Oud 02-01-2006, 23:51
Estar
Estar is offline
Ik heb mij opgegeven voor de decentrale selectie voor de opleiding geneeskunde.

Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar wat ik ervan kan verwachten heb ik gezocht naar oude topics en deze doorgenomen, maar omdat de meeste uit 2003 zijn en de meeste ook in de decentrale selectie zaten, open ik deze topic.

Hoe hebben de mensen de decentrale selectie ervaren? Gaan er mensen, net als ik, dit jaar meedoen met de decentrale selectie?
Zijn er nog nuttige tips.. etc.etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2006, 14:17
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik heb decentrale selectie gedaan in Rotterdam en ben er ook doorheengekomen.... ik had veel ervaring binnen de middelbare school in allerlei commissies.
Misschien is 't handig als je erbij zet in welke stad jij Geneeskunde wilt gaan doen
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 23:04
Estar
Estar is offline
Ik heb me opgegeven voor Rotterdam, maar ik ben geen uitblinker in organiseren, ik heb vorig jaar voor 2 klassen een uitje moeten organiseren ( en dat was een hele klus met die school ) en ik ben nu bezig het organiseren voor een uitje met de duikvereniging, dat is niet veel dus.

Ik had wel gelezen dat je thuiszorg enz mee kon tellen, en daar zijn ze uitermate tevreden over me en ik heb een stage van de middelbare school die ik mee kan tellen, maar dat lijkt me allemaal niet genoeg

@ Roos: Hoe ging de decentrale selectie bij jou?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 10:33
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Estar schreef op 04-01-2006 @ 23:04 :
Ik heb me opgegeven voor Rotterdam, maar ik ben geen uitblinker in organiseren, ik heb vorig jaar voor 2 klassen een uitje moeten organiseren ( en dat was een hele klus met die school ) en ik ben nu bezig het organiseren voor een uitje met de duikvereniging, dat is niet veel dus.

Ik had wel gelezen dat je thuiszorg enz mee kon tellen, en daar zijn ze uitermate tevreden over me en ik heb een stage van de middelbare school die ik mee kan tellen, maar dat lijkt me allemaal niet genoeg

@ Roos: Hoe ging de decentrale selectie bij jou?
Is meer dan genoeg (mits je het een beetje leuk verwoord). Achteraf hoorde ik dat ze met die eisen niet zo heel streng zijn, gewoon alles erop zetten wat je hebt gedaan. Ik ken mensen die ongeveer evenveel gedaan hadden als jij en die zijn uiteindelijk toegelaten. Omdat je maar een keer decentraal mee mag doen, heb ik er voor gekozen om het niet te doen, maar had wel het geluk om in een keer in te loten .
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 14:58
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik heb het ook in Rotterdam gedaan en ik heb daar al hele verhalen van op het forum gezet. Dus ik zou zeggen als je nog wat specerfieke vragen hebt kan je ze gewoon stellen

Verder: Tja, je moet die eerste ronde zien door te komen. Veel ervaring hoef je niet te hebben, sprokkel gewoon zo veel mogelijk bij elkaar. Verder is het heel belangrijk dat je gewoon een goede motivatie schrijft en geen standaard verhaaltje.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 16:49
Estar
Estar is offline
Citaat:
Ieke schreef op 05-01-2006 @ 14:58 :
Ik heb het ook in Rotterdam gedaan en ik heb daar al hele verhalen van op het forum gezet. Dus ik zou zeggen als je nog wat specerfieke vragen hebt kan je ze gewoon stellen

Verder: Tja, je moet die eerste ronde zien door te komen. Veel ervaring hoef je niet te hebben, sprokkel gewoon zo veel mogelijk bij elkaar. Verder is het heel belangrijk dat je gewoon een goede motivatie schrijft en geen standaard verhaaltje.
Dat moet me wel lukken dus

