Oud 26-03-2004, 17:59
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hallo iedereen!

In 2002 deed ik eindexamen HAVO, dit jaar doe ik eindexamen VWO. Van 2002 weet ik nog dat er op dit wisselforum handige links gegeven werden wat betreft samenvattingen voor de eindexamenstof van Geschiedenis en Maatschappijleer, of dat forummers onderling hun samenvattingen uitwisselden of naar elkaar stuurden (ik had zelf toendertijd een hele goede samenvatting van mijn docent gekregen die ik naar wel meer dan 50 mensen gestuurd had).

Ik zou graag willen weten of mensen een hele goede samenvatting hebben, of een hele goede link weten naar een samenvatting, van de volgende boeken:


Geschiedenis:

- Nederlanders en hun gezagsdragers, 1950-1990
- Met de loep op Lancashire: katoen en samenleving, 1750-1850

Maatschappijleer:

- Politieke Besluitvorming
- Mens en Werk
- Ontwikkelingssamenwerking


Als je een goede link weet of er zelf samenvattingen van hebt (misschien heb je die wel van je docent gekregen), zou je me die dan alsjeblieft willen geven/sturen?

Echt duizendmaal dank als je me verder zou kunnen helpen! Ik heb ze namelijk écht héél erg nodig!

Groetjes,

Severus
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Advertentie
Oud 26-03-2004, 18:08
ejah
ejah is offline
Ik heb ook al veel op internet gekeken, maar kon van GS niets vinden (MA heb ik niet). Maar als je iets vind, of ik vind iets, dan laat uik het wel weten.
__________________
Let there be peace and sunshine all over the world!!
Oud 26-03-2004, 18:19
ieniemienie
ieniemienie is offline
ik heb vorige week een samenvatting van gs ingestuurd naar scholieren. van gezagsdragers en lancashire, maar duurt nog wel even denk ik voor ze online komen.
ik kan ze wel naar je mailen als je dat prettig vindt
miss. kan je ook zelf vast een samenvatting maken? kan ook helpen.

succes iig
__________________
the time to be happy is NOW!!
Oud 26-03-2004, 18:33
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
ieniemienie schreef op 26-03-2004 @ 18:19:
ik heb vorige week een samenvatting van gs ingestuurd naar scholieren. van gezagsdragers en lancashire, maar duurt nog wel even denk ik voor ze online komen.
ik kan ze wel naar je mailen als je dat prettig vindt
Als je dat voor me zou willen doen, zou ik je eeuwig dankbaar zijn.

Citaat:
ieniemienie schreef op 26-03-2004 @ 18:19:
miss. kan je ook zelf vast een samenvatting maken? kan ook helpen.
Ik zit krap in de tijd (ik moet nog veel inhalen, door ziekte), dat gaat me niet lukken...

Citaat:
ieniemienie schreef op 26-03-2004 @ 18:19:
succes iig
Dankjewel.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 26-03-2004, 19:03
Bamboo
Avatar van Bamboo
Bamboo is offline
Wij hebben voor GS wel een aantal stencils gekregen met korte samenvattingen, maar die kwamen geloof ik niet van internet. Misschien dat je even op de site van het boek kan kijken.
Oud 26-03-2004, 19:19
ejah
ejah is offline
Niet aan gedacht om op die site te kijken! Bedankt!
__________________
Let there be peace and sunshine all over the world!!
Oud 26-03-2004, 20:17
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hmm, ik ga daar ook eens kijken.

*bijt nagels* Ik moét Maatschappijleer halen... Is het moeilijk? Heeft iemand hier ooit al eens MA eindexamen gedaan?
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 26-03-2004, 21:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb wel een samenvatting van Politieke besluitvorming en ben bezig met die van mens en werk.
Maar of ze goed zijn weet ik natuurlijk niet.
Zal hem naar je mailen (PB en als ik m&w afheb zal ik die ook mailen).

Heb ik natuurlijk wel je emailadres nodig...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 26-03-2004, 21:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Severus schreef op 26-03-2004 @ 20:17:
Hmm, ik ga daar ook eens kijken.

