Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2012, 16:24
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
hallo,

ik zit nu in 3 atheneum en ben aan het nadenken over m'n studiekeuze. Ik heb gehoord dat je ook profielen kunt combineren, dat universiteiten dan sneller interesse in je hebben. Ik wil graag het profiel E&M (economie en maatschappij) kiezen, maar N&G (natuur en gezondheid) lijkt mij ook erg interessant. Is er een mogelijkheid deze profielen te combineren? ik hoor graag jullie reacties.

groetjes , W.A.L.L.I.E
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2012, 17:45
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Beide profielen zijn wel redelijk te combineren: in principe hoef je maar 1 vak extra/meer te kiezen dan leerlingen die maar een profiel volgen:

E&M + aardrijkskunde (als profielkeuzevak) + biologie (vrije keuzevak) + scheikunde (het extra vrije keuzevak dat nodig is).

Je school moet er wel aan meewerken.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2012, 17:54
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Je moet ook rekening houden met wat je eventueel wil gaan studeren. Zo heb je bij die combinatie geen natuurkunde, wat je mogelijkheden weer kan beperken. Verder word je op basis van een vwo-diploma met de juiste vakken bij veruit de meeste opleidingen direct toegelaten; ik begrijp dan ook niet zo goed wat je bedoelt met "dat universiteiten dan sneller interesse in je hebben".
Met citaat reageren
Oud 02-11-2012, 18:03
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Op zich is interesse vanuit universiteiten totaal niet boeiend, tenzij je een studie gaat doen waarbij ze maar een beperkt aantal mensen toelaten (geneeskunde, bijvoorbeeld) en die dan selecteren. Verder weet ik niet waarom een dubbelprofiel interessanter zou zijn, dan val je gewoon toevallig binnen twee profielen i.p.v. één, maar misschien zie ik dat verkeerd. Een extra vak of hoge cijfers, dát lijkt me wel interessant, en als je via decentrale selectie (dat is dat je uitgekozen wordt door de universiteit voor een studie waaraan maar x mensen mee mogen doen, het alternatief van de loting zeg maar) meedoet is wat je náást je school doet misschien zelfs nóg wel belangrijker.

Qua vervolgstudie die géén loting oid heeft (de meeste studies dus ) hoef je alleen maar de juiste vakken + een diploma te hebben, cijfers maken niet uit. Studies mét loting kijken naar de hoogte van je cijfers, studies met decentrale selectie kijken naast je vakken en cijfers ook naar motivatie en vrijwilligerswerk en dat soort dingen.

Ik zou je profielkeuze baseren op wat je later wil doen, wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Als je (nog) niet goed weet wat je wil doen, kun je op zich het best richting NT/NG gaan, want met NT/NG kun je later óók nog CM-kant op en andersom gaat niet.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2012, 19:00
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
bedankt voor jullie reacties,

@tochjo ik heb wel is gelezen dat je bijvoorbeeld voor Harvard sneller aangenomen wordt met een dubbele profielkeuze.

verder zou ik graag de rechten-kant op willen gaan. Als het goed is, is E&M dan je beste profielkeuze. Omdat ik nog jong ben, en dus snel van gedachte kan veranderen spreek een dubbel profiel mij wel aan omdat je dan altijd nog een andere richting op kan gaan..
Met citaat reageren
Oud 02-11-2012, 19:57
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
verder zou ik graag de rechten-kant op willen gaan. Als het goed is, is E&M dan je beste profielkeuze. Omdat ik nog jong ben, en dus snel van gedachte kan veranderen spreek een dubbel profiel mij wel aan omdat je dan altijd nog een andere richting op kan gaan..
Je kunt met elk profiel Rechten gaan doen. Ik studeer zelf Rechten en er is op de middelbare school echt geen vak(kenpakket) dat je daar speciaal op voorbereidt. Dan kun je beter een natuurprofiel kiezen: dan houd je veel meer mogelijkheden open!

Hooguit: Nederlands en Maatschappijleer, maar die vakken zitten in het gemeenschappelijke deel.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2012, 20:13
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Citaat:
Je kunt met elk profiel Rechten gaan doen. Ik studeer zelf Rechten en er is op de middelbare school echt geen vak(kenpakket) dat je daar speciaal op voorbereidt. Dan kun je beter een natuurprofiel kiezen: dan houd je veel meer mogelijkheden open!

Hooguit: Nederlands en Maatschappijleer, maar die vakken zitten in het gemeenschappelijke deel.
Ja daar dacht ik ook al aan. Je mist dan wel M&O wat dan toch wel belangrijk is als je iets met bijvoorbeeld ondernemingsrecht wil doen? Wat je al eerder zei : "E&M + aardrijkskunde (als profielkeuzevak) + biologie (vrije keuzevak) + scheikunde (het extra vrije keuzevak dat nodig is)." lijkt mij een goed idee, toch een beetje een mix. Enige nadeel is dat ik dan nog steeds geen M&O heb..

Is er nooit een idee gekomen om een eigen vakkenpakket te kunnen maken? dat je zelf vakken mag kiezen ipv uit (maar) vier vakkenpakketten te kiezen?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2012, 20:28
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja daar dacht ik ook al aan. Je mist dan wel M&O wat dan toch wel belangrijk is als je iets met bijvoorbeeld ondernemingsrecht wil doen? Wat je al eerder zei : "E&M + aardrijkskunde (als profielkeuzevak) + biologie (vrije keuzevak) + scheikunde (het extra vrije keuzevak dat nodig is)." lijkt mij een goed idee, toch een beetje een mix. Enige nadeel is dat ik dan nog steeds geen M&O heb..

Is er nooit een idee gekomen om een eigen vakkenpakket te kunnen maken? dat je zelf vakken mag kiezen ipv uit (maar) vier vakkenpakketten te kiezen?
M&O biedt geen meerwaarde voor Rechten, ook niet voor ondernemingsrecht. Het vak Economie biedt meer heb ik gemerkt
Maar bij Rechten begint alles bij de basis, ook bij ondernemingsrecht: er wordt vanuit gegaan dat je geen Economie en M&O hebt gehad. En de economie die je krijgt is vrij makkelijk.

Ja, dat was vroeger zo. Afgeschaft omdat veel vakkenpakketten die leerlingen maakten geen eenheid vormden en/of "te makkelijk" waren (de bekende "pretpakketten").
Met citaat reageren
Oud 03-11-2012, 07:52
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
erg bedankt voor deze info. Ik zal even bij de mentor informeren of er een mogelijkheid is om een extra vrij keuze vak te kiezen. Bij de profielkeuzevakken van E&M kan je ook maatschappijwetenschappen kiezen, kan je dat vak nog enigzins gebruiken later?

Ja, dan snap ik dat. Maar is dat niet gewoon een stukje eigen verantwoordelijkheid om een vakkenpakket samen te stellen waar je later wat aan hebt?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2012, 09:38
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
erg bedankt voor deze info. Ik zal even bij de mentor informeren of er een mogelijkheid is om een extra vrij keuze vak te kiezen. Bij de profielkeuzevakken van E&M kan je ook maatschappijwetenschappen kiezen, kan je dat vak nog enigzins gebruiken later?

Ja, dan snap ik dat. Maar is dat niet gewoon een stukje eigen verantwoordelijkheid om een vakkenpakket samen te stellen waar je later wat aan hebt?
Het vak Maatschappijwetenschappen is voor geen enkele studie verplicht. Vergelijkbaar met een vak zoals M&O.

Volgens overheid niet
Met citaat reageren
Oud 03-11-2012, 14:47
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik doe overigens ook aardwetenschappen terwijl ik aardrijkskunde heb laten vallen. Je hebt er namelijk helemaal geen aardrijkskunde voor nodig (het is de eerste twee weken wel handig ofzo, maar je begint bij de basis en leert zo snel dat het al heel snel niet meer boeiend is. Besides, één van de leraren vond zelfs dat geen aardrijkskunde misschien zelfs beter kon zijn, dan hoefden er geen 'herstelwerkzaamheden i.v.m. foutief aangeleerde kennis' meer verricht te worden. ) Zo'n zelfde grap geldt bijvoorbeeld ook voor economiestudies, daar heb je meer aan wiskunde b dan aan economie en/of M&O. Mensen met een NT-profiel doen zulke studies ook beter dan mensen met een EM-profiel, ondanks dat het laatste wel een stukje economie behandeld en het eerste niet.

