Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2003, 08:55
Vini-Vidi-Vici
Avatar van Vini-Vidi-Vici
Vini-Vidi-Vici is offline
kan iemand mij dat vertellen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2003, 08:57
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Over dezelfde som denken VWO-ers veel moeilijker dan mensen van HAVO, omdat ze menen te moeten bewijzen dat ze slimmer zijn..

Nee, kweenie..het niveau verschilt niet zo heel veel, VWO-ers moeten alleen meer doen in dezelfde tijd.
__________________
de rest is geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 09:07
SpiritX
Avatar van SpiritX
SpiritX is offline
Het niveau en de diepgang....
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 09:13
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
SpiritX schreef op 23-05-2003 @ 10:07:
Het niveau en de diepgang....
Dat overlapt elkaar..niveau en diepgang sluiten op elkaar aan. VWO-ers gaan dieper op dingen in, in bovendien een kortere tijd, waardoor hun niveau automatisch iets moeilijker is.
Amen
__________________
de rest is geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 09:40
eeh...?
eeh...? is offline
Vwo bereidt voor op de universiteit en havo op hbo

Ander verschil:
vwo is moeilijker

Sorry flauw, ja, ik denk ook dat we op vwo dezelfde dingen doen en er alleen dieper op ingaan, waardoor wij vwo'ers een leuk deeltje van het leven af en toe missen : de vrije tijd
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 09:43
Nabibi
Nabibi is offline
Er zit duidelijk een verschil in het niveau, en ik kan et weten want ik heb eerst 3.5 jaar vwo gedaan en moest in de 4e naar de havo omdat ik overspannen was... (en dan ben je 15 jaar... ) Maar het vwo is gewoon moeilijker, en veel meer stof, voor de tentamens op t vwo van wiskunde haalde ik 2en en 3en en op de havo 7s en 8en!!! EN ook het verschil in gedrag van mensen op de havo ent vwo is heeeel erg duidelijk!! Toen ik op de havo kwam moest ik daar echt heel erg aan wennen.....
__________________
xxxjes
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 09:52
Vini-Vidi-Vici
Avatar van Vini-Vidi-Vici
Vini-Vidi-Vici is offline
jaja okeej, maar bijvoorbeeld met elren, moet je op t vwo alles egt uit je kop kennen? ipv op de havo t gewoon kunne toepassen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 10:01
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Zou het niet gewoon zijn dat het VWO wat theoretischer van aard is? De Havo practischer? Dat is toch ook hét verschil tussen HBO en WO?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 10:51
Sjaan
Sjaan is offline
Er zit écht wel een verschil in moeilijkheisgraad hoor! Niet dat ik nu zo nodig wil horen dat ik slimmer ben dan iemand van de Havo ofzo, maar tis gewoon zo...

Waarom zou je anders twee afdelingen hebben, en gaan de slimmere mensen naar het VWO..? Ik denk dat de mensen op het VWO zelfstandiger zijn, en er ook vanuit wordt gegaan dat ze zelfstandiger zijn... Bovendien gaat het op het vwo meer om inzicht dan op de Havo... Bijvoorbeeld de vragen op het examen zijn gewoon diepgaander en moeilijker...
Dat zie je ook wel bij het geschiedenis examen... We hadden dezelfde stof, maar ik weet zeker dat de gemiddelde Havo-leerling ons examen niet kan maken...
Zélfs voor veel vwo-leerlingen was het erg moeilijk...!

Nou ja, er is iig een verschil, das wel duidelijk...!

Kusss!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 11:07
misssarcasmm
Avatar van misssarcasmm
misssarcasmm is offline
Citaat:
Mannetje17 schreef op 23-05-2003 @ 10:52:
jaja okeej, maar bijvoorbeeld met elren, moet je op t vwo alles egt uit je kop kennen? ipv op de havo t gewoon kunne toepassen?
Het is juist andersom, bij de HAVO moet je begrippen letterlijk kennen, bij het VWO is het zo dat je moet weten wat ze betekenen maar er letterlijk naar vragen gebeurt nooit, je moet ermee kunnen werken en zelf verbanden leggen tussen andere begrippen. Daarnaast is het bij examens is het zo dat VWO-ers minder meerkeuze vragen hebben en vaker stellings-opdrachten krijgen.

Ook in de lesboeken zit verschil, kijk naar bijv bio van de HAVO en bio van het VWO, in de HAVO staan hele begrippenlijsten terwijl in een VWO-boek er gewoon opeens een nieuwe term staat. De betekenis moet je dan uit de context halen (of als je heel dom bent en dat niet kan (zoals mij dus ) aan je leraar vragen natuulijk ).

Het komt er dus op neer: VWO is meer gericht op zelf ontdekken en zelf verbanden leggen. Zo
__________________
Life's a bitch, but so am I
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 11:07
.....
..... is offline
Ik ken een meisje die op de havo zit en die zegt dat haar wiskunde A1,2 moeilijker is dan mijn wiskunde B1,2 op het vwo, omdat zij op haar school alle vragen van vwo wib1,2 zo kan maken en die van haarzelf niet. Lachen joh
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 11:59
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Het verschil is dat havo gewoon echt simpeler is, omdat het ten eerste minder is, minder stof, en op de stof wordt minder diep ingegaan. Kheb zelf 5 jaar vwo gedaan, en nu 1 jaar havo.

Geschiedenis bijvoorbeeld:
VWO: 5.0
Havo: 8.0

goeiemorgeh...

Aardrijkskunde:
VWO: 2,8
HAVO: 7,0


goeiemorgeh..

dat zijn mn enigste vakken waar het erg bij verschilt.
__________________
Há lekker, appeltaart!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 12:06
Splodge
Avatar van Splodge
Splodge is offline
Bij vakken als wiskunde, scheikunde en natuurkunde worden er op de havo echt veel minder onderwerpen behandeld dan op het vwo. En dat zijn dan veelal de onderwerpen waarbij het niet mogelijk is om bijvoorbeeld een aantal rekenregels toe te passen, maar waarbij het echt een vereiste is dat je veel inzicht hebt in het vak. Het onderdeel bewijzen en beredeneren van wiskunde b1,2 is daar een goed voorbeeld van.
__________________
Leave... But don't leave me
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 12:20
JohnE
JohnE is offline
Citaat:
Sjaan schreef op 23-05-2003 @ 11:51:
Er zit écht wel een verschil in moeilijkheisgraad hoor! Niet dat ik nu zo nodig wil horen dat ik slimmer ben dan iemand van de Havo ofzo, maar tis gewoon zo...

Waarom zou je anders twee afdelingen hebben, en gaan de slimmere mensen naar het VWO..? Ik denk dat de mensen op het VWO zelfstandiger zijn, en er ook vanuit wordt gegaan dat ze zelfstandiger zijn... Bovendien gaat het op het vwo meer om inzicht dan op de Havo... Bijvoorbeeld de vragen op het examen zijn gewoon diepgaander en moeilijker...
Dat zie je ook wel bij het geschiedenis examen... We hadden dezelfde stof, maar ik weet zeker dat de gemiddelde Havo-leerling ons examen niet kan maken...
Zélfs voor veel vwo-leerlingen was het erg moeilijk...!

Nou ja, er is iig een verschil, das wel duidelijk...!

Kusss!
Jij gaat er vanuit dat VWO gasten slimmer zijn. Maar dat is dus niet zo. Althans niet in alle gevallen. Maar VWO mensen doen gewoon meer. Daar mee wil ik zeggen dat veel HAVO gasten het VWO niveau wel aan zouden kunnen maar er niet zo veel voor willen doen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 12:29
Sjaan
Sjaan is offline
Citaat:
JohnE schreef op 23-05-2003 @ 13:20:
Jij gaat er vanuit dat VWO gasten slimmer zijn. Maar dat is dus niet zo. Althans niet in alle gevallen. Maar VWO mensen doen gewoon meer. Daar mee wil ik zeggen dat veel HAVO gasten het VWO niveau wel aan zouden kunnen maar er niet zo veel voor willen doen.
Hahahaha, vwo-mensen doen meer...! No way in mijn geval!
Ik doe geen flikker, en haal het toch...
Een vriendin van me zit op de Havo, leert mega-veel van buiten enzo, maar goed, na de 3e klas werkt dat ook niet meer zo goed... Die heeft gewoon veel minder inzicht enzo.. Ik weet zeker dat zij geen vwo aan zou kunnen...!
Ik ontken niet dat er veel mensen op vwo zitten die het wel errug belangrijk vinden om slim over te komen, maar tis echt niet zo dat mensen van de Havo ook het vwo aan zouden kunnen, maar omdat ze geen zin hebben om veel te leren, tóch maar naar de Havo gaan...
Wat een onzin zeg... Dan zouden de adviezen van leraren enzo ook nergens meer over gaan ofzo... Ik denk toch echt wel dat vwo-mensjes over het algemeen slimmer zijn dan Havo-mensjes... (ook al zijn die al veel slimmer dan het gemiddelde)
Waarom zou je anders twee niveaus hebben?!?!?!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 12:30
Sjaan
Sjaan is offline
Ik vind trouwens níet dat Gymnasium mensen slimmer zijn dan Atheneum-mensen...
Ook al denken ze dat vaak wél van zichzelf... (iig bij mij op school)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 13:51
Tovenaar
Tovenaar is offline
Definieer eerst maar eens het woord ''slimmer'' voordat je daar een hele discussie over opstart Levenservaring komt daar ook flink bij kijken, sociale vaardigheden, volg je dingen een beetje goed etc etc. Tis niet zo dat mensen van de HAVO per definitie dommer zijn, vaak willen ze of er minder voor doen of kunnen ze gewoon minder goed dingen opnemen in een korte tijd. Natuurlijk zijn er mensen op VWO die slimmer zijn dan mensen op de HAVO maar het omgekeerde is ook wel het geval. Ik doe VWO en ik zou mezelf echt niet slimmer willen noemen dan iedereen die ik ken die HAVO doet.
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 13:56
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Sjaan schreef op 23-05-2003 @ 13:30:
Ik vind trouwens níet dat Gymnasium mensen slimmer zijn dan Atheneum-mensen...
Ook al denken ze dat vaak wél van zichzelf... (iig bij mij op school)
Veel mensen inderdaad wel. Ze leren alleen maar hader dan atheneum mensen. Gaat niet altijd op. Ik ken ook wel mensen die gymnasium n&T doen met 3 vakken in het vrije deel en zich nog steeds vervelen omdat ze zo slim zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-05-2003, 14:02
Shygirl1703
Avatar van Shygirl1703
Shygirl1703 is offline
ik heb eerst 6 jaar vwo gedaan en nu 1 jaartje havo...

ik kan je zeggen dat het verschil in denken echt heel groot is hoor.. oke, ik ben dan wel 2,5 jaar ouder dan de rest.. daar zal het wel aan liggen dan

maar ook als ik 5 havo vergelijk met de 5 vwo waar ik in zat, dan is het verschil echt groot!!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 14:08
squat
squat is offline
Slim zijn is het vermogen hebben om snel logische verbanden te zien. En ja, ik denk dat ik slimmer ben dan de gemiddelde HAVO-leerling. Maar ja ik vind mijzelf ook slimmer dan de gemiddelde VWO-leerling dus het zal wel aan mij liggen.

Ik doe VWO NT met biologie 1,2 en ik kan iedereen verzekeren dat het een stuk moeilijker is dan wat ik bij mijn HAVO5 vrienden heb gezien.

Gymnasium is mijn inziens helemaal niet moeilijker, het enige verschil is dat zij een taal hebben waar ik bijvoorbeeld Natuurkunde 1,2 of Wiskunde B1,2 heb.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 15:00
simple creed
Avatar van simple creed
simple creed is offline
Er zit niet echt een groot verschil tussen HAVO en VWO. Ik kan het weten ik ben immers na 5 vwo naar 5 havo gegaan. Ik haal nu wel veel hogere cijfers maar dat komt niet doordat het niveau zo veel makkelijker is. Want ik vind de stof nog steeds moeilijk. Alleen in wiskundeB1 scheelt het enorm maar in de vakken natuurkunde, scheikunde en economie maakt het geen bal uit. Ook nederlands en engels verschillen niet bijster veel.

Ik denk dat mensen die van het VWO naar de HAVO gaan vooral denken van nu doe ik een niveau lager dus nu kan ik het. Dat was bij mij het geval. Ik zei gewoon steeds tegen mezelf ik kan geen VWO ik kan geen VWO en nu doe ik HAVO en gaat het super! Ok ik kan niet te veel zeggen want ik heb echt de leercapaciteit en de inzichtcapaciteit van een VWOer en weet niet wat ik doe op de HAVO maar dat maakt niet uit.

Het verschil is dus niet zo groot. Dat heb ik ook gemerkt aan 2 neven vam mij. DIe zijn van havo naar vwo gegaan naar hun diploma HAVO en hebben VWO zonder moeite gehaald. Hun waren zelfs van mening dat ze voor de HAVO meer hadden moeten doen.

En dat mensen zeggen dat je voor havo meer begrippen moet kennen is helemaal niet waar. Het zijn nog steeds allemaal inzichtvragen en beredeneer vragen.

Het verschil is niet zo groot. Het zit alleen in het hoofd van de mensen dat het verschil zo groot is.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 15:27
Loesje86
Avatar van Loesje86
Loesje86 is offline
Citaat:
simple creed schreef op 23-05-2003 @ 16:00:
Er zit niet echt een groot verschil tussen HAVO en VWO. Ik kan het weten ik ben immers na 5 vwo naar 5 havo gegaan. Ik haal nu wel veel hogere cijfers maar dat komt niet doordat het niveau zo veel makkelijker is. Want ik vind de stof nog steeds moeilijk. Alleen in wiskundeB1 scheelt het enorm maar in de vakken natuurkunde, scheikunde en economie maakt het geen bal uit. Ook nederlands en engels verschillen niet bijster veel.

Ik denk dat mensen die van het VWO naar de HAVO gaan vooral denken van nu doe ik een niveau lager dus nu kan ik het. Dat was bij mij het geval. Ik zei gewoon steeds tegen mezelf ik kan geen VWO ik kan geen VWO en nu doe ik HAVO en gaat het super! Ok ik kan niet te veel zeggen want ik heb echt de leercapaciteit en de inzichtcapaciteit van een VWOer en weet niet wat ik doe op de HAVO maar dat maakt niet uit.

Het verschil is dus niet zo groot. Dat heb ik ook gemerkt aan 2 neven vam mij. DIe zijn van havo naar vwo gegaan naar hun diploma HAVO en hebben VWO zonder moeite gehaald. Hun waren zelfs van mening dat ze voor de HAVO meer hadden moeten doen.

En dat mensen zeggen dat je voor havo meer begrippen moet kennen is helemaal niet waar. Het zijn nog steeds allemaal inzichtvragen en beredeneer vragen.

Het verschil is niet zo groot. Het zit alleen in het hoofd van de mensen dat het verschil zo groot is.
jaaaaa dat is wel heel makkelijk praten, dat verschil is er daadwerkelijk wel hoor. Bij ons hebben de havo-mensen veel minder stof, doen er veel langzamer over en bij sommige vakken gaan ze in onderwerpen helemaal niet diep in. Dus jij wilt echt beweren dat dat verschil zo klein is? nou dan kunnen die havo-mensen dus zo VWO doen en lekker naar de universiteit? het is overduidelijk dat er echt wel een flink verschil tussen havo en vwo is hoor...
__________________
** wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... **
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 15:38
~EeF~
Avatar van ~EeF~
~EeF~ is offline
vwo'ers steken ten eerste echt niet meer tijd in hun school dan hvao mensen..overhet algemeenlerenvwo'ers sneller en pikken ze iets sneller op..meestal ook de reden dat ze op het vwo zitten.. bij havo mensen al dat iets minder snel gaan maar steken er zeker ook heel veel tijd in.
en dan nog wat dat ze op de havo begrippen zouden vragen slaat nerges op..ze gaan heus niet op een toets vraag wat dit en dat begrip inhoud. ik denk dat de normering op het vwo anders is en ook zeker de vraagstelling..en als je een echte vwo'er ben snap je die ook gewoon want daar heb je die 6 jaar naar toegwerkt en als je dat neit haalt dan hoor je toch op de havo thuis..hetzelfde geld voor havo en andere niveau's behalve dan als je echt op en paar tiende zakt..dankan aan inzetligge
__________________
_______________________
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 15:41
Wilmy
Wilmy is offline
Ze wilden niet voor niets afschaffen dat je na je havodiploma 1 jaar HBO kon doen en dan naar de universiteit. Heel veel HAVO-mensen vielen af. Waarom zouden het dan ook verschillende niveaus zijn, anders was het wel 1 grote afdeling boven het VMBO, dus ja............... Bij ons op school halen dus ook overduidelijk veeeeeeeeel meer VWO-ers het examen dan mensen van de HAVO. Helaas.... VWO-ers hebben gewoon net wat meer capaciteiten, kunnen meer dingen tegelijk doen, kunnen inderdaad beter verbanden leggen etc., echte doordenkvragen! Sorrie!

x
__________________
You're the most important person on earth!!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 15:52
Muad'dib
Muad'dib is offline
Het grote verschil tussen de Havo en het Vwo is zelfstandigheidt. en omdat ze een jaar langer hebben dan de havo gaan ze dieper in op de stof. de reden dat veel havo niet de universiteit aankunne is omdat ze niet zelfsstandig genoeg zijn.
__________________
vini vidi vichi
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2003, 16:08
Verwijderd
Citaat:
JohnE schreef op 23-05-2003 @ 13:20:
Jij gaat er vanuit dat VWO gasten slimmer zijn. Maar dat is dus niet zo. Althans niet in alle gevallen. Maar VWO mensen doen gewoon meer. Daar mee wil ik zeggen dat veel HAVO gasten het VWO niveau wel aan zouden kunnen maar er niet zo veel voor willen doen.
Veel havo-ers zijn te lui om vwo te doen. Dat is hun goed recht, maar lui zijn ze wel. Op het vwo moet je gewoon meer doen, en ook wat intelligenter zijn (behalve voor ANW dan...), om het examen te halen.
Vwo doet niet evenveel als havo, maar meer. Havo duurt namelijk nog steeds vijf jaar en vwo 6, remember?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Muad'dib schreef op 23-05-2003 @ 16:52:
zelfstandigheidt
Sorry hoor, maar spel dit nou as-je-blieft met alleen een -d!

zelfstandigheid
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 16:17
hajo
Avatar van hajo
hajo is offline
Citaat:
AJMouse schreef op 23-05-2003 @ 12:59:
Het verschil is dat havo gewoon echt simpeler is, omdat het ten eerste minder is, minder stof, en op de stof wordt minder diep ingegaan. Kheb zelf 5 jaar vwo gedaan, en nu 1 jaar havo.

Geschiedenis bijvoorbeeld:
VWO: 5.0
Havo: 8.0

goeiemorgeh...

Aardrijkskunde:
VWO: 2,8
HAVO: 7,0


goeiemorgeh..

dat zijn mn enigste vakken waar het erg bij verschilt.
Bij mij is dat dus ongeveer omgekeerd. Op het vwo scoor ik veel beter dan op de Havo.
__________________
If you're going to think anyway: think BIGG
www.abcpraktijk.nu
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 16:22
hajo
Avatar van hajo
hajo is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-05-2003 @ 17:08:
Veel havo-ers zijn te lui om vwo te doen. Dat is hun goed recht, maar lui zijn ze wel. Op het vwo moet je gewoon meer doen, en ook wat intelligenter zijn (behalve voor ANW dan...), om het examen te halen.
Vwo doet niet evenveel als havo, maar meer. Havo duurt namelijk nog steeds vijf jaar en vwo 6, remember?
te lui om vwo te doen....?? dr is een term voor mensen die dit soort uitspraken doen: BI, oftewel: beperkte inteligentie. Waar slaat dit in godsnaam op?! Veel mensen die havo doen kunnen gewoon geen vwo, en dat is niet omdat ze lui zijn. Mensen op het vwo zijn gewoon veel beter in het onthouden van dingen (en het telefoonboek uit je hoofd kennen zegd trouwens niks over inteligentie) dan de meeste mensen op het Havo. Daarintegen zijn er op het vwo, zo heeft mij de ervaring geleerd, ontzettend veel mensen die geen verbanden kunnen leggen waar havo mensen dit wel kunnen. In de brugklas, meestal de plaats waar de scheiding havo/vwo wordt gemaakt, halen de mensen die goed dingen kunnen leren hoge cijfers en gaan dus naar het vwo, de andere gaan naar de havo. In de 4e klas lopen dan de mensen die goed kunnen leren maar geen inzicht hebben tegen de lamp, en belanden alsnog op de havo.
__________________
If you're going to think anyway: think BIGG
www.abcpraktijk.nu
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 16:44
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Sjaan schreef op 23-05-2003 @ 13:30:
Ik vind trouwens níet dat Gymnasium mensen slimmer zijn dan Atheneum-mensen...
Ook al denken ze dat vaak wél van zichzelf... (iig bij mij op school)
Dat is geen kwestie van vinden, maar het is zo of het is niet zo.
Maar ik denk ook niet dat er veel verschil is tussen de intelligentie van iemand van het atheneum en iemand van het gymnasium

Al vind ik mijzelf natuurlijk behoorlijk intelligent
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 16:45
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Muad'dib schreef op 23-05-2003 @ 16:52:
zelfstandigheidt.
Ik zelfstandigheid
Hij zelfstandigheidt
Wij zelfstandigheiden
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 18:37
DSMAAP
DSMAAP is offline
Ik ben het eens met Krummeltje ovet dat Havo'ers lui zijn, ik in elk geval wel. Maar over die intelligentie klopt niet, juist omdat ik lui ben doe ik niet echt mijn best en toch haal ik alles. Dit zegt dus niets over intelligentie. Maar ik ga na mijn Havo nog VWO doen dus dan weet ik hier meer over!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 18:44
Verwijderd
Citaat:
hajo schreef op 23-05-2003 @ 17:22:
te lui om vwo te doen....?? dr is een term voor mensen die dit soort uitspraken doen: BI, oftewel: beperkte inteligentie. Waar slaat dit in godsnaam op?!
Lieverd, je moet leren lezen. Er staat 'Veel havo'ers zijn te lui om vwo te doen.' Dat is geen generalisatie. En ik ben gelukkig heel intelligent, in plaats van inteligent. Havo zeker?

Citaat:

Veel mensen die havo doen kunnen gewoon geen vwo, en dat is niet omdat ze lui zijn. Mensen op het vwo zijn gewoon veel beter in het onthouden van dingen (en het telefoonboek uit je hoofd kennen zegd trouwens niks over inteligentie) dan de meeste mensen op het Havo. Daarintegen zijn er op het vwo, zo heeft mij de ervaring geleerd, ontzettend veel mensen die geen verbanden kunnen leggen waar havo mensen dit wel kunnen. In de brugklas, meestal de plaats waar de scheiding havo/vwo wordt gemaakt, halen de mensen die goed dingen kunnen leren hoge cijfers en gaan dus naar het vwo, de andere gaan naar de havo. In de 4e klas lopen dan de mensen die goed kunnen leren maar geen inzicht hebben tegen de lamp, en belanden alsnog op de havo.
Je generaliseert te veel. Natuurlijk zal dat wat je hier beschrijft vaak wel het geval zijn, maar niet altijd. VWO'ers zijn nou eenmaal vaak intelligenter dan havo'ers. Of ze kunnen goed leren. Maar dan leren ze wel. En dat is ook wel nodig, want als je op het vwo niet leert, kom je dus op de havo terecht. Dat heeft niets met intelligentie te maken, maar wel met luiheid, en dat was precies wat ik met mijn opmerking wilde zeggen.