*bijt nagels* Ik moét Maatschappijleer halen... Is het moeilijk? Heeft iemand hier ooit al eens MA eindexamen gedaan?
Maatschappijleer gaat vooral om de verbanden snappen.
Dus niet alle rijtjes uit je hoofd gaan leren: maar overal 2 van ofzo en verder vooral proberen de processen te begrijpen.

Wat ik ook altijd fout deed was rijtjes uit m'n hoofd leren, maar niet kijken of het dan om functies, doelen etc ging.
Op examens wordt vaak gevraagd: Noem de twee functies waar dit onder valt.
Als jij dan alleen die rijtjes hebt geleerd, kan het zijn dat jij twee doelen opnoemt. Heel goed geleerd dan, maar het is wel fout, want ze vragen om functies. Let dus altijd op wát het precies is en op examens: markeer wat ze vragen, zodat je niet het verkeerde rijtje op gaat lopen sommen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 26-03-2004, 21:45
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Balance schreef op 26-03-2004 @ 21:31:
Ik heb wel een samenvatting van Politieke besluitvorming en ben bezig met die van mens en werk.
Maar of ze goed zijn weet ik natuurlijk niet.
Zal hem naar je mailen (PB en als ik m&w afheb zal ik die ook mailen).

Heb ik natuurlijk wel je emailadres nodig...
Weet je dat ik nu hartstikke veel van je houd? Héél erg bedankt voor de moeite!

Citaat:
Balance schreef op 26-03-2004 @ 21:35:
Maatschappijleer gaat vooral om de verbanden snappen.
Dus niet alle rijtjes uit je hoofd gaan leren: maar overal 2 van ofzo en verder vooral proberen de processen te begrijpen.
Dus een beetje zoals Geschiedenis? Want daar ben ik wel een kei in. Bij mij is het zo dat ik weinig oefening heb gehad in Maatschappijleer met open vragen... op de HAVO kregen wij altijd een volledige meerkeuze-tentamen, wat erg gemakkelijk was (ik stond daardoor toen een 8,4 voor Maatschappijleer op mijn eindlijst). Ik heb daar toen ook geen eindexamen in gedaan. En nu kreeg ik op het VWO opeens open vragen en straks op het eindexamen ook, waardoor ik bang ben voor het resultaat nu (ik sta nu een 5,1 voor Maatschappijleer)...

Citaat:
Balance schreef op 26-03-2004 @ 21:35:
Wat ik ook altijd fout deed was rijtjes uit m'n hoofd leren, maar niet kijken of het dan om functies, doelen etc ging.
Op examens wordt vaak gevraagd: Noem de twee functies waar dit onder valt.
Als jij dan alleen die rijtjes hebt geleerd, kan het zijn dat jij twee doelen opnoemt. Heel goed geleerd dan, maar het is wel fout, want ze vragen om functies. Let dus altijd op wát het precies is en op examens: markeer wat ze vragen, zodat je niet het verkeerde rijtje op gaat lopen sommen.
Bedankt voor de tip - ik zal het in mijn achterhoofd houden!

Had jij dan eerder eindexamen Maatschappijleer gehad op HAVO-niveau, of op VWO-niveau?
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 26-03-2004, 21:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Severus schreef op 26-03-2004 @ 21:45:
Weet je dat ik nu hartstikke veel van je houd? Héél erg bedankt voor de moeite!

Dus een beetje zoals Geschiedenis? Want daar ben ik wel een kei in. Bij mij is het zo dat ik weinig oefening heb gehad in Maatschappijleer met open vragen... op de HAVO kregen wij altijd een volledige meerkeuze-tentamen, wat erg gemakkelijk was (ik stond daardoor toen een 8,4 voor Maatschappijleer op mijn eindlijst). Ik heb daar toen ook geen eindexamen in gedaan. En nu kreeg ik op het VWO opeens open vragen en straks op het eindexamen ook, waardoor ik bang ben voor het resultaat nu (ik sta nu een 5,1 voor Maatschappijleer)...

Bedankt voor de tip - ik zal het in mijn achterhoofd houden!

