Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2011, 21:47
TokyoPoliceClub
TokyoPoliceClub is offline
Wat is nou het verschil tussen VMBO-jongeren en HAVO/VWO-jongeren?

Dat is nou één vraag waar ik een lange tijd mee vast zat. Behalve intelligentie natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2011, 22:00
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Gemiddeld, bedoel je? Vmbo-leerlingen zijn minder gemotiveerd en hebben vaak ouders die hen minder aanmoedigen om goed te presteren op school. In wat voor aspecten ben je geïnteresseerd en waarom?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 22:04
TokyoPoliceClub
TokyoPoliceClub is offline
Citaat:
Gemiddeld, bedoel je? Vmbo-leerlingen zijn minder gemotiveerd en hebben vaak ouders die hen minder aanmoedigen om goed te presteren op school. In wat voor aspecten ben je geïnteresseerd en waarom?
Soms vraag ik me best af waarom er in de VMBO meer criminaliteit en asociaal gedraag plaats vindt.

Maar als je toevallig naar de HAVO/VWO leerlingen kijkt, daar is het meer het tegenovergestelde. Oké, dit mag dan wel best een ''domme'' vraag zijn, maar zo ben ik nou eenmaal.

Dit komt van een ex-HAVO'er btw.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 23:11
Verwijderd
Citaat:
Gemiddeld, bedoel je? Vmbo-leerlingen zijn minder gemotiveerd en hebben vaak ouders die hen minder aanmoedigen om goed te presteren op school. In wat voor aspecten ben je geïnteresseerd en waarom?
Ik ben een Vmbo'er(nu op het mbo), ben super gemotiveerd, heb ambities en mijn ouders moedigen mij nou niet elk seconde van elk uur aan, maar ze moedigen mij wel aan.

Over 3 jaar zit ik (hopelijk) op de Universiteit.......

En gemiddeld....Tjah........Ik ken zat Vwo'ers, en jammergenoeg heeft de meerderheid last van een 'God Complex'. Die denken dan dat mensen die geen Vwo doen dom zijn en die mensen hebben ook allerlei vooroordelen over mensen.

Ik heb dan ook vooroordelen over Vwo'ers: Kakkers die niets beters te doen hebben dan beneden te kijken naar mensen die volgens hen minder intelligent zijn.

UITERAARD heb ik het over de 'gemiddelde' Vwo'er.

Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 23:20
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Zo ervaar ik de gemiddelde vwo'er niet. Ik kijk zelf in ieder geval niet neer op 'oh, jij doet vmbo'. Ik kan me dan weer wel ergeren aan het ontbreken van argumenten en interpunctie, bijvoorbeeld, waarvan ik me weer voor kan stellen dat het net wat vaker op het vmbo voorkomt. Maar helaas bestaan er op vwo ook oerdomme mensen wiens horizon niet verder reikt dan het topje van hun neus.

Ik denk dat lagere niveaus meer praktijkgericht en drukker zijn, en hogere niveaus dus meer theoretisch en rustiger. En er zullen nog wel wat dingen zijn waarin niveaus van elkaar verschillen, of nou ja, als je van allerlei dingen het gemiddelde gaat nemen (leeftijd dat je de eerste keer seks hebt, hoeveel mensen roken, hoe hoog het gezinsinkomen is) dat je dan ook nog wel allemaal verschillen aantreft, maar die zullen waarschijnlijk allemaal voortkomen uit algemene dingen, zoals behoefte aan experimenteren, opleidingsniveau ouders, en wel of niet praktijkgericht zijn. Dan kun je wel duizend verschillen vinden, terwijl ik denk dat het uitéindelijk niet eens zo superveel uitmaakt. Zeker omdat ieder individu anders is.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 23:36
Verwijderd
Citaat:
Ik ben een Vmbo'er(nu op het mbo), ben super gemotiveerd, heb ambities en mijn ouders moedigen mij nou niet elk seconde van elk uur aan, maar ze moedigen mij wel aan.

Over 3 jaar zit ik (hopelijk) op de Universiteit.......

En gemiddeld....Tjah........Ik ken zat Vwo'ers, en jammergenoeg heeft de meerderheid last van een 'God Complex'. Die denken dan dat mensen die geen Vwo doen dom zijn en die mensen hebben ook allerlei vooroordelen over mensen.

Ik heb dan ook vooroordelen over Vwo'ers: Kakkers die niets beters te doen hebben dan beneden te kijken naar mensen die volgens hen minder intelligent zijn.

UITERAARD heb ik het over de 'gemiddelde' Vwo'er.

Ik deel je mening niet. In onze klas werd zeker niet laag gedacht over VMBO-ers. Sterker nog, de meeste mensen hadden juist veel vrienden op het VMBO.

Ik merk wel dat VMBO-ers vaker vooroodelen hebben over VWO-ers, zoals jij net duidelijk hebt gemaakt , en dat dat dus onder VWO-ers minder leeft. In mijn ervaring is het dus zo dat de meeste VMBO-ers maar al te graag willen roepen dat VWO-ers neerkijken op VMBO. Maar bij ons op school was dat dus niet het geval. Maar ach, de uitzonderingen op het VWO bestaan, maar dat is niet de 'gemiddelde' VWO-er.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Zo ervaar ik de gemiddelde vwo'er niet. Ik kijk zelf in ieder geval niet neer op 'oh, jij doet vmbo'. Ik kan me dan weer wel ergeren aan het ontbreken van argumenten en interpunctie, bijvoorbeeld, waarvan ik me weer voor kan stellen dat het net wat vaker op het vmbo voorkomt. Maar helaas bestaan er op vwo ook oerdomme mensen wiens horizon niet verder reikt dan het topje van hun neus.

Ik denk dat lagere niveaus meer praktijkgericht en drukker zijn, en hogere niveaus dus meer theoretisch en rustiger. En er zullen nog wel wat dingen zijn waarin niveaus van elkaar verschillen, of nou ja, als je van allerlei dingen het gemiddelde gaat nemen (leeftijd dat je de eerste keer seks hebt, hoeveel mensen roken, hoe hoog het gezinsinkomen is) dat je dan ook nog wel allemaal verschillen aantreft, maar die zullen waarschijnlijk allemaal voortkomen uit algemene dingen, zoals behoefte aan experimenteren, opleidingsniveau ouders, en wel of niet praktijkgericht zijn. Dan kun je wel duizend verschillen vinden, terwijl ik denk dat het uitéindelijk niet eens zo superveel uitmaakt. Zeker omdat ieder individu anders is.
Wat dat betreft ben ik het absoluut met je eens. De wereld van de gemiddelde Vmbo'er is zwart wit. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iedere Vmbo'er aan een dergelijk tunnelvisie lijdt.

Citaat:
Ik deel je mening niet. In onze klas werd zeker niet laag gedacht over VMBO-ers. Sterker nog, de meeste mensen hadden juist veel vrienden op het VMBO.

Ik merk wel dat VMBO-ers vaker vooroodelen hebben over VWO-ers, zoals jij net duidelijk hebt gemaakt , en dat dat dus onder VWO-ers minder leeft. In mijn ervaring is het dus zo dat de meeste VMBO-ers maar al te graag willen roepen dat VWO-ers neerkijken op VMBO. Maar bij ons op school was dat dus niet het geval. Maar ach, de uitzonderingen op het VWO bestaan, maar dat is niet de 'gemiddelde' VWO-er.
Ieder zo zijn eigen opvatting.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 23:52
highplaces
Avatar van highplaces
highplaces is offline
Hm. Ik heb sterk het idee dat de gemiddelde VMBO'er inderdaad minder gemotiveerd is. Als je namelijk gemotiveerd bent, en er echt voor gaat, bereik je veel meer. Ikzelf heb ook VMBO gedaan. Merkte om me heen dat school alleen maar kut was. Toch merkte ik bij sommige meiden dat zij echt moesten blokken voor hun VMBO-diploma, en opgelucht waren als zij een 6 of een 7 haalden. Dit haalde ik dan weer met gemak. Daarom ben ik nu - na een jaar mbo - overgestapt naar HAVO.
__________________
One good thing about music, when it hits you, you feel no pain. - Bob Marley
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 03:25
piraat013
piraat013 is offline
Weetje wat ik denk. Heel die intelligentie bull shit verhaal ,kijk in Amerika gelijke systemen iedereen gaat naar universiteit ongeacht intelligentie en daar gaat het toch ook goed.Nou,en dat de een wat harder moet leren dan de ander daar zijn juist hulpmiddelen voor ,waar een wil is een weg. Ik zelf kom van Mavo af en ik begin volgende week met Havo 5 hopelijk over een jaar mijn tweede diploma binnen.Ik weet het haters gonna hate ,maar dat maakt mij niet uit, ik doe het voor mij zelf ,omdat ik weet dat ik het kan.

The American Dream
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 06:39
Verwijderd
Al sla je me dood, ik lees hier verhalen dat vmbo'ers minder gemotiveerd zijn, dat verschilt ook weer per kind. Ik deed zelf ook vmbo-basis en een ander meisje deed gymnasium o.i.d. Ik deed mijn best en wilde goede cijfers halen omdat ik wel wat wil maken van mijn leven, dat meisje deed niks aan school en had er geen zin in waardoor zij nu al 2 keer is blijven zitten. Dus de gedachte van de motivatie geldt niet voor alle mensen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 06:42
TokyoPoliceClub
TokyoPoliceClub is offline
Citaat:
Weetje wat ik denk. Heel die intelligentie bull shit verhaal ,kijk in Amerika gelijke systemen iedereen gaat naar universiteit ongeacht intelligentie en daar gaat het toch ook goed.Nou,en dat de een wat harder moet leren dan de ander daar zijn juist hulpmiddelen voor ,waar een wil is een weg. Ik zelf kom van Mavo af en ik begin volgende week met Havo 5 hopelijk over een jaar mijn tweede diploma binnen.Ik weet het haters gonna hate ,maar dat maakt mij niet uit, ik doe het voor mij zelf ,omdat ik weet dat ik het kan.

The American Dream
Maar vriend, dit is niet Amerika. Nederland en Amerika verschillen heel erg veel van elkaar.

En in Amerika heb je ''Honor Classes'' (Ere-klassen) waar de slimmere mensen in zitten.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Maar vriend, dit is niet Amerika. Nederland en Amerika verschillen heel erg veel van elkaar.

En in Amerika heb je ''Honor Classes'' (Ere-klassen) waar de slimmere mensen in zitten.
Honours Colleges heb je in Nederland ook . Daar zitten ook de slimmere mensen in, die het werk op de uni dan weer makkelijk aankunnen. Dat is niet beperkt tot Amerika .
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 12:27
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Weetje wat ik denk. Heel die intelligentie bull shit verhaal ,kijk in Amerika gelijke systemen iedereen gaat naar universiteit ongeacht intelligentie en daar gaat het toch ook goed.Nou,en dat de een wat harder moet leren dan de ander daar zijn juist hulpmiddelen voor ,waar een wil is een weg. Ik zelf kom van Mavo af en ik begin volgende week met Havo 5 hopelijk over een jaar mijn tweede diploma binnen.Ik weet het haters gonna hate ,maar dat maakt mij niet uit, ik doe het voor mij zelf ,omdat ik weet dat ik het kan.

The American Dream
Misschien moet je eens onderzoeken hoe het er in de VS daadwerkelijk aan toe gaat, want je zit er nogal naast.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 12:31
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Soms vraag ik me best af waarom er in de VMBO meer criminaliteit en asociaal gedraag plaats vindt.

Maar als je toevallig naar de HAVO/VWO leerlingen kijkt, daar is het meer het tegenovergestelde. Oké, dit mag dan wel best een ''domme'' vraag zijn, maar zo ben ik nou eenmaal.