Trouwens, het is niet 'dat zegd' maar 'dat zegt', met een -t. Best wel brugklaskennis, of nog erger, basisschool.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 18:45
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
De mentaliteit van de mensen op de havo is verschillend dan die van de mensen op het VWO.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 18:47
Verwijderd
Citaat:
YPrue schreef op 23-05-2003 @ 19:45:
De mentaliteit van de mensen op de havo is verschillend dan die van de mensen op het VWO.
Dat komt dus door die luiheid. Op de havo zijn dus de meesten lui, te lui om vwo te doen, en kunnen het vaak op hun sloffen. Dus doen ze maar niks meer. En dat is inderdaad ook een groot verschil: op het vwo doet men er meer voor dan op de havo.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 20:07
Splodge
Avatar van Splodge
Splodge is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-05-2003 @ 19:47:
Dat komt dus door die luiheid. Op de havo zijn dus de meesten lui, te lui om vwo te doen, en kunnen het vaak op hun sloffen. Dus doen ze maar niks meer. En dat is inderdaad ook een groot verschil: op het vwo doet men er meer voor dan op de havo.
Echt de meest grote bullshit die er bestaat! Sorry hoor, maar deze discussie gaat nergens over. Er zijn inderdaad VWO'ers die heel hard werken, maar dat percentage is net zo groot als het percentage mensen dat heel hard werkt voor het Havo diploma. Het feit dat VWO'ers makkelijker leren en dingen oppikken wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk een stuk intelligenter zijn, maar simpelweg dat ze makkelijker leren.

Er zullen vast wel Havo'ers zijn die VWO hadden kunnen doen, maar dat percentage zal niet al te groot zijn. Het is simpelweg nonsense dat alle Havo'ers die voor de Havo weinig doen zo hadden kunnen slagen voor het VWO.

Op het VWO krijg je een stuk meer stof voor je kiezen, met veel meer diepgang. Ook de moeilijkheidsgraad van sommige nieuwe onderwerpen is aardig hoog. Bij veel van die onderwerpen wordt er van je verwacht dat je niet alleen snel alles in je hoofd op kan nemen, maar dat je goed inzicht krijgt in de stof (in een eerdere post noemde ik al het bewijzen van wiskunde b1,2 op het vwo).

Het feit dat VWO'ers makkelijker leren dan Havo'ers wil absoluut niet zeggen dat ze minder waardig zouden zijn. Volgens mij ligt daar het probleem in deze discussie. Ik vind mezelf niet beter als mens dan de Havo'ers die ik ken, maar feit blijft wel dat ik dingen wat makkelijker in me op neem. Dat is toch geen probleem? Waarschijnlijk kost ik een eventuele werkgever toch teveel en blijf ik werkloos, terwijl mijn goedkopere HBO vrienden bakken met geld verdienen!
__________________
Leave... But don't leave me
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-05-2003, 20:11
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Dit is meer wat voor school en studie, gaat niet echt over het eindexamen.
----> S&S
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 21:53
hajo
Avatar van hajo
hajo is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-05-2003 @ 19:44:
Lieverd, je moet leren lezen. Er staat 'Veel havo'ers zijn te lui om vwo te doen.' Dat is geen generalisatie. En ik ben gelukkig heel intelligent, in plaats van inteligent. Havo zeker?


Je generaliseert te veel. Natuurlijk zal dat wat je hier beschrijft vaak wel het geval zijn, maar niet altijd. VWO'ers zijn nou eenmaal vaak intelligenter dan havo'ers. Of ze kunnen goed leren. Maar dan leren ze wel. En dat is ook wel nodig, want als je op het vwo niet leert, kom je dus op de havo terecht. Dat heeft niets met intelligentie te maken, maar wel met luiheid, en dat was precies wat ik met mijn opmerking wilde zeggen.

Trouwens, het is niet 'dat zegd' maar 'dat zegt', met een -t. Best wel brugklaskennis, of nog erger, basisschool.
Vooroordelen en beperkte intelligentie. Om je maar meteen van de illusie af te helpen: heb mavo, havo en vwo gedaan (8 jaar traject) en ben nogal dyslectisch, dus spelling is inderdaad niet mijn sterkste kant. (ik ga wel Nederlands studeren btw, en ze willen me graag hebben omdat ik Nederlands beste dichter was van 2002 in categorie jong volwassen, hoe een tegenstrijdigheid)

En het heeft nog steeds geen ene flikker met luiheid te maken, maar met de mate waarin je in staat bent te leren. Sommige beheersen het trucje wel, anderen niet. Niks geen luiheid. De meest luie mensen die ik ken zitten op het vwo, en die halen 10en zonder ene flikker te doen.

ps. vind het heel knap dat je een woord als generalisatie dat je net hebt geleerd ook gelijk kan toepassen. Applaus.
__________________
If you're going to think anyway: think BIGG
www.abcpraktijk.nu

Laatst gewijzigd op 23-05-2003 om 21:59.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 22:21
Splodge
Avatar van Splodge
Splodge is offline
Citaat:
hajo schreef op 23-05-2003 @ 22:53:
en ben nogal dyslectisch, dus spelling is inderdaad niet mijn sterkste kant.
Grammatica wel?
__________________
Leave... But don't leave me
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 22:24
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
vwo mag studeren.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 07:20
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
ik heb tot aan de 2e vwo gedaan... ik vond het makkelijk
drna deed ik havo.. ik vond het nogsteeds makkelijk alleen ik merkte dat ik gem 1 punt hoger stond voor alles

ook merkte ik het heel erg aan de mensen.. op het vwo was er nog enige beschaving te zien en respecteerde iedereen elkaar. op de havo was dat neit zo, de hele klas roddelde over elkaar en als je daar niet aan meedeed waren ze allemaal tegen jou.. ze hebben een jongen het hele schooljaar door gepest en in elkaar geslagen zonder dat hij ooit een woord heeft foutgedaan.. niemand lette op bij de lessen.. terwijl dat op het vwo nog wel een stuk vaker gebeurde

ook blijven de havo;ers veel vaker zitten.. minstens de helft van de mensen uit mijn klas is een keer blijven zitten.. terwijl dat op het vwo ook veel minder gebeurd

nee ik heb het vwo echt wel gemist.. en ook werd er steeds die smoes gebruikt van, als je slim was deed je nu vwo..

het nivo tussen de 2 verschilt niet zo heel erg.. alleen het vwo gaat dieper op de stof in en word zwaarder beoordeelt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 10:24
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
ik denk over het algemeen dat VWO'ers meer eigendunk hebben. zoals oh wij hebben minder vrije tijd omdat wij op het vwo zitten. wat een onzin. wij hebben ook veel huiswerk enzo. jullie moeten alleen meer voor. maarja dat past ook bij jullie want jullie kunnen alles sneller opnemen
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 11:57
s101
s101 is offline
ik weet niet of dit al gezegt is maar......

ik irriteer me altijd mateloos aan die lui die op havo/vmbo zitten en dan er heilig van overtuigt zijn dat zij makkelijk vwo kunnen doen als ze maar wat deden..... en dan ook denken dat elke vwo-er keihard werkt voor school. (zucht) ik zal mijn "stoere" verhaal van hoe weinig ik doe jullie besparen , maar van dat beeld klopt dus echt geen fuck!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 12:12
NN
NN is offline
Er zijn een aantal verschillen tussen HAVO en VWO:
Allereerst het niveau, VWO'ers moeten meer beheersen dan HAVO'ers.
Ten tweede de diepgang, VWO'ers gaan dieper op dingen in dan HAVO'ers.
Ten derde de manier van leren, VWO'ers moeten leren analyseren waarom iets zo is, HAVO'ers hoeven het alleen maar toe te passen. Dit hangt samen met het vervolgonderwijs waar het voor opleidt, HBO resp. uni.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Splodge schreef op 23-05-2003 @ 21:07:
Het feit dat VWO'ers makkelijker leren dan Havo'ers wil absoluut niet zeggen dat ze minder waardig zouden zijn. Volgens mij ligt daar het probleem in deze discussie. Ik vind mezelf niet beter als mens dan de Havo'ers die ik ken, maar feit blijft wel dat ik dingen wat makkelijker in me op neem. Dat is toch geen probleem? Waarschijnlijk kost ik een eventuele werkgever toch teveel en blijf ik werkloos, terwijl mijn goedkopere HBO vrienden bakken met geld verdienen!
Ik zeg nergens dat ik havo'ers minder vind. Integendeel, ik had zelf graag havo willen doen achteraf, want ik werk me te pletter. Maar daarom juist, om dat feit, wil ik graag een beetje waardering voor het feit dat ik op het vwo (gymnasium) zit. Want als je mij zegt dat vwo'ers niet intelligenter zijn dan havo'ers, word ik toch een beetje kwaad.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 12:48
Verwijderd
Citaat:
hajo schreef op 23-05-2003 @ 22:53:
Vooroordelen en beperkte intelligentie. Om je maar meteen van de illusie af te helpen: heb mavo, havo en vwo gedaan (8 jaar traject) en ben nogal dyslectisch, dus spelling is inderdaad niet mijn sterkste kant. (ik ga wel Nederlands studeren btw, en ze willen me graag hebben omdat ik Nederlands beste dichter was van 2002 in categorie jong volwassen, hoe een tegenstrijdigheid)

En het heeft nog steeds geen ene flikker met luiheid te maken, maar met de mate waarin je in staat bent te leren. Sommige beheersen het trucje wel, anderen niet. Niks geen luiheid. De meest luie mensen die ik ken zitten op het vwo, en die halen 10en zonder ene flikker te doen.

ps. vind het heel knap dat je een woord als generalisatie dat je net hebt geleerd ook gelijk kan toepassen. Applaus.
Vooroordelen? Misschien. Deels ook ervaring. Maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat je mij, zonder ook maar iets van me te weten, zomaar uitmaakt voor iemand met 'beperkte intelligentie.' Ik scheld jou toch ook niet uit?

Ik wist trouwens niet dat je dyslexie had, dus bij deze mijn excuses voor mijn verbeteringen naar jouw kant.

De meeste mensen die op het vwo zitten en tienen halen zonder iets te doen, zullen dan ook wel erg intelligent zijn. En wedden dat zij een bèta pakket hebben? Daar hoef je, als je het snapt, inderdaad niks voor te doen.
Als je echter een alfa bent, zoals ik, moet je wel leren. Je hebt weinig keus, want als je je werk niet bijhoudt schiet dat niet op. Dan haal je het niet. Dus ik had het even specifiek over de mensen met de talen en niet de bèta's. Daar weet ik al genoeg van... mijn vriend is ook zo'n typ die op zn sloffen zijn vwo heeft gehaald, en nu op de universiteit nog steeds niets doet. Ik kan me daar zo aan ergeren, want hij haalt het allemaal wel. En als ik een weekendje niks doe, kan ik het wel schudden.

Laatst gewijzigd op 24-05-2003 om 12:51.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 13:12
hajo
Avatar van hajo
hajo is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 24-05-2003 @ 13:48:
Vooroordelen? Misschien. Deels ook ervaring. Maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat je mij, zonder ook maar iets van me te weten, zomaar uitmaakt voor iemand met 'beperkte intelligentie.' Ik scheld jou toch ook niet uit?
als ik ga lopen roepen dat het mensen op de havo lui zijn mag je mij best uitmaken voor IB'er hoor. Er opzich is dat helemaal geen scheldnaam, slechts een concludering van een gebrek aan levenswijsheid/ervaring? Dat veranderd nog wel hoor.

En waarom zou je waardering nodig hebben? Je staat toch genoeg in je eigen kracht om je schouders op te halen bij wat anderen van je vinden?
Ik ben ook een echte alfa (nu zou ik ook beta kunnen doen, maar ik vond alfa uitdagender), en ik heb gemerkt dat het verschil in alfa vakken (de talen, geschiedenis, aka) miniem is. Nog erger: het engels op het vwo was bij ons makkelijker dan op de Havo omdat daar de norm strenger is. Aardrijkskunde was gewoon exact hetzelfde in mijn geval, en bij geschiedenis waren het dan wel anderen onderwerpen, maar de hoeveelheid aan feiten kennis was hetzelfde.
De enige vakken waar je echt het verschil merkt tussen havo en vwo zijn de betavakken (wisB12 begin vwo 4 is gelijk aan wisB12 eind havo 4) economie (een hele kleine extra verdieping bij alle hoofdstukken, maar het examen is ook te doen met havo kennis) en de wiskunde A.
Daarnaast is er nog het verschil dat je op de havo allemaal praktische dingen moet doen (fröbel een poster, maak een filmpje) en op het vwo niet. Daarom ligd het vwo mij ook maar. Daar hoef je alleen af en toe wat te leren (ckv e.d. buiten beschouwing gelaten), als dat al nodig is.
__________________
If you're going to think anyway: think BIGG
www.abcpraktijk.nu
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 17:30
eeh...?
eeh...? is offline
Citaat:
JohnE schreef op 23-05-2003 @ 13:20:
Jij gaat er vanuit dat VWO gasten slimmer zijn. Maar dat is dus niet zo. Althans niet in alle gevallen. Maar VWO mensen doen gewoon meer. Daar mee wil ik zeggen dat veel HAVO gasten het VWO niveau wel aan zouden kunnen maar er niet zo veel voor willen doen.
Da's ook niet zo slim he. Vwo'ers leggen sneller verbanden: nu meer doen = hogere opleding = meer kansen in toekomst
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 18:25
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Jij gaat er vanuit dat VWO gasten slimmer zijn. Maar dat is dus niet zo. Althans niet in alle gevallen. Maar VWO mensen doen gewoon meer. Daar mee wil ik zeggen dat veel HAVO gasten het VWO niveau wel aan zouden kunnen maar er niet zo veel voor willen doen.
meen je dit nu echt?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 18:51
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
JohnE schreef op 23-05-2003 @ 13:20:
Jij gaat er vanuit dat VWO gasten slimmer zijn. Maar dat is dus niet zo. Althans niet in alle gevallen. Maar VWO mensen doen gewoon meer. Daar mee wil ik zeggen dat veel HAVO gasten het VWO niveau wel aan zouden kunnen maar er niet zo veel voor willen doen.
D'r zijn ook VWO'ers die er niks voor doen en dan toch het VWO halen.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wat is nou het verschil tussen VMBO-jongeren en HAVO/VWO-jongeren?
TokyoPoliceClub
89 12-01-2014 22:20
Algemene schoolzaken Help, van VWO4 naar HAVO4??
mirjam1997
61 06-10-2012 18:59
Algemene schoolzaken De nieuwe tweede-fase
Verwijderd
111 19-04-2005 10:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Psychologie Ik wil het niet meer/Hoe moet ik verder?
Miracle
33 05-01-2003 21:56
Algemene schoolzaken verschil in lesstof tussen HAVO en VWO
Arnold
6 25-05-2002 18:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31.