Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2008, 12:01
Verwijderd
Wat T_ID zegt is idd belangrijk. Moest jij het aan de IB-groep doorgeven, of was de uitschrijving op zichzelf genoeg?
Citaat:
Begin september begonnen met mijn 2e jaar, eind september weer gestopt. (wegens ziekte)
Uitgeschreven op school, stufi stop gezet en dat was het.
Niet uitgeschreven bij IBgroep, want ben ook niet ingeschreven geweest.
Als je niet ingeschreven bent geweest, hoe kon je dan beginnen aan je eerste jaar en stufi ontvangen, want je geeft aan dat je die wel hebt stopgezet?
Citaat:
In december lesgeld acceptgiro -> gereageerd met BUS.
In je openingspost zei je toch dat je in februari voor het eerst een BUS had opgestuurd?

Maargoed, je zegt dat je eind september bent gestopt.

Als september je "uitschrijfmaand" is, dan krijg je je volledige lesgeld terug en hoef je niets te betalen. Maar als oktober je "uitschrijfmaand" is (misschien is dat zo omdat je eind september gestopt bent?) ben je de IB-groep nog ongeveer 244 euro schuldig.
Misschien kun je dit nagaan?


En over de deurwaarder: ik denk dat die mensen zeggen dat je dat maar met de IB-groep moet uitzoeken. Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar ik denk dat ze bij jou blijven vragen om geld totdat ze een ander signaal van de IB-groep krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2008, 12:39
robser
robser is offline
@ Alicia Silverstone
Het is voor bij een beetje verwarrend waar ik hoop dat ik het zo duidelijk uitleg:

- in september aangegeven aan het 2e jaar te beginnen. Aan IB groep en aan school.
- eind september gestopt, doorgegeven aan IB groep, toen hebben ze stufi stop gezet en aan school die gaf een BUS.
- op het mbo krijg je aan het begin van het schooljaar een bevestiging inschrijvingscontrole (onderwijskaart) waarmee je bevestigd dat je op school zit en daarna krijg je een acceptgiro voor lesgeld dat je betaald aan IB groep.
- Ik heb deze onderwijskaart nooit ingevuld (wat ook niet hoeft als je voor oktober bent stopt en je school zal je niet meer toelaten op school na 1 oktober) waarom ze dan toch zijn gekomen met een acceptgiro blijft dus een raadsel.

Volgens mij is onderstaande vrij belangrijk en heb ik hier een vrij goed punt, ik hoop dat jullie het begrijpen.

Ik ontvang net een email van IB groep.
Ik heb een maand te laat mijn stufi stop gezet. Dit staat helemaal los van lesgeld. Ik heb dus een maand te lang stufi ontvangen wat ik onmiddellijk terug zal betalen.

Er staat echter:
"Na controle bij je school is gebleken dat je niet stond ingeschreven vanaf 30 september. Je hebt hierover een inschrijvingscontrole (onderwijskaart) ontvangen, maar niet teruggestuurd."
Je hebt daarom 71 teveel stufi ontvangen.

m.a.w. ze zeggen hier dat er geen inschrijfformulier (onderwijskaart) is ontvangen.
Zonder inschrijfformulier (onderwijskaart) kunnen ze dus nooit lesgeld vragen, hier ben ik 99% zeker van.

Ik hoor graag wat jullie denken.

Laatst gewijzigd op 31-07-2008 om 13:12.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 13:13
Verwijderd
Hoe heb je precies je stufi stopgezet?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 13:33
robser
robser is offline
Online met email bevestiging:
21 oktober 2007

Maar stufi en lesgeld staan los voor elkaar.
Als je niet staat ingeschreven kunnen ze je niet vragen om lesgeld ook al ontvang je stufi.
Je kan altijd stufi aanvragen maar als blijkt dat je niet staat ingeschreven krijg je een brief dat je het terug moet betalen. In mijn geval een maand. het lesgeld is echter ongegrond want ik heb geen inschrijfkaart ingevuld.

teminste ik hoop dat ik alles goed begrijp, maar volgens mij klopt dit helemaal.

