Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2008, 16:10
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
Ik heb een vraag over het huis waar een vriendin van mij tot voor kort gewoond heeft.

Op de vraag wanneer ze haar borg van 600 euro terug kreeg, kreeg ze een mailtje terug met de eindafrekening per persoon die betaald dienen te worden. Ze woonde in een oud klooster en dat is niet zo zuinig en modern. Ze wonen daar met 20 mensen. Iedereen (per persoon) moet 1300 euro betalen. Een klein bedrag zat bij de huur in en ze hebben allemaal ongeveer 300 euro betaald aan servicekosten (dus uiteindelijk meoten ze nu nog 1000 euro betalen).

wat op de rekening staat is extra voor gas, water, licht, en 'overige servicekosten'. Ik weet de bedragen neit meer precies, maar voor gas was het 350 p.p, en overige servicekosten (verder ongespecifieerd) 700 euro p.p! Dit lijkt mij een belachelijk bedrag.
Ik weet dat hun huis het afgelopen jaar deels brandveilig gemaakt is. Dat kunnen die servicekosten deels zijn.
Maar in een huurcontract, waar de maandelijkse huur+servicekosten+g/w/l is vastgesteld, kan de huisbaas dan uberhaupt de extra kosten verhalen op de huurders? Ik neem aan dat dit een risico is van de huisbaas en dat hij het zelf verkeerd heeft ingeschat/berekend. Moet zij (of iemand in deze situatie) dit betalen? ik moet zeggen dat ik haar contract niet gezien heb, dus ik weet niet helemaal zeker of er iets over in staat, maar zij zegt van niet

Ik weet de details niet zo goed, maar mijn vraag is dus vooral of de huisbaas dat op de huurders kan afschuiven, en of zulke bedragen uberhaupt 'normaal' zijn?
+hoe krijgt ze haar borg terug, als ze dit van de huisbaas wel moet betalen?
__________________
Don't worry, be happy
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2008, 16:13
Verwijderd
Het kan zijn dat die bedragen een soort voorschot zijn; dan kan het zo zijn dat je toch nog een rekening krijgt wanneer dat voorschot te laag was, maar je kan ook geld terug krijgen. Voor zover ik weet mag hij dat dus gewoon vragen, maar vraag wel om een specificatie van de kosten; daar heb je recht op, als hij die niet kan geven, dan hoef je 't ook niet te betalen. Hij moet dus aantonen dat hij die kosten daadwerkelijk gemaakt heeft.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 18:35
Verwijderd
da's wel belachelijk veel geld
idd om details vragen, en eerder niet betalen.
brandveilig maken van het huis kan iig niét op kosten van huurders.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2008, 14:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik weet de details niet zo goed, maar mijn vraag is dus vooral of de huisbaas dat op de huurders kan afschuiven?
Uiteraard niet. Niet gespecificeerd betekend niet gerechtvaardigt, en dus niet iets om voor te betalen. Wie weet betekend 'ongespecificeerd' wel 'daar heb ik drank van gekocht', dat is precies waarom het specificeren van servicekosten verplicht is.

Niet specificeren is niet betalen. Bij de woningcorporatie waar ik werkte kreeg je als medewerker al gedonder als de overige posten maar een procent waren, laat staan honderden euro's.
Citaat:
+hoe krijgt ze haar borg terug, als ze dit van de huisbaas wel moet betalen?
Eerst proberen dat redelijk te stellen, is de verhuurder het daarmee oneens, dan staaf je dat juridisch en herhaal je dat de kosten onredelijk zijn en ze de borg terugkrijgt, gaat de verhuurder daar niet op in, dan kun je een aantal dingen doen.

Een makkelijkste is gewoon domweg de huur niet betalen totdat het geheel verrekend is. Dat werkt alleen als je nog een paar maanden moet natuurlijk.

Daarna zou de huurder een incassotraject tegen de huurder moeten instellen, maar aangezien de verrekening redelijk is, zal dat zonder twijfel stranden, dus de verhuurder doet dat niet (tenzij ze echt geen ruk begrijpen) en in alle gevallen kost het je als voormalig huurder geen cent.

Kom je er op die manier niet mee uit, en is ver verhuurder echt onredelijk, dan is de enige manier het geld kwaadschiks te vorderen van de verhuurder. Je stuurt een aantal herrineringen, en schakelt daarna een deurwaarder in

Er zijn deurwaarders (behoorlijk veel zelfs) die tegenwoordig werken volgens het principe van no cure no pay. Mocht het om wat voor reden dan ook niet lukken dat geld van je voormalig huisbaas te krijgen dan kost het niets, en krijgen ze gelijk, dan betaald je verhuurder de incassokosten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 21:11
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
voor zover ik weet is dat klooster van de SLS, en dat is opzich niet echt een huisjesmelker. Maar servicekosten worden per jaar achteraf definitief vastgesteld daar, en dat staat ook in hun informatie. Zij betaalde een voorschot. En ja dit mag, ze heeft dat gas enzo ook echt verbruikt.
Maar je hoeft de eindafrekening pas te betalen als die volledig is gespecificeerd, en aangetoond met bewijzen. Brandveiling maken mag niet op kosten huurders.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 14:44
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
Bedankt voor jullie antwoorden

Ik vind het apart dat het voorschot onbeperkt verhoogd kan worden eigenlijk (naar gemaakte kosten ja, maar je zou ervan uitgaan dat het voorschot ook wel ongeveer klopt en moet kloppen), maar dat is iig duidelijk.
ik zal tegen haar zeggen dat ze iig om specificatie moet vragen.

Waarom mag brandveilig maken dan niet op de kosten van huurders?

@poepkind: Ik weet het niet, maar als ik zoek op SLS kom ik uit op huizen in Leiden, en daar is het niet. Dus ik denk het niet.

En bedankt voor je uitgebreide antwoord T_ID .
__________________
Don't worry, be happy
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 14:42
_Marije_
Avatar van _Marije_
_Marije_ is offline
Ik heb zoiets gehad met DUWO. Moest over twee jaar opeens 1200 euro extra betalen, terwijl die rekening ook nog eens veel te laat kwam. Ik heb met huisgenoten een zaak aangespannen via de huurcommissie die het tot de bodem hebben uitgezocht. Het kost je 12 euro, maar als ze je in het gelijk stellen, krijg je dat geld weer terug. Ze hebben ons flink geholpen en waarschijnlijk hoef ik nu nog maar ongeveer 200 euro te betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.