Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2006, 18:58
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Een vraagje over rechten dat hoop ik nog niet zo vaak voorbijgekomen is. Stel ik ga ergens Nederlands recht studeren, is dat een diploma, net zoals een vwo-diploma, dat vervolgens toegang geeft tot master van alle andere universiteiten? Dus als ik bijvoorbeeld Nederlands Recht studeer in Rotterdam, kan ik daarna de master in Nijmegen doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2006, 19:13
Yos
Avatar van Yos
Yos is offline
ja...
__________________
Boven wiskunde maken?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 19:13
Verwijderd
Volgens mij kan dat gewoon. Wel is het soms zo dat er strengere toelatingseisen zijn als je naar een andere universiteit wil. Bijvoorbeeld dat je je bachelor geheel gehaald moet hebben, terwijl als je op dezelfde uni blijft, je ook voorwaardelijk toegelaten kunt worden tot de master.

Dit is wat ik had met psychologie, maar lijkt me logisch dat dat voor meer opleidingen geldt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 19:15
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
dit moedigen ze juist aan
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 19:36
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 20-08-2006 @ 20:15 :
dit moedigen ze juist aan
Precies. Daarnaast is het vaak zo dat de uni waar jij je bachelor hebt gehaald maar een paar masters heeft, een andere uni heeft meer masters of hele andere, 't is dus zelfs heel logisch dat je kan wisselen, anders zou het betekenen dat je zodra je bij een uni start, je vast zit aan een van die masters, en dat is dus niet zo.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 19:37
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Oh, dat wist ik allemaal niet. Ik hoor er eigenlijk ook nooit wat over. Maar dat is mooi. Bedankt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 20:29
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Volgens mij is dit één van de redenen dat het bachelor-master systeem is ingevoerd: zodat universiteiten uit buiten en binnenland met elkaar gaan concurreren voor de studenten en je dus overal naar toe kunt voor je master, mits je je bachelor hebt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 21:06
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 20-08-2006 @ 20:15 :
dit moedigen ze juist aan
Vandaar dat ik een jaar extra moet studeren.

Nee, ik studeer geen rechten.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 21:30
Verwijderd
Ik ken iemand die zijn bachelor Nederlands Recht net niet gehaald heeft in Utrecht maar al wel aan zijn master in Amsterdam kan beginnen. Hij vertelde me dat je een minimum aantal punten moet hebben gehaald.

Verder is het wel zo dat niet 'elke bachelor' toegang geeft tot elke master ook al is het van dezelfde studie op dezelfde uni. Houd rekening met eventuele toegangseisen, bij het kiezen van je minor.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 22:13
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Ja, dat kan, daarom is het ook nog twijfelachtig of ik in september wel verder kan studeren. Ik doe nu nog Engels in Utrecht, wil de master American Studies in Groningen gaan doen. Daarbij eisen ze een minor American Studies, minimaal 170 ects en je moet je bachelorscriptie af hebben, en dat laatste is bij mij nog steeds niet goed gekeurd...

Ze hebben dezelfde master ook wel in Utrecht, maar na 3 jaar ben ik er wel over uit dat ik dat geen leuke stad vind en ik ben bovendien ook veel te laat met aanmelden daar anders.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 23:04
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Dat kan zeker zoals iedereen al voor me zei. Ikzelf heb net mijn bachelor afgerond op de UU en ga nu mijn master volgen op de VU. Zolang je maar je bachelor diploma krijgt voor september en meestal worden er wel eisen gesteld aan je vakken paket.
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 07:01
Verwijderd
Ik zou daar erg mee oppassen. De benamingen zijn weliswaar veranderd maar inhoudelijk gaat het natuurlijk nog gewoon om de oude propedeuse-, basisdoctoraal- en doctoraalfasen. Dat betekent dat je niet met elke willekeurige bachelor altijd een even goede aansluiting hebt op elke willekeurige master, gewoon omdat de opleidingsprogramma's van universiteiten onderling uiteenlopen.

Een uitzondering zou bijv. zijn als je volledig Nederlands recht doet in een andere stad en notarieel in Nijmegen. