Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2006, 15:15
Starling
Avatar van Starling
Starling is offline
Ik heb komende dinsdag een economieproefwerk. En de opgave hieronder snap ik dus helemaal niet.
Is er iemand die deze opgave misschien kan uitrekenen en uitleggen?

Dankjewel alvast!


Netto nationaal inkomen tegen factorkosten: 423
Bruto nationaal inkomen tegen factorkosten: 480
Kostprijsverhogende belastingen minus subsidies: 52
Totale bruto investeringen: 112
Voorraadmutaties: -0,25
prijsverandering 1991 t.o.v. 1990: + 3%

a) Bereken het nationaal inkomen tegen marktprijzen
b) bereken het bedrag van de uitbreidingsinvesteringen?

In 1990 bedroeg het netto nationaal inkomen tegen factorkosten 403 miljard euro.

c) Bereken met hoeveel procent het netto nationaal inkomen tegen factorkosten reeel gestegen is?
__________________
One way, or another...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2006, 12:33
Go
Avatar van Go
Go is offline
Onthoud:
bruto - netto = afschrijvingen
factorkosten + belastingen - kostprijsverlagende subsidies = marktprijzen

De opgave:

a). Bereken het nationaal inkomen tegen marktprijzen
Besef dat het nationaal inkomen altijd netto moet zijn, omdat de afschrijvingen niet aan de gezinnen uitgekeerd worden.
Dus: 423+52= 475

b). De buro-investeringen kun je opdelen in de netto-investeringen en de vervangingsinvesteringen. De netto-investeringen vervolgens weer in de uitbreidingsinvesteringen (vast kapitaal) en de voorraadinvesteringen (vlottend kapitaal). Het lijkt me verstandig om je docent ook even te vragen, ik kan de vraag namelijk op een hele andere manier benaderen dan hij of zij. De totale afschrijvingen zijn 480-423= 57. De vervangingsinvesteringen (die uit de afschrijvingen worden betaald) bedragen dus 57. Je houdt voor de netto-investeringen over: 112-57= 55. Daarvan weet je dat ze uit de uitbreidings- en voorraadinvesteringen bestaan. Maak van die -2.5 een indexcijfer: 97.5 en stel de totale netto-investeringen gelijk aan 100. Dan krijg je 100= uitbreidingsinvesteringen * 97.5. Het valt nu uit te rekenen: de uitbreidingsinvesteringen zijn met 2,6% toegenomen. Ik weet zo niet of je kunt zeggen met welk bedrag het toegenomen is omdat ik de onderlinge verhoudingen niet weet. Misschien kan iemand dat aanvullen.

c). Lijkt mij niet te beantwoorden. Idee achter deze vraag is dat je de stijging van het nationaal inkomen (de toevoeging netto is dus wat onzinnig) uitdrukt in een indexcijfer en dat deelt door het indexcijfer van de inflatie (103 dus). Maar ik weet niet hoeveel het nationaal inkomen van 1990 naar 1991 is gestegen en kan dus deze vraag ook niet beantwoorden.

Ik weet niet of alles goed is, maar het is volgens mij redelijk in de goede richting. Volgens mij ontbreken er nog wat gegevens om de vraag te kunnen beantwoorden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie NNI tegen factorkosten en NNI tegen marktprijzen
eeviepeevie
1 03-12-2015 23:08
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Marktprijzen/factorkosten
Divinityken
3 20-11-2005 15:44
VWO Economie 1,2
suikerprinses
359 22-06-2005 13:32
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie BBP, BNP, Nationaal Inkomen?????
Bezoeker3012
2 03-05-2003 10:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.