Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2005, 23:07
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ik zat eens te kijken op astrostart. En toen zag ik een plaatje van een maan in vusueel licht plus de ringen van saturnus.

De ringen waren grijs en ook de maan. Visueel beeld betekend toch: wat wij mensen zien?

Dus dan zijn die ringen dus grijs/zwart?

Vraag:
Waarom zijn de meeste manen zwart/wit/grijs. Bv onze eigen maan. Waarom is het grijz en bijvoorbeeld niet groen?
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2005, 23:55
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Omdat er niets leeft... op aarde komt de meeste kleur voort uit leven... grijs/zwart is de kleur van dood.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 08:35
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ja, maar waarom iz zwart en grijs de kleur van dood? Kon toch net zo goed rood zijn?

Vertel
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 08:49
one.
one. is offline
Citaat:
Skilly schreef op 22-06-2005 @ 09:35 :
Ja, maar waarom iz zwart en grijs de kleur van dood? Kon toch net zo goed rood zijn?

Vertel
Omdat we de kleur hebben besloten zo te noemenm jij kan zwart rood gaan noemen, maar voor andere mensen blijft dat zwart.

Of heb ik je vraag verkeerd begrepen?
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:08
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Visueel beteknt NIET zoals wij het zien. Het betekent dat het is gemaakt door te kijken naar die golflengte die wij zien. Maar vaak gerbuiken ruimtevaarttuigen panchromatische camera's, gewoon zwart-wit dus. Veel foto's van ons zonnestelsel zijn lang geleden gemaakt, door bv. de Voyagers, die zijn in de jaren 70 gelanceerd, toen was de technologie een stuk minder ver dan nu.

Maar lang niet alles is grijs, maar de dingen in ons zonnestelsel die gewoon rots zijn, kleine manen, planetoiden etc. bestaan uit steen, dat is opgebouwd uit kleine krystallen, omdat die krystallen meestal willekeurig gerangschikt zijn, is het meetal grijs.

Deze theorie zou ook niet kunnen kloppen.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 22:58
Dave Rhubarb
Avatar van Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
op deze vraag Kan simpelweg geen zinnig antwoord gegeven worden. Door toevalligheden die wij werkelijkheid noemen is dat grijs. Grijs/zwart is nu eenmaal 'de kleur' die iets wat weinig of geen 'leven' bevat krijgt. Het is niet zo dat het ook daadwerkelijk grijs is trouwens, het blijft altijd maar een woordje.
__________________
Everybody should be nice, and illuminate the planet.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 23:18
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Grijs wil zeggen dat iets geen kleur heeft (of eigenlijk alle kleuren in even sterke mate heeft), dat er bij het reflecteren van licht geen (of weinig) duidelijk onderscheid is tussen de hoeveelheden van bepaalde golflengtes die worden gereflecteerd.

Grijs is inderdaad zomaar een woordje, maar het beschrijft wel een begrip, waar duidelijk wat over te zeggen valt.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 12:03
Dave Rhubarb
Avatar van Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Citaat:
Keith schreef op 23-06-2005 @ 00:18 :

Grijs is inderdaad zomaar een woordje, maar het beschrijft wel een begrip, waar duidelijk wat over te zeggen valt.
zoals; dat het grijs is?
__________________
Everybody should be nice, and illuminate the planet.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 12:13
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
de kleuren die wij zien worden bepaald door absorptie en 'bijbehorende' emissie van het betreffende voorwerp...
als een voorwerp alle golflengten van het licht dat erop valt absorbeert, zien wij het als zwart

dacht ik
maar ik kan er heel goed naast zitten, heb namelijk net mn sk-proefwerk hierover ontzettend slecht gemaakt
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 12:34
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Dave Rhubarb schreef op 23-06-2005 @ 13:03 :
zoals; dat het grijs is?
Nee, zoals ik zei, dat het woord grijs aangeeft dat er dingen te vertellen valt over het absorpie spectrum van dat voorwerp. Heb je mijn post wel gelezen?
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 19:09
Badmutssssss
Avatar van Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Citaat:
Skilly schreef op 22-06-2005 @ 00:07 :
Ik zat eens te kijken op astrostart. En toen zag ik een plaatje van een maan in vusueel licht plus de ringen van saturnus.

De ringen waren grijs en ook de maan. Visueel beeld betekend toch: wat wij mensen zien?

Dus dan zijn die ringen dus grijs/zwart?

Vraag:
Waarom zijn de meeste manen zwart/wit/grijs. Bv onze eigen maan. Waarom is het grijz en bijvoorbeeld niet groen?
Ring van saturnus bestaat uit rotsblokken. Ooit groene of roze rotsblokken gezien? Ik niet, en gras groeit ook niet bij -200 C...
__________________
JE MOEDER!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 23:26
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Badmutssssss schreef op 23-06-2005 @ 20:09 :
Ring van saturnus bestaat uit rotsblokken. Ooit groene of roze rotsblokken gezien? Ik niet, en gras groeit ook niet bij -200 C...
Je hoeft me niet meteen belachelijk te maken...

Er kunnen toch ook opgeloste stoffen inzitten die kleur veroorzaken. Bijvoorbeeld koper opgelost in water (ijs) kan de ring een blauwe kleur geven...

Dus de ring van Saturnus is offcieel grijs? Waarom staat het er op vele oplaatjes licht geel/groen/bruin. Je zegt dat er geen gras groeit.

