Oud 03-07-2009, 15:23
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Alcohol en tabak zijn even schadelijk voor de gezondheid als heroïne en crack. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu onderzocht hoe giftig en verslavend de middelen zijn en wat de maatschappelijke schade is, zoals agressie, verkeersonveiligheid en arbeidsverzuim.

Gisteren stuurde Ab Klink dit RIVM-rapport naar de Tweede Kamer, zo meldt nrc.next.

Paddo's en LSD scoorden relatief laag op de lijst. Tot nu toe werd aangenomen dat een sigaretje en een biertje veel minder kwaad konden dan (hard)drugs, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/t..._schadeli.html
Verbieden
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2009, 22:36
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
D'66 pleit voor eenzelfde soort beleid omtrent XTC als met wiet aan de hand is aangezien XTC eveneens relatief onschadelijk is.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 10:29
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
D'66 pleit voor eenzelfde soort beleid omtrent XTC als met wiet aan de hand is aangezien XTC eveneens relatief onschadelijk is.
nouja relatief inderdaad, overigens worden veel vormen van MDMA ook toegepast in de legale farmaceutische handel.

maarja het grootste probleem met drugs is dat ze de natuurlijke endorfinemolecuul nabootsen en daardoor het lichaam zelf van dat laatste minder gaat aanmaken, waardoor je afhankelijk wordt van drugs en niet gelukkig kan zijn zonder drugs.

niet zo zeer de neurologische en lichamelijke gevolgen die bij veel drugs en veel individuen verschillend van aard zijn.


al zijn er drugs bij die zonder twijfel bepaalde typen schade achterlaat, zoals methamphetamine.

maar ook hier weer vaak; hoe natuurlijker hoe minder schadelijk, XTC en LSD en alcohol zijn semi-synthetisch (alcohol zou je natuurlijk kunnen noemen maar niet in de huidige concentraties zoals in dranken e.d.), tegenover paddo's en wiet welk natuurlijk zijn en iets als meth wat volledig synthetisch is.


Maar alcohol en tabak mag van mij worden verboden als dan wiet en passo's erkent worden als legaal en natuurlijk genotsmiddel.

(vooral de cannabis welk ik de 'boom der kennis van goed en kwaad noem'
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 11:22
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
nouja relatief inderdaad, overigens worden veel vormen van MDMA ook toegepast in de legale farmaceutische handel.
Naar mijn eten komt mdma alleen voor met ofwel een r- ofwel een s-isomeer. Wat voor 'vormen' bedoel je en kan je een voorbeeld of bron geven die je vergelijking illustreert?

Citaat:
maarja het grootste probleem met drugs is dat ze de natuurlijke endorfinemolecuul nabootsen en daardoor het lichaam zelf van dat laatste minder gaat aanmaken, waardoor je afhankelijk wordt van drugs en niet gelukkig kan zijn zonder drugs.

niet zo zeer de neurologische en lichamelijke gevolgen die bij veel drugs en veel individuen verschillend van aard zijn.
fgsfds! 'drugs' bootsen geen moleculen na, drugs stimuleren aanmaak en transport van neurotransmittors. Niet alleen zijn er veel meer transmittors die als geluksstof werken, veel drugs zijn er niet eens hoofdzakelijk op gericht om jouw endorfineproductie op te schroeven.
Deze werken bijvoorbeeld op serotonine, noradrenaline, dopamine etc receptoren. Natuurlijk zijn veel drugs aantrekkelijk of leuk omdat je er relaxter of gelukkiger van gaat voelen, maar aanmaak van endorfinen en efedrinen zijn dan eerder indirect en het gevolg van ontspanning & recreatie.

Aan een hallucinogeen als LSD bijvoorbeeld zal je niet snel verslaafd worden omdat je je er zo goed en gelukkig van gaat voelen. Wel raken mensen verslaafd aan dergelijke middelen omdat ze gewend en vertrouwd raken aan die wijze van geestverruiming / realiteitsverandering. Maar dit is dan sec toe te dichten aan de aard en chemie van de gebruiker, niet die van de drugs.

Citaat:
al zijn er drugs bij die zonder twijfel bepaalde typen schade achterlaat, zoals methamphetamine.

maar ook hier weer vaak; hoe natuurlijker hoe minder schadelijk, XTC en LSD en alcohol zijn semi-synthetisch (alcohol zou je natuurlijk kunnen noemen maar niet in de huidige concentraties zoals in dranken e.d.), tegenover paddo's en wiet welk natuurlijk zijn en iets als meth wat volledig synthetisch is.

Maar alcohol en tabak mag van mij worden verboden als dan wiet en passo's erkent worden als legaal en natuurlijk genotsmiddel.

(vooral de cannabis welk ik de 'boom der kennis van goed en kwaad noem'
Ook hierin kan ik je niet volgen.
Dat natuurlijke drugs minder schadelijk zouden zijn is een grote misvatting.
Natuurlijk is het denkbaar dat designerdrugs ed omdat de productie niet gecontroleerd is risico geven op vergiftiging door de producent of het productieproces, maar dat gaat over iets heel anders dan schadelijkheid van een zuivere drug an sich.

Zie eens dit plaatje uit een leuk oud topic
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 12:36
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
fgsfds! 'drugs' bootsen geen moleculen na, drugs stimuleren aanmaak en transport van neurotransmittors. Niet alleen zijn er veel meer transmittors die als geluksstof werken, veel drugs zijn er niet eens hoofdzakelijk op gericht om jouw endorfineproductie op te schroeven.
Deze werken bijvoorbeeld op serotonine, noradrenaline, dopamine etc receptoren. Natuurlijk zijn veel drugs aantrekkelijk of leuk omdat je er relaxter of gelukkiger van gaat voelen, maar aanmaak van endorfinen en efedrinen zijn dan eerder indirect en het gevolg van ontspanning & recreatie.
Uiteraard bootsen drugs niks na, drugs is immers een verzamalnaam en zeker geen actor. De makers van synthetische drugs proberen vaak wel om de werkzame gedeelte van hun product te laten lijken op een van nature aanwezige stof en ook de in de natuur aanwezige drugs triggeren eenzelfde pathways als al in je lichaam aanwezige stoffen kunnen doen alleen vaak in veel hogere concentraties. Of het er al dan niet op gericht is om het endorfine niveau te verhogen is niet heel belangrijk, het kan ook zo zijn dat de boost in de pathway pas plaatsvind nadat normaal de endorfine vrijkwam om zijn werking te doen.

Citaat:
Aan een hallucinogeen als LSD bijvoorbeeld zal je niet snel verslaafd worden omdat je je er zo goed en gelukkig van gaat voelen. Wel raken mensen verslaafd aan dergelijke middelen omdat ze gewend en vertrouwd raken aan die wijze van geestverruiming / realiteitsverandering. Maar dit is dan sec toe te dichten aan de aard en chemie van de gebruiker, niet die van de drugs.
Pik in.. net die pakken waarbij het niet kan

Xtc is in engeland verboden omdat iedereen apathisch gelukkig zat te wezen maar niet meer productief was, hier op 't forum zijn ook voorbeelden geweest van mensen die niks meer leuk vonden behalve blowen, etc.



Citaat:
Ook hierin kan ik je niet volgen.
Dat natuurlijke drugs minder schadelijk zouden zijn is een grote misvatting
Wij van wc eend adviseren wc eend.

