Advertentie | |
|
25-03-2009, 09:53 | |
Dan moeten we dit topic maar snel volmaken
Gisteren met wat huisgenoten 2 films gezien: Hotaru no haka (1988) Pittige animé-film, waarin een verhaal verteld wordt over WOII vanuit Japan's (duh) oogpunt gezien. Er is geprobeerd de film wat luchtige momenten te geven en dat is goed gelukt. Mooi verhaal en best interessant onderwerp. Binnenkort maar eens Letters from Iwo Jima kijken 7,5/10 Monty Python and the Holy Grail (1975) Briljant, meer hoef ik er niet over te zeggen. Na de film nog een stukje opnieuw gekeken met de 'follow the white rabbit' optie aan en met de Richard IV-subtitles 9/10
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose. |
25-03-2009, 11:04 | |
Citizen Kane - 8/10
Na jaren maar weer eens gekeken. Een verhalend meesterwerk is het zeker niet, maar het is natuurlijk wel een cinematografisch kunststukje. En dat is genoeg. En als ik straks mijn laatste adem uitblaas, ga ik ook een mysterieus woordje zeggen
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
|
25-03-2009, 16:12 | |
The Tulse Luper Suitcases: The Moab Story
Moest heel erg aan de stijl wennen en met name de steeds herhalende dialogen en de ingemonteerde "auditie" dialogen die zich mengde met het normale dialoog. Al met al wel een leuk verhaal en het gevangenisaspect was vrij aardig, maar verder deed het me niet zoveel.
__________________
the bourbon note of a distant organ.
|
25-03-2009, 20:52 | |
10.000 BC
Is het zeker dat deze film in de 21e eeuw is gemaakt, ipv van de jaren 80 van de 20e? Wat zag het er uit zeg! Tachtig procent van de film is onverstaanbaar en de tolk is alleen maar nodig als er niet belangrijke dingen worden besproken. Verder was de wereld een stuk kleiner en kan je zo van de besneeuwde bergen de jungle in lopen! Echt wth. Wel veel en hard gelachen.
__________________
'I wanna torture you. I used to love it, and it's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chainsaws.'
|
25-03-2009, 22:03 | |
Verwijderd
|
You've Got Mail
WTF, dat einde! Waar elke andere vrouw kwaad was geworden en zich gemanipuleerd en bedrogen had gevoeld, vind Meg Ryan het allemaal wel oké dat Tom Hanks stiekem haar mailmaatje was. Ja, het is een romantische Hollywoodfilm en dus niet 100% overeenkomend met de werkelijkheid, maar doet niets aan af aan het lamme einde. Ik zapte er langs op tv. Ja, heus! Ik had geen zakdoekjes en chocola voor me liggen, echt niet! 4/10 |
25-03-2009, 23:36 | |
No Country for Old Men
Eindelijk mijn lijstje van recente films af gemaakt. en beetje meer inzicht in het There will be Blood VS No country debat gekregen. Snoeiharde film, niet geweldadig, geen grote vuurgevechten, wel aangrijpend. en het einde gaf me een WTF gevoel terwijl het toch erg logish was. Ik wil hem zeker in een weekje ofzo nog eens kijken om een beter cijfer te geven maar ik zit nu toch richting de dikke 9
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
|
26-03-2009, 09:30 | |
Night Nurse Aardig melodrama, pre-code dus lekker 'stout'. Zo zien we regelmatig Barbara Stanwyck in haar onderbroek, en is Clark Gable niet echt een charmeur, maar een geweldadige chaffeur die het vooral op vrouwen gemunt heeft.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
|
26-03-2009, 14:30 | |
Afgelopen dagen wat grieperig, dus veel verder dan films kijken kom ik niet