Als je nog alle kanten op wil kunnen: NT/NG. Dan kun je nog alle kanten op. Met E&M sluit je daarentegen al dingen af (namelijk die waar je natuurkunde of wiskunde b of zoiets voor nodig hebt.)
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 03-11-2012, 17:49
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Citaat:
Ik doe overigens ook aardwetenschappen terwijl ik aardrijkskunde heb laten vallen. Je hebt er namelijk helemaal geen aardrijkskunde voor nodig (het is de eerste twee weken wel handig ofzo, maar je begint bij de basis en leert zo snel dat het al heel snel niet meer boeiend is. Besides, één van de leraren vond zelfs dat geen aardrijkskunde misschien zelfs beter kon zijn, dan hoefden er geen 'herstelwerkzaamheden i.v.m. foutief aangeleerde kennis' meer verricht te worden. ) Zo'n zelfde grap geldt bijvoorbeeld ook voor economiestudies, daar heb je meer aan wiskunde b dan aan economie en/of M&O. Mensen met een NT-profiel doen zulke studies ook beter dan mensen met een EM-profiel, ondanks dat het laatste wel een stukje economie behandeld en het eerste niet.

Als je nog alle kanten op wil kunnen: NT/NG. Dan kun je nog alle kanten op. Met E&M sluit je daarentegen al dingen af (namelijk die waar je natuurkunde of wiskunde b of zoiets voor nodig hebt.)
Is het dan misschien een idee om dan NT/NG te doen + economie als vrij keuze vak?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2012, 18:43
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Dat kan, dat is wat ik gedaan heb, mits je school het aanbiedt enzo. Overigens moet je economie dan niet kiezen om je keuzemogelijkheden te vergroten, want economie voegt verder niets toe aan zo'n profiel, dus moet je het dan kiezen vanuit interesse ofzo.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 08:48
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
ik denk dat ik het zo wil gaan doen : E&M + maatschappijleer als profiel keuze vak + scheikunde als vrij keuze vak + natuurkunde als extra vrij keuzevak (mits de school dat aanbiedt). Wat vinden jullie daarvan?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 11:07
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
ik denk dat ik het zo wil gaan doen : E&M + maatschappijleer als profiel keuze vak + scheikunde als vrij keuze vak + natuurkunde als extra vrij keuzevak (mits de school dat aanbiedt). Wat vinden jullie daarvan?
Als je dat leuk en interessant vindt: prima

Maar houd er rekening mee dat je hiermee geen tweede (natuur)profiel hebt en dus geen studies in die richting kunt gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 11:36
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Citaat:
Als je dat leuk en interessant vindt: prima

Maar houd er rekening mee dat je hiermee geen tweede (natuur)profiel hebt en dus geen studies in die richting kunt gaan doen.
Ja, dat snap ik. Scheikunde en natuurkunde zijn puur omdat ik het best interessant is, afgezien dat vooral natuurkunde erg lastig is..
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 20:26
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik zou je aanraden dan biologie te kiezen. Echt een superinteressant vak, er gaat een wereld voor je open. Hoewel het natuurlijk van jouw interesses afhankelijk is.

Verder zal dat roostertechnisch erg moeilijk gaan, ik had vaak klasgenoten die bijv. NT deden en ook AK en economie in het vrije deel wilden, en dat lukte vaak niet. Als je echt puur voor interesse gaat zou ik natuurkunde echt heroverwegen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 22:13
kaaspepsel
Avatar van kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Ik dacht dat maatschappijleer verplicht was?
Dat is het bij mij in ieder geval wel, maar dat kan misschien komen doordat wij onze Engels-uren moeten halen, en maatschappijleer in het Engels wordt gegeven (TTO)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-11-2012, 22:54
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Maatschappijleer is inderdaad verplicht, maar volgens mij bestaat er ook maatschappijwetenschappen (misschien bedoelt de TS dat? ) dat je kan kiezen als je school dat aanbiedt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 08:05
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
ja, ik bdoelde maatschappijwetenschappen. excuus.
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Nog vwo doen of gaan studeren
Rmd
9 06-03-2015 16:17
Studeren Via HBO (propedeuse/normaal) of VWO naar WO?
Verwijderd
18 15-10-2011 17:48
Algemene schoolzaken Sprint vwo
LadyYunah
14 03-10-2006 17:24
Algemene schoolzaken Deelcertificaten N&G profiel halen
Verwijderd
13 14-07-2006 16:26
Algemene schoolzaken VWO-diploma halen
axgimpa
11 04-07-2006 14:31
Algemene schoolzaken Fout in levering schoolboeken? [6vwo]
heavinly
10 14-08-2003 19:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.