O en als je bron begint met:
Citaat:
In principe
weet je waar je 'm stoppen kan
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 03:59
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Naar mijn eten komt mdma alleen voor met ofwel een r- ofwel een s-isomeer. Wat voor 'vormen' bedoel je en kan je een voorbeeld of bron geven die je vergelijking illustreert?
Citaat:
Methylphenidate[1] (MPH) is the most commonly prescribed psychostimulant and is indicated in the treatment of attention-deficit hyperactivity disorder, Postural Orthostatic Tachycardia Syndrome and narcolepsy, although off-label uses include treating lethargy, depression, neural insult, and obesity. In North America it is most commonly known as the brand name Ritalin, which is an instant-release racemic mixture, although a variety of brand names and formulations exist.[2] Methylphenidate is a potent central nervous system stimulant derived from amphetamine thought to exert its effect by enhancing dopaminergic transmission in the brain.[3][4][5][6]
Citaat:
Methamphetamine
...
The levorotary form, called levomethamphetamine, is an over-the-counter drug used in inhalers for nasal decongestion.
Citaat:
fgsfds! 'drugs' bootsen geen moleculen na, drugs stimuleren aanmaak en transport van neurotransmittors. Niet alleen zijn er veel meer transmittors die als geluksstof werken, veel drugs zijn er niet eens hoofdzakelijk op gericht om jouw endorfineproductie op te schroeven.
Deze werken bijvoorbeeld op serotonine, noradrenaline, dopamine etc receptoren. Natuurlijk zijn veel drugs aantrekkelijk of leuk omdat je er relaxter of gelukkiger van gaat voelen, maar aanmaak van endorfinen en efedrinen zijn dan eerder indirect en het gevolg van ontspanning & recreatie.
Andere stoffen benoemen zoals serotine, peptiden dopamine adrenaline of zelfs oestrogeen of testosteron veranderd niets aan de bewering...

drugs bootsen moleculair stoffen na, zo komt de vorm van het molecuul van methamphetemine extracten globaal overeen met vorm met de vorm van een molecuul serotine of adrenaline:
meth:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Me...-skeletal-.svg
Serotine:
http://www.chemicalbook.com/Structur...CCB6119335.gif
dopamine
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...e_dopamine.png
Adrenaline:
http://www.moleculewear.com/images/e...adrenaline.gif

maar natuurlijk kan de natuur het nog ingewikkelder;
https://sharepoint.cisat.jmu.edu/isa...%20picture.jpg

zie je de overeenkomstige structuren of moet ik het aanwijzen?

Citaat:
Aan een hallucinogeen als LSD bijvoorbeeld zal je niet snel verslaafd worden omdat je je er zo goed en gelukkig van gaat voelen.
Dat klopt
Citaat:
Wel raken mensen verslaafd aan dergelijke middelen omdat ze gewend en vertrouwd raken aan die wijze van geestverruiming / realiteitsverandering.
Nee omdat de moleculen van de meeste populaire drugs natuureigen drugs als (triggers voor) dopamine (o.a. niet beperkt tot) kopieren hierdoor neemt de mogelijkheid van het lichaam zelf om om endorfine te produceren/triggeren af (de trigger wordt inactief vanwege het supplement dat hetzelfde beoogt) en gaat het lichaam vaker en meer vragen van de vervanger.

is gewoon op discovery channel geweest (over methamphetamine om precies te zijn)
maar natuurlijk kunnen ze ernaast zitten.

Citaat:
One study, according to Terplan, found that babies born to mothers using methamphetamine may be slightly smaller. However, a recent study published in Neurology suggests that methamphetamine exposure may cause microscopic structural changes in children's brains.
Citaat:
Maar dit is dan sec toe te dichten aan de aard en chemie van de gebruiker, niet die van de drugs.
Als jij het zegt.

Citaat:
Ook hierin kan ik je niet volgen.
Dat natuurlijke drugs minder schadelijk zouden zijn is een grote misvatting.
typisch dat wat ik zeg zgn niet waar is maar dat je bron begint met:
Citaat:
Tenslotte zijn synthetische drugs vaak nagemaakte plantaardige drugs.
en
Citaat:
Deze stof kan men in laboratorium namaken. Amfetamine (speed) is weer een variant van efedrine
Hmm... hoe noemde ik namaken of variant nou... oja nabootsen... sorry voor de spraakverwarring.