Had jij dan eerder eindexamen Maatschappijleer gehad op HAVO-niveau, of op VWO-niveau?
wauw, jij houdt snel van mensen!
maar nee, ik heb niet eerder examen Maatschappijleer gedaan, maar wij hebben altijd vrij moeilijke toetsen gehad, dus ik heb gaandeweg een beetje geleerd wat belangrijk was en wat niet. En de laatste 3 toetsen die wij hebben gehad waren oude examens. Dan kregen we dus gewoon een examen uit 2002 als toets. Als je zelf wil oefenen kun je ook op www.havovwo.nl kijken en dan rechts op maatschappijleer klikken (het rechtse gedeelte is het vwo gedeelte). Kijk naar de titels over welk onderwerp het gaat en is het iets politieks: dan was dat dus het PB-gedeelte. Maak veel oefenexamens en kijk het dan na. Dan leer je op welke manier je antwoord moet geven.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 26-03-2004, 21:57
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Balance schreef op 26-03-2004 @ 21:51:
wauw, jij houdt snel van mensen!
Als ze lief voor me zijn, wel ja.

Citaat:
Balance schreef op 26-03-2004 @ 21:51:
maar nee, ik heb niet eerder examen Maatschappijleer gedaan, maar wij hebben altijd vrij moeilijke toetsen gehad, dus ik heb gaandeweg een beetje geleerd wat belangrijk was en wat niet. En de laatste 3 toetsen die wij hebben gehad waren oude examens. Dan kregen we dus gewoon een examen uit 2002 als toets. Als je zelf wil oefenen kun je ook op www.havovwo.nl kijken en dan rechts op maatschappijleer klikken (het rechtse gedeelte is het vwo gedeelte). Kijk naar de titels over welk onderwerp het gaat en is het iets politieks: dan was dat dus het PB-gedeelte. Maak veel oefenexamens en kijk het dan na. Dan leer je op welke manier je antwoord moet geven.
Bedankt voor de tip, ik heb net een kijkje genomen en het is een super-handige site. Maar als ik zo kort even de vragen bekijk, lijkt het toch ook vooral feitjes leren... mijn hoofd gaat al duizelen als ik de vragen zie... zoveel te leren en zoveel moet ik uit mijn hoofd kennen... en dan ook nog 50 open vragen... uh oh...

*gaat na de proefwerkweek zo snel mogelijk Maatschappijleer leren*

Als ik het zo zie, zou het me niet verbazen als er elk jaar veel mensen op Maatschappijleer zakken.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 26-03-2004, 23:08
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
blijtoe geen centraal examen maatschappijleer voor mij
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Oud 27-03-2004, 00:22
Verwijderd
Wij kregen vandaag in de les een tip van onze leraar

op www.vgnkleio.nl zou je goede samenvattingen van geschiedenis kunnen vinden. Volgens hem was dit een site voor docenten geschiedenis waar ze zich alvast een beetje konden oriënteren op het examenonderwerp...
Die van "Met De Loep Op Lancashire" staat iig onder downloads.
Oud 27-03-2004, 14:07
siegjeuh
Avatar van siegjeuh
siegjeuh is offline
site voor geschiedenis, is echt heel handig, onderaan kun je de stofomschrijving downloaden.
ook antworoden op de vragen uit de boekjes, naja kijk maar

*klik hierrrr*
__________________
* * maniacski says: jij moet echt in zo'n tehuis.. seriously * *
Oud 27-03-2004, 15:31
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb een examenbundel besteld voor gs en daar staat ook allemaal samenvattingen in en vragen (aan te raden dus!).
Oud 27-03-2004, 16:30
Jarahh
Avatar van Jarahh
Jarahh is offline
Citaat:
Severus schreef op 26-03-2004 @ 17:59:
Maatschappijleer:

- Politieke Besluitvorming
- Mens en Werk
- Ontwikkelingssamenwerking

[/B]
Ik zit ook op 't vwo, maar ik doe helemaal geen centraal eindexamen in maatschappijleer (in de 5e al afgesloten).
__________________
Why keep your right to remain silent? - Loesje-
Oud 27-03-2004, 16:35
HowLovely
Avatar van HowLovely
HowLovely is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 27-03-2004 @ 15:31:
Ik heb een examenbundel besteld voor gs en daar staat ook allemaal samenvattingen in en vragen (aan te raden dus!).
mayb wel een idee ja.... zla mn ouders es lief aankijken
__________________
...::: buy me some happy :::...
Ads door Google
Oud 27-03-2004, 18:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Grijns, wij hebben niet eens maatschappijleer als eindexamenvak
Oud 27-03-2004, 18:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Jarahh schreef op 27-03-2004 @ 16:30:
Ik zit ook op 't vwo, maar ik doe helemaal geen centraal eindexamen in maatschappijleer (in de 5e al afgesloten).
Je hebt maatschappijleer 1 en maatschappijleer 2.
Maatschappijleer 1 is voor iedereen verplicht en wordt al voor de 6e afgerond. Maatschappijleer 2 is een examenvak en wordt niet op elke school gegeven.

En op alle vrolijke reacties van mensen die het niet hebben: ik vind maatschappijleer2 één van m'n leukste vakken en als je er gewoon goed les in hebt gehad wordt het examen ook geen probleem. Helaas heeft de TS dat zo te zien niet gehad en dan is het wel lastiger ja.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-03-2004, 19:19
Gaea
Avatar van Gaea
Gaea is offline
Ik heb vorig jaar Maatschappijleer examen gedaan (VWO).
De onderwerpen waren de Euthanasiewet (in het kader van Politieke Besluitvorming), WAO-wet (Mens en Werk) en Ontwikkelingshulp (Ontwikkelingssamenwerking). We kregen veel bronnen, en uit die bronnen moest je dan bepaalde dingen uit het boek halen. Het is opzich ook best wel noodzakelijk om al die puntjes die in het boek staan, gewoon uit de je hoofd te leren. Het is even veel werk, maar met een beetje inzet, moet een zesje er wel inzitten!

Succes
Oud 27-03-2004, 20:41
@Moon
@Moon is offline
Ik had vorig jaar allemaal samenvattingen en schema's gekregen van mijn docent geschiedenis die ze zelf voor ons had gemaakt Was echt superchill, maar helaas heb ik een hoop dingen weggegooid maar laatst kwam ik nog een bestand tegen op een oude floppy. Dat is een stofomschrijving voor: Nederlanders en hun gezagdragers. Die was volgens mij toch wel redelijk. O ja, nog een tip voor dit onderwerp: maak een tijdschema! Dat heb ik toen ook gedaan, dat was echt superhandig. En achterin dat boekje staat een hele lijst met belangrijke gebeurtenissen op datum geordend. Die zou je ook zeker weten moeten doornemen en natuurlijk die foto's van al die personen. Maar voor die ene stofomschrijving die mn docent toen had gegeven moet je toch ff je e-mailadres geven.
Oud 27-03-2004, 21:29
desiree1986
desiree1986 is offline
Voor geschiedenis: ned & gezag staat al op huiswerk.scholieren.com, en lancashire heb ik al toegevoegd maar gister stond het er nog niet. als je hem heel snel nodig hebt: pm of email!
__________________
say what you like I couldn't care, no one needs you. you're stuck in your own private little neverland..
Oud 28-03-2004, 18:00
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Iedereen héél erg bedankt voor de reacties, tips en aanbiedingen! Ik heb er heel veel aan, en met mij zeker ook anderen die in dezelfde benarde positie zitten als ik!

Veel liefs,

Sev
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 28-03-2004, 18:29
HowLovely
Avatar van HowLovely
HowLovely is offline
*kopen mag de examenbundel van mammie* (geschiedenis)
__________________
...::: buy me some happy :::...
Advertentie
Oud 05-04-2004, 14:15
Konstantine
Konstantine is offline
Citaat:
@Moon schreef op 27-03-2004 @ 20:41 :
Ik had vorig jaar allemaal samenvattingen en schema's gekregen van mijn docent geschiedenis die ze zelf voor ons had gemaakt Was echt superchill, maar helaas heb ik een hoop dingen weggegooid maar laatst kwam ik nog een bestand tegen op een oude floppy. Dat is een stofomschrijving voor: Nederlanders en hun gezagdragers. Die was volgens mij toch wel redelijk. O ja, nog een tip voor dit onderwerp: maak een tijdschema! Dat heb ik toen ook gedaan, dat was echt superhandig. En achterin dat boekje staat een hele lijst met belangrijke gebeurtenissen op datum geordend. Die zou je ook zeker weten moeten doornemen en natuurlijk die foto's van al die personen. Maar voor die ene stofomschrijving die mn docent toen had gegeven moet je toch ff je e-mailadres geven.
merel__@hotmail.com
Oud 05-04-2004, 18:36
dummiedegum
dummiedegum is offline
nog beter is zelf de samenvatting maken..

