de leerkracht komt dan steek je een duimspijker door het papier en door de bank.

Hippe tuinbroek
Als je een tuinbroek aan hebt kun je je flap naar beneden slaan (best hip bij ons op school) Je hebt dan een soort skatebroek. Aan de onderkant van je flap plak je je spiekbrief en onder je proefwerk sla je af en toe je flap weer even een stukje terug.

Hoog bureau
Heeft de leraar een hoger bureau dan de leerlingen? Ga dan op de tafel tegenover de leraar zitten en plak het spiekbriefje op deze verhoging. Hij zal het nooit zien en als hij opstaat, dan zet je je etui ervoor.

Horloge I
Spiekbriefje maken, daarna halve centimeter onder je horloge en daarna de mouw van je trui er over heen. (werkt natuurlijk alleen met lange mouwen) Als je dan tijdens het proefwerk op het briefje kijkt, kijk dan ook even hoe laat het is, voor het geval de leraar vraagt hoe laat het is.

Horloge II
Een briefje op je horlogebandje plakken. Komt de leraar, dan keer je snel je hand om.

Horloge III
Dit werkt alleen als je een horloge hebt met een lichtje er in. Knip een stukje dun papier uit in de vorm van je wijzerplaat. Schrijf op een kant van het papiertje de gegevens die je nodig hebt in spiegelschrift. De andere kant laat je leeg. Plak dan het papiertje met de onbeschreven kant naar boven op de wijzerplaat van je horloge. Als het papiertje dun genoeg is en het lichtje van je horloge sterk genoeg is, kun je de gegevens die je nodig hebt door het papiertje heen lezen als je het lichtje van je horloge aanzet.

In buidelzak
Heb je een trui met buidelzak? Da’s heel handig om je spiekbriefje in te verstoppen/snel in weg te stoppen.

In je portemonnee
Schijf in je portemonnee een antwoordenbriefje en doe die in een vakje. Als je het proefwerk hebt doe je net of je geld hebt gevonden en stop je die in je portemonnee..

In maillot
Doe de dag dat je proefwerk hebt een mallot aan (of panty). Stop het briefje daar ook in, ongeveer bij je knieën. Ga met je knieën over elkaar zitten en begin met het pw. als de leraar komt doe je je rok een stukje omlaag zodat hij er nix van ziet.

In mobiele telefoon
Als je een mobiele telefoon in de klas mag, hou hem dan op je tafel. Als je het spiekbriefje nodig hebt open dan je mobiele telefoon (het batterij gedeelte eruit halen). Daar heb je natuurlijk van tevoren je spiekbriefje in gezet.

In prullenbak
Als je vooraan zit en er in de klas een prullen/papierbak staat: belangrijke dingen van pw of so op een blaadje met grote letters opschrijven en voor aanvang in de prullenbak leggen.

In sok
Het briefje met al je aantekeningen (van een ander) uit tikken en met 6-7 uitprinten. Vouw hem dubbel en doe hem voor de rep of so in je sok zodat je er goed bij kan. Als de rep of so is begonnen het briefje uit je sok en op je tafel. Als de leraar langs loopt doe je gewoon je arm op het blaadje! Werkt het best als er iemand voor je zit.

Ketting
Doe een ketting om met een lang halssnoer, en met zo'n hele grote hanger. Het liefst rond. Plak je spiekbriefje op de achterkant, en doe gewoon alsof je je mooie ketting zit te bewonderen.

Lang haar I
Ik heb heel lang haar, als ik een proefwerk of so heb , dan laat ik mijn haar los hangen en laat ik het zo hangen dat de leraar niet kan zien wat ik aan het doen ben. Bijv. als de leraar links van mij zit laat ik mijn haar over mijn linkerschouder vallen. In mijn linkermouw stop ik dan een spiekbriefje dat ik op de computer gemaakt heb met lettergrootte 4. Dat briefje kan ik dan uit mijn mouw halen en lezen, zonder dat mijn leraar het ziet.

Lang haar II
Als je van die lange haren hebt, kun je 2 staartjes in doen met van die dikke elastieken en dan draai je daar je briefje tussen. Vervolgens kan je je haar los doen tijdens het so of pw en dan leg je je elastiek op tafel, ennuh kijken maar..

