Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2008, 12:14
Tuinkabouter9
Avatar van Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
Als eerste zal ik de situatie schetsen:

Ik woon in een studentenhuis met 2 andere huisgenoten. Ik krijg de gemeentelijke belastingaanslagen rioolrechten gebruiker en afvalstoffenheffing gebruiker (het huurdersgedeelte dus).
Vanaf 15 februari 2008 ben ik uitgeschreven in de gemeente om in een andere gemeente (land) te gaan samenwonen.
Rond half maart krijg ik een belastingaanslag 2008 (jan+feb) van de (nl) gemeente waar ik in dat studentenhuis heb gewoond. Ik vraag kwijtschelding aan. geef al mjn gegevens op, ik krijg stufi en heb geen (bij)baan.
Later krijg ik een brief of ik ook de gegevens van mijn vriend wil opgeven. Dat heb ik netjes gedaan.

Nu ontvang ik eergisteren een brief+vage berekening dat ik geen kwijtschelding krijg omdat ik genoeg inkomen heb om te kunnen betalen.

De situatie vanaf maart is dus dat ik nog steeds een uitwonende beurs krijg en mijn vriend een fulltime baan heeft. en zij(de gemeente) dus stellen dat wij een gezamenlijk inkomen hebben en dus moet ik betalen.



Mijn vraag is:
Wat kan ik hiertegen doen zodat mijn vriend niet hoeft op te draaien voor de 'schulden' die ik heb gemaakt voordat wij gingen samenwonen??
Want IK kan dit van alleen mijn stufi niet betalen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2008, 12:37
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Wat een raar gedoe... Ik ben helemaal geen expert, maar om eerlijk te zijn snap ik het niet zo goed. Als je maar 1,5 maand in die gemeente hebt gewoont, hoef je toch uberhaupt bijna niks te betalen en al helemaal niet als je daar met z'n drieeen woonde? Mocht de gemeente meer geld van je willen, dan vraag je dat gewoon aan de huidige bewoners van het studentenhuis.

Helaas is het wel zo dat ze naar je huidige situatie kijken. Als je nu samenwoont en het geld wél kunt betalen, dan ben je dat ook verplicht.
__________________
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 11:00
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Was het maar zo... Ze kijken op 1 januari naar wie het langste op het adres woont en die krijgt de aanslag voor gemeentelijke belastingen. En als je in de maanden erna gaat verhuizen dan telt dat niet....Het is de bedoeling dat als er meer mensen in het huis wonen, er onderling afspraken worden gemaakt over het verdelen van de kosten. Dus diegene die de aanslag ontvangt dient zelf er voor te zorgen dat zijn medebewoners mee betalen. Doen zij dit niet, dan is diegene die er het langste woont toch nog verplicht het gehele bedrag te betalen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Dus diegene die de aanslag ontvangt dient zelf er voor te zorgen dat zijn medebewoners mee betalen. Doen zij dit niet, dan is diegene die er het langste woont toch nog verplicht het gehele bedrag te betalen.
True, maar de huisgenoten zijn ook verplicht hun bijdrage op te hoesten. Niet richting de gemeente, maar wel richting TS. Als ik het verhaal goed begrijp.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 11:41
Verwijderd
Woonde je uberhaupt op dat adres samen? Nee toch? Je ging toch pas na je verhuizing (naar een andere gemeente) samenwonen? Dan heeft het inkomen van je vriend er helemaal niets mee te maken; die woonde niet op dat adres.

(Of ik begrijp je verhaal helemaal verkeerd.)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 10:14
Verwijderd
Volgens mij moet je je toenmalige huisgenoten om hun deel vragen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 10:14
Verwijderd
Of protest aantekenen?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 10:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
en zij(de gemeente) dus stellen dat wij een gezamenlijk inkomen hebben
En zij kunnen aantonen dat jullie getrouwd zijn of iets dergelijks dat aantoond dat er sprake is van gezamenlijk inkomen? Anders zinkt hun redenatie daarop en kom je sowieso in aanmerking.

Overigens moet je een bezwaar tegen afwijzing vrij rap indienen om binnen de termijn te blijven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 08:52
Tuinkabouter9
Avatar van Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
Hai, bedankt voor de reacties, sorry voor de late reply (internet problemen in belgie )

Ik woonde in maastricht op studenten kamers. Ik woonde daar van maart 2007 tot en met februari 2008. Er woonden nog 2 studenten in datzelfde huis.
Voor 2007 was ik te laat met kwijtschelding aanvragen (ging maar over de maanden sept t/m dec) en heb ik netjes betaald toen kwijtschelding werd afgewezen.

Mijn vriend waamee ik nu op een adres woon, woonde niet in maastricht in het studentenhuis.

Ik heb alleen al gedonder gehad met huisgenoten over de aanslag van 2007, dat ik nu niet meer kan aankomen voor die van 2008, waarover ik pas nu -een half jaar later- bericht krijg dat het is afgewezen.

