Oud 10-01-2008, 17:28
mcoujda
mcoujda is offline
Voor dat ik met mijn lerarenopleiding begon, had ik nog nooit van het nieuwe leren gehoord.

Wat me opviel bij het doorlezen van de verschillende discussies over het nieuwe leren is dat ieder een eigen beeld voor zich heeft van goed onderwijs en invalshoeken op basis waarvan hij het onderwijs wil vormgeven.
Over het nieuwe leren zijn inmiddels een hoop karikaturen en misverstanden ontstaan. Jammer het leidt van de kern af.

Het onderwijs in Nederland kampt met grote problemen die schreeuwen om een oplossing. Onveiligheid, schooluitval, ongemotiveerde leerlingen zijn een paar voorbeelden hiervan.

Het nieuwe leren belooft met al zijn mooie theorieën om het huidige onderwijsproblemen op te lossen. De theorie is gebaseerd op het constructivisme. Voor constructivisten is leren een actief en constructief proces: nieuwe informatie wordt gekoppeld aan reeds aanwezige voorkennis en vaardigheden. Kennis die leerlingen op deze manier opdoen, is betekenisvol omdat de kennis voortbouwt op inzichten die zij in een eerder stadium al hebben verworven. Leren is dus altijd verbonden met de persoonlijke context van de leerling.

Op de scholen die het nieuwe leren hebben ingevoerd praten de leerlingen vol plezier over wat ze doen en zijn vooraal praktische bezig. De uitval in niveau 1 op het Friesland College is drastisch teruggebracht: van 60 procent naar 12 procent [1]. Het Friesland College wil het nieuwe leren nu op alle niveaus van de mbo-opleidingen invoeren [1].

Waarom geven we geen ruimte aan het nieuwe leren?
Waarom wordt er zo negatief gesproken over het nieuwe leren?


Abdel. Elboumyaoui


[1] “de container van het nieuwe leren” http:// www.nrc.nl/binnenland/articel 122892.ece
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2008, 17:34
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
duzzz...
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 17:35
Verwijderd
Citaat:
Waarom geven we geen ruimte aan het nieuwe leren?
Waarom wordt er zo negatief gesproken over het nieuwe leren?
Waarom generaliseer je zo?

Zoals bij vrijwel alles, en zoals zeker bij vernieuwingen/veranderingen, zijn ook hier mensen voor en tegen. Ruimte aan het nieuwe leren wordt zeker gegeven; je geeft zelf al een voorbeeld van een school waar ze er mee werken en zo zijn er nog veel meer.

Verschil van mening over goed onderwijs en invalshoeken op basis waarvan onderwijs vormgegeven wordt bestaan toch al zolang als het onderwijs bestaat? Ik denk dat dat nooit zal veranderen. En om eerlijk te zijn zie ik het zelf juist als iets positiefs.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 18:29
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Citaat:
...
Ow.

Over dat negatieve.
Mijn MBO school had dat nieuwe leren ook ingevierd. En bij ons werkte het niet. We leerden amper wat, en dat is ook de reden waardoor ik ermee ben gestopt. (Doe nu HBO na HAVO gedaan te hebben.) De traditionele manier is veel overzichtelijker. En bij het nieuwe leren is het overzicht weg. Dat is in ieder geval mijn ervaring. (Maar ik moet nu weg --> sport.)

Groetjes,
Tripp
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 18:33
Verwijderd
Ik denk dat het overzicht niet weg is door het nieuwe leren opzich, maar door de manier waarop de school er mee omgaat. Het vraagt veel andere vaardigheden en dergelijke van docenten en veel docenten kunnen daar niet mee omgaan. Het vraagt ook andere vaardigheden van leerlingen/studenten, die moeten goed begeleid worden om die vaardigheden te leren.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 12:16
Verwijderd
Van het nieuwe leren bestaan ongeveer 1500 definities, denk ik. Dodelijk vermoeiend.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2008, 10:57
Melkfles
Avatar van Melkfles
Melkfles is offline
ik vind dat nieuwe leren ook niet echt wat hoor, het zal allemaal wel heel goed bedoeld zijn, maar hier komt het niet echt uit de verf en voert niemand een flikker uit
__________________
.
In my world everybody's a pony and they all eat rainbows and poop butterflies
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 21:24
Verwijderd
Dit is wat ik vind:

New Failing?