Over de decentrale selectie he? Heb je nog met die mensen een gesprek gekregen?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 16:53
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Estar schreef op 05-01-2006 @ 16:49 :
Over de decentrale selectie he? Heb je nog met die mensen een gesprek gekregen?
Nee. De eerste ronde gaat alleen op basis van die stapel papieren (werk in de gezondheidszorg, orginsatorische vaardigheden, bijzondere dingen, motivatie etc) en de 2e ronde is een stapel tentamens maken. Je hebt dus geen persoonlijk gesprek.
Zeker door die eerste ronde komen is belangrijk. De helft valt daar zo'n beetje al af (was in mijn jaar iig zo, 600 deelnemers en er mochten er maar 300 door naar de 2e ronde) De 2e ronde is gewoon presteren.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 17:12
Estar
Estar is offline
Citaat:
Ieke schreef op 05-01-2006 @ 16:53 :
Nee. De eerste ronde gaat alleen op basis van die stapel papieren (werk in de gezondheidszorg, orginsatorische vaardigheden, bijzondere dingen, motivatie etc) en de 2e ronde is een stapel tentamens maken. Je hebt dus geen persoonlijk gesprek.
Zeker door die eerste ronde komen is belangrijk. De helft valt daar zo'n beetje al af (was in mijn jaar iig zo, 600 deelnemers en er mochten er maar 300 door naar de 2e ronde) De 2e ronde is gewoon presteren.
Dat had ik inderdaad ook gehoord. Daarom ben ik ook een beetje huiverig omdat ik niet weet wat nog meer belangrijk is, met sport heb ik geen uitblinkers ofzo, maar ik weet niet hoe erg ze dat tellen.

Wat valt er onder bijzondere dingen?

Ik hoopte ook een beetje op een gesprek, want babbelen gaat me nog het beste af, heel jammer.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 18:19
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Als je geen uitblinkers hebt in sport, moet je daar gewoon niks invullen. Ik bedoel: als je invult dat je twee jaar op zwemmen hebt gezeten bij het plaatselijke zwembad, dan staat dat alleen maar dom

Leg dus de nadruk op je thuiszorg en de activiteiten die je verder hebt gedaan. Als die stage iets medisch was, zou ik dat ook zeker goed opschrijven!
Alles bij elkaar heb je echt wel wat leuke punten

Ik had ook twee brieven meegestuurd als bijlage:
- een van de rector
- een van de praeses van de gymnasiastenbond waar ik inzat
Die hebben allebei een prachtige brief geschreven: als jij wat punten opschrijft, wat ze in de brief kunnen verwerken, wil vast iemand wel zo'n mooie brief voor je schrijven. Iemand bij de thuiszorg ofzo of iemand van die stage

En idd doe je best op het motiveringsgedeelte, prof. Splinter is dol op motivatie
Succes!
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 00:07
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ik ben uitgeloot voor geneeskunde vorig jaar.... en de decentrale selectie bij de uva...

Nu wil ik ook graag naar rotterdam... ik luister dus mee in dit topic wat voor tips geven jullie voor de brief?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 04:14
Estar
Estar is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 06-01-2006 @ 00:07 :
ik ben uitgeloot voor geneeskunde vorig jaar.... en de decentrale selectie bij de uva...

Nu wil ik ook graag naar rotterdam... ik luister dus mee in dit topic wat voor tips geven jullie voor de brief?
Kan je dan wel elk jaar meedoen aan de decentrale selectie?

Gezellig, misschien dat we elkaar treffen als we door de eerste ronde zijn
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 14:23
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
jaa... je kan alleen per universiteit 1 keer geloof ik
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 09:56
Estar
Estar is offline
Wanneer kregen jullie ongeveer een bericht over de informatie enzo over de decentrale selectie?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 10:09
Verwijderd
Is duiken geen sport? (Weet niet of je zelf ook duikt, maar omdat je een uitje moet organiseren voor de duikvereniging?)
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 10:16
Estar
Estar is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2006 @ 10:09 :
Is duiken geen sport? (Weet niet of je zelf ook duikt, maar omdat je een uitje moet organiseren voor de duikvereniging?)
Het is wel een sport, maar ik heb door medische redenen geen ster kunnen halen ofzo( maar ik blijf het wel doen) dus ik denk niet dat dat zo stoer is en veel indruk maakt op zo'n selectie
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 09-01-2006 @ 10:16 :
Het is wel een sport, maar ik heb door medische redenen geen ster kunnen halen ofzo( maar ik blijf het wel doen) dus ik denk niet dat dat zo stoer is en veel indruk maakt op zo'n selectie
Je hoeft toch geen topsporter te zijn...? Als jij al heel lang op duiken zit is dat misschien wel de moeite van het vermelden waard...maar dat kan Roos of Ieke je vast beter vertellen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 10:23
Estar
Estar is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2006 @ 10:19 :
Je hoeft toch geen topsporter te zijn...? Als jij al heel lang op duiken zit is dat misschien wel de moeite van het vermelden waard...maar dat kan Roos of Ieke je vast beter vertellen.
Ik hoop dat ze het lezen, maar ik ga er vanuit dat prof splinter er niet van onder de indruk is
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2006 @ 10:19 :
Je hoeft toch geen topsporter te zijn...?
Jawel dus, sport als nevenactiviteit is alleen nuttig als je het ook echt op topniveau hebt gedaan. Anders is het helemaal niet meer onderscheidend; zóveel jongeren zitten al lange tijd op een sport.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-01-2006, 11:53
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-01-2006 @ 10:42 :
Jawel dus, sport als nevenactiviteit is alleen nuttig als je het ook echt op topniveau hebt gedaan. Anders is het helemaal niet meer onderscheidend; zóveel jongeren zitten al lange tijd op een sport.
Precies, op de papieren staat dat je minimaal landelijk niveau oid moet hebben. Het moet dus echt wel wat zijn.