Lichamelijk
Als je voor een proefwerk je handen moet laten zien en je hebt daar wat opgeschreven ben je dus mooi de lul. Nee, wat je moet doen is je spiektekst aan de zijkanten van je vingers schrijven!!! Wedden dat het lukt?!!

Merktas
Als er een merkje op je tas staat kan je deze afscheuren tot hij nog aan een kant vastzit. Nu kan je op de achterkant handige informatie kwijt en je kan achter het merkje ook nog een briefje plakken.

Multomap
Als je een multomap hebt, leg dan op het bovenste blad een papier met alle benodigdheden (je hoeft niet klein te schrijven). Leg je multomap op je tafel met de dichte kant aan de buitenkant. Als je iets wilt weten til je heel onverschillig de kaft van je map een stukje op en kun je alles lezen. (werkt zelfs bij leraren die zeggen dat ze alles zien!)

Muts
Doe op de dag van de repetitie een muts op. Aangezien zo’n ding altijd jeukt, trek je hem op een gegeven moment van je hoofd, zodat je het aan de binnenkant geplakte spiekbriefje kan lezen.

Onder de tafel
Je moet een papiertje pakken en daarvan een klein randje dubbelvouwen. Daaronder schrijf je alles op. Als je dan in de les zit plak je een stukje plakband op het randje en doe je hem aan de onderkant van de tafel. Je kunt daarbij ook nog een stukje plakband aan het uiteinde doen om dat ook aan de tafel vast te plakken als er een leraar aankomt.

Onder je hand
Gewoon heel simpel: Schrijf/typ een spiekblaadje en leg het tijdens de so of proefwerk onder je hand. (Het moet dus wel zo klein zijn dat het eronder past.. het liefst nog iets kleiner) Als je wilt kijken open je je hand en kijk je tussen je vingers, komt er een leraar/lerares aan dan leg je je hand plat en gesloten op tafel. Simpel en doeltreffend.

Onder je rok
Doe een rok aan, en plak daar een briefje onder. Een leraar mag nooit onder je rok kijken!! Een jongen kan natuurlijk een korte broek aantrekken en het briefje in één van zijn pijpen verstoppen.

Onder je schoen
Plak een wit blaadje onder je schoen met de woorden/zinnen die je als overhoring hebt. Kijk er af en toe eens op tijdens de overhoring. Bint je veters bijvoorbeeld nog eens, zodat je de tijd hebt om het nog eens door te lezen.

Onder proefwerkblad
Het is heel simpel en het werkt heel goed: Je moet gewoon een blaadje helemaal vol schrijven met nuttige informatie, dat blaadje doe je onder je proefwerkblaadje. Aangezien proefwerkblaadjes altijd doorschijnen kan je gemakkelijk lezen wat er op het onderste blaadje staat geschreven.

Onder sok
Schrijf de antwoorden op je enkel met een sok eroverheen (zorg dat je geen hoge schoenen aan hebt). Eenmaal in de les doe je je sok naar beneden, je doet je benen over elkaar en SPIEKEN MAAR!

Onder toetsenbord
Bij een proefwerk op de pc: een spiekbriefje onder het toetsenbord! Je schuift het briefje er makkelijk onder en er weer onderuit.

Op achterkant stoel
Maak de dag voor de overhoring een papiertje van 10 cm bij 10 cm. De volgende dag ga je naar school en je neemt plakband mee. Op onze school zijn vele stoelen beklad met het een en het ander. Dit heeft voordelen. De dag nadien kleef je het papiertje op de stoel van de jongen/meisje die voor je zit. Niemand merkt iets. Want geen enkele leraar kijkt naar de achterkant van een stoel. Zeker weten. Bij mij werkt het steeds. En zien ze het toch (kans is klein), dan hou je je voor dom, niemand kan bewijzen dat jij dat daar hebt gekleefd. Leraar kan niets doen. En anders begin je te wenen...

Op de bankrand
Je hebt allemaal kleine rechthoekige briefjes die je met plakband aan de voorkant van je bank plakt. Als de leraar komt ga je gewoon naar voor hangen en hij ziet nix... wedden dat je een 10 haalt?