Maar Uranus is ook groen gloed en daar is er geen gras. Je heb niet perse gras nodig om iets groens te maken.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 01:55
Onderkrocht
Avatar van Onderkrocht
Onderkrocht is offline
Lime and limped green, the second scene, a fight between the blue you once knew.
__________________
Achter iedere succesvolle absurdist staat een zieke gnoe
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 11:32
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Onderkrocht schreef op 24-06-2005 @ 02:55 :
Lime and limped green, the second scene, a fight between the blue you once knew.
eeuhh...ok?!
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 17:30
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Badmutssssss schreef op 23-06-2005 @ 20:09 :
Ring van saturnus bestaat uit rotsblokken. Ooit groene of roze rotsblokken gezien? Ik niet, en gras groeit ook niet bij -200 C...
En daarmee bewijs je wat? Niets.

Eventjes zoeken en je vindt verschillende gesteenten die roos of groen van kleur zijn. Zoals hierboven vermeld is een kleur maar hoeveel de stof straling van een bepaalde golflengte absorbeert/weerkaatst. Dat heeft niets/weinig met het nut van die stof te maken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 18:21
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 24-06-2005 @ 18:30 :
En daarmee bewijs je wat? Niets.

Eventjes zoeken en je vindt verschillende gesteenten die roos of groen van kleur zijn. Zoals hierboven vermeld is een kleur maar hoeveel de stof straling van een bepaalde golflengte absorbeert/weerkaatst. Dat heeft niets/weinig met het nut van die stof te maken.
Goed gezegt. Maar nu is de vraag. Welke kleuren zijn de ringen van Saturnus dan?
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 21:27
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Skilly schreef op 24-06-2005 @ 19:21 :
Goed gezegt. Maar nu is de vraag. Welke kleuren zijn de ringen van Saturnus dan?
Daarvoor moet je zelf gaan kijken
Neen, zoals eerder gezegd hangt het er wat vanaf. Als je naar de aarde kijkt zul je vooral blauw (water), groen (planten), bruin/geel (aarde/zand) en wit/grijs (wolken) zien omdat die het meeste voorkomen, maar dat wilt niet zeggen dat we geen paarse dingen hebben allereerst. Er is niet zoiets als een egale kleur van die ring, zo zul je dus wel op grijs komen als alle kleuren evenveel vertegenwoordigd zijn.

Als je met Google wat zoekt, blijkt dat ze grijs zijn met een wat gelige toon. http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap040723.html en http://photojournal.jpl.nasa.gov/catalog/PIA05421 geven wat meer uitleg.

Ik hoop dat je daar toch al iets aan hebt.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 23:12
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Maar als je dichtbij gaat kijken zie je dus dat het grote brokken steen zijn?

En hoe komt het aan zijn gelige kleur.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-06-2005, 23:26
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Skilly schreef op 25-06-2005 @ 00:12 :
Maar als je dichtbij gaat kijken zie je dus dat het grote brokken steen zijn?

En hoe komt het aan zijn gelige kleur.
Citaat:
Saturn's rings are made primarily of water ice. Since pure water ice is white, it is believed that different colors in the rings reflect different amounts of contamination by other materials such as rock or carbon compounds
Tweede link, lezen dus.

Met dat eerste deel wilde ik duidelijk maken dat het niet zo is dat die ringen gewoon schijfjes zijn met een kleurtje, maar dat het een combinatie is van allerhande kleuren. Daarom ook de vergelijking met de aarde (en desnoods kijk je maar eens naar je computerscherm: van veraf ziet de site er geel/blauw/grijs uit, van dichterbij zie je dat het allemaal rode, blauwe en groene puntjes zijn).

Volgens mij kun je veel meer te weten komen via Google (saturn rings composition, saturn rings color OR colour, saturn, saturn rings, ...).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 18:05
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Probleem is het staat allemaal in het engels. Ik kan wel engels lezen maar niet op wetenschappelijke niveau, want dan gebruikt men vaak worden waar ik iets heb van

Ok...so what do THIS have to suppose to mean
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 19:11
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Skilly schreef op 25-06-2005 @ 19:05 :
Probleem is het staat allemaal in het engels. Ik kan wel engels lezen maar niet op wetenschappelijke niveau, want dan gebruikt men vaak worden waar ik iets heb van

Ok...so what do THIS have to suppose to mean
Met Babelfish kom je al ergens voor het vertalen van teksten en met InterGlot en Travlang lukt het vertalen van woorden wel.

Zonder Engels kom je niet zo ver met wetenschap, hoor. Als je wat moeite doet, lukt het heus wel. De tweede site die ik gaf gebruikt in het begin misschien 'wat moeilijkere' termen (niet echt hoor, maar ik begrijp dat je het wt verwarrend zou zien), maar naar de tweede en derde allinea toe wordt het allemaal wel duidelijk (en komt men tot de samenstelling en kleur). Aan de eerste allinea heb je niet zo veel, simpelweg een inleiding.

NB: What does this suppose to mean?
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 23:53
elvis123
Avatar van elvis123
elvis123 is offline
Wij nemen het waar als grijs. Dit doordat de zon een wit licht geeft.

Wat als de zon rood of blauw licht zou geven?

Dan lijkt het dat de ringen ook anders gekleurd zouden zijn. Hou mar eens een rode lamp bij een wit stukje papier. Dan lijkt het ook niet meer wit.
__________________
help me de studie door en sms GO GERT AAN naar 4411
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ben jij goed in namen en gezichten?
Verwijderd
50 21-02-2011 11:44
Drugs & Alcohol Salvia Divinorum ervaringen?
A-man
140 04-09-2008 18:33
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28
Drugs & Alcohol het grote POST HIER AL JE VERZONNEN VERHALEN topic
Verwijderd
82 22-12-2004 22:25
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 21:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.