Some Like It Hot (1959) Leuke comedy, heerlijk deurtje in, deurtje uit. Kreeg er een blijspel-gevoel van 8,5/10 Rashômon (1950) Van de makers van Shichinin no samurai, ook een film met wat samurai-elementen. Weinig acteurs, maar ze weten toch een zeer boeiend verhaal neer te zetten. 8,5/10 The Adventures of Robin Hood (1938) Dit was echt een film die al mijn verwachtingen overtrof. Natuurlijk kende ik het verhaal al aardig goed, heb ik nieuwe versies van de film gezien, maar geen moment had ik het gevoel dat ik naar een film van ruim 70 jaar oud aan het kijken was. Prachtig kleurgebruik, lekkere vlotte dialogen, toffe actiescènes. Topfilm 9/10 The Ox-Bow Incident (1943) Een film met lekkre droge en zwarte wild-west-humor. Een vrij trage film, maar dat hoort bij dit genre en stoort dan ook geen moment. Met aan het einde één van de beste monologen die ik ben tegengekomen. 8,5/10 Rope (1948) Een meesterwerkje van Alfred Hitchcock, zoals een groot deel van zijn films. Het bijzondere is dat deze film slechts in een paar takes is opgenomen en gekenmerkt wordt door ontzettend lange aaneengesloten shots. Ook het verhaal is erg boeiend, over de inferioriteit van sommige mensen, het uitlokken van opmerkingen en uitdagen van bepaalde gebeurtenissen. 8,5/10 Harold and Maude (1971) Grappige comedy over een jongen die geobsedeerd is door de dood en een aantal zelfmoordpogingen doet om eindelijk eens aandacht te krijgen van zijn moeder die op een begrafenis een oudere vrouw tegenkomt die alles is wat hij niet is. 7,5/10
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose. |
26-03-2009, 15:18 | |
Verwijderd
|
You and me and everyone we know
Was ongeveer wel wat ik er van had verwacht, de film deed me aan Happiness denken, al is deze wat raarder en iets minder realistisch. Desondanks zitten er wel een aantal briljante scènes in! Jammer alleen dat er niet echt een afloop aan zit ofzo. 8/10 |
26-03-2009, 21:28 | |
Scoop
Mja, wel oke, maar had 'em beter verwacht. Aardig verhaal, Scarlett Johanson was ook wel oke, maar ergerde me bij vlagen vreselijk aan Woody Allen. En omg wat irritant dat zij op het einde zoiets zegt als 'Sidney, where ever you are blabla', zo middenin een lopend gesprek. Wie zegt dat nou. 6,5/10
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
|
27-03-2009, 08:12 | ||
Citaat:
|
27-03-2009, 09:30 | ||
Citaat:
Mystic River (2003) Hele andere film dan ik van te voren verwacht had, maar een erg sterk verhaal. Heel mooi hoe het verhaal aan de ene kant de kijker op het verkeerde spoor wil zetten, maar tegelijkertijd ervoor zorgt dat dit niet gebeurt. 8/10 Million Dollar Baby (2004) Met Clint Eastwood en Morgan Freeman heb je 2 van mijn favoriete acteurs te pakken en dan kan het bijna niet misgaan. Gelukkig deed dat het ook niet. De film had voor mij 2 kanten, waarvan het tweede misschien nét iets te lang was, maar het verhaal had dat nodig achteraf gezien. 8,5/10
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose. |
27-03-2009, 20:21 | |
Unforgiven (1992)
Heerlijk, Eastwood als oude nukkige cowboy met Freeman aan zijn zijde 9/10 Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) De eerste Dracula-film, erg gaaf en mooi gebruik gemaakt van verschillende lagen (paars / sepia / rood) om het zwart-wit te verhullen en het moment van de dag aan te geven, erg tof 9/10