sorry maar ik ga niet heel mijn samenvatting van mijn bijna volle schrift overtypen..
Oud 05-04-2004, 18:52
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
scan dan
Oud 06-04-2004, 08:31
MOI-MILO
Avatar van MOI-MILO
MOI-MILO is offline
HEEY!

Ik heb een hele goede tip voor samenvatting geschiedenis!
Mijn examenkaterntjes zijn van Nijgh Versluys..
Daar zit een CD-rom bij en op die CD-rom staan antwoorden van basisvragen .. dit is een hele goede samenvatting!

....::::xxx::::....
Oud 20-04-2004, 13:19
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
desiree1986 schreef op 27-03-2004 @ 21:29 :
Voor geschiedenis: ned & gezag staat al op huiswerk.scholieren.com, en lancashire heb ik al toegevoegd maar gister stond het er nog niet. als je hem heel snel nodig hebt: pm of email!
Lancashire zou ik heel graag willen hebben :$
Oud 20-04-2004, 16:50
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Je kan ook het boekje samengevat van geschiedenis kopen, heb je ook wel veel aan. Alleen staat er in de examenkatern precies hetzelfde, maar dan uitgebreid en als je een kleinere samenvatting hebt als samengevat staat weer niet alles erin..
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 20-04-2004, 17:28
desiree1986
desiree1986 is offline
Citaat:
Liss schreef op 20-04-2004 @ 16:50 :
Je kan ook het boekje samengevat van geschiedenis kopen, heb je ook wel veel aan. Alleen staat er in de examenkatern precies hetzelfde, maar dan uitgebreid en als je een kleinere samenvatting hebt als samengevat staat weer niet alles erin..
Als het zou bestaan zou het kunnen ja..
__________________
say what you like I couldn't care, no one needs you. you're stuck in your own private little neverland..
Oud 20-04-2004, 18:37
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
desiree1986 schreef op 20-04-2004 @ 17:28 :
Als het zou bestaan zou het kunnen ja..
Bestaat die niet dan
Aardrijkskunde is er wel, komt toch op hetzelfde neer, qua soort vak dan.
Zeker omdat er een examenkatern is ofzo?
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 20-04-2004, 19:47
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
volgens mij bestaan die niet omdat dat 1e onderwerp (nederland en zijn gezagdragers) vorig jaar WEL is gebruikt, en dit jaar is dat van Lancashire nieuw.. dus dat kan nooit in een boekje staan denk ik :$
Oud 20-04-2004, 20:30
L.
L. is offline
@ @Moon.

zou ik die stofomschrijving ook mss mogen?

mijn email adres is: loklun(at)hotmail.com,
bij voorbaat dank.
Oud 28-04-2004, 13:34
levi's
Avatar van levi's
levi's is offline
ik ook

omrielevie@hotmail.com

Thanx
__________________
Veel geld verdienen? Met deze link vind je de oplossing! http://www.doublepoints.net/webclick.php?country=NL&language=NL&u=superhero87
Ads door Google
Oud 28-04-2004, 19:58
heaven or tha hell
heaven or tha hell is offline
hallo mensen... k ben alweer een tijdje niet op scholieren.com geweest, maar k zit ook in examenjaar enne heb ok Geschiedenis en zou ook heel graag samenvatting willen van de 2 examenboeken, vooral van Lancashire... ik weet niet wie het ook alweer had, maar als je het mij ook wil mailen? Thnx alvast!!!

mijn mail is: bathamhedazila@hotmail.com
of
mahtab.bbe@lycos.nl

xx
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.