Op het raam
Als er op de ramen naar de gang veel verschillende posters hangen, valt het heus niet op als jij er 1tje bij hangt. Met allerlei handige info erop natuurlijk!

Op je pols
Het is eigelijk ongelooflijk simpel: ge schrijft de woorden die u nodig hebt op uw pols (hand) en draagt een trui met redelijk lange mouwen. Je zit met je beschreven hand tegen je borstkas en je andere arm leg je boven je blad zodat niemand het ziet dat je spiekt. Wanneer de leraar(es) bezig is met iets anders of niet naar je kijkt,schuif je je mouw weg en lees je de antwoorden af. Wanneer je de nodige info hebt, leg je je mouw terug over de antwoorden,zodat het niet zoveel opvalt. TRUST ME, IT WORKS! Ikzelf heb het al regelmatig gebruikt.

Op je T-shirt
Plak een papiertje met tekst op je T-shirt (wel op de kop). Trek dan gewoon een trui aan met aan de bovenkant zo’n ritsje. Dan krijg je het natuurlijk heet, je doet het ritsje naar beneden en je wilt natuurlijk ff ruiken. Dan zie je zo de antwoorden staan (niet er helemaal in want dat valt op en je hebt geen licht).

Paperclip
Doe een paperclip met een klein briefje aan de buitenkant van je mouw van je trui. En dan je mouw omslaan.

Pet
Als je een pet op mag in de les kan je op de klep (binnenkant) een papiertje plakken en daar je antwoorden op schrijven, dat kan wel opvallen maar dan moet je dezelfde kleur papier gebruiken als je pet.

Plastic kaftje
Wil je tijdens een s.o. of een proefwerk al je punten hebben, volg dan deze tip. Neem een plastic kaftje (A4) en schuif je papier met je leerstof erin. Kleef dit kaftje onder de bank en als je iets niet meer weet dan biedt deze tip de oplossing!

Plastificeren
Maak gewoon een spiekblaadje met alles erop wat je weten moet en plastificeer dit met plastificerend kaftmateriaal, als je dit verschuift over je tafel hoort niemand het.

Post-It
Zo'n Post-it blokje; kan zo onder de tafel, wel zo plakken dat de de plakrand aan jouw kant zit. Dan omklappen en spieken maar (en terugklappen bij leraaraanval). En nog een voordeel als je een beetje een vergevorderde printer hebt. De blaadjes kunnen gewoon op zo'n stickervel in de printer, dus de grootte van het blaadje bepaal jezelf en het lettertype ook. Is je proefwerk, schriftelijke overhoring etc. afgelopen, je keilt het blaadje gewoon weg en loopt ook niet de hele dag met een samenvatting op je arm!

Prikbord
Deze tip werkt vooral goed bij talen. Je neemt je woordenlijsten en plakt deze op het prikbord. Je gaat ernaast zitten en kunt gewoon naar de muur kijken en lezen wat er staat. Doe dit wel heel onopvallend want leraren zoeken overal wat achter.

Punaises in je schoen
Maak een klein briefje dat onder je schoen past, pak 4 punaises en stamp het erin, wel zorgen dat je dus hakken aan heb met dikke zolen. Ook echt als een meisje gaan zitten, met je benen over elkaar en je voet dan draaien! Als je je voeten naar achteren doet, kan je de genen achter je helpen. Gekruist over elkaar, dan help je de gene naast je.

Repetitieblok I
Iedereen bij ons op school krijgt een speciaal repetitieblok. Als je aan de bovenkant het stukje karton dat met nietjes vast zit los maakt, zie je dat er allemaal hele kleine strookjes zitten. Als je zo'n bovenste strookje nou losscheurt, kun je op die daaronder heel makkelijk wat kwijt. En dan vouw je dat aan 1 kant losgescheurde blaadje er gewoon weer overheen. Zo simpel! Niemand die daar op let.

Repetitieblok II
Bij mij op school krijg je een proefwerkblok. Schrijf gewoon de antwoorden of moeilijke stukjes op het laatste vel papier. Aan het eind van de les gooi je het snel weg zodat de leraar niks merkt. Je kan ook van de laatste bladzijde van het proefwerkblok steeds stukjes afscheuren om een 'onschuldig’ briefje naar je buurman/vrouw te verzenden.