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose. |
Advertentie |
|
27-03-2009, 21:02 | ||
Citaat:
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
|
29-03-2009, 14:27 | |
Microcosmos - 8/10
Zeer toffe docu, geschoten met een stijl en precisie waar je u tegen zegt. Het sfeertje is bij vlagen zo bizar dat je gewoon niet zou zeggen dit zich op aarde afspeelt. Iemand zou hier een remake in HD van moeten maken. Eye of the Leopard - 9/10 Docu over een driejarig luipaardje genaamd Lagadema, dat reageert op de karakteristieke en vertrouwde roep van haar moeder. Probleempje: Mams is een flink aantal kilometers bij haar vandaan. Wat er met haar aan de hand is weten we niet. Tijdens lagadema's tocht krijgen we o.a flashbacks te zien naar eerdere momenten uit haar leven. We zien o.a hoe ze wordt geboren, uit levensgevaarlijke situaties ontsnapt, leert jagen, de boel loopt te verkloten en ontspannen momenten beleeft met haar moeder. En natuurlijk hoe dit alles effect heeft op haar groei richting volwassenheid. Het is een beproefd concept in de speelfilm-wereld, maar wellicht niet in de natuurdocu-wereld. Niet op DEZE manier. De makers ontdeden het van alle menselijke pretenties en brachten het terug naar iets heel eenvoudigs en puurs, zonder dat het ook maar iets aan kracht hoeft in te boeten. En het leuke is: er is geen woord van gelogen. Alles is echt gebeurd. Dat is opvallend, want in sommige scenes zijn de emoties en communicatiepatronen zo complex dat niet-kenners vast zullen denken dat het pure manipulatie is. Maar nee dus. Hoogtepunt is wellicht de scene waarin Lagadema een piepjong aapje onder haar hoede neemt en tevergeefs probeert om het te redden van de dood. Aangrijpende shizzle, die ook nog eens bepalend is voor de relatie met haar moeder. De beelden zijn uiteraard ook weer erg mooi en Jeremy Irons, hoewel nog geen Attenborough, doet het absoluut niet onverdienstelijk als narrator. Misschien soms iets te quasi-poetisch, maar ja. Wat mij betreft behoort EotL, samen met o.a Tiger: SOTJ, tot de betere katten-docu's. (Oh en de film heeft zelfs nog een soort "twist" aan het einde, heh En hij is nog verrassend logisch en dus waardevol ook.)
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
|
29-03-2009, 15:02 | |
Confessions of a Shopaholic
Hehe, behoorlijk slecht, maar who cares? Ik heb me prima vermaakt. Het leukste was nog wel in een zaal te zitten met allemaal vrouwen, die ook als één reageerden op van die typische vrouwengrappen Leuke hete Brit ook nog Maar wát een lelijke kleding trouwens 7/10
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
|
29-03-2009, 20:22 | |
Bathing Beauty De populairste film van 1944, met waterballet van Esther Williams, en een heel erg vervelende Red Skelton, wat een kwal. De vergelijking met Robin Williams was erg treffend. De hele film slaat nergens op, het verhaal kan je binnen een minuut of vijf laten zien, maar wordt gebruikt voor een hele hoop gekheid en zelfs opgerekt tot meer dan 100 minuten! Je wordt doodgegooid met allerlei stukken van Harry James and the Music Makers liedjes (jaja, je kent ze wel), orgel solos van Ethel Smith, en allerlei vreselijke lang uitgemolken grapen waar je halverwege al om het einde smeekt. Heerlijk.