Je krijgt vanzelf bericht. Officieel kan je je tot iets van half januari opgeven, ik dacht dat ik begin februari de papieren kreeg.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 12:02
Estar
Estar is offline
Citaat:
Ieke schreef op 09-01-2006 @ 11:53 :

Je krijgt vanzelf bericht. Officieel kan je je tot iets van half januari opgeven, ik dacht dat ik begin februari de papieren kreeg.
Dat duurt nog wel een tijdje gelukkig, heb ik nog even de tijd om 'referenties' te bemachtigen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 09-01-2006 @ 11:53 :
Precies, op de papieren staat dat je minimaal landelijk niveau oid moet hebben. Het moet dus echt wel wat zijn.
Dat geldt eigenlijk voor alles waar men om referenties, bijzondere prestaties e.d. vraagt: het moet iets zijn waar je je op kunt onderscheiden, het moet echt iets speciaals zijn. Het is overal, zowel voor intake bij opleidingen als bij solliciteren, echt heel erg fout om gewoon alles wat je hebt gedaan maar op je cv te plempen. Het moet bijzonder zijn, anders moet je het weglaten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 16:09
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-01-2006 @ 12:07 :
Dat geldt eigenlijk voor alles waar men om referenties, bijzondere prestaties e.d. vraagt: het moet iets zijn waar je je op kunt onderscheiden, het moet echt iets speciaals zijn. Het is overal, zowel voor intake bij opleidingen als bij solliciteren, echt heel erg fout om gewoon alles wat je hebt gedaan maar op je cv te plempen. Het moet bijzonder zijn, anders moet je het weglaten.
nou ja, bij een sollicitatie wil het nog weleens gewaardeerd worden als je je opleiding op je cv zet, en dat is niet echt iets heeel bijzonders of zo he.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 16:41
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Estar schreef op 09-01-2006 @ 12:02 :
Dat duurt nog wel een tijdje gelukkig, heb ik nog even de tijd om 'referenties' te bemachtigen.
Daarna ook nog. Heb mijn brief er even bij gepakt en die heeft een dagtekening van 30 januari en je spul moest 1 maart binnen zijn. Wat er allemaal in moest:
- Algemene gegevens
- Vooropleiding + vakkenpakket (moest bij mij compleet met aantal uren)
- overige opleidingen (bewijstmatteriaal meesturen, contactpersoon)
- werkervaring in de gezondheidszorg (bewijsmatteriaal, contactpersoon en reden waarom je dat werk deed)
- Bestuurlijke of oginisatorische ervaring. (met bewijsmatteriaal en contactpersoon)
- Bijzondere prestatie's (wetenschappelijke, artistieke of sportieve prestatie's op hoog niveau. Gedurende langere periode op landelijk niveau. Zijn nog en paar voorbeelden bij. Moet ook bewijsmatteriaal mee)
- Motivatie (max 200 woorden, hier moet je goed je best op doen)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 09-01-2006 @ 11:53 :
Precies, op de papieren staat dat je minimaal landelijk niveau oid moet hebben. Het moet dus echt wel wat zijn.
Dat kan ik natuurlijk ook niet ruiken. (En vandaar dat ik ook zei dat jullie dat vast beter konden vertellen dan ik. )

Op landelijk niveau gesport hebben hoeft btw ook niets te zeggen... Ik heb twee keer mee gedaan met het NK waterpolo onder de 16, terwijl ik toch echt niet goed ben oid...maar goed...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 17:09
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
ik ga dit jaar meedoen op de vrije universiteit in amsterdam niet dat ik veel kans maak maar toch. wat hebben jullie zoal opgeschreven bij motivatie?
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2006, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2006 @ 17:00 :
Op landelijk niveau gesport hebben hoeft btw ook niets te zeggen... Ik heb twee keer mee gedaan met het NK waterpolo onder de 16, terwijl ik toch echt niet goed ben oid...maar goed...
Dat is jouw interpretatie. Het is gewoon de maatschappelijke werkelijkheid dat werkgevers en prestigieuze opleidingen nu eenmaal waarde hechten aan bijzondere prestaties, zoals topsport. Dat jij vindt dat het niveau van het NK waterpolo onder de maat is, heeft daar niet zoveel mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 18:09
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2006 @ 17:00 :
Dat kan ik natuurlijk ook niet ruiken. (En vandaar dat ik ook zei dat jullie dat vast beter konden vertellen dan ik. )

Op landelijk niveau gesport hebben hoeft btw ook niets te zeggen... Ik heb twee keer mee gedaan met het NK waterpolo onder de 16, terwijl ik toch echt niet goed ben oid...maar goed...
Geeft verder ook niet, kan jij idd ook niet weten Ik heb hier gewoon mijn papieren nog liggen.

Ik vind dat best goed hoor.

Citaat:
kuik schreef op 09-01-2006 @ 17:09 :
ik ga dit jaar meedoen op de vrije universiteit in amsterdam niet dat ik veel kans maak maar toch. wat hebben jullie zoal opgeschreven bij motivatie?
Ik vind dat je dat dus echt zelf moet bedenken. Enige wat ik wil zeggen dat je moet oppassen met onrealistische en te standaard dingen.
Zeggen dat je het wil doen "omdat je mensen wil helpen" is in de meeste vormen vrij kansloos. (Als je het in een goede vorm gooit niet, dan kan het wel) Dit omdat als je dat serieus zo denkt je geen goed beeld hebt van wat je gaat doen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 14:41
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Goede tip:
Je kunt misschien nog vragen aan een kennis die arts is, of je een dagje mag meelopen.
Daar scoor je vette punten mee!

En regionale sportclubs leveren geen punten op, dus dan kan je dat maar beter weglaten, vind ik.
Ik had zelf bijvoorbeeld jarenlang gehockeyed en zat 8 jaar op ballet, maar ik heb het niet opgeschreven. Oh ja dat van ballet trouwens wel, omdat ik een danswedstrijd had gewonnen. Dat is dan wél weer bijzonder.

Die motivatie moet echt vanuit jezelf komen, daar ga ik je liever niet teveel tips over geven. Wat ik heb gedaan: met mensen gepraat over waarom ik geneeskunde wil doen, waarom ik arts wil worden. Na die gesprekken wat kernwoorden opgeschreven, en hier een verhaal van gemaakt.
Daarna heb ik het weggelegd en er na een weekje nog eens na gekeken.
Begin dus op tijd met je motivatiebrief, dan heb je voldoende gelegenheid om hem te veranderen en te verbeteren!
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 15:01
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
nou... ik heb gesport op landelijk niveau... en dat heb ik al vrij snel opgegeven... waarom? meer tijd aan school, betere cijfers halen om geneeskunde te studeren
En dat was noodzakelijk... want ondertussen was bij mij de ziekte van Graves geconstateerd... dus ik had mn volledige aandacht bij school nodig. Ik vond t zo erg.. maarja. Kan ik t dan nog wel opschrijven?

Oja, en ik studeer nu biomedische wetenschappen en doe daar het honoursprogramma.. bachelor honour. Ook *special* genoeg?

Verder heb ik examen in Belgie gedaan... en in het ziekenhuis gewerkt en ook meegelopen met mn vader (die = arts) operaties gekeken enzo... zelfs meegeholpen. (klemmen vasthouden haha)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:35
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 10-01-2006 @ 15:01 :
nou... ik heb gesport op landelijk niveau... en dat heb ik al vrij snel opgegeven... waarom? meer tijd aan school, betere cijfers halen om geneeskunde te studeren
En dat was noodzakelijk... want ondertussen was bij mij de ziekte van Graves geconstateerd... dus ik had mn volledige aandacht bij school nodig. Ik vond t zo erg.. maarja. Kan ik t dan nog wel opschrijven?