In the last few years there have been many attempts to renew and improve education in secondary and tertiary schools. Dissatisfaction with the results of the existing educational system sparked many different theories about how to gain better results and prepare students better for further education and the career market. The latest of these methods are described with the umbrella term ‘new learning’. They share a heavy focus on acquiring skills, and giving students more responsibility in organising their own work.
This focus, however, leaves out many important things. First of all, ‘new learning’ puts skills before theory, and therefore makes primary what should be secondary. Secondly, by doing so it does not prepare students adequately for the career market. An essential part of effective teaching is that teachers retain their role as the initiators of the learning process. By letting students figure out for themselves how to plan their work, the learning process lacks the structure that is necessary to learn effectively. Finally, it has never been proven beforehand that the new methods are better than the old ones (“Nieuwe” 23). The focus on independent, skills-based learning leaves out essential factors for effective learning.
Theories based on independent, skills-based learning make primary what should be secondary. The primal focus of an effective education should be on making sure that students acquire a substantial amount of knowledge. Skills are the tools to put that knowledge to use. By putting so much emphasis on acquiring skills, without backing those skills up with sufficient theory, ‘new learning’ turns the means to a goal into a goal in itself (“Nieuwe” 21). In the new, skills-based learning model students are more likely to learn how to look information up quickly than that they will gain true apprehension. This practical approach does not give enough attention to gaining a profound understanding and control of the material.
By focusing too much on skills, ‘new learning’ will make students inadequately prepared for the career market. One argument people that advocate ‘new learning’ put forward is that through education focusing on social and practical skills students will be better equipped for the career market. However, even when a student has been trained in using all kinds of different practical and social skills, in the end knowledge will be much higher valued then mere skills. In a Dutch article on ‘new learning’, Van der Werf states that “in the end there is more need for expertise” (qtd. in “Nieuwe” 22, aauthor’s translation).
In order to make learning effective, teacher should remain the initiators of the process.
An important aspect of the new methods is that students receive more freedom to plan and design their own learning processes. The idea is to dispose of the ‘old’ model, in which there is no interactive learning, but only a teacher lecturing. While it certainly can be beneficial to the learning process to give the student more input, this should not mean that the teacher is degraded to a person students only go to when they have no other choice. Input from teachers is indispensable, because without their clear direction and guidance it is impossible for the students to fully appreciate the possibilities in which they can develop themselves. There has to be an initial input and transfer of knowledge before students can go to work themselves. In ‘new learning’ this order is, again, reversed. Students now have to figure out for themselves how to shape their learning and they have to ask for help when they think they need it. This lack of guidance leaves students directionless and makes them less motivated.

Maintaining a clear structure is essential for an effective learning process. Just as students need teachers to inspire and guide them, they also need to have a clear overview of when there is something expected of them. In a newspaper, Jan van Manen states that it is important that lesson material is presented as a complete package instead of leaving the students alone in organizing their work (Wierenga par. 6). They should not be asked to plan a whole semester themselves; there need to be set deadlines and marked examining moments. Moreover, there should be various points in between where teachers give evaluations and, if needed, extra guidance. Van der Werf states that, “If there are problems at that moment, they will be recognized on time. Some children do no learn as efficiently by themselves. The teacher has to help them with that en give them feedback. In this way, you create an engagement with the children, a necessary commitment to their own learning process” (qtd. in “Nieuwe”, aauthor’s translation). While giving students some independence in devising their own path will help them experience what it is like to be responsible, ‘new learning’ methods almost eradicate all structure, thus making it virtually impossible for students to maintain an overview.

The whole concept of independent, skills-based learning is based on ideology rather than empirical results (“Nieuwe” 23). The designers of the new methods, who are most of the time not working in the field themselves, have designed their methods as a reaction against the established ones. However, instead of thoroughly investigating what makes those old approaches ‘inadequate’ and how to improve them, they have merely abolished everything ‘old’ and made sure that the new methods were drastically different. However, doing things the opposite way than as it has been done before is not necessarily a recipe for improvement. According to Van der Werf, research has shown that since the introduction of ‘new learning’ there have been no improvements in students’ skills (qtd. in “Nieuwe” 23).
To conclude, ‘new learning’ de-emphasizes characteristics of the learning
process that should be deemed very important. Firstly, it upgrades skills from auxiliary features to main learning goals. Because of this, students have less knowledge and therefore a weaker position in the career market. The new methods also promote more independence from the teacher; this takes away the input teachers have to give students and leaves them without a clear sense of structure. Finally, ‘new learning’ is built around unproven theoretical assertions. By focusing on independent, skills-based learning, ‘new learning’ methods pay too little attention to factors essential for an effective learning process.

Works cited

“Nieuwe leren.” Didaktief. May 2005. 21 March 2007 <
http://www.didaktief.nl/dossiers/pdf/het_nieuwe_leren/did_mei05_p21.pdf>
Wierenga, Peter. “Leerling heeft meer feedback leraar nodig”. De Pers 22 March 2007 5
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 21:58
mcoujda
mcoujda is offline
Citaat:
Ow.

Over dat negatieve.
Mijn MBO school had dat nieuwe leren ook ingevierd. En bij ons werkte het niet. We leerden amper wat, en dat is ook de reden waardoor ik ermee ben gestopt. (Doe nu HBO na HAVO gedaan te hebben.) De traditionele manier is veel overzichtelijker. En bij het nieuwe leren is het overzicht weg. Dat is in ieder geval mijn ervaring. (Maar ik moet nu weg --> sport.)

Groetjes,
Tripp
het nieuwe leren werd als eerst ingevoerd door de moeilijkste scholen. ze zijn mee begonnen nadat ze waren vastgelopen. men stond daar met zijn rug tegen de muur. die scholen hebben grote verandering in het onderwijs gevoerd zonder goede voorbereiding. zulke verandering hebben onderbouwing nodig. en dat is de reden dat het op je school mis gegaan.


Abdel. ElBoumyaoui
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 22:07
mcoujda
mcoujda is offline
daar ben ik totaal mee eens Leonoor.

het nieuwe leren werd ingevoerd door scholen die heel erg moeite in het onderwijs hadden. directies stonden vast en gingen veranderingen voeren zonder duidelijk structuur. dat heeft waarchijnlijk chaos veroorzaakt.

Abdel
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 14:31
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Citaat:
Ik denk dat het overzicht niet weg is door het nieuwe leren opzich, maar door de manier waarop de school er mee omgaat. Het vraagt veel andere vaardigheden en dergelijke van docenten en veel docenten kunnen daar niet mee omgaan. Het vraagt ook andere vaardigheden van leerlingen/studenten, die moeten goed begeleid worden om die vaardigheden te leren.
Daar ben ik het ook mee eens.
Bij mij op school was er bijv. maar 1 leerkracht voor 30-40 leerlingen. En 1 die af en toe kwam. En onze engels leraar kwam van de afdeling bloemschikken.
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 12:13
roosjuu
roosjuu is offline
moeilijke taal zeg!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 23:26
Fatum
Fatum is offline
Het nieuwe leren is geen eenduidige term. Zoals het nu in de media komt, is het in mijn ogen totaal niks nieuws. Alleen een poging om leerlingen de schuld te geven voor de slechte prestaties in het onderwijs. Voor mij zijn democratische scholen als Iederwijs en scholen voor Natuurlijk leren, echt het nieuwe leren. Maar er wordt door de overheid totaal geen ruimte gegeven om hier mee te experimenteren, terwijl het zoveel moois biedt.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 12:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom wordt er zo negatief gesproken over het nieuwe leren?
Omdat PVDA en CDA door het kapot trappen van hun eigen voorstel achteraf zichzelf proberen in te dekken, terwijl ze beiden betrokken waren bij het invoeren van een deels falend systeem.

Bij mij op school was het bij de eerste invoering van de tweede fase bijvoorbeeld gebruikelijk om elke dag minstens van 8.30 tot 16.35 les te hebben, en tweemaal wekelijks nog een les er achteraan tot 17.25. Dat is meer dan een fulltime baan, en daarnaast had men nog huiswerk en toetsen.

De school waar ik zat begon al vrij snel zich niet aan de urennormen en studielastnormen te houden, maakte een eigen programma, en werd daarmee een van de toppers binnen de regio met de hoogste slagingspercentages ooit.


Dat een belasting van 50-60 uur per week leidt tot uitval, slechte cijfers en een gebrek aan motivatie had men echter in Den Haag ook van tevoren kunnen bedenken. Veel volwassenen kunnen dat niet eens aan, laat staan kinderen..
Nu zien we echter ook weer dat Balkenende IV tegen beter weten in vasthoudt aan de lesurennorm, terwijl iedereen behalve het kabinet weet dat het een slechte inflexibele norm is.

Het is echter net als de tweede fase en het nieuwe leren een prestigeproject geworden, en toegeven dat het (deels) gefaalt heeft is gezichtsverlies.


Hetzelfde laken een pak voor het nieuwe leren. Dat mensen zelf op onderzoek uitgaan is leuk, en werkt voor een bepaald percentage zeer zeker. Het merendeel interesseerd het echter niet, en die gaan niet op zichzelf op onderzoek uit. De kwaliteit zal dan dalen tenzij je een minimale waarborg in hebt gebouwd in het programma zodat mensen een bepaalde hoeveelheid kennis sowieso tegen komen.

Kort gezegd moet er een veiligheidsmechanisme ingebouwd worden: ruim baan voor de mensen die individueel het wel kunnen. De mensen die het niet kunnen of willen vallen daar uit en moeten opgevangen worden in het 'ouderwetse' systeem van verplicht x en y begrijpen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-03-2008, 23:55
de abt van sion
de abt van sion is offline
En wat dacht je van de VVD, TI_D? Die partij heeft de PVDA en het CDA alle kans gegeven om hun vernietigende gang te gaan. En zoals je begrijpt, is niet in de weg staan een vorm van ondersteunen.