en daar stopt de lol natuurlijk niet bv deze;
Citaat:
tabak: plantaardig en niet synthetisch maar veroorzaakt wel de meeste doden.
Tja, longkanker was ook EXACT de schade die ik bedoelde 'not', ik doelde uiteraard op de mogelijkheid van het lichaam om zelf dopamine e.d. te triggeren, kanker is van geheel andere orde en heeft niets met de stelling te maken
Citaat:
Synthetische drugs kunnen wel veel preciezer gedoseerd worden.
True maar dat helpt niet als je gelijk 8 pakjes voorschrijft.
Citaat:
Bij plantaardige middelen weet je nooit hoeveel er precies in zit. Zo kan het efedrine gehalte in ephedra variëren en ook bij hasj en wiet weet je niet hoeveel THC er precies inzit.
De eerste met ontwenningsverschijnselen na een paar dagen niet geblowt te hebben moet nog opstaan en als je wilt beweren dat mensen als direct gevolg van thc zijn overleden c.q. hun lichamelijke hormoonproductie heeft verminderd dan kan ik niets anders dan lachen

bovendien mag je me gekke henkie noemen als je een andere natuurlijke drug kan vinden die hoewel de bloempjes van de wietplant uiteraard net als tabak kankerwerwekkend zijn een psychoactive stof bevat met deze positieve bijwerkingen:
Citaat:
Er zijn grote verschillen in de kennis over het medicinale gebruik van cannabis en cannabinoïden bij verschillende ziekten. Voor misselijkheid en braken, geassocieerd met kankerchemotherapie, anorexia en cachexia bij HIV/AIDS, chronische, vooral neuropatische pijn, spasticiteit bij multiple sclerose en ruggemergschade, zijn er sterke bewijzen van medicinale voordelen. Voor veel andere indicaties zoals epilepsie, jeuk en depressie, zijn er minder gegevens beschikbaar. Nochtans, wetenschappelijk bewijs voor een specifieke indicatie geeft niet noodzakelijk het huidig therapeutisch potentieel bij een bepaalde ziekte weer.

Klinische studies met afgezonderde cannabinoïden of met komplete plantpreparaten (gerookte cannabis, cannabisextracten) volgen dikwijls op de positieve anekdotische ervaringen van patiënten die ruwe cannabisprodukten gebruiken. De antibraak, eetlustverwekkende en kalmerende effecten, de pijnstillende werking en therapeutisch gebruik bij Tourette's syndroom, werden allemaal ontdekt op die manier.

Toevallige observaties hebben ook bijgedragen tot de ontdekking van therapeutisch bruikbare effecten. Dat bleek uit een studie met Alzheimer-patiënten waarbij een onderzoek naar de eetlustverwekkende effecten van THC een belangrijk onderdeel was. Niet enkel eetlust en gewichtstoename werden vastgesteld, ook het gestoorde gedrag tussen de patiënten onderling verminderde. De ontdekking van de dalende oogboldruk bij toediening van THC in het begin van de jaren 1970 was even verrassend. Mogelijk interessante aanwijzingen die niet wetenschappelijk werden onderzocht, zijn nochtans wijd verspreid binnen de moderne geneeskunde. Vermits de behandelingen met cannabis of cannabinoïden baat brengen, werden personen ondervraagd over hun therapeutisch gebruik van cannabis. Dit gebeurde via niet gestandaardiseerde interviews in het kader van overheidsstudies of studies van wetenschappelijke instituten (House of Lords Select Committee on Science and Technology in Groot Brittannië, Institute of Medicine in de VS), of als anoniem onderzoek met gestandaardiseerde vragenlijsten.
http://www.cannabis-med.org/dutch/patients-use.htm

Citaat:
Natuurlijk is het denkbaar dat designerdrugs ed omdat de productie niet gecontroleerd is risico geven op vergiftiging door de producent of het productieproces, maar dat gaat over iets heel anders dan schadelijkheid van een zuivere drug an sich.
Je ziet schadelijk veel te veel als ziekte, de schade zit hem meer in de basale processen van het brein die al bestaan om geluk en ongeluk, angst en passie te creeeren, die stomp je af en aangezien emotie de uitlaatklep is die je brein laat herstellen naar zijn normale staat na een indrukwekkende gebeurtenis, is dat in de meer algemene psychische, redenerende en relativerende zin schadelijk voor een goed leven.