Laatst gewijzigd op 31-07-2008 om 14:07.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Online met email bevestiging:
21 oktober 2007

Maar stufi en lesgeld staan los voor elkaar.
Als je niet staat ingeschreven kunnen ze je niet vragen om lesgeld ook al ontvang je stufi.
Je kan altijd stufi aanvragen maar als blijkt dat je niet staat ingeschreven krijg je een brief dat je het terug moet betalen. In mijn geval een maand. het lesgeld is echter ongegrond want ik heb geen inschrijfkaart ingevuld.

teminste ik hoop dat ik alles goed begrijp, maar volgens mij klopt dit helemaal.
Ja maar als je dus een brief had gestuurd waarin je aangaf dat je geen stufi meer wil ontvangen omdat je stopt met je studie had dit je standpunt nog sterker gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 16:56
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat is zeker waar, hun incompetentie kan tippen aan die van de Jeugdzorg.

Maar dat maakt helemaal niet uit zolang je je eigen positie maar kan dichtspijkeren. Heb je dat eenmaal gedaan dan kan je je er mee bezig houden voor zover het je interesseerd. Dan moet je niets.
behalve dat de IB-g wel en ik niet de tijd en energie heb om met slecht geinformeerde en kennelijk heel selectief herinnerende deurwaarders te overleggen?

behalve dat ze fouten maken die dusdanige schade veroorzaken dat er tekorten kunnen ontstaan op andere vlakken, of in mijn persoonlijk geval in een ander onderdeel van de studiefinanciering.

Citaat:
Prachtig voorbeeld is toezeggingen. Als jij die zwart op wit hebt, en je vervolgens de aloude ambtenarensmoes van 'maar dat is niet doorgegeven' krijgt, is het niet langer jouw probleem. Jij hebt zwart op wit dat de organisatie er van wist, en het dus hun probleem is.
dat is waar, uiteindelijk zal je het dan ook wel winnen, maar dat proces vreet je op, en ik vind dat dat niet kan binnen onderwijs, maargoed er zijn wel meer zaken binnen onderwijs.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 17:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
In mijn geval een maand. het lesgeld is echter ongegrond want ik heb geen inschrijfkaart ingevuld.
Hmm, het is een verwarrende situatie, maar aangezien je gestopt bent vrijwel voordat het jaar begon, bestond er geen vordering. Je hebt je immers nooit ingeschreven bij de IB groep voor je 2e jaar doordat je die kaart nooit terugstuurde.
Qua inschrijving bij de IB groep heb jij aan je verplichtingen voldaan.

Dit is cruciaal: Sta je ingeschreven bij de IB groep, dan was het aan jou geweest de IB groep te informeren van de stop. Je stond echter niet ingeschreven omdat je de inschrijfkaart nooit hebt opgestuurd.

Daardoor kan de IB groep nooit lesgeld eisen: er heeft dus nooit een vordering bestaan. Omdat er nooit een vordering heeft bestaan, komen alle incassokosten voor rekening van de opdrachtgever, de IB groep dus.

Echter, de verplichtingen omtrent stufi heb je niet voldaan. Maar daarover zijn geen deurwaarderskosten gemaakt, en je hebt dat bedrag terugbetaald. (onderscheid maken tussen de verschillende bedragen is belangrijk. Je stufi is een afgesloten zaak en moet niet meer genoemd worden)



Maar als je die brief van de vorige pagina naar de IB groep hebt gestuurd, dan horen zij onderhand die opdracht bij de deurwaarder te hebben ingetrokken.

