Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2008, 19:16
Michael_oud
Michael_oud is offline
misschien een rare vraag maar het is meer een oproep tot informatie

een nonkel van mijn vriendin verblijft al lange tijd in een psychiatrische instelling. hij is daar niet graag meer (wil van instelling veranderen) maar dat houden ze daar tegen. nu heeft hij kortelings een onsteking gehad in zijn arm. na enkele dagen afwachten zijn ze van de instelling eindelijk met hem naar het ziekenhuis gegaan. om hier een lang verhaal kort te maken... ze moesten deze wond verder verzorgen, dit hebben ze blijkbaar niet goed gedaan en nu zit er een soort bacterie in deze wond en moet hij heel zware antibiotica nemen. omdat hij nu natuurlijk wat overstuur is door deze situatie (en heel de samenloop van omstandigheden) hebben ze hem maar in de isoleercel gestopt. dus geen contact meer met familie meer, geen telefoontjes of wat dan ook. de instelling zelf "beheert" zijn geld (dus voor de kosten etc) en een tijdje geleden vroeg hij aan de mensen van de instelling om mee te gaan naar een winkel voor een paar nieuwe hemden te kopen en dan zeiden ze vlakaf "uw geld dient voor de instelling en ziekenhuis te betalen". hij krijgt 10euro per dag om rond te komen. maar in de cafetaria kost een cola bijna 1 euro. wat moet die mens dan doen in de zomer???

kan iemand mij hier raad of advies in geven. of misschien een website waar meer uitleg staat.

alvast bedankt
__________________
fear is the only thing that can really kill you
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2008, 19:22
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
In Nederland heb je als patiënt een aantal plichten en rechten. Deze zijn wettelijk vastgelegd. In de WGBO staan een aantal algemene rechten. In de BOPZ staat welke rechten iemand heeft bij een gedwongen opname. Als je oom gedwongen in de separeer zit, moet hij aan een aantal criteria voldoen. Dit staat (volgens mij) in de BOPZ beschreven (bijv. een gevaar voor jezelf, een (dreigend) gevaar voor je omgeving enz). Iemand kan in ieder geval nooit 'zomaar' in een separeer worden ondergebracht. In de separeer moet de patiënt elke dag door de psychiater worden beoordeeld, en deze zal iemand nooit langer dan strikt noodzakelijk is in de separeer laten... Dat kan wettelijk niet eens.

Via Google kun je misschien de Belgische wetgeving vinden, mocht deze van de Nederlandse wetgeving afwijken.

Wat het geld betreft... Staat hij onder bewindvoering? Curatele?
Ik weet dat er mensen zijn die per dag maar 0,50 cent te besteden krijgen. In Nederland is het zo dat wanneer je langer dan een jaar bent opgenomen, je alleen nog maar "zak en kleedgeld" krijgt. De rest wordt dan inderdaad ingehouden. Men gaat er vanuit dat je weinig geld nodig hebt, omdat je geen kosten voor de huur en het eten hebt.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 19:37
Michael_oud
Michael_oud is offline
in elk geval bedankt voor je reactie

probleem is ook dat ze met hem niks meer doen (hiermee bedoel ik dan van workshops of animatie ofzo) en vroeger werd dat wel allemaal gedaan.

nu is hij dus echt mega dik geworden en heeft dus nieuwe hemden nodig en dit willen ze niet met hem gaan halen.

maar in elk geval bedankt voor je reactie
__________________
fear is the only thing that can really kill you
Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 21:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
een nonkel van mijn vriendin
Wattes?

Overigens, tien euro per dag is niet echt beklagenswaardig. Probeer € 17,50 voor een hele week.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 22:18
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Nonkel is het Vlaamse woord voor oom. Ik neem dus ook aan dat TS uit België komt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 13:01
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Psychologie Wat vind jij belangrijk aan de hulpverlening?
Fantôme
35 04-03-2005 16:47
Psychologie Verkracht
zaza2
60 31-01-2004 10:06
Drugs & Alcohol "Heroineverstrekking als effectieve behandeling" - wat vind jij?
Gatara
58 11-09-2003 11:18
Liefde & Relatie LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde.
Rerisen Phoenix
58 13-06-2003 07:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.