Oja, en ik studeer nu biomedische wetenschappen en doe daar het honoursprogramma.. bachelor honour. Ook *special* genoeg?

Verder heb ik examen in Belgie gedaan... en in het ziekenhuis gewerkt en ook meegelopen met mn vader (die = arts) operaties gekeken enzo... zelfs meegeholpen. (klemmen vasthouden haha)
Jaa ik zou het alledrie zeker opschrijven!
Over dat sporten: het gaat erom dat je de motivatie en wilskracht (en talent uiteraard) hebt om zover te komen in een sport.
Ik zou er wel bij vertellen waarom je gestopt bent (o.a. dus door Graves, trouwens erg naar voor je!).

Deze dingen moeten in Rotterdam echt wel genoeg zijn om je door de eerste ronde te helpen, als je ook nog een goede motivatiebrief hebt!
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:51
Estar
Estar is offline
Citaat:
Roos schreef op 10-01-2006 @ 14:41 :
Goede tip:
Je kunt misschien nog vragen aan een kennis die arts is, of je een dagje mag meelopen.
Mag dat wel? Bij een kennis, of familie ofzo meelopen? Bij heel veel dingen mag dit namelijk niet omdat de bron dan niet betrouwbaar zou zijn oid.

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 17:26.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 18:22
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Estar schreef op 10-01-2006 @ 16:51 :
Mag dat wel? Bij een kennis, of familie ofzo meelopen? Bij heel veel dingen mag dit namelijk niet omdat de bron dan niet betrouwbaar zou zijn oid.
Waarom zou dat niet mogen? Helaas is het zo dat je als middelbare scholieren het haast niet voor elkaar kan krijgen om een dagje mee te lopen als je geen netwerk hebt. Minder betrouwbaar hmjah, je zou het kunnen liegen maja wat schiet je daar mee op, het is veel leuker om echt een dagje mee te lopen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 19:01
Estar
Estar is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 10-01-2006 @ 18:22 :
Minder betrouwbaar hmjah, je zou het kunnen liegen maja wat schiet je daar mee op, het is veel leuker om echt een dagje mee te lopen.
Dat bedoel ik niet, dat die mensen kunnen liegen over hoe goed jij wel niet bent.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 22:06
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Estar schreef op 10-01-2006 @ 19:01 :
Dat bedoel ik niet, dat die mensen kunnen liegen over hoe goed jij wel niet bent.
Dat kan altijd natuurlijk, maar ze nemen hem toch mee. Ik heb dat ook gedaan (met mijn oom meegelopen, juist niet met mijn vader, en mijn oom heeft daar ook een mooie brief over geschreven. Maar als ik eerlijk ben had hij met zijn verhaal wel gelijk)

Citaat:
***ailá*** schreef op 10-01-2006 @ 15:01 :
nou... ik heb gesport op landelijk niveau... en dat heb ik al vrij snel opgegeven... waarom? meer tijd aan school, betere cijfers halen om geneeskunde te studeren
En dat was noodzakelijk... want ondertussen was bij mij de ziekte van Graves geconstateerd... dus ik had mn volledige aandacht bij school nodig. Ik vond t zo erg.. maarja. Kan ik t dan nog wel opschrijven?

Oja, en ik studeer nu biomedische wetenschappen en doe daar het honoursprogramma.. bachelor honour. Ook *special* genoeg?

Verder heb ik examen in Belgie gedaan... en in het ziekenhuis gewerkt en ook meegelopen met mn vader (die = arts) operaties gekeken enzo... zelfs meegeholpen. (klemmen vasthouden haha)
Absoluut gewoon opgeven. Wat Roos al zegt, vertel ook over de redenen waarom je niet bent doorgegaan met sporten. Motivatie en doorzettingsvermogen willen ze zien.

Extra studie's zijn altijd positief. Ik was na mijn uitloting biologie gaan studeren en dat helpt ook altijd. (Vragen ze ook naar!) Vooral ook melden dat je zo'n exta programma doet. Je moet jezelf min of meer verkopen en dat soort dingen zijn erg goed.
Maar hoe dan ook heb je imo wel een voordeel als je wat anders gestudeerd hebt. Niet alleen in de eerste ronde, maar ook in de tweede. (gewoon omdat je meer kennis hebt)

Ziekenhuis werken is werkervaring in de gezondheidszorg. Daar wordt ook speciaal naar gevraagt. Meelopen ook melden met een brief zeg maar.