Hoe kan ik bewijzen dat wij geen gezamenlijk inkomen hebben??

Want dat is in zoverre niet het geval. althans belastingtechnisch zijn we gewoon twee aparte personen met een eigen inkomen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 09:09
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Bij de gemeentelijke belastingen kijken ze trouwens niet alleen naar je huidige inkomen, maar ook naar hoeveel geld je op je spaarrekening hebt staan, toch?
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Hai, bedankt voor de reacties, sorry voor de late reply (internet problemen in belgie )

Ik woonde in maastricht op studenten kamers. Ik woonde daar van maart 2007 tot en met februari 2008. Er woonden nog 2 studenten in datzelfde huis.
Voor 2007 was ik te laat met kwijtschelding aanvragen (ging maar over de maanden sept t/m dec) en heb ik netjes betaald toen kwijtschelding werd afgewezen.

Mijn vriend waamee ik nu op een adres woon, woonde niet in maastricht in het studentenhuis.

Ik heb alleen al gedonder gehad met huisgenoten over de aanslag van 2007, dat ik nu niet meer kan aankomen voor die van 2008, waarover ik pas nu -een half jaar later- bericht krijg dat het is afgewezen.

Hoe kan ik bewijzen dat wij geen gezamenlijk inkomen hebben??

Want dat is in zoverre niet het geval. althans belastingtechnisch zijn we gewoon twee aparte personen met een eigen inkomen.
Stuur bewijs naar de gemeente dat jullie in die periode helemaal niet op een adres woonde en dat het dus volkomen belachelijk is dat zijn inkomen meetelt terwijl hij nooit op het adres heeft gewoond.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 10:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik heb alleen al gedonder gehad met huisgenoten over de aanslag van 2007, dat ik nu niet meer kan aankomen voor die van 2008, waarover ik pas nu -een half jaar later- bericht krijg dat het is afgewezen.
Ze lullen uit hun nek. Je dient je belastingen te betalen, einde verhaal. Jouw ex-huisgenoten woonden daar in de periode waarover geheven wordt, ze moeten derhalve hun deel betalen, net zo goed als ze van de gemeente daarvoor bij jou komen aanzetten.

Zijn de huisgenoten het daar niet mee eens, laten zij hun zaak dan maar bij de gemeente gaan bepleiten. Maak het niet tot jouw probleem.
Overigens staat die vraag los van de zaak of jij kwijtschelding krijgt of niet.
Citaat:
Hoe kan ik bewijzen dat wij geen gezamenlijk inkomen hebben??

Want dat is in zoverre niet het geval. althans belastingtechnisch zijn we gewoon twee aparte personen met een eigen inkomen.
Nou ja, wie beweerd bewijst. De gemeente gaat dus aantonen dat jullie een gezamelijk inkomen hebben, aangezien jij dat ontkent (wat je gedaan hebt, toch?), of ze zullen hun aanslag in moeten trekken. Zoals hierboven wordt gesteld heeft je vriend daar nooit gewoond. De gemeente kan vervolgens niet zijn inkomen plunderen zonder te bewijzen dat jullie beider vermogen één is.

Zonder trouwaktes etc, wens ze daarbij veel succes.

Hoe ze dat willen bewijzen zie je vanzelf. In mijn ervaring is er altijd wel een ambtenaartje met een eigen onzinmethode om dat alsnog te beweren. Mochten ze met iets komen, aan jou om er gehakt van te maken.

Betaal sowieso geen cent tot die tijd, negeer aanmaningen (uiteraard wel met de reactie dat de zaak nog onder behandeling is en er dus nog geen vordering kan bestaan). Als je eenmaal betaald zie je je geld waarschijnlijk nooit meer terug, omdat zij dan niet meer móeten, en je nu in de situatie zit waar jij niet moet, en zij wel moeten. Veel comfortabeler.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 30-07-2008 om 10:59.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 16:39
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Bij de gemeentelijke belastingen kijken ze trouwens niet alleen naar je huidige inkomen, maar ook naar hoeveel geld je op je spaarrekening hebt staan, toch?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 09:17
Tuinkabouter9
Avatar van Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
Ze kijken naar spaargeld, mja als student met stufi heb ik niet zo veel spaargeld dat zij kunnen gaan zeggen dat ik daarvan moet betalen.

Bedankt voor de reacties, ik ga nog maals bezwaar aantekenen tegen de afwijzing.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Gemeente Belastingen als Rotterdamse huurder
Languh
18 10-06-2009 17:02
Werk, Geld & Recht Gemeentelijke belasting
JustMe-L
37 10-03-2009 22:45
Werk, Geld & Recht Vraagje huurprijs kamer in studentenhuis
June bug
24 27-02-2009 16:38
Werk, Geld & Recht Studenten en gemeentelijke belastingen
Verwijderd
16 29-01-2008 13:59
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Belasting
knijtert!
14 20-10-2003 13:21
Algemene schoolzaken Samenwonen...
Verwijderd
55 09-09-2003 00:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.