Dit komt van een ex-HAVO'er btw.
Dat heeft ten dele te maken met de stigmatisering van vmbo'ers, wat een self-fulfilling prophecy kan worden. Nederland zou er goed aan doen het Finse systeem te implementeren, d.w.z. de eerste vier jaar van de middelbare school hetzelfde voor iedereen en dan nog 2 jaar extra voor de mensen die naar de universiteit willen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 12:32
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Gemiddeld, bedoel je? Vmbo-leerlingen zijn minder gemotiveerd en hebben vaak ouders die hen minder aanmoedigen om goed te presteren op school. In wat voor aspecten ben je geïnteresseerd en waarom?
ja dat vooral, omdat de meeste ouders hun kinderen perse op havo willen hebben, die kinderen houden het daar maar 1 jaar vol, zakken terug naar vmbo, gaan daar zichzelf als een idioot gedragen en vervolgens zijn degene die wel normaal zijn op vmbo ook weer 'die rot vmbo-ers'
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 13:10
piraat013
piraat013 is offline
Citaat:
Misschien moet je eens onderzoeken hoe het er in de VS daadwerkelijk aan toe gaat, want je zit er nogal naast.
Komt het verhaal van de krantenjongen die eindigt als een rijke ,succesvolle, gerespecteerde directeur met status je bekend voor ?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 13:18
Calense
Calense is offline
Vmbo mensen zijn niet dommer, ze zijn alleen minder met school bezig en meer met andere dingen. Ook kan het zijn dat ze het moeilijk vinden om te leren en er langer over doen om iets te onthouden.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 13:22
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Komt het verhaal van de krantenjongen die eindigt als een rijke ,succesvolle, gerespecteerde directeur met status je bekend voor ?
Non sequitur. In de VS is de sociale mobiliteit lager dan hier en is het juist veel moeilijker voor iemand uit een arm milieu om naar een (enigszins fatsoenlijke) universiteit te gaan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-08-2011, 16:36
Tom523
Tom523 is offline
Ik ben zelf door mijn basisschool geschat op VMBO-kader. Dit mede omdat ik meer lol had dan dat ik werkte. Maar uiteindelijk ben ik vanaf de basisschool naar VMBO-T gegaan. Daar heb ik mijn diploma voor en nu zit ik in HAVO4. Ik merk wel verschil qua leerlingen en docenten.

Leerlingen op de havo zijn meer gedreven in het leren en ze willen het ook graag. Met gedrag zie je het ook. Op het vmbo had de docent soms veel moeite om de klas stil te houden. Op de havo gaat dit veel beter en kan gelijk met de les begonnen worden.

Met de docenten merk ik niet veel, ze geven je natuurlijk wel les op hoger niveau.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 19:16
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Dat heeft ten dele te maken met de stigmatisering van vmbo'ers, wat een self-fulfilling prophecy kan worden. Nederland zou er goed aan doen het Finse systeem te implementeren, d.w.z. de eerste vier jaar van de middelbare school hetzelfde voor iedereen en dan nog 2 jaar extra voor de mensen die naar de universiteit willen.
Dat zou ik echt vreselijk vinden. Ik vond de basisschool (wat dus één niveau is) ook hartstikke saai en vervelend. Toen ik naar de brugklas ging (havo/vwo) was dat voor mij een stuk prettiger, omdat de stof interessanter en diepgaander was. Al was het toen nog steeds makkelijk.

Maar ik denk dat nóg vier jaar één niveau echt niet goed voor mij was geweest. Te makkelijk, te saai, geen uitdaging. En datzelfde geldt misschien ook wel weer voor mensen die een lager dan gemiddeld intelligentieniveau hebben, die moeten de hele tijd bóven hun kunnen werken. Dat is ook niet echt geweldig.

Wel zou ik het tof vinden als het makkelijker/normaler werd om door te stromen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Dat zou ik echt vreselijk vinden. Ik vond de basisschool (wat dus één niveau is) ook hartstikke saai en vervelend. Toen ik naar de brugklas ging (havo/vwo) was dat voor mij een stuk prettiger, omdat de stof interessanter en diepgaander was. Al was het toen nog steeds makkelijk.

Maar ik denk dat nóg vier jaar één niveau echt niet goed voor mij was geweest. Te makkelijk, te saai, geen uitdaging. En datzelfde geldt misschien ook wel weer voor mensen die een lager dan gemiddeld intelligentieniveau hebben, die moeten de hele tijd bóven hun kunnen werken. Dat is ook niet echt geweldig.

Wel zou ik het tof vinden als het makkelijker/normaler werd om door te stromen.
Dat is er al schijnbaar bij sommige scholen. Ik wou dat een dergelijk regeling 2 jaar geleden bestond. Dan zat ik niet op het Mbo maar op de Havo. Je wilt niet weten met wat voor soort klas ik elke dag te maken heb. Luidruchtig, buitengewoon brutaal tegen docenten, geen respect, zitten (LETTERLIJK) ieder minuut van ieder uur aan Facebook etc.

10% van mijn MBO klas zijn leerlingen die het willen. Dan heb je 90% die totaal niets doet en hun resultaat is gebonden met die van de 10%. Je werkt met projectgroepen binnen het MBO(tenminste bij mij). Situatie voorbeeld: 4 leerlingen in een groepje, 1 doet alles, de rest doet noppes.