Repetitieblok IV
Je schrijft van tevoren je gegevens heel klein op de achterkant van je blaadje. Klaar met je PW/SO/GP? Typ-ex het dan weg!!!

Repetitieblok V
Scheur een aantal blaadjes uit je repetitieblok, zodat er een klein scheurrandje overblijft – waar je van alles op kan schrijven.

Ring
Maak een spiekbriefje, maar probeer wel zo klein mogelijk te schrijven. Doe het spiekbriefje daarna aan de binnenkant van je ring. Als je dan wilt spieken, doe je gewoon je ring even af. (zorg er wel voor dat je een brede ring koopt, anders is het niet meer te lezen)

Rugzak-flap
Als je een handige rugzak hebt (zoals een eastpak) dan kan je simpelweg een half a4 blad aflezen door gewoon je zak langs de kant van de muur of je buur te zetten en de flap naar boven of beneden te doen met je voet. Let wel op dat telkens als de leraar voorbijkomt de flap omhoog is.

Sandalen
Als je sandalen hebt, (waar als je je tenen weghaalt de zool ziet) moet je daar een briefje met plakband plakken & tijdens de overhoring haal je je tenen weg en VOILA!

Scan en print licht
Scan je woordenlijst. Als dit niet goed lukt typ je hem over. Daarna maak je de letters heel licht en print je ze op de achterkant van je PWblaadje. Het werkt super! Te gek! Er is haast geen risico, ik heb een keer gehad dat ik het blaadje gewoon met de achterkant naar boven op mijn tafel en de surveillant keek maar zag niets!! Dus let op: maak de letters ontzettend licht zodat je ze zelf alleen kan lezen en dat ze vanaf een afstandje onleesbaar zijn!

Sleutelhanger
Aan je etui zit een rits en aan die rits doe je een doorzichtige sleutelhanger. Zo een waar je zelf een plaatje in kan doen. Aan de ene kant doe je een gewoon plaatje van een popster of zo en aan de andere kant doe je een spiekbriefje. Je legt je etui met de sleutelhanger op tafel met het plaatje aan de bovenkant en als de leraar even niet oplet dan draai je de sleutelhanger om en zie je je spiekbriefje!

Sorteren
Heb je een lijst met woordjes op je spiekbriefje? Sorteer ze dan op alfabetische volgorde: dat scheelt een hoop gezoek.

Speldjes
Deze tip is alleen voor meisjes. Doe op de dag van je toets wat speldjes in je haar, een beetje los en aan de voorkant. Aan de binnekant van die speldjes plak je dan een spiekbriefje. Tijdens de toets zitten je speldjes niet meer goed, en moet je ze natuurljk weer goed doen.. Uiteraard kan je ff kijken op het briefje. Bij de leraar valt dat natuurlijk niet op, als je ff een speldje weer in je haar doet.

Tableau
Ik schroefde de voorste twee nagels van men bank los, zodat ik het tableau (=gedeelte waar je je blad oplegt) een beetje kon opheffen. Daarna hief ik het tableau op en onder mijn bank kon ik dan tussen het tableau en de staaf waarop een deel van het tableau rust, mijn briefjes kwijt. Daar kon ik ze dan makkelijk vantussen halen en geen enkele leerkracht die moeite ging doen om te kijken wat ik onder mijn bank had.

Tas
Laat je tas openstaan en zet hem naast je tafel. In die tas ligt dan een briefje met alle antwoorden die je er van tevoren in hebt gedaan. Dan doe je gewoon alsof je iets uit je tas gaat halen. Als de leraar denkt dat je spiekt, pak je gewoon een pen uit je tas en zeg je dat je alleen maar een pen moest pakken of zo.

Topografie
Deze spiektip is speciaal bedoeld voor topografie toetsen. Stel: Je moet alle plaatsen van Nederland weten, leraren zijn dan altijd zo aardig om tijdens het proefwerk de nummering net iets anders te zetten dan dat je het geleerd heb. Dus als Amsterdam op het kaartje dat je geleerd hebt 1 is dan is het op het proefwerk bijv. nummer 15. Zorg dat je een klein kaartje van Nederland hebt met nummers op de plaats van de plaatsnamen. Plak dit op je stoel. Om te weten te komen welk nummer(van jouw kaartje) bij welke plaats hoort, typ je deze nummers met bijbehorende plaats uit in het kleinste lettertype en plak dit op een witte pen (valt niet op). Tijdens het proefwerk kijk je op je stoel welk nummer je moet hebben bij de gevraagde plaats, kijk vervolgens op je pen, et voila, je weet spontaan het goede antwoord! Ik heb dit zelf toegepast en wist 50 plaatsnamen zonder dat ooit geleerd had!

Transparante spiekbrief
Je kan bij de meeste kantoorartikelwinkels wel sheets voor de Overheadprojector kopen. dit zijn supertransparante vellen op A4-formaat. Je kan op de ruwe kant perfect al je dingetjes schrijven (knip wat kleiner indien nodig). Deze blaadjes zijn echt perfect als je onopvallend wil spieken, niemand ziet ze zitten in je boek of op je kleren, of waar dan ook. Echt cool spul.

Trui
Als je woordjes moet leren, verklein je die en plak je die onder je trui en als de leraar/lerares niet kijkt draai je je trui om en zie je de antwoorden.

Tussen de benen
Maak een spiekbriefje en leg die op de stoel tussen je benen, doe je benen dicht. Als je iets niet weet schuif je benen open en kijk ernaar, als de meester vraagt "wat heb je tussen je benen" zeg je gewoon "wat ben jij voor een viezerik"?

Tussen de verwarming
Als je vooraan zit liefst met een verwarming moet je net doen alsof je het koud hebt. Ga lekker uitgebreid zitten voor de verwarming ( als die aan is). Stop ondertussen wanneer je aan het wrijven bent met je handen een briefje tussen de verwarming.

V
Schrijf je antwoorden op een blad in een "V"-vorm, en leg het op je stoel zodat het als je je benen sluit onzichtbaar is!

Vele PWvellen
Heb je een proefwerk dat bestaat uit meerdere vellen? Stop er dan gewoon een blad tussen van jezelf, netjes getypt, zodat het bij het PW lijkt te horen. Vergeet niet voor het inleveren het blad er weer tussenuit te halen!

Verkouden
Zeggen dat je verkouden bent en dan een sjaal omdoen en er dan dus een spiekbriefje inplakken.

Vloeitje
Schrijf je spiekbrief op vloeitjes en plak deze onder de tafel.

Werk met kleuren
Als je een spiekbriefje maakt: type het in de computer, gebruik een superklein lettertype en gebruik kleuren. Zet de kernwoorden bijvoorbeeld in rood. Of zet vragen in rood en antwoorden in zwart.

Woordenboek
Als je een woordenboek mag gebruiken tijdens de s.o. dan kan je hier uiteraard van alles in schrijven.

Zonnebril?
Plak je spiekbriefje aan de binnenkant van je zonnebril (de kant die tegen je ogen aan zit dus) en zet die dan trendy boven op je voorhoofd. Geen leraar die dat controleert!
__________________
***Genius at work***
Advertentie
Oud 08-09-2003, 16:12
I.AM
I.AM is offline
wtf
Oud 08-09-2003, 16:12
Tahvall
Avatar van Tahvall
Tahvall is offline
yassmina, waar is aladdin?
Oud 08-09-2003, 16:14
Sithan
Sithan is offline
Very useful

Anders probeer je gewoon het boek op tafel te leggen, dat heeft mij nl. altijd deze ongelooflijke moeites die je omschrijft, bespaart.
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Oud 08-09-2003, 16:14
J. Geelman
J. Geelman is offline
O vrouwe! Spoor de ander niet aan tot dit soort bedrieglijke praktijken opdat gij niet onder de verliezers zult zijn.
Oud 08-09-2003, 16:15
Thomas
Thomas is offline
Hier nog meer:

http://huiswerk.scholieren.com/spiektips/
Oud 08-09-2003, 16:18
Couscousje
Couscousje is offline
Citaat:
Tahvall schreef op 08-09-2003 @ 16:12:
yassmina, waar is aladdin?
jeetje wat ben jij kinderachtig! oke dan teminste ik ben een prinses!
__________________
***Genius at work***
Oud 08-09-2003, 16:21
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
wat triest.
Oud 08-09-2003, 16:21
Demiurge
Avatar van Demiurge
Demiurge is offline
Zelfmoord plegen helpt ook soms...
Oud 08-09-2003, 16:21
Verwijderd
heb je dit niet gewoon van scholieren.com gehaald eigenlijk? Daar staat dit namelijk ook allemaal.

Betse spiektip: sla alle informatie in het geheim op in je geheugen. Komen ze nooit achter!
Oud 08-09-2003, 16:23
Flærynn
Avatar van Flærynn
Flærynn is offline
Tippex-potje
Gewoon een heel klein briefje met je info uitprinten en opplakken.
__________________
-vul zelf maar in-
Oud 08-09-2003, 16:26
Gwinnie
Avatar van Gwinnie
Gwinnie is offline
hebben jullie nou ook dat je voordat je op een topic klikt gaat schatten hoe oud de ander is....

ik had weer eens gelijk..

maar goed, bedankt yasmine?
Oud 08-09-2003, 16:27
Tahvall
Avatar van Tahvall
Tahvall is offline
Citaat:
Yassmina schreef op 08-09-2003 @ 16:18:
jeetje wat ben jij kinderachtig! oke dan teminste ik ben een prinses!

ik ben de undercover Jafar
Oud 08-09-2003, 16:36
Gwinnie
Avatar van Gwinnie
Gwinnie is offline
dan ben ik YAGO!!!
Oud 08-09-2003, 16:37
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
1 woord.

LEREN!

Misschien heb je er ook ooit wat aan
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 08-09-2003, 16:38
doggie
doggie is offline
ist nou nie gewoon veel beter om alles te leren?? heb je ook al deze dingen nie nodig en word je ook nie betrapt
Oud 08-09-2003, 17:05
Nefiâth
Avatar van Nefiâth
Nefiâth is offline
Hmmmm ach het excuus dat ik m'n medicijnen moest ophalen, of dat ik een astma aanval had gehad onderweg, heb ik ook welleens gebruikt als ik te laat kwam. Niet zo'n zin in eerder melden.

Maar spieken, je hebt er geen flikker aan. En als je gepakt wordt vind iedereen het ook nog eens heel leuk. leren dus.
En waarom trouwens al die moeite gewoon ff je tas induiken en dan ff een blad met aantekeningen bekijken is nog gemakkelijker ook .
Oud 08-09-2003, 17:20
Thomas
Thomas is offline
Heeft iemand dit gelezen?
Ads door Google
Oud 08-09-2003, 17:24
Gwinnie
Avatar van Gwinnie
Gwinnie is offline
Citaat:
Wawl schreef op 08-09-2003 @ 17:20:
Heeft iemand dit gelezen?
vast niet. vraag me ook af of ze t zelf allemaal heeft gelezen of gewoon control c- control V gedaan heeft.
Oud 08-09-2003, 17:24
Verwijderd
ow
Oud 08-09-2003, 17:25
sonly
Avatar van sonly
sonly is offline
Gulden
Neem een gulden mee naar school en plak daar een briefje met je antwoorden op. Als je leraar of lerares vraagt waar om je steeds op je gulden kijkt, zeg je dat je het hoofd van Beatrix druk aan het bestuderen bent. Zodat je oma er een schilderij van kan maken ofzo. Als hij/zij langsloopt draai je gauw je gulden om.


jaah, dit zal echt werken...

"sarah, wat zit je toch heel de tijd met dat muntje te pielen?"
"ach meneer, m'n oma is een schilderij van de koninklijke familie aan het maken, en ik ben eens aan het kijken of ze beatrix wel goed geschilderd heeft"

Nee, ik denk niet dat hij dat doorheeft ofzo...

Edit: En nee, ik heb niet alles gelezen, zag dit toevallig bij het naar beneden scrollen voor de reacties
Oud 08-09-2003, 17:28
sonly
Avatar van sonly
sonly is offline
Waarom post je dit eigenlijk 3 keer? Op onzin heb k m ook al zien staan en nog ergens anders ook, daar was 'ie al gesloten...


Nutteloze vraag eigenlijk... dit posten mensen natuurlijk alleen om irritaties op te wekken...

Oud 08-09-2003, 17:29
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Pfff...wat een hoop nutteloze tips zeg. Ik neem aan dat je dit ergens van gekopieerd hebt, want als jij de 'ik' in het verhaal bent, en je bent 13 jaar, dan heb je in die korte tijd op middelbare school wel heel veel gespiekt

Trouwens, volgens mij is het veel beter om het gewoon te leren. Dan heb je er tenminste ook nog eens wat aan.
Oud 08-09-2003, 17:33
CrazY G
Avatar van CrazY G
CrazY G is offline
ik heb al die tips niet nodig, op mijn oude school werden me matti en ik de Fantasticos Spiekos(italiaans uitspreken) genoemd. Zo goed waren we in spieken, zelfs met het eindexamen ook gespiekd jaja
En ons tactieken ga ik natuurlijk niet vrijgeven, verzin zelf maar iets haha
Oud 08-09-2003, 17:34
telluriet
Avatar van telluriet
telluriet is offline
Spieken is voor idioten
__________________
"...kzit nu miss een uur op het forum en ik heb nu al een sgijthekel aan jou..."
Advertentie
Oud 08-09-2003, 17:35
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Als je dan zonodig je waanzinnige info wilt spuien,
zet dan gewoon de link in je sig. (of vermeld dan iig de bron)
Scheelt weer een hoop troep op DK.
__________________
Drie.
Oud 08-09-2003, 17:38
CrazY G
Avatar van CrazY G
CrazY G is offline
Citaat:
telluriet schreef op 08-09-2003 @ 17:34:
Spieken is voor idioten
nah waarom leren als je kan spieken. Vertel mij nou wat je eraan hebt om 100 franse woordjes uit je hoofd te moeten leren?
Oud 08-09-2003, 17:39
telluriet
Avatar van telluriet
telluriet is offline
Ik ruik een slot, ik ruik flames t.o.v de topicstarter en erg veel discussiestof zie ik hier ook niet in.
__________________
"...kzit nu miss een uur op het forum en ik heb nu al een sgijthekel aan jou..."
Oud 08-09-2003, 17:40
Verwijderd
Weet iemand nog waarom vrouwtje theelepel veranderde in een vrouwtje ter grootte van een theelepel?
Oud 08-09-2003, 17:41
telluriet
Avatar van telluriet
telluriet is offline
Citaat:
CrazY G schreef op 08-09-2003 @ 17:38:
nah waarom leren als je kan spieken. Vertel mij nou wat je eraan hebt om 100 franse woordjes uit je hoofd te moeten leren?
Ja nou ja, je doet het allemaal voor niks dan he? Als je naar school gaat om niks te leren, en het vervolgens allemaal van een blaadje af leest... waar doe je het dan voor.


Een keertje moet daareentegen wel kunnen, maar overdrijf het niet
__________________
"...kzit nu miss een uur op het forum en ik heb nu al een sgijthekel aan jou..."
Oud 08-09-2003, 17:42
Verwijderd
*zucht*
Oud 08-09-2003, 17:42
CrazY G
Avatar van CrazY G
CrazY G is offline
Citaat:
telluriet schreef op 08-09-2003 @ 17:41:
Ja nou ja, je doet het allemaal voor niks dan he? Als je naar school gaat om niks te leren, en het vervolgens allemaal van een blaadje af leest... waar doe je het dan voor.


Een keertje moet daareentegen wel kunnen, maar overdrijf het niet
ja ok keertje moet kunnen heh.
Oud 08-09-2003, 19:08
Pla
Pla is offline
Kapp nou!
__________________
duss..
Oud 08-09-2003, 19:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik weet wel iets leukers met de topicstarter te doen dan spiekmethodes uitwisselen.
Oud 08-09-2003, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 08-09-2003 @ 19:14:
Ik weet wel iets leukers met de topicstarter te doen dan spiekmethodes uitwisselen.
Onthul je gedachten!
Oud 08-09-2003, 19:17
Verwijderd
FA gedraag je!
Ads door Google
Oud 08-09-2003, 19:22
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Mail ze naar Jon zou ik zeggen
Dit is in ieder geval geen topic voor De Kantine.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken spiektips en smoesjes! handig
Couscousje
4 30-10-2017 07:59
Algemene schoolzaken Het grote Spiektopic
Scholier
48 17-11-2011 19:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.