Oud 23-03-2008, 13:01
pillbox tales
Avatar van pillbox tales
pillbox tales is offline
Hai,

Ik heb vorig jaar, ongeveer van juli tot september voor de TukTuk Company in Amsterdam gewerkt. Leuk en aardig allemaal, maar na de eerste 2 maanden kreeg ik opeens geen salaris meer.
Ik heb toen ontslag genomen omdat ik niet meer ergens wilde werken waar het salaris op zich liet wachten, en heb gevraagd wat er aan de hand was. Er is mij toen verteld dat ze betalingsproblemen hadden, maar dat ze het zo snel mogelijk zouden afhandelen.

Ik heb begin januari een brief ontvangen waarin stond dat ik nog een bedrag tegoed had, maar dat zij wegens financiele problemen het niet direct over konden maken en of ik daar respect voor op kon brengen. In die brief stond een verkeerd bedrag vermeld en ik heb toen een mail gestuurd met het juiste bedrag en heb ze zelfs nog succes gewenst met alles.

Op die mail kreeg ik geen antwoord en ik heb nogmaals gemaild om een reactie. Weer niks. Toen ben ik langsgegaan op kantoor en zijn al mijn gegevens genoteerd en is er gevraagd nogmaals een mail te sturen met alle informatie ter bevestiging. Dat heb ik dus gedaan. Daarop kreeg ik een reactie terug dat er aan gewerkt zou worden.

Een maand later had ik nog niks gehoord en heb ik gemaild met de vraag hoe het er voor stond. Ik kreeg weer niks terug en heb nogmaals gemaild dat ik een reactie op prijs zou kunnen stellen. Daarop kreeg ik een mail terug met: sorry ben druk geweest, maar we werken eraan. En: er is een brief onderweg, want we hebben een financiele hulpverleningsinstantie ingeschakeld.

En inderdaad, een aantal dagen later lag er een brief in de bus van een dergelijke instantie met een verhaal in de trant van dat de TukTukCompany bezig was met de gemeente Amsterdam om een lening te verkrijgen, en of ik al mijn gegevens door wilde geven aan dat bedrijf.

Ik heb dat bedrijf toen opgebeld en er is mij verteld dat wanneer ze de lening niet krijgen, ik hoogstwaarschijnlijk kan fluiten naar mn geld. Er waren meer gedupeerde, er was zelfs iemand bij die nog 6000 euro kreeg en inmiddels bijna zn huis uit gezet werd...

Nu is mijn vraag, wat kan ik hier nog aan doen? Ze zijn officieel nog niet failliet verklaard, maar er is ook geen geld. Het gaat om een bedrag van 220 euro, misschien niet superveel, maar ik kan het goed gebruiken en daarnaast heb ik er gewoon voor gewerkt natuurlijk...

Wie o Wie?
__________________
I'm Jesus Christ on Ecstasy
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2008, 13:53
Ivo
Ivo is offline
Ga dinsdag direct naar het UWV. Daar kun je informatie krijgen.

M'n pa heeft het een paar jaar geleden ook gehad. Bedrijfje waar ie werkte, betaalde opeens geen loon meer en ging 3 maanden later failliet. Uiteindelijk heeft ie na een paar maanden via het UWV het geld gekregen waar ie nog recht op had (3 fulltime maandsalarissen).
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 17:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Je hebt overigens onderhand recht op de wettelijke verhoging doordat ze te laat betaalden. Als ze stelselmatig geen rekeningen betalen kun je een beetje rondbellen of er meer mensen geld van hen krijgen. Misschien kun je dan gezamelijk je geld vorderen, wat altijd minder kost dan er zelf formeel achteraan moeten gaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 22:50
pillbox tales
Avatar van pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
Ga dinsdag direct naar het UWV. Daar kun je informatie krijgen.

M'n pa heeft het een paar jaar geleden ook gehad. Bedrijfje waar ie werkte, betaalde opeens geen loon meer en ging 3 maanden later failliet. Uiteindelijk heeft ie na een paar maanden via het UWV het geld gekregen waar ie nog recht op had (3 fulltime maandsalarissen).
Ja, het schijnt dus dat dat alleen de 3 maanden nadat het bedrijf failliet is gegaan (en je dus om die reden ontslagen bent) geld kunt krijgen. Ik heb toentertijd zelf ontslag genomen en het bedrijf is nog niet officieel failliet...

@ T_ID: Er zijn meer mensen die nog geld krijgen, zoals het die man van schuldhulpverlening zei, zijn er rond de 100 mensen die nog geld krijgen. Hierbij gaf hij een voorbeeld van iemand die nog 6000 euro kreeg en inmiddels bijna zn huis uit gezet werd. Het probleem is dat ze zeggen simpelweg geen geld te hebben, het is er niet, en als ze geen lening van de gemeente Amsterdam krijgen, moeten ze zich failliet laten verklaren. Het is een BV, dus daar ben ik lekker mee...

En wat ik ook nog in mn achterhoofd heb zitten, is dat wanneer ze geld krijgen van de gemeente Amsterdam, om hun bedrijf in leven te houden, ze zich failliet laten verklaren en een doorstart maken. Het bedrijf werkt namelijk onder de naam Smart Wheels BV en is n franchise van de TukTuk Company Nederland. Kan makkelijk een andere naam onder dus...

Zou het liefst gewoon naar kantoor gaan en daar mn geld opeisen en niet eerder weggaan voor k iets heb (dat ze geen geld hebben vind ik namelijk bullshit, ze hebben op het moment alleen freelancers in dienst, en die betalen de huur van hun tuktuk aan het eind van hun dienst contant) maar vraag me af hoeveel zin dat heeft...
__________________
I'm Jesus Christ on Ecstasy
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 23:05
Skater13
Skater13 is offline
je kan lijkt me niet zoals jij zegt je bedrijf failliet laten gaan na een lening van de gemeente en met dat geld onder een andere naam een doorstart maken. lijkt me erg stom als dat kan namelijk
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 10:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zou het liefst gewoon naar kantoor gaan en daar mn geld opeisen en niet eerder weggaan voor k iets heb (dat ze geen geld hebben vind ik namelijk bullshit, ze hebben op het moment alleen freelancers in dienst, en die betalen de huur van hun tuktuk aan het eind van hun dienst contant) maar vraag me af hoeveel zin dat heeft...
Als je je vorderingen met anderen bundelt (i.v.m. kosten) kun je daarvoor juridische hulp in de arm nemen, en beslag laten leggen op die tuktuks.

Zelfs dreigen daarmee brengt vaak genoeg al geld boven water omdat het anders echt in één klap afgelopen is met het bedrijf. Je kunt naar hun kantoor gaan en aankondigen dat je van plan bent een front te vormen met andere debiteuren om beslag te laten leggen, tenzij ze je nu direct betalen. Geld hebben ze, maar ze geven dat vast en zeker liever uit aan hun directe toeleveranciers, omdat ze de sjaak zijn als die hun diensten staken. Het klinkt wrang, maar (ex-)werknemers die geen advocaten of deurwaarders in de arm nemen zijn een stuk makkelijkere debiteuren dan directe leveranciers waarvan je afhankelijk bent. Voor jou dus zaak dat je geen makkelijke debiteur bent, om hen reden tot betalen te geven.

Als ze echter 100+ debiteuren hebben die ieder duizenden euro's vorderen zal het inderdaad vrij rap afgelopen zijn met dat bedrijf. Amsterdam pompte in het verleden vaak genoeg miljoenen gemeenschapsgeld in bodemloze putten, maar sinds de afgelopen jaren is dat onder invloed van de privatisering en eigen verantwoordelijkheid flink afgenomen. Reken er dus maar niet op dat ze een lening met een hoog risico verstrekken, daarvoor zal dat bedrijf echt een levensvatbare mogelijkheid tot terugbetalen moeten hebben.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 13:52
nine_1982
nine_1982 is offline
Voordat je juridische hulp inschakelt, kun je zelf ook actie ondernemen. Je kan een aangetekende brief sturen naar je wgr. Hierin vorder je het loon wat je nog niet hebt ontvangen en geef de wgr 2 weken de tijd om het geld over te maken op je rekening. Als dit niet ook werkt, dan kun je overwegen om juridische stappen te ondernemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.