Gelukkig hoef ik nog maar een jaartje met gesloten ogen toe te kijken naar deze puinzooi. Stage en dan EINDELIJK naar het hoger onderwijs waar ik thuishoor.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 21:20
piraat013
piraat013 is offline
MBO buurthuis HBO redelijk alleen pgo reflectie onzin verpest het Universiteit dat is pas ECHT studeren
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 21:44
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat zou ik echt vreselijk vinden. Ik vond de basisschool (wat dus één niveau is) ook hartstikke saai en vervelend. Toen ik naar de brugklas ging (havo/vwo) was dat voor mij een stuk prettiger, omdat de stof interessanter en diepgaander was. Al was het toen nog steeds makkelijk.

Maar ik denk dat nóg vier jaar één niveau echt niet goed voor mij was geweest. Te makkelijk, te saai, geen uitdaging. En datzelfde geldt misschien ook wel weer voor mensen die een lager dan gemiddeld intelligentieniveau hebben, die moeten de hele tijd bóven hun kunnen werken. Dat is ook niet echt geweldig.

Wel zou ik het tof vinden als het makkelijker/normaler werd om door te stromen.
In Finland werkt het uitstekend. Uiteraard is er daar ook extra aandacht voor zwakkere leerlingen, en worden er manieren gezocht om extra verdieping te bieden aan slimmere leerlingen. Vond je zelf het vwo zo moeilijk en uitdagend dan? Ik heb daar zes jaar zitten slapen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 22:06
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
In Finland werkt het uitstekend. Uiteraard is er daar ook extra aandacht voor zwakkere leerlingen, en worden er manieren gezocht om extra verdieping te bieden aan slimmere leerlingen. Vond je zelf het vwo zo moeilijk en uitdagend dan? Ik heb daar zes jaar zitten slapen.
Ik vind het vwo (al) niet moeilijk en uitdagend, dus laat staan wat ik van een gemiddeld niveau zou moeten vinden. En extra verdieping... meh. Ik kreeg op de basisschool ook 'extra opdrachten' voor als ik mijn rekenwerk af had, maar het rekenwerk zelf vond ik zo langdradig en saai dat ik heel langzaam werkte (als in: vaker om me heen zat te staren dan met mijn hoofd bij mijn sommen was). Ik denk dat het destijds véél beter had gewerkt als ik (zeker in de hogere klassen) een deel van het gewone werk mocht vervangen door dingen die ik wel interessant en uitdagend vond. Of wel hetzelfde maar dan moeilijker.

Misschien dat het in Finland wel werkt, maar als ik mijn basisschool nog vier jaar doortrek, dan word ik er niet echt blij en gelukkig van. Al kan ik me indenken dat er dan meer aandacht wordt besteed aan verdieping enerzijds en meer uitleg anderzijds (aan de zwakkere kinderen).

Misschien zou het voor andere kinderen wel ideaal zijn, bijvoorbeeld zij die anders naar vmbo zouden gaan en toch wel havo aankunnen. Maar vanuit mezelf mag het vwo eerder moeilijker, dan dat alles één niveau moet worden.

Maar omdat het een beeeeetje offtopic gaat (oeps ), wat in ieder geval wél een voordeel zou zijn is dat men een dergelijke gemengde klas beter met verschillende 'niveaus' om leert gaan. Dus een vwo'er leert dat niet iedereen hem meteen begrijpt, en een vmbo'er, weet ik veel, dat mensen met hogere cijfers niet meteen heel arrogant zijn oid. Ik denk dat het wél voor meer begrip onderling zou zorgen.

Maar goed, het voordeel van verschillende niveaus/de huidige situatie, is dat de kans weer groter is dat je met gelijkgestemden in een klas zit.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 06:07
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
In Finland werkt het uitstekend. Uiteraard is er daar ook extra aandacht voor zwakkere leerlingen, en worden er manieren gezocht om extra verdieping te bieden aan slimmere leerlingen. Vond je zelf het vwo zo moeilijk en uitdagend dan? Ik heb daar zes jaar zitten slapen.
Had je dan niet 5 jaar kunnen slapen i.p.v. 6 jaar, als je het zo makkelijk vond?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2011, 07:15
Verwijderd
Citaat:
MBO buurthuis HBO redelijk alleen pgo reflectie onzin verpest het Universiteit dat is pas ECHT studeren
En nu in normaal Nederlands?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 09:32
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
MBO buurthuis HBO redelijk alleen pgo reflectie onzin verpest het Universiteit dat is pas ECHT studeren
Waar baseer je dit op? Vind dit namelijk totale onzin. Het zal per kind afhangen welk niveau hij of zij aan kan. Voor de ene is het MBO een andere HBO en weer een andere universiteit.

