Oud 01-11-2007, 23:37
Gast3423424
hey luitjes
ik heb problemen met de lidwoorden. Ik weet namelijk niet wanneer ik de of het moet gebruiken. Is er hiervoor een regel of moet ik keihard alle bijbehorende lidwoorden bij de zelfstandigenw in mn hoofd stampen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2007, 09:29
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik vrees voor je dat het stampen wordt. Als je het juiste lidwoord bij een zelfstandig naamwoord wilt weten moet je weten welk geslacht het zelfstandig naamwoord heeft: mannelijk, vrouwelijk of onzijdig. Mannelijk en vrouwelijk krijgen "de" en onzijdig krijgt "het". Het meervoud krijgt altijd "de" en verkleinwoorden altijd "het".
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 13:42
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
(...) de lidwoorden (...) de zelfstandigenw
Tot zover gaat 't toch goed?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 16:30
Gast23423423
Maar hoe weet ik wanneer het onzijdig is ? Is daar een regel voor? Ik weet wel dat de woorden die abstract zijn vrouwelijke woorden zijn maar hoe zit het dan me het-woorden? Ik heb echt last van dit probleem. Aangezien elke keer wanneer ik een verlsag (oid) moet schrijven, ben ik erg onzeker of het de of het regel (oid) is. En dat houd mijn werk op.

Ik kreeg mijn proef beschouwing niet in 3 lessen af.... Iedereen had zijn netversie al af en ik zat nog te rommelen met mijn kladversie...
Als ik thuiswerk en ik moet iets typen dan gebruik ik altijd van dale online woordenboek. Ik moet elke keer controleren of ik wel of niet goede lidwoord gebruik.

Door de het-de fouten maak ook ik nog eens fouten met verwijzingen(die,dat,deze)...

Ik wil mijn ''probleem'' zsm fixen.

het loop op mijn zenuwen!

alle tips welkom en bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 18:19
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Maar hoe weet ik wanneer het onzijdig is ? Is daar een regel voor?
Onzijdige woorden zijn verkleinwoorden, werkwoorden die als zelfstandig naamwoord worden gebruikt, woorden die gevormd zijn uit werkwoordsstammen die beginnen met ge-, be-, of ver-, woorden die eindigen op -isme of -aar (behalve blaar) en veel namen van landen en steden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 18:30
Verwijderd
Mannelijke woorden, de(m.)
1. Tot de mannelijke woorden behoren de volgende categorieën:

1a. Woorden met de achtervoegsels -aar, -aard, -er en -erd: leugenaar, dronkaard, bakker (maar baker is vrouwelijk), engerd.

1b. Zelfstandig gebruikte werkwoordstammen: bloei, dank, groei, schrik, slaap.

1c. Aanduidingen van mannelijke personen en dieren: oom, neef, dief, verpleger, hengst, reu, haan.

1d, Alle bomen, behalve linde en tamarinde.


Vrouwelijke woorden, de(v.)
2. Tot de vrouwelijke woorden behoren de volgende categorieën:

2a. Woorden met de inheemse achtervoegsels

-heid, -nis, -schap: waarheid, kennis, beterschap; (woorden op -schap kunnen ook onzijdig zijn)
-de of -te: liefde, diepte;
-ij, -erij, -arij, -enij en -ernij : voogdij, bedriegerij, rijmelarij, artsenij, razernij;
-ing of -st achter een werkwoordstam: wandeling, winst (maar dienst is mannelijk).
2b. Woorden met de uitheemse achtervoegsels of elementen

-ie, -tie, -logie, -sofie, -agogie: familie, politie, biologie, filosofie, demagogie (maar kanarie is mannelijk);
-iek, -ica: muziek, logica (maar lambiek is mannelijk);
-theek, -teit, -iteit: discotheek, puberteit, subtiliteit;
-tuur, -suur: natuur, censuur;
-ade, -ide, -ode, -ude: tirade, planetoïde, periode, amplitude;
-age, -ine, -se: tuigage, discipline, analyse;
-sis, -xis, -tis: crisis, syntaxis, bronchitis.
2c. Aanduidingen van vrouwelijke personen en dieren: tante, nicht, dievegge, verpleegster, merrie, teef, kip. Een uitzondering is: wijf.