Ik ben het ook met Roos eens, nog een goede motivtie erbij en je bent door. Je hebt echt mooie extra zaken, die leveren punten op. Zonder die dingen en alleen op motivatie is het een heel stuk moeilijker.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 10:02
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 05-01-2006 @ 10:33 :
Omdat je maar een keer decentraal mee mag doen, heb ik er voor gekozen om het niet te doen
waarom dat? is dat bij alle opleidingen met decentrale selectie zo?
en geld dat dan voor alleen voor die ene opleiding of voor alle opleidingen die je daarna wilt doen??
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:33
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tyrande schreef op 11-01-2006 @ 10:02 :
waarom dat? is dat bij alle opleidingen met decentrale selectie zo?
en geld dat dan voor alleen voor die ene opleiding of voor alle opleidingen die je daarna wilt doen??
1 keer decentraal voor geneeskunde (of je dat dan ook nog een keer in Amsterdam mag doen het jaar erop weet ik eigenlijk niet zeker)
En ik vind het een goede keuze om het niet meteen na je middelbare te doen. Beter is imo na een uitloting en een jaar wat anders gedaan hebben (aanverwante opleiding is een slimme) en dan pas je decentrale kans te pakken.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-01-2006, 11:40
Lif
Lif is offline
Het is een beetje flauw en niet te controleren, maar ik heb van veel mensen gehoord dat het ook wel helpt als je erbij zegt dat je graag in Rotterdam wil studeren (als je decentraal in Rotterdam doet dan natuurlijk).
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 13:12
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Lif schreef op 11-01-2006 @ 11:40 :
Het is een beetje flauw en niet te controleren, maar ik heb van veel mensen gehoord dat het ook wel helpt als je erbij zegt dat je graag in Rotterdam wil studeren (als je decentraal in Rotterdam doet dan natuurlijk).
Ergens niet gek, zo populair is Rotterdam nu ook weer niet en zo goed komt Rotterdam nu ook weer niet uit die opleidingstesten.
Maar goed, ik zou hier iig mee oppassen. Imo komt het snel over als geslijm. Daarbij heb je voor je motivatie maar 200 woorden en je hebt meer aan een echt goed en doordacht verhaal als allemaal simpele standaard dingen opschrijven.
Ik heb het iig niet opgeschreven omdat het ook absoluut niet zo was voor mij en ik ben toch door.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 16:28
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Lif schreef op 11-01-2006 @ 11:40 :
Het is een beetje flauw en niet te controleren, maar ik heb van veel mensen gehoord dat het ook wel helpt als je erbij zegt dat je graag in Rotterdam wil studeren (als je decentraal in Rotterdam doet dan natuurlijk).
Ik denk dat wel een goede zet is om dat te noemen. Ze willen natuurlijk graag mensen die een beetje binding met rotterdam hebben, je studeerd immers ook in Rotterdam en stages doe je ook vrij snel dan in Rotterdam. Niet te overdreven dan kan het iig geen kwaad .

Citaat:
waarom dat? is dat bij alle opleidingen met decentrale selectie zo? en geld dat dan voor alleen voor die ene opleiding of voor alle opleidingen die je daarna wilt doen??
Volgens mij geldt voor geneeskunde dat je 1 keer decentraal mee mag doen in Rotterdam en je mag 1 keer decentraal meedoen in Amsterdam. Andere studies weet ik niet. Aangezien ik niet bijster veel punten had die gelden door de decentrale selectie heb ik toen een jaar gewacht om in dat jaar die punten te verzamelen (maar dat was dus niet nodig).
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 02:08
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
hahaha gelukkig ik heb die dingen (behalve sport) namelijk speciaal gedaan voor de selectie haha. Het sporten is gwn mooi meegenomen.. daarmee was ik al begonnen toen ik een kleuter was En toen ik 15 was, was ik geselecteerd voor het Nederlands elftal en op mn 16e ben ik gestopt
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 15:16
Estar
Estar is offline
Voor de mensen die via de decentrale selectie binnen de geneeskunde zijn gekomen, hoelang duurde het ongeveer voordat jullie uitslag hadden van de 1e ronde van de selectie?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 22:28
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Estar schreef op 04-01-2006 @ 23:04 :
Ik heb me opgegeven voor Rotterdam, maar ik ben geen uitblinker in organiseren, ik heb vorig jaar voor 2 klassen een uitje moeten organiseren ( en dat was een hele klus met die school ) en ik ben nu bezig het organiseren voor een uitje met de duikvereniging, dat is niet veel dus.