Daarnaast is het zo dat als ik nu voor me zelf spreek dat het echte studeren op het HBO begint en niet op het MBO waar ik vandaan kom. HBO is voor mij de top en is voor mij echt studeren. Maar dat is afhankelijk van het niveau wat men aankan.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 10:06
Verwijderd
Vwo-ers zijn bij op school associaler dan Vmbo-ers. Maar op die 2niveaus zit bij op school de meeste ascoiale kinderen. ik ga zelf dit jaar naar Vmbo. Wat veel mensen zich niet kunnen voorstellen, want ik ben volgens velen niet zo asociaal en kon goed leren.
Wat niet waar is. Op de basischool had ik heel veel achterstand door een andere basischool waar ik had gezeten. Daarom heb ik nu ook veel minder stof gehad dan veel van mijn klasgenoten. En ik had altijd veel moeite met rekenen en schrijven.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 10:57
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Jongens het gaat om jongeren van de middelbare school en niet om wat wel of niet studeren is.

Het verschil is vooral persoonsafhankelijk. Ik vind niet dat een VMBO-er minder gedreven is, de meeste kinderen krijgen dat gevoel toch pas op wat latere leeftijd en dan is het VMBO voor sommigen al afgelopen en VWO nog steeds aan de gang. Wel vind ik dat de overgang VMBO -> havo makkelijker gemaakt moet worden, vaak mist iemand een vak waardoor hij/zij niet naar de havo kan, beetje jammer.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 14:37
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik vind het vwo (al) niet moeilijk en uitdagend, dus laat staan wat ik van een gemiddeld niveau zou moeten vinden. En extra verdieping... meh. Ik kreeg op de basisschool ook 'extra opdrachten' voor als ik mijn rekenwerk af had, maar het rekenwerk zelf vond ik zo langdradig en saai dat ik heel langzaam werkte (als in: vaker om me heen zat te staren dan met mijn hoofd bij mijn sommen was). Ik denk dat het destijds véél beter had gewerkt als ik (zeker in de hogere klassen) een deel van het gewone werk mocht vervangen door dingen die ik wel interessant en uitdagend vond. Of wel hetzelfde maar dan moeilijker.

Misschien dat het in Finland wel werkt, maar als ik mijn basisschool nog vier jaar doortrek, dan word ik er niet echt blij en gelukkig van. Al kan ik me indenken dat er dan meer aandacht wordt besteed aan verdieping enerzijds en meer uitleg anderzijds (aan de zwakkere kinderen).

Misschien zou het voor andere kinderen wel ideaal zijn, bijvoorbeeld zij die anders naar vmbo zouden gaan en toch wel havo aankunnen. Maar vanuit mezelf mag het vwo eerder moeilijker, dan dat alles één niveau moet worden.

Maar omdat het een beeeeetje offtopic gaat (oeps ), wat in ieder geval wél een voordeel zou zijn is dat men een dergelijke gemengde klas beter met verschillende 'niveaus' om leert gaan. Dus een vwo'er leert dat niet iedereen hem meteen begrijpt, en een vmbo'er, weet ik veel, dat mensen met hogere cijfers niet meteen heel arrogant zijn oid. Ik denk dat het wél voor meer begrip onderling zou zorgen.

