Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2006, 16:28
Canine 13
Canine 13 is offline
Ik vroeg me onderant af, hoe is het op het HBO?
Heb je daar grote zalen met colleges, of zit je daar in een klaslokaal met een klein groepje leerlingen?
Ik zit nu in HAVO-5, dus misschien zou iemand die op het HBO zit hier eens een voorbeeld kunnen stellen naar hoe het daar is.

Ben eigenlijk wel nieuwschierig.

Groetjes K9
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2006, 16:32
jet
Avatar van jet
jet is offline
verschilt dat niet heel erg per opleiding?
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 17:40
Verwijderd
Volgens mij verschilt dat idd erg per opleiding...de ene opleiding werkt idd met colleges in grote zalen, de andere opleiding gewoon met lessen zoals op de middelbare school, weer andere opleidingen werken vooral met werken in kleine groepjes en 'doe-dingen', enzovoorts.

Misschien kan je beter vragen stellen mbt specifieke opleidingen?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 18:47
Toet0r
Avatar van Toet0r
Toet0r is offline
Bij de opendag van journalistiek aan de HU heb ik zowel in gewoon klaslokaal (dus tafeltjes en stoeltjes in een gewoon lokaal) gezeten als in een collegezaal (dus banken met kleine tafeltjes zo oplopend omhoog), dus ik denk dat het allebei wel mogelijk is en per hbo of zelfs per vak verschilt.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 19:07
Canine 13
Canine 13 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-08-2006 @ 18:40 :

Misschien kan je beter vragen stellen mbt specifieke opleidingen?
Ik weet nog niet echt wat ik hierna wil gaan doen.
Misschien iets gerelateerd aan de vakken:
Biologie
ANW
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 19:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik studeer biologie en medisch laboratoriumonderzoek, HBO dus wel een beetje in de richting wat jij wilt denk ik Ik heb hoorcolleges in groepen van zo'n 30/40 mensen, soms wat minder maar meer dan dat niet. Verder heb ik werkcolleges met alleen mijn eigen klas (acht mensen) en practica soms met alleen mijn eigen klas en soms ook met andere klassen maar met maximaal 24 mensen omdat er niet meer in een lab passen. Ik vind het onderwijs prima zo, niet te grootschalig
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 20:36
Codaz
Codaz is offline
Doe mij maar het liefst zo kleinschalig mogelijk, dat megacollege gevoel is echt waardeloos. Waarvoor betaal je dan 1500 euro
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 23:46
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Wij hadden zowel colleges als projectgroepen, die laatste deed je meestal in een klein zaaltje. Een groot deel van de 'kennis' werd alleen helaas nog steeds in collegezalen voorgedragen. Voor de opleiding is het de goedkoopste manier van kennis overbrengen, helaas verre van efficient.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 01:59
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Bij mij opleiding was het gemengd. Vooral bij hoorcolleges zat je in grote zalen met meerdere tutorgroepen en bij werkcolleges vooral in kleine klaslokalen met 1 of 2 tutorgroepen. Hangt van zo veel factoren af: de soort Hogeschool, de opleiding, de vakken, de manier van lesgeven, de indeling van je rooster, etc. etc.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 08:37
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik had hoorcolleges (in grote college zalen dus) en praktijklessen waarbij we in kleine klaslokaaltjes zaten met groepen van maximaal 15 mensen. De ene periode had ik meer colleges dan de andere.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 10:09
Canine 13
Canine 13 is offline
Zo te horen klinkt het HBO wel leuk.
Heb je daar trouwens ook verschillende nivo's?
Zoals met het MBO: MBO-nivo 1, MBO-nivo 2, MBO-nivo 3, MBO-nivo 4.
Of is HBO gewoon HBO waarbij je een bepaald aantal jaren moet blijven, en dan je diploma haalt. Zoals op de HAVO.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 10:35
Verwijderd
Je hebt geen verschillende niveaus op het HBO, HBO duurt in principe vier jaar.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 11:38
Verwijderd
Je hebt geen verschillende niveau's maar natuurlijk wel kwaliteitsverschillen. Zo schijnt kleinschalig onderwijs in de economie op bijvoorbeelde HES in Amsterdam nog redelijk goed te zijn, terwijl 'management' aan INHOLLAND echt weggegooid geld is.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 13:17
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2006 @ 12:38 :
Je hebt geen verschillende niveau's maar natuurlijk wel kwaliteitsverschillen. Zo schijnt kleinschalig onderwijs in de economie op bijvoorbeelde HES in Amsterdam nog redelijk goed te zijn, terwijl 'management' aan INHOLLAND echt weggegooid geld is.
de combinatie 'opleiding' en 'management' is vrijwel altijd weggegooid geld, volgens mij...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 01:17
koelieboelie
koelieboelie is offline
Ik zit op de HES Amsterdam.. Hier is het best kleindschalig, meestal klassikaal les, in een groep van ongeveer 25-30 personen, dus je kunt wel gewoon vragen stellen tussendoor. Redelijk veek contacturen ook, 4 dagen naar school, en iederen dag ongeveer 6 uren les. ( Vergeleken met bijvoorbeeld een INHOLLAND is dit veel, ik heb gehoord van mensen met dezelfde opleiding die maar 2 dagen naar school hoeften..) Maar goed.. Op het HBO heb je ook veel projecten, hier moet je veel zelfstandig doen, en dit ook wel wennen in het begin. Maar je leert er erg veel van!
Ook merk ik erg de praktijk-gerichtheid van het HBO. We zijn langs verhscheidene bedrijven geweest, en we krijgen veel pragmatisch bedrijfskundige stof.