Citaat:
Zie eens dit plaatje uit een leuk oud topic
Sorry maar ik heb absoluut niets aan die grafiek.
de bron ervoor in het topic die de onderzoeksmethoden en classificatie uitleggen alsmede welke schade ermee bedoelt wordt lijdt tot:
Citaat:
There is no article with this DOI.
bovendien kan ik me alleen indenken dat cannabis zo hoog staat vanwege het kankerverwekkende effect en misschien de economische schade vanwege het negatieve effect ook wel bekend als het "ik heb ff nergens zin in... behalve een kroketje" syndroom wat met THC geassocieerd wordt (waarmee deze grafiek lijkt op die uit het net uitgekomen nederlandse rapport zoals te vinden op N&A, tiswah (opmerkelijk nieuws) topic meen ik) en dan over schade gaat die ik niet bedoel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 08-07-2009 om 04:11.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 14:48
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Omg de reply.
Dank voor de ditmaal gedegen onderbouwing en referenties.

Ik geloof niet dat ik je ergens gekke henkie noemde, net zoals ik nergens van thc-doden spreek.
Ik was louter op zoek naar bovenstaande diepgang en wat taalkundig gezien wat minder ruimte voor open interpretaties.
Spreek dan ipv over vormen van mdma meteen concreet over de groep stoffen waar je op doelt, en vermeld het er expliciet bij als je in een betoog over drugs in hun algemeenheid drug-specifieke uitspraken doet. Dat voorkomt (bij mij althans) verwarring.

Mja, met dat plaatje gooide ik wel mn eigen ruit in, in het ouwe topic erachter werd daar immers al even terecht over gestruikeld
Maar zoals ik al zei, ik was op zoek naar wat concretere semantische toelichting.
Over 'drugs' in het algemeen praten kan er namelijk toe leiden dat jij het hebt over meth en ik over lsd-achtigen. Ik refereerde namelijk aan gebruikers van hallucinogenen die met name verslaafd raken aan het trip-'wereldje' en dus eerder psychische schade ondervinden dan dat er een directe fysieke oorzaak aan ten grondslag ligt. Wann naamzoek.

Citaat:
typisch dat wat ik zeg zgn niet waar is
Ik begrijp, de schade waar je op doelde die is van het dereguleren van de natuurlijke manier waarop het lichaam circulatie en afgifte van betrokken stoffen regelt.

Maar dat verklaart voor mij nog niet waarom je van mening bent dat natuurlijke drugs minder schadelijk zouden zijn dan drugs uit een lab.
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 15:33
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Over 'drugs' in het algemeen praten kan er namelijk toe leiden dat jij het hebt over meth en ik over lsd-achtigen.
Tja dat ik het ene uiterste van het spectrum neem en jij het andere is niet verwondelijk gezien de standpunten, ik zal niet ontkennen dat LSD op veel vlakken niet schadelijker hoeft te zijn dan haar neven.

Citaat:
Maar dat verklaart voor mij nog niet waarom je van mening bent dat natuurlijke drugs minder schadelijk zouden zijn dan drugs uit een lab.
Ja misschien is dat een beetje kort door de bocht inderdaad.

Laat ik het nuanceren; Vaak zijn de concentraties van natuurlijk voorkomende 'drugs' (dus excl doorgefokte wietplanten bv.) van dien lage aard dat ze minder schadelijk zijn dan een aantal zo niet veel van hun synthetisch ontwikkelde neven, niet in de minste plaats omdat de mens itt. de natuur de concentratie of dosis probeert te maximaliseren (voor recreatief dan wel verondersteld medisch gebruik).
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 08-07-2009 om 15:48.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 00:17
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Neuropsychopharmacologie zit iets complexer in elkaar dan Discovery channel uit kan leggen.