Is dat niet zo, en komt die deurwaarder zeiken, stuur hem dan een kopie van de brief die je aan de IB groep stuurde, plus datum van versturen, plus de mededeling dat jouw volgende brief € 2 kost voor de verstuurder ervan, en € 15 voor elk uur dat het oplossen van hun communicatiefout je kost.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 18:31
robser
robser is offline
Dit is de reactie die ik kreeg op de brief van van de vorige pagina.
Vanmiddag dus gebeld en er was geen reactie meer mogelijk omdat dit een reactie is op mijn bezwaar. http://xs129.xs.to/xs129/08314/ib1__custom_364.jpg

En vanmiddag kreeg ik deze email, waarin ze ook zelf zeggen dat die kaart nooit is teruggestuurd.



of hier de link
http://xs129.xs.to/xs129/08314/ib2794.jpg
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 19:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dit is de reactie die ik kreeg op de brief van van de vorige pagina.
Vanmiddag dus gebeld en er was geen reactie meer mogelijk omdat dit een reactie is op mijn bezwaar. http://xs129.xs.to/xs129/08314/ib1__custom_364.jpg

En vanmiddag kreeg ik deze email, waarin ze ook zelf zeggen dat die kaart nooit is teruggestuurd.

[afbeelding]

of hier de link
http://xs129.xs.to/xs129/08314/ib2794.jpg
das mooi, in de brief geven ze zelf aan dat door de uitschrijfdatum er onmogelijk een vordering kan bestaan, doordat deze vordering niet bestaat kunnen de door hun gemaakte deurwaarderskosten dus ook niet op de gevorderde verhaald worden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Dit is de reactie die ik kreeg op de brief van van de vorige pagina.
Vanmiddag dus gebeld en er was geen reactie meer mogelijk omdat dit een reactie is op mijn bezwaar. http://xs129.xs.to/xs129/08314/ib1__custom_364.jpg

En vanmiddag kreeg ik deze email, waarin ze ook zelf zeggen dat die kaart nooit is teruggestuurd.

[afbeelding]

of hier de link
http://xs129.xs.to/xs129/08314/ib2794.jpg
Nou, bewaar die maar goed. De IBG was er dus van op de hoogte dat jij niet ingeschreven stond bij een onderwijsinstelling.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 11:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
das mooi, in de brief geven ze zelf aan dat door de uitschrijfdatum er onmogelijk een vordering kan bestaan, doordat deze vordering niet bestaat kunnen de door hun gemaakte deurwaarderskosten dus ook niet op de gevorderde verhaald worden.
Inderdaad, die eerste brief is een gouden uitspraak. Los van de ambtenarenquatsch "ohnoes wij hebben niets ontvangen" staat er namelijk in dat je nooit aan het jaar bent begonnen.

Daarma hoefde jij hen dus niet te informeren, is het een raadsel waarom zij schoolgeld wilden innen, en komen alle incassokosten voor rekening van de IB groep.

Nu hoef je je echt niet meer zorgen te maken. Je hebt een brief van de IB groep waarin ze toegeven dat er nooit een vordering op jou heeft bestaan. Als ze hiermee naar de rechter gaan, gaan ze keihard onderuit.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 13:38
robser
robser is offline
zoiets?
edit het is opgelost, zie de post hieronder.

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

In de brief van 28 juli 2008 geeft u aan dat ik de deurwaarderkosten zal moeten betalen omdat mijn Bewijs van uitschrijven pas ontvangen is op 2 juni 2008.

Dit verzoek is ongegrond. Ik ben uitgeschreven op 28 september 2007. Ik ben nooit ingeschreven geweest in schooljaar 2008 – 2009. Ik stuur als bijlage de E-mail die ik op 18 juli 2008 ontving. Hierin vermeld u dat de brief Inschrijfcontrole nooit is ontvangen. U vraagt om terugbetaling van het onterecht ontvangen van studiefinanciering, omdat ik niet sta ingeschreven vanaf 30 september 2007. U kunt mij dus nooit verplichten lesgeld dan wel een bewijs van uitschrijven te vragen. Dat het Bewijs van uitschrijven pas ontvangen is op 2 juni 2008 is dan ook irrelevant, omdat je pas lesgeld betaalt na het inleveren van deze brief.

U zult begrijpen dat op basis hiervan ik de aanmaningen over incassokosten als niet verzonden beschouw. Bij een onterechte vordering betaalt de opdrachtgever de incassopartij. Ik stuur een kopie van deze brief en bijlage naar desbetreffende incassobureau.