voor de rest wordt er veel zelfstandigheid van je verwacht, ookal zitten ze nog vrij veel achter je aan met emails en waarschuwingen. < De zogenaamde goede begeleiding.

veel plezier op het HBO !
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 11:17
Verwijderd
Citaat:
K9 schreef op 18-08-2006 @ 17:28 :
Ik vroeg me onderant af, hoe is het op het HBO?
Heb je daar grote zalen met colleges, of zit je daar in een klaslokaal met een klein groepje leerlingen?
Ik zit nu in HAVO-5, dus misschien zou iemand die op het HBO zit hier eens een voorbeeld kunnen stellen naar hoe het daar is.

Ben eigenlijk wel nieuwschierig.

Groetjes K9
onderhand
nieuwsgierig


er is 1 collegezaal, verder losse lokalen waar we les krijgen. een ictcentrum en een mediatheek vol boeken en shit, een kantine en wc's

that's about it
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 13:11
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 18-08-2006 @ 20:13 :
Ik studeer biologie en medisch laboratoriumonderzoek, HBO dus wel een beetje in de richting wat jij wilt denk ik Ik heb hoorcolleges in groepen van zo'n 30/40 mensen, soms wat minder maar meer dan dat niet. Verder heb ik werkcolleges met alleen mijn eigen klas (acht mensen) en practica soms met alleen mijn eigen klas en soms ook met andere klassen maar met maximaal 24 mensen omdat er niet meer in een lab passen. Ik vind het onderwijs prima zo, niet te grootschalig
Same here, ik deed dezelfde opleiding. Bij mij waren de getallen anders.
Hoorcollege: 45-60 mensen
werkcollege: 30-45 mensen
practica: 10-20 mensen
project: 3-9 mensen
__________________
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 13:25
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-08-2006 @ 14:17 :
de combinatie 'opleiding' en 'management' is vrijwel altijd weggegooid geld, volgens mij...
Mwah, management in de zin van organisatiestrategie, organisatiepsychologie e.d. is wel degelijk wetenschappelijk te beoefenen en te studeren. In de praktijk gebeurt dat alleen vaak niet. De levensduur van de gemiddelde managementtheorie, opvattingen over wat goed is voor een bedrijf en zijn mensen, overschrijdt meestal net de levensduur van een watervlo.

Dat neemt niet weg dat je er wel degelijk goed in kunt worden geschoold. Maar dan kom je inderdaad niet terecht in één of ander MKB'tje met als titel 'internal marketing communications director' ofzo. Nee, dan word je consultant bij een nicheconsultancybureau zoals Monitor en werk je jezelf finaal kapot met de instelling 'Porsche before thirty'
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-08-2006, 17:09
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Bij mij (HLO) zijn alle lessen die meerdere klassen hebben college's, maar wel in een hele kleine zaal. En dat zijn dan ongeveer 2 vakken in een blok dus niet bijzonder veel. Verder heb ik redelijk wat workshops, die worden in kleinere groepen per klas gegeven in een lokaal. Verder zijn er nog wat klassikale lessen of met 2 klassen ofzo in een klas. Dat zijn lessen waar je ook zelf wat moet doen vaak of vragen kunt stellen.

Daarnaast heb ik ook nog heel veel praktijk, maar dat ligt aan mijn opleiding
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO Opleiding Bedrijfseconomie Hogeschool Utrecht
Lumpie
0 02-07-2011 14:02
Studeren Verpleegkunde - hbo vs. mbo
Verwijderd
2 23-03-2011 12:17
Studeren HBO Bouwkunde
Kaka8
0 22-01-2011 21:28
Studeren Vragen over hbo pedagogiek: HvA, Fontys Amsterdam, HvU
Verwijderd
0 21-07-2008 09:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe is het juist? (afkortingen)
Verwijderd
9 05-01-2004 16:46
Algemene schoolzaken hbo-universiteit
Pekay
12 24-06-2003 22:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.