En voor wat betreft de schadelijkheid van drugs wil ik even dit plaatje in jullie midden achterlaten:



A rational scale to assess the harm of drugs. Data source is the March 24, 2007 article: Nutt, David, Leslie A King, William Saulsbury, Colin Blakemore. "Development of a rational scale to assess the harm of drugs of potential misuse" The Lancet 2007; 369:1047-1053
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 07:39
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Om even terug te komen op LSD dat is toch een deviraat van een toxin uit een schimmel, dus zeg maar de active stof van een funghi/paddo

Citaat:
Neuropsychopharmacologie zit iets complexer in elkaar dan Discovery channel uit kan leggen.
Dat zal ongetwijfeld waar zijn.
Citaat:
En voor wat betreft de schadelijkheid van drugs wil ik even dit plaatje in jullie midden achterlaten:
[afbeelding]

A rational scale to assess the harm of drugs. Data source is the March 24, 2007 article: Nutt, David, Leslie A King, William Saulsbury, Colin Blakemore. "Development of a rational scale to assess the harm of drugs of potential misuse" The Lancet 2007; 369:1047-1053
Wederom wordt het me niet duidelijk welke schade hier exact mee bedoelt wordt, het lijkt me niet dat tabak bijvoorbeeld psychische schade oplevert bij de gebruiker (op lange termijn) het effect waar ik het specifiek over heb.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 09:25
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Om even terug te komen op LSD dat is toch een deviraat van een toxin uit een schimmel, dus zeg maar de active stof van een funghi/paddo
moederkoren, ja.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 21:09
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ik heb de discussie even afgesplitst van het topic omdat het topic niet bedoeld is voor diepgaande discussie. Jullie kunnen hier verder gaan.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 21:21
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Het al dan niet legaal zijn van drugs hebben te maken met hoe ze het functioneren van een maatschapij in zijn geheel beinvloeden. Het gezondheids aspect is een 'verkooppraatje' wat beter werkt dan: 'Acid is verboden omdat jullie anders geen zin meer hebben te functioneren in de maatschapij zoals wij dit willen'.

Verder wel boeiende discussie hoor
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 10:00
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Inderdaad want alcoholisten functioneren prima
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 20:57
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
als je heus wilt dat ik het ga uitleggen voor je doe ik het graag hoor, hoop alleen dat ik me de moeite kan besparen
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 16:59
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Het is meer de vraag of jij dat wilt, of ik moet aannemen dat functioneren een nogal oprekbaar begrip is.

De inzichten?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 20:33
Verwijderd
Eigenlijk had ik verwacht dat GHB meer schade zou aanrichten
Met citaat reageren
Oud 05-08-2009, 05:58
Honk4gayrights
Honk4gayrights is offline
Oud topic, maar toch het opgraven waard.

Jij en waarschijnlijk Ab Klinkeropznharses of de schrijver van het nieuws stuk hebben het raport volkomen verkeerd begrepen, ik betwijfel op Abby het gelezen heeft. Alcohol en tabak vormen door hun legale verkrijgbaarheid, verslavende werking(ook beinvloed door de voorgaande), maatschappelijke status en schadelijkheid een (extreme) risico groep als je ze vergelijkt met een zelfde opsomming van bijvoorbeld heroïne, crack en laat staan Meth.

Het desbetreffende onderzoek is gedaan door een groep deskundigen, die in combinatie met hun kennis, de verschillende drugs en statistieken een conclusie hebben getrokken. Abby trekt hier, omdat hij veruit achterlijk is op het gebied van drugs, de conclusie dat alcohol en tabak net zo schadelijk zijn als crack en heroïne. Waar Abby geen rekening mee houd is de verschillende situaties van de verschillende drugs. Hou jij schadelijkheid per gewicht als je meetstaaf, dan zul je zie dat een gram whisky minder slecht is als een gram heroïne. Gerbuik je verkrijgbaarheid als je meetstaaf, dan valt heroïne in het niet in vergelijking met die gram whisky.

Lang leven ondeskundige in de politiek.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-08-2009, 10:31
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Eigenlijk had ik verwacht dat GHB meer schade zou aanrichten
is ook nog niet zo heel veel over bekend, tot voor kort was het ook nog niet verslavend
Met citaat reageren
Oud 05-08-2009, 10:49
Verwijderd
Wat een ontzettende telegraafkrant is spits toch. Ze hebben zorgvuldig weggelaten dat de oorzaak van de maatschappelijke schade het gevolg is van de veel hogere gebruikersprevalentie van alcohol en tabak, zoals in het rapport staat.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2009, 11:00
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
euh......, dat was iets waar je zelf niet op had kunnen komen

Dingen als spits en telegraaf afkraken blijft zo simel een elitair gelul
Met citaat reageren
Oud 05-08-2009, 15:08
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hou jij schadelijkheid per gewicht als je meetstaaf, dan zul je zie dat een gram whisky minder slecht is als een gram heroïne.
wtf heb je daar dan aan? Pak dan gebruikershoeveelheden en vergelijk die.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2009, 22:40
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Wat gebruik je eerder; halve liter whiskey of een halve kilo hero

Citaat:
Dingen als spits en telegraaf afkraken blijft zo simel een elitair gelul
Maar het is zo leuk een veredeld roddelblad af te kraken
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-08-2009, 00:21
Honk4gayrights
Honk4gayrights is offline
Citaat:
wtf heb je daar dan aan? Pak dan gebruikershoeveelheden en vergelijk die.
gebruikershoeveelheden zijn per drug individueel verschillend.. hoe wil je dat nou vergelijken als je het over 2 verschillende drugs hebt?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2009, 08:34
Verwijderd
Citaat:
euh......, dat was iets waar je zelf niet op had kunnen komen

Dingen als spits en telegraaf afkraken blijft zo simel een elitair gelul
Dat kan zijn, maar het is waar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2009, 12:52
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
gebruikershoeveelheden zijn per drug individueel verschillend.. hoe wil je dat nou vergelijken als je het over 2 verschillende drugs hebt?
net als bij voedsel.

schadelijkheid/gebruikershoeveelheid

of zoals ze het daar noemen:

kcal/portie
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2009, 10:03
Honk4gayrights
Honk4gayrights is offline
Citaat:
net als bij voedsel.

schadelijkheid/gebruikershoeveelheid

of zoals ze het daar noemen:

kcal/portie
Vandaar dat de kcal/"portie"-vergelijking meestal ook een onnauwkeurige, oncomplete vergelijking is voor zijn gebruikte doeleinde. Waardoor men verkeerde conclusies trekt, waar men weer verkeerde stellingen mee maakt. Wat weer leid tot andere stellingen welke ook verkeerd zijn. etc. etc. Zoals in dit geval bijv;

"Raket ijsjes bevatten 40kcal per stuk, appels 59kcal per stuk. Ik kan als dieet tussendoortje dus netzo goed een raket ijsje pakken."

In dit geval word kcal dus als indicatie voor slecht/goed gebruikt, word kcal de automatische maatstaaf voor dieet voedsel gebruikt en zo kun je nog wel even doorgaan. Dat terwijl kcal een van de vele dingen is die hier samen voor zorgen, en zeer zeker niet in z'n eentje.

Jij doet het zelfde met drugs, alleen maak je het daar nog bonter mee.

Schadelijkheid; Hoe wil je dat ooit meten? Laat staan in gewicht/algemene schadelijkheid.

Vandaar, lees het onderzoeks verslag, laat je niet lokken door sensatie of met jouw "vermoedens" overeenstemmende nieuws artikellen, en laat je ook niet door politicie wat aan naaien. Als er een soort partijdig is, zijn het politicie, dat lijkt me overduidelijk toch?

Laat ik zeggen; betwijfel zoveel als je wil, speculeer zo veel als je wil. Maar vergeet nooit je eigen speculaties altijd te betwijfelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Het Grote IZSADC-Topc #91 - just passin' by with some good ol' clowncore
Verwijderd
500 04-08-2013 16:35
Drugs & Alcohol Verslaving bij gebruik van drugs
Verwijderd
175 18-05-2012 21:30
Drugs & Alcohol Artikel:'Alcohol en tabak schadelijker dan wiet en XTC'
coopergirl
7 03-04-2007 15:11
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Peter R. de Vries presenteert politieke visie
AsianDF
127 10-11-2005 17:32
Drugs & Alcohol Niet-schadelijke drugs
AXE
6 07-09-2005 16:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.