Maar goed, het voordeel van verschillende niveaus/de huidige situatie, is dat de kans weer groter is dat je met gelijkgestemden in een klas zit.
Het probleem is dat veel van die niveaus denkbeeldig zijn. Zodra een kind op het vmbo belandt krijgt die al snel het stempel "dom", en dan gaat zo iemand zich daar ook vaak naar gedragen. Je krijgt zo dus niet het maximale uit een kind.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Het probleem is dat veel van die niveaus denkbeeldig zijn. Zodra een kind op het vmbo belandt krijgt die al snel het stempel "dom", en dan gaat zo iemand zich daar ook vaak naar gedragen. Je krijgt zo dus niet het maximale uit een kind.
Hier heb je zeker gelijk in, iedereen in mijn omgeving deed havo of hoger, dan voel je je toch dom en helemaal als er overal om je heen wordt gezegd dat vmbo'ers motivatieloze relschoppers zijn. Dat is nou niet echt een goede motivatie voor een kind.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 14:58
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Hier heb je zeker gelijk in, iedereen in mijn omgeving deed havo of hoger, dan voel je je toch dom en helemaal als er overal om je heen wordt gezegd dat vmbo'ers motivatieloze relschoppers zijn. Dat is nou niet echt een goede motivatie voor een kind.
ik kan me best voorstellen dat sommige vmbo'ers geen zin hebben om normaal te doen als vantevoren toch al gezegd wordt dat ze zichzelf niet kunnen gedragen.

Het probleem is dat mensen een hoog niveau meteen aan '''goed gedrag'' koppelen en het vmbo meteen aan jeugdbendes etc.
Ik weet niet of ik hier ooit dat verhaal heb verteld, maar bij mij in het dorp had eerst een gymnasiumbrugger brand gesticht en toen hoorde je alle oudjes 'wat, een gymnasiast, zoiets zou ik eerder van een vmbo'er verwachten''
mensen moeten eens zien dat je niveau en je gedrag twee verschillende dingen zijn!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 15:12
Verwijderd
Citaat:
ik kan me best voorstellen dat sommige vmbo'ers geen zin hebben om normaal te doen als vantevoren toch al gezegd wordt dat ze zichzelf niet kunnen gedragen.

Het probleem is dat mensen een hoog niveau meteen aan '''goed gedrag'' koppelen en het vmbo meteen aan jeugdbendes etc.
Ik weet niet of ik hier ooit dat verhaal heb verteld, maar bij mij in het dorp had eerst een gymnasiumbrugger brand gesticht en toen hoorde je alle oudjes 'wat, een gymnasiast, zoiets zou ik eerder van een vmbo'er verwachten''
mensen moeten eens zien dat je niveau en je gedrag twee verschillende dingen zijn!
Precies, ik moest vmbo doen omdat ik discalculie heb, niet omdat mijn gedrag te slecht is voor havo of hoger.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 19:06
piraat013
piraat013 is offline
Citaat:
En nu in normaal Nederlands?
Okey, Mbo stelt niet zoveel voor.Hbo heeft een wat hogere niveau qua studeren ,alleen die reflectie verslagen en pgo verpesten het .En Universiteit is ideaal Maar je begreep mij vast wel.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 19:08
piraat013
piraat013 is offline
Citaat:
Waar baseer je dit op? Vind dit namelijk totale onzin. Het zal per kind afhangen welk niveau hij of zij aan kan. Voor de ene is het MBO een andere HBO en weer een andere universiteit.

Daarnaast is het zo dat als ik nu voor me zelf spreek dat het echte studeren op het HBO begint en niet op het MBO waar ik vandaan kom. HBO is voor mij de top en is voor mij echt studeren. Maar dat is afhankelijk van het niveau wat men aankan.
Ik vind HBO ook wel studeren maar universiteit is gewoon ideaal
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 19:19
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Offtopic: Is studeren niet stiekem altijd aan de universiteit, en het gewoon fout om te zeggen 'ik studeer op het hbo/mbo'?

Maar logisch dat mbo het makkelijkste is, hbo minder en universiteit het moeilijkst. Dat leek me wel het idee. Om dan te zeggen dat het niets voorstelt, mwah, maar wel minder (qua moeilijkheid) dan een moeilijker niveau. Nogal logisch lijkt me.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-08-2011, 23:55
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Offtopic: Is studeren niet stiekem altijd aan de universiteit, en het gewoon fout om te zeggen 'ik studeer op het hbo/mbo'?

Maar logisch dat mbo het makkelijkste is, hbo minder en universiteit het moeilijkst. Dat leek me wel het idee. Om dan te zeggen dat het niets voorstelt, mwah, maar wel minder (qua moeilijkheid) dan een moeilijker niveau. Nogal logisch lijkt me.
Nou ja, de lastigste hbo's zijn natuurlijk wel lastiger dan de simpelste wo-opleidingen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2011, 09:31
Verwijderd
Een Informatica of Technische Informatica opleiding op het HBO lijkt mij veel moeilijker dan bijvoorbeeld een taalstudie op WO of Sociologie/Psychologie op WO.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2011, 11:14
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Nou ja, de lastigste hbo's zijn natuurlijk wel lastiger dan de simpelste wo-opleidingen.
Zou kunnen, maar over het algemeen neem ik aan dat hbo makkelijker is dan (een vergelijkbare) universitaire studie.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2011, 08:55
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Een Informatica of Technische Informatica opleiding op het HBO lijkt mij veel moeilijker dan bijvoorbeeld een taalstudie op WO of Sociologie/Psychologie op WO.
Ik weet niet als je dat zo goed met elkaar kan vergelijken, twee totaal verschillende gebieden; techniek/informatica en talen...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2011, 20:02
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
En nu weer ontopic. Als je wilt praten over wat wel of niet studeren is en wat wel of niet moeilijk is, open je maar een ander topic. Dit topic gaat over het verschil tussen jongeren van het vmbo, de havo en het vwo. Ik heb het eerder ook al gezegd.

Citaat:
ik kan me best voorstellen dat sommige vmbo'ers geen zin hebben om normaal te doen als vantevoren toch al gezegd wordt dat ze zichzelf niet kunnen gedragen.
Kijk en dat is nou jammer en een bepaalde mentaliteit. De jongere had ook kunnen denken 'ik laat ze wel eens wat anders zien'.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 29-08-2011, 20:03
Verwijderd
Ik heb zelf dus ook vmbo gedaan en die ene goede leerling valt echt niet op tussen dat schorriemorrie wat het beeld verpest.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 07:21
Verwijderd
Citaat:
Ik heb zelf dus ook vmbo gedaan en die ene goede leerling valt echt niet op tussen dat schorriemorrie wat het beeld verpest.
ik doe Vmbo en volgens leraren heb ik een mentaliteit van Vwo. Maar een groot aantal dat is wel asociaal, maar niet iedreen.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 07:49
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Op onze school krijg ik het beeld dat er een verschil zit in welke mate het schoolwerk nou echt serieus genomen wordt. De vmbo-ers hier op mijn school (het gros dan hé) denken dat je ver in het leven komt door popi-jopi te doen, dat is het beeld wat ik hier van ze krijg.

Maar dit is dus alleen hoe ik het op mijn school ervaar.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 08:37
Verwijderd
Citaat:
ik doe Vmbo en volgens leraren heb ik een mentaliteit van Vwo. Maar een groot aantal dat is wel asociaal, maar niet iedreen.
Ik weet het, maar hierdoor wordt het voor de goede leerlingen ook verpest. "Oh doe jij vmbo?" En dan met zo'n afkeurende kop kijken, nee soms kan ik daar niet tegen
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 09:07
rampieroozz
Avatar van rampieroozz
rampieroozz is offline
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik als vwo'er heel erg veel vooroordelen had over de vmbo leerlingen.
Ik namelijk op een school met alleen Havo en Vwo. En dan ook een waar meer dan de helft vwo doet.
Dus ik kende gewoon geen een vmbo'er.

Maar uit ervaring weet ik dat vwo'ers over het algemeen vrij lui zijn. En ik denk dat dat grotendeels komt omdat al het schoolwerk heel makkelijk ging. In de onderbouw heb ik bijvoorbeeld nooit huiswerk moeten maken.
En daardoor zijn vorig jaar in 4e heel veel mensen blijven zitten die gewoon nooit geleerd hebben om te werken.

Tegenwoordig ga ik nog wel met best veel vmbo'ers om en ik merk dat die echt wel werken voor school. Misschien wel harder dan ik zelf doe.

Dus het is totaal niet waar dat vwo'ers meer gemotiveerd zijn dan de vmbo'ers.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 10:55
Verwijderd
VWO'ers doen meer huiswerk en VMBO'ers krijgen meer pussy.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 11:02
Verwijderd
Citaat:
VWO'ers doen meer huiswerk en VMBO'ers krijgen meer pussy.
Haha
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 14:34
Verwijderd
Ik denk eerlijk gezegd dat je jongeren (lees: mensen) eigenlijk niet met elkaar moet vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 14:44
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik denk eerlijk gezegd dat je jongeren (lees: mensen) eigenlijk niet met elkaar moet vergelijken.
Hoezo niet dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Mensen die Mavo doen zijn dom en lui
DG
288 25-06-2005 23:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.