Ik had wel gelezen dat je thuiszorg enz mee kon tellen, en daar zijn ze uitermate tevreden over me en ik heb een stage van de middelbare school die ik mee kan tellen, maar dat lijkt me allemaal niet genoeg

@ Roos: Hoe ging de decentrale selectie bij jou?
hey dat organiseren he, dat heb ik ook gedaan, en ik neem aan dat jij dat hebt vermeld onder oganisatorische ervaring...maar wat heb je neergezet bij naam organisatie etc..want ik heb dat allemaal zelf gedaan..

xx
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 09:47
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Dan zet je je eigen naam er neer, tenminste dat zou ik doen.
En dan bij de uitleg duidelijk vermelden dat je alles zelf hebt georganiseerd.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 13:01
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
hoi hoi,
thanks Roos voor je antwoord.

dan heb ik nog een vraagje:
ik heb ook een profielwerkstuk voor biologie gemaakt over bacterien bij rokers en niet-rokers..
zou ik dat ook ergens bij moeten vermelden? want ik dacht gelezen te hebben dat sommige mensen dat wel vermeldden...


xx
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 13:32
Estar
Estar is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 20-02-2006 @ 13:01 :
hoi hoi,
thanks Roos voor je antwoord.

dan heb ik nog een vraagje:
ik heb ook een profielwerkstuk voor biologie gemaakt over bacterien bij rokers en niet-rokers..
zou ik dat ook ergens bij moeten vermelden? want ik dacht gelezen te hebben dat sommige mensen dat wel vermeldden...


xx
Als je denkt dat het nuttig is, moet je het doen.Ik heb ook een profielwerkstuk over gezondheid en ik heb dit niet vermeld omdat ik sowieso te weinig regels overhad.

Dus als je denkt dat het nuttig is vermeld het.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 15:32
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 20-02-2006 @ 13:01 :
hoi hoi,
thanks Roos voor je antwoord.

dan heb ik nog een vraagje:
ik heb ook een profielwerkstuk voor biologie gemaakt over bacterien bij rokers en niet-rokers..
zou ik dat ook ergens bij moeten vermelden? want ik dacht gelezen te hebben dat sommige mensen dat wel vermeldden...
xx
Ehmm.. wat ik zou doen, is vragen of je biologie docent er een brief over kan schrijven. Die kan je dan als bijlage toevoegen. Of eventueel vermeldt je het kort bij je motivatie-deel, maar daar heb je maar heel weinig woorden voor.
Het kan in ieder geval nooit kwaad!
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 12:36
Estar
Estar is offline
Vanaf vandaag worden er geen retour enveloppen met formulieren meer geaccepteerd, en het lijkt me logisch dat ze nu ook echt beginnen met het selecteren.

Ben benieuwd , 15 april duurt nog zo lang
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 14:48
Myrtille
Avatar van Myrtille
Myrtille is offline
Ik ben als ik volgend jaar ben geslaagd ook van plan om Geneeskunde te gaan studeren..
Als ik jullie zo allemaal hoor is het best wel gemakkelijk om door de decentrale selectie heen te komen.. Alleen heb ik pas laat beslist dat ik dit wilde doen.
Eerst wilde ik naar de kunstacademie (gelukkig heb ik wel N&G-profiel gekozen) dus ik heb in de laatste jaren veel schilderlessen en 2 schildervakanties gehad, en op school met al het mogelijk creatieve (CKV, ateliermiddag, decorbouw) meegedaan..
Ook speel ik al acht jaar dwarsfluit en heb daar vreselijk veel mee gedaan (o.a. 2 orkesten, 4x meegedaan aan Orkestival in Koninklijk Concertgebouw en Paradiso, nu ook 1 jaar piano)
Dat bij elkaar maakt wel een aardig lijstje, maar heb ik er wat aan als ik geneeskunde wil gaan doen? Sport wordt wel gewaardeerd, dan telt dit toch ook?