Het failliet van de onderwijshervormingen is te wijten aan alle politiek partijen die tijdens de voorbereiding, de uitvoering en de ontwikkeling van het proces aan de macht waren.

En kom me nu niet aan met "bewijzen" dat de VVD zich tegen de ontwikkelingen heeft verzet, want dat heeft deze partij niet. Ze heeft wel een aantal privatiseringsvergrijpen op haar kerfstok.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 14:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het failliet van de onderwijshervormingen is te wijten aan alle politiek partijen die tijdens de voorbereiding, de uitvoering en de ontwikkeling van het proces aan de macht waren.
Bij mijn weten is tijdens de voorbereiding nooit besloten dat scholieren 50-60 uur per week belast zouden worden. Bovendien zal ik je in herinnering brengen dat het de liberalen waren die strakke handhaving van de urennorm, de grote boosdoener, blokkeerden.

Daarmee viel het destijds allemaal wel mee. Het is pas sinds aantreden van Balkenende IV dat de bureaucraten de absolute macht over het onderwijs hebben verkregen en men op scholen daar de zure vruchten van plukt.

Om nog maar te zwijgen dat de regering het aanpakken van discriminatie op scholen in de weg staat en dus discriminatie oogluikend toestaat.

Citaat:
En kom me nu niet aan met "bewijzen" dat de VVD zich tegen de ontwikkelingen heeft verzet, want dat heeft deze partij niet.
Stop je vingers in je oren en roep luid "Nanana can't hear you, lalalalala"
Citaat:
Ze heeft wel een aantal privatiseringsvergrijpen op haar kerfstok.
Gelul. Dat is iets dat je niet kunt bewijzen omdat nog nooit is aangetoond dat eventuele fouten als staatsbedrijf niet ook waren gebeurd of ernstiger waren geweest.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 11:48
Yvonne Braams
Yvonne Braams is offline
Ik vind dat het nieuwe leren absoluut niet goed is. Uit onderzoek van onderwijspsychologen en neurologen Jelle Jolles en Evelien Crone is gebleken dat het nieuwe leren een te groot beroep doet op de zelfstandigheid van de leerlingen. De voorste hersendelen (hierin bevinden zich de cognitieve functies) van jonge leerlingen komen pas laat in de puberteit in actie. Hierdoor zijn de leerlingen niet in staat om zelfstandig te werken. Daarnaast is het nieuwe leren niet geschikt voor kinderen met psychische of gedragsstoornissen. Deze kinderen komen, door bezuinigingen in het speciaal onderwijs, in het regulier onderwijs terecht. Dit betekent dat ook zij zelfstandigheid moeten tonen. Het probleem is alleen dat deze kinderen zich vaak slecht kunnen concentreren tijdens het werken in groepen en dat ze snel afgeleid zijn. Deze leerlingen kunnen de zelfstandigheid dus al helemaal niet aan.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 11:58
Verwijderd
Het lijkt me dan wel gaan om specifieke cognitieve functies, anders zou het hele onderwijs voor het eind van de puberteit geen zin hebben?

Maar waarom gaat zelfstandig werken op een basisschool dan vaak wel goed? Mits er goede begeleiding is, zijn leerlingen over het algemeen tot heel veel in staat, is mijn ervaring. En nee, ervaring is geen wetenschappelijk onderzoek, maar helamaal niets waard is ervaring nu ook weer niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-03-2008, 13:57
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:

Gelul. Dat is iets dat je niet kunt bewijzen omdat nog nooit is aangetoond dat eventuele fouten als staatsbedrijf niet ook waren gebeurd of ernstiger waren geweest.
Wat je in ieder geval wel kunt bewijzen, want het ís aangetoond, is dat de geprivatiseerde bedrijven een keur ana ernstige fouten hebben gemaakt en nog maken.

Met dank aan (met name) de VVD, maar ook aan de andere partijen die zich door de VVD hebben laten misleiden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Ontwerp het Nieuwe Leren
Anne1861
0 19-09-2013 12:55
Verhalen & Gedichten [IC] 2 - De Grote Oogst
Kitten
5 21-08-2012 19:12
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 16:14
Algemene schoolzaken Het Nieuwe Leren
karim
5 27-09-2007 22:52
Levensbeschouwing & Filosofie Andere kijk op het geloof
Moonlight fairy
5 26-12-2004 10:44
Verhalen & Gedichten [begin] Sam's nieuwe wereld
Verwijderd
12 30-08-2004 17:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.