Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2012, 21:14
frustrati3
Hoi, bij de extra oefeningen die we hebben gekregen (vrije oef) voor economie zit ik nu al enkele uren vast - wat ik ook doe, ik kom het juiste antwoord niet uit en ook niet met de hulp van klasgenoten of broers...

De vraag is:

"Bij oprichting investeert een bvba in volgende activa :
- aankoop van een gebouw ter waarde van € 500.000
- aankoop van een computer ter waarde van € 6.000
- aankoop van een personenwagen ter waarde van € 40.000 : hiervoor wordt een operationeel leasingcontract afgesloten
- aankoop van een lichte vrachtwagen ter waarde van € 60.000 : hiervoor wordt een financieel leasingcontract afgesloten
Gebouwen worden afgeschreven op 20 jaar, computers op 3 jaar en rollend materieel op 5 jaar

Bereken het totaal der afschrijvingen voor het eerste jaar en dit volgens de fiscaal voordeligste methode."


Het antwoord zou 76.400 moeten zijn. Ik kom de hele tijd uit op andere dingen zoals 86.820, 90.200 en 78.200

De vragen waar ik vooral mee zit, zijn:
- Hoe weet ik of ik een degressieve of een lineaire afschrijving moet doen, en bv. bij de personenwagen moeten we 10,5% BTW meetellen, maar waarom? En moet ik dat dan ook bij de andere zaken meetellen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2012, 22:29
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
HEt is een bvba dus ga ik er van uit dat er Belgische wetten gelden, maakt het wat lastig voor mij

wel moet je op het volgende letten:

1: de type leasecontracten, welke auto komt wel op de balans van de bvba en moet afgeschreven worden en welke niet?
2: Degressieve afschrijving is fiscaal voordelig dus als dat mag moet je die kiezen, even googlen gaf mij het volgende http://www.studentplaza.be/hc/kostpr...hrijvingen.pdf
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 22:47
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
HEt is een bvba dus ga ik er van uit dat er Belgische wetten gelden, maakt het wat lastig voor mij

wel moet je op het volgende letten:

1: de type leasecontracten, welke auto komt wel op de balans van de bvba en moet afgeschreven worden en welke niet?
2: Degressieve afschrijving is fiscaal voordelig dus als dat mag moet je die kiezen, even googlen gaf mij het volgende http://www.studentplaza.be/hc/kostpr...hrijvingen.pdf
Bij financial lease komt de auto op je balans te staan en schrijf je af zoals je normaal zou afschrijven. Dus de auto wordt in 5 jaar afgeschreven. Bij operational lease verwerk je alleen de rentekosten in de resultatenrekening en een toelichting in je jaarwerk.

Dit is volgens de Nederlandse wetgeving, maar zal dat in België nou veel anders zijn? Vraag ik me af.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 23:00
frustrati3
Het probleem is dat we nooit iets van rente hebben gezien hiervoor (of toch al zeker nooit oefeningen op gemaakt hebben). De gegevens hierboven zijn de enige gegevens die ik heb gekregen, dus als er een rente was, zou ik niet weten hoeveel die rente nu was... :/

Dit was bv hoe ik bezig was (en hoe onze oefening van tijdens de les ook was, maar dan met andere getallen):

1. Gebouw 500.000 (20j) 5% (D) . 2 = 10%
2. Computer 6 000 (3j) 33% (D) . 2 = 40% (maximum)
3. Personenwagen 40 000 (5j) (L) = 20% + 4 200 BTW*
4. Lichte vrachtwagen 60 000 (5j) (L) = 20%

* We moesten enkel hierbij de BTW meetellen, en slechts de helft, dus 10,5%

1. 10% . 500 000 = 50 000
2. 40% . 6 000 = 2.400
3. 20% . 40 000 = 8 000 + 4 200 = 12 200
4. 20% . 60 000 = 12 000

-> Totaal = 76.600, dus nog altijd 200 te veel...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie afschrijvingen?
Arachne
1 28-11-2002 16:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.