Savage Beach Vermakelijk rotzooi met bimboss. Vol met fouten, en de helft van de tijd is er geen touw aan vast te knopen. I'm no Angel Mijn Mae West ontmaagding (ik heb My Little Chikadee wel gezien, maar dat is meer een W.C. Fields film). En het was heerlijk. Wat een wijf, die Mae. Zo ongeveer alles wat ze zegt is dubbelzinnig, ze heeft de meest prachtige jurken en ze is altijd de baas. the Story of the Eye Een nogal uitdagende undergroundfilm. Vol met heftige homosex, vrouwen die vijftig keer achter elkaar over dezelfde trap lopen, een gag-factor scene, bevallingen en nog meer bizarre shit. Het einde is ook wel prachtig trouwens, een gast die zo de camera onderspuit, het beeld schiet op zwart en we krijgen nog een minuut of acht zwart beeld met ruis. Op zich wel interessant, maar niet helemaal aan mij besteed ben ik bang.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
|
29-03-2009, 21:05 | |
The Golden Child - 7/10
In de veronderstelling dat ik de film heel erg leuk had gevonden toen hij een paar maanden geleden op tv was, had ik hem eens op dvd gekocht. Vanavond maar eens gekeken en er waren toch wat minpuntjes, maar niets onoverkomelijk. De scene met het blikken mannetje was wel aardig, maar leek mij een beetje misplaatst en dat leek soms voor de andere punten van 'spiritualiteit' ook aan te voelen. Het is misschien de basis van de film, ik had alleen op sommige momenten het idee dat het toch niet zo aanwezig had hoeven zijn. De effecten waren toch wel duidelijk verouderd, zelfs voor 1986 naar mijn idee; in Ghostbusters zag het er al veel beter uit. Het einde was een beetje matig, ik had een betere strijd tussen Chandler en Sardo Numspa verwacht. Maar de paar andere gevechtscenes zijn goed, het avontuurgehalte zit wel redelijk snor en de algehele toon is ook komisch genoeg voor mij. Murphy's personage Chandler leek een slap aftreksel van dat van Axel Foley, al is daar verder niets mis mee. Al met al vond ik het een redelijk leuk vermaak, en dat is voor mij de belangrijkste voorwaarde
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
30-03-2009, 23:06 | |
alien 1 2 3 4
waar ik bij 1 en 2 op het puntje van de stoel zat, zat ik bij 3 en 4 onderuitgezakt op mn horloge te kijken. op een gegeven moment is de bezienswaardigheid van die slijmerige mond-in-mond wel tot het nulpunt gezakt natuurlijk
__________________
man, it must be great being you watching me.
|
31-03-2009, 10:06 | |
Rogue - 6/10
Bevat prachtige beelden van de AO en is daarnaast ook verrassend competent in elkaar gedraaid. Originaliteit is ver, heel VER te zoeken, though. Maar ik zou het toch een effectief genrestukje willen noemen.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
|
31-03-2009, 10:36 | |
Marked Woman
Als de film begint krijgen we een bericht dat deze film niet op waarheid gebaseerd is, en dat alles wat overeenkomt met de werkelijkheid puur toeval is. Wat zijn ze weer leuk bij Warner, want zoals wel vaker bij hun gangsterfilms is het juist wel op waarheid gebaseerd. Jack Warner heeft het proces van Lucky Luchiano gevolgd in de kranten, en hetzelfde jaar dat hij de bak inging had Warner een film. De film is zoals je gewend bent bij de gangster films van Warner: erg rof. Er is echter wel iets aparts aan deze film: er wordt geen schot gelost, en we zien nauwelijks iets van het geweld. Dit maakt dat wat we horen (of soms zien) extra schokkend en voegt daarom veel toe aan de dreiging, die vrijwel constant aanwezig is in het 2e deel van de film. Goede rol ook van Davis, wat krijgt ze veel te verduren in deze film (
Spoiler
Holiday (1938) Ik voel me een beetje schuldig dat ik deze film een 10 geef. Het lijkt net of ik zomaar met die dingen strooi, maar hij is gewoon zo mooi. Ik vond hem eigenlijk net zo goed als the Philadelphia Story, en die gaf ik ook een 10. Dus. Ik kon vannacht niet zo goed slapen, en toen ging ik deze film maar kijken. Een goede keus. Lekker lachen, en regelmatig vlogen de tranen over mijn wangen: arme Katherine! Je bent helemaal niet gek! En wat was het mooi toen ze samen met Grant aan het dansen was, en dat ze hem zo aankeek van "Ooh, ik wil je!" terwijl hij toen nog met haar zus ging. Heerlijke film.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
|
31-03-2009, 11:37 | ||
Citaat:
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
|
01-04-2009, 07:48 | |
In maart gezien...
