Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2011, 21:12
mitch-eltje
mitch-eltje is offline
Hallo allemaal,

Ik ben Mitchel en ik zit met een probleem. Op de basisschool heb ik 2 klassen overgeslagen. Omdat ik heel erg druk (4/5 keer per week) met voetbal bezig was en ben, hebben mijn ouders en ik gekozen voor een havo/vwo brugklas. Al snel bleek dat ik voetbal en vrienden belangrijker vond dan school en daardoor naar Havo ging. Dat ging allemaal prima en ik zit nu dus ook in Havo 5, wordt 27 maart 15, op mijn 14e. Ik heb alleen één best wel groot probleem: wat te doen na havo?
Voor VWO moet ik een extre vreemde taal hebben (Frans of Duits) en deze heb ik beide niet gekozen in mijn profiel.
Voor een HBO is het nog een lastiger verhaal. Een studiefinanciëring krijg je namelijk pas vanaf je 16e, ook heb ik eigenlijk weinig te zoeken als 15 jarige in Amsterdam (Waar de opleiding Sport, Management&Ondernemen zit die ik graag wil gaan doen)
Voor een jaar "vrij" krijgen, moet je minimaal 16 zijn. Want wanneer je 16 bent en een havo, vwo of een MBO opleiding hebt gedaan, ben je niet meer leerplichtig. Ik dus net nog wel..

Weten jullie misschien wat ik kan doen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2011, 21:24
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Mwah, HBO kan je natuurlijk wel doen, dan krijg je alleen geen stufi en volgens mij ook geen ov. Dat krijg je pas als je 18 wordt, dus dan zou je de eerste drie jaar (nou ja, min een kwartaal) van je studie geen stufi krijgen. Dat zou het wel een stuk duurder maken, niet onmogelijk (VS is bijvoorbeeld nog veeeel duurder, Nederlandse studies zijn niet zo duur). Als je eerst nog twee jaar vwo zou doen, zou je 17 zijn als je begint met je studie (tenzij je blijft zitten) en dan drie kwartalen lang geen stufi krijgen.

En ook vwo lijkt me ook niet onmogelijk. Maarja, als jij school niet zo belangrijk vindt, dan kan ik me voorstellen dat je ook niet nog even een extra vreemde taal doet. Ik neem aan dat je het wel zou kunnen, maar dan heb je wel een beetje motivatie nodig.

Volgens mij heeft een oud-klasgenoot van me, ook gewoon een HBO-studie gedaan na z'n havo afgemaakt te hebben. Hij had dan één klas overgeslagen en is dus op z'n zestien (en een half) begonnen aan een HBO-studie. Tenminste, ik ging er eigenlijk wel vanuit dat ie dat zou doen. Misschien moet ik er nog eens naar vragen als ik 'm oooooit nog spreek.

En misschien zijn er nog andere opties? Bijvoorbeeld dat je naar vavo gaat en daar een paar vakken volgt oid? Ik heb geen idee hoe het daar zit, maar misschien kun je daarmee ook aan je leerplicht ontkomen? Of niet ontkomen, maar er wel aan voldoen zonder dat je de hele week op school zit.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 22:01
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Kun je niet gewoon beginnen aan vwo en dan, als je zestien wordt, ermee stoppen? Misschien kun je dan zelfs nog met een latere instroom beginnen aan je HBO-opleiding.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2011, 01:29
piraat013
piraat013 is offline
Gewoon naar Vwo is beste voor je.Je hebt op het Hbo echt niks te zoeken, als je jonger dan 15 jaar bent.Vwo doe je dan in twee jaartjes in het ergste geval 3 jaar en dan heb je gelijk twee diploma's staat mooi op je CV en je kan gelijk universiteit doen met stufi en ov.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2011, 11:32
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Voor een HBO is het nog een lastiger verhaal. Een studiefinanciëring krijg je namelijk pas vanaf je 16e
Waar staat dat? Voor studiefinanciering in het hoger onderwijs geldt geen minimumleeftijd. Wel is het zo dat als je nog geen 18 bent bij het begin van je studie, je pas studiefinanciering krijgt vanaf het eerstvolgende kwartaal. Dit omdat je ouders dan geen kinderbijslag meer krijgen, en dat gaat per kwartaal.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2011, 13:43
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Als je havo afgerond hebt mag je volgens mij ook naar mbo, maar dat moet je ook maar net willen en dan zit je alsnog met het probleem van de kosten....
Met citaat reageren
Oud 18-12-2011, 08:03
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Je mag als naar het mbo als je van 3 naar 4 havo gaat, het overgangsbewijs geldt dan als toelatingsbewijs. Maar ik neem aan dat de TS dat niet echt ziet zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren [IBMS] wel of niet doen?
InspirAzn
13 29-05-2010 01:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Verwijderd
500 15-06-2008 13:04
Algemene schoolzaken vragen lijst voor ckv
naam ingebruik
34 24-05-2006 15:12
Seksualiteit Willen jullie deze Seksenquete invulle?
Suga~Suga
258 17-10-2005 20:22
Algemene schoolzaken Deventer?
Mackan
39 31-08-2005 09:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 01:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.