Nog een vraagje: ik ben pas 16, dus ik kan nog wel van een vrijwilligersbaantje in een verzorgingstehuis nemen. Maar ik heb gehoord dat je zoiets min. één keer per week een jaar lang moet doen voor het wat betekent in de decentrale selectie!
Moet het echt zo lang, of is 4 weekjes in de zomer ook goed?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 15:35
Estar
Estar is offline
Citaat:
Myrtille schreef op 01-03-2006 @ 14:48 :
Ik ben als ik volgend jaar ben geslaagd ook van plan om Geneeskunde te gaan studeren..
Als ik jullie zo allemaal hoor is het best wel gemakkelijk om door de decentrale selectie heen te komen.. Alleen heb ik pas laat beslist dat ik dit wilde doen.
Eerst wilde ik naar de kunstacademie (gelukkig heb ik wel N&G-profiel gekozen) dus ik heb in de laatste jaren veel schilderlessen en 2 schildervakanties gehad, en op school met al het mogelijk creatieve (CKV, ateliermiddag, decorbouw) meegedaan..
Ook speel ik al acht jaar dwarsfluit en heb daar vreselijk veel mee gedaan (o.a. 2 orkesten, 4x meegedaan aan Orkestival in Koninklijk Concertgebouw en Paradiso, nu ook 1 jaar piano)
Dat bij elkaar maakt wel een aardig lijstje, maar heb ik er wat aan als ik geneeskunde wil gaan doen? Sport wordt wel gewaardeerd, dan telt dit toch ook?

Nog een vraagje: ik ben pas 16, dus ik kan nog wel van een vrijwilligersbaantje in een verzorgingstehuis nemen. Maar ik heb gehoord dat je zoiets min. één keer per week een jaar lang moet doen voor het wat betekent in de decentrale selectie!
Moet het echt zo lang, of is 4 weekjes in de zomer ook goed?
Zomervakantie telt niet, je moet echt minstens 1 dagdeel in de week een langere tijd daar werken.
Ik heb mijn thuiszorg ervaring er ook bij vermeld hoor, en ik werkte daar net een paar weken voordat ik aan mijn opleiding VWO begon, en ik werk er nog steeds elke dag, is wel niet een jaar lang, maar het is wel langer dan een paar weken zomervakantie.

En wat er niet bijverteld is, en wat ze wel belangrijk vonden is dat je dingen gedaan hebt tijdens je opleiding VWO, alle dingen ervoor of erna is niet goed, tenminste het stond er echt dat het tijdens je VWO opleiding moet zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 15:51
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Estar schreef op 01-03-2006 @ 15:35 :
Zomervakantie telt niet, je moet echt minstens 1 dagdeel in de week een langere tijd daar werken.
Ik heb mijn thuiszorg ervaring er ook bij vermeld hoor, en ik werkte daar net een paar weken voordat ik aan mijn opleiding VWO begon, en ik werk er nog steeds elke dag, is wel niet een jaar lang, maar het is wel langer dan een paar weken zomervakantie.

En wat er niet bijverteld is, en wat ze wel belangrijk vonden is dat je dingen gedaan hebt tijdens je opleiding VWO, alle dingen ervoor of erna is niet goed, tenminste het stond er echt dat het tijdens je VWO opleiding moet zijn geweest.
Bij mij waren 3 zomervakantie's wel genoeg, heb nergens een eis gezien van hoe lang of hoeveel. Je moet wel een aantal uren dat je gewerkt hebt melden. (Ik heb nu net in het 2e jaar nog een vrijstelling gehad op die uren uit de zomervakantie's)

Ach, ze zullen het echt wel slikken als je een jaar wat anders studeerd en daar ook wat naast doet. Volgens mij, als je een jaar gaat werken in de gezondheidszorg omdat je bent uitgelood kan je dat ook best meenemen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Decentrale selectie geneeskunde 2009/2010
Ghislaine91
26 14-11-2009 15:52
Studeren Decentrale selectie Mondzorgkunde Nijmegen
crazydutch1989
0 09-10-2009 11:24
Studeren Decentrale selectie Geneeskunde 2009
WR
240 23-08-2009 04:10
Wegwijzen & Voorstellen Zin en onzin decentrale selectie
Marco Egas
0 09-08-2009 15:16
Studeren Decentrale selectie in Nijmegen
Marco Egas
0 23-07-2009 16:14
Algemene schoolzaken Decentrale selectie bij loting-studies
Roos
11 15-11-2002 14:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.