Vrouwelijke en mannelijke woorden, de
3. Tot de woorden die zowel vrouwelijk als mannelijk zijn, behoren de volgende categorieën:

3a. De meeste voorwerpsnamen die oorspronkelijk uitsluitend vrouwelijk waren: bank, kast, naald, pijp.

3b. Algemene aardrijkskundige namen en namen van hemellichamen: stad, rivier, maan, ster.

3c. Zelfstandig gebruikte bijvoeglijke naamwoorden en voltooide deelwoorden: zieke, blinde, betrokkene, gewonde.

3d. Persoonsnamen die voor mannen en vrouwen kunnen worden gebruikt: baby, deugniet, arts, babbelkous.


Onzijdige woorden, het
4. Tot de onzijdige woorden behoren de volgende categorieën:

4a. Verkleinwoorden: tientje, bloempje, lammetje.

4b. Werkwoordstammen met de voorvoegsels be-, ge- en ont-: beraad, gedoe, ontslag.

4c. Namen van bedrijven. Dit is te zien aan het lidwoord het: 'het noodlijdende Vitality B.V.', 'het Vitality B.V. van de jaren negentig'. Naar onzijdige woorden verwijzen we met het bezittelijk voornaamwoord zijn.

4d. Namen van werelddelen, eilanden, landen, steden en geografische entiteiten, die een bestuurlijke eenheid vormen of vormden: Europa, Ambon, Engeland, Brussel, Lombardije.

4e. Hoewel er veel twijfel over bestaat (of omdat er twijfel over bestaat), is de computer ook onzijdig.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 18:32
Verwijderd
bron wikipedia 'Gelacht'
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 19:15
Gast2323232
Citaat:
Mannelijke woorden, de(m.)
Onzijdige woorden, het
4. Tot de onzijdige woorden behoren de volgende categorieën:

4a. Verkleinwoorden: tientje, bloempje, lammetje.

4b. Werkwoordstammen met de voorvoegsels be-, ge- en ont-: beraad, gedoe, ontslag.

4c. Namen van bedrijven. Dit is te zien aan het lidwoord het: 'het noodlijdende Vitality B.V.', 'het Vitality B.V. van de jaren negentig'. Naar onzijdige woorden verwijzen we met het bezittelijk voornaamwoord zijn.

4d. Namen van werelddelen, eilanden, landen, steden en geografische entiteiten, die een bestuurlijke eenheid vormen of vormden: Europa, Ambon, Engeland, Brussel, Lombardije.

4e. Hoewel er veel twijfel over bestaat (of omdat er twijfel over bestaat), is de computer ook onzijdig.
Waarom is het dan het drumstel ?
Of zie ik ik dat weer verkeed ??
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 19:55
Verwijderd
Besef je dat sommige woorden niet in die regels vallen en sommige woorden onregelmatig zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2007, 09:31
Verwijderd
Idd, wat Andijvie zegt. 'Stel' staat niet tussen één van de regels.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het is tijd voor een islamitische samenleving in Nederland!
evelienevdboer
42 01-06-2016 15:41
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gemaakte verslag over de multiculturele samenleving
smart_girl
1 21-05-2008 21:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederland in het Spaans.
allempie
4 17-04-2005 10:03
Algemene schoolzaken Enquête {opzet}: verhouding tussen de Nederlanders en de Moslims
Spray rebel
3 06-12-2004 21:21
Muziek Wint Nederland de halve finale van Eurosong???
lso
32 13-05-2004 22:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap samenvatting van de demonisering
dutch lion
7 18-07-2002 18:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.