Maart Films 58. Street Fighter (Steven E. de Souza, 1994) :: 8.0 59. Futurama: The Beast with a Billion Backs (Peter Avanzino, 2008) :: 5.0 60. White Dog (Samuel Fuller, 1982) :: 9.0 61. To Be or Not to Be (Ernst Lubitsch, 1942) :: 10.0 62. The Lost Boys (Joel Schumacher, 1987) :: 7.0 63. Le Charme discret de la bourgeoisie (Luis Buñuel, 1972) :: 9.0 64. The Tall T (Budd Boetticher, 1957) :: 9.0 65. Watchmen (Zack Snyder, 2009) :: 5.0 66. Decision at Sundown (Budd Boetticher, 1957) :: 8.0 67. the Man who came to dinner (William Keighley, 1942) :: 9.0 68. Buchanan Rides Alone (Budd Boetticher, 1958) :: 8.0 69. Revolutionary Road (Sam Mendes, 2008) :: 7.0 70. Ride Lonesome (Budd Boetticher, 1959) :: 9.0 71. Deception (Marcel Langenegger, 2008) :: 5.5 72. The Reader (Stephen Daldry, 2008) :: 6.0 73. Gran Torino (Clint Eastwood, 2008) :: 9.5 74. Mr. Smith Goes to Washington (Frank Capra, 1939) :: 7.5 75. Brigadoon (Vincente Minnelli, 1954) :: 6.0 76. High Plains Drifter (Clint Eastwood, 1973) :: 7.0 77. The Major and the Minor (Billy Wilder, 1942) :: 8.5 78. Female (Michael Curtiz, 1933) :: 6.5 79. Suddenly, Last Summer (Joseph L. Mankiewicz, 1959) :: 4.0 80. Anatomy of a Murder (Otto Preminger, 1959) :: 9.0 81. It Happened One Night (Frank Capra, 1934) :: 8.5 82. Tropic Thunder (Ben Stiller, 2008) :: 9.0 83. Night Nurse (William A. Wellman, 1931) :: 7.0 84. The Burning Plain (Guillermo Arriaga, 2008) :: 5.0 85. Georges Bataille's Story of the Eye (Andrew Repasky McElhinney, 2004) :: 7.0 86. Bathing Beauty (George Sidney, 1944) :: 8.5 87. I'm No Angel (Wesley Ruggles, 1933) :: 9.0 88. Savage Beach (Andy Sidaris, 1989) :: 6.5 89. Marked Woman (Lloyd Bacon, 1937) :: 8.0 90. Holiday (George Cukor, 1938) :: 10.0 91. Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958) :: 10.0 92. Magnificent Obsession (Douglas Sirk, 1954) :: 9.0 Statistieken Totaal 35 films (maandgemiddelde: 30.7) gekeken: - Kort (t/m 20 min.): 0. - Middel (21 t/m 75 min.): 3. - Lang (meer dan 75 min.): 32. Totale speelduur: 3578 min. Aantal films / series herzien: 7. Best beoordeeld: To Be or Not to Be, Holiday, Vertigo (10.0, 1ste dit jaar). Slechtst beoordeeld: Suddenly, Last Summer (4.0). Media-verdeling 5. 1. 28. 1.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
|
01-04-2009, 11:25 | |
Rebel without a cause
<33 Natuurlijk belachelijk onrealistisch en over the top (wtf ze kennen elkaar één dag en weten al dat ze van elkaar houden, terwijl zij 's ochtends nog een andere vriend had, die 's avonds ook nog dood ging), maar ach, who cares 8/10
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
|
01-04-2009, 12:25 | ||
Citaat:
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
|
|
|