Hopend u voldoende te hebben geïnformeerd.


Hoogachtend,

Laatst gewijzigd op 01-08-2008 om 16:53.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 14:20
robser
robser is offline
Wooooooooooooooooooooooooi het is opgelost
Toch maar even een belletje naar de deurwaarder gedaan.

Ik kwam nu met met de vraag of ik verplicht ben de deurwaarder kosten te betalen bij een onterechte claim. Ze hebben al twee keer gezegd dat ik dit maar met IB groep moest uitzoeken.
Maar omdat ik nu een brief ging sturen naar het incassobureau wou ik alvast weten hoe hun op het nieuwe bewijs zouden reageren.
Ik werd nu doorverbonden en gelijk kreeg ik te horen dat de kosten zijn komen te vervallen omdat ik bewijs heb geleverd. (mijn BUS)

Bedankt allemaal voor jullie hulp.
Ik moet eerlijk zeggen dan ik heel weinig vertrouwen had in deze zaak.
Niet omdat ik niet gelijk heb, maar omdat de tientallen telefoontjes en enkele brieven naar de IBgroep niks hielpen.
In hoger beroep was ik waarschijnlijk nooit gegaan.

ps. De 70 euro onterechte ontvangen stufi betaal ik natuurlijk wel, dit was mijn eigen fout, toch kwam hierdoor het bewijs dat ze zelf toegaven fout te zitten

Laatst gewijzigd op 01-08-2008 om 14:42.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 14:57
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 15:19
Verwijderd
Dus als ik het goed begrijp heb je bewijs geleverd dat de IB-groep incompentent is? Volgens mij levert de IB-groep daarvan zelf al plenty bewijs ... .
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 15:31
Verwijderd
leuk om te lezen dat je gelukkig gelijk had
( heb hier nooit gepost ofzo, ken ook van heel het systeem niks (ben Belgische), maar wel meegelezen, omdat ik het een heerlijk interessant voorbeeld vind van hoe incompetent dergelijke instellingen soms kunnen zijn... en als je dan denkt "'t is van de overheid, dus ze hebben sowieso gelijk en als ik niet doe wat ze zeggen zit ik pas écht in de rats" ... nou ja, dàn zit je dus pas in de rats ben in elk geval heel blij voor jou )
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 22:39
limsoojung
Avatar van limsoojung
limsoojung is offline
'leuk' verhaal met goede einde ^_^
Met citaat reageren
Oud 03-08-2008, 23:02
Verwijderd
Citaat:
Wooooooooooooooooooooooooi het is opgelost
Toch maar even een belletje naar de deurwaarder gedaan.

Ik kwam nu met met de vraag of ik verplicht ben de deurwaarder kosten te betalen bij een onterechte claim. Ze hebben al twee keer gezegd dat ik dit maar met IB groep moest uitzoeken.
Maar omdat ik nu een brief ging sturen naar het incassobureau wou ik alvast weten hoe hun op het nieuwe bewijs zouden reageren.
Ik werd nu doorverbonden en gelijk kreeg ik te horen dat de kosten zijn komen te vervallen omdat ik bewijs heb geleverd. (mijn BUS)

Bedankt allemaal voor jullie hulp.
Ik moet eerlijk zeggen dan ik heel weinig vertrouwen had in deze zaak.
Niet omdat ik niet gelijk heb, maar omdat de tientallen telefoontjes en enkele brieven naar de IBgroep niks hielpen.
In hoger beroep was ik waarschijnlijk nooit gegaan.

ps. De 70 euro onterechte ontvangen stufi betaal ik natuurlijk wel, dit was mijn eigen fout, toch kwam hierdoor het bewijs dat ze zelf toegaven fout te zitten
Heeft die man duidelijk gezegd dat je de 'deurwaarderkosten' niet meer hoeft te betalen of de vordering. Want als je BUS als bewijs telt dan is dat de vordering lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 18:22
robser
robser is offline
ja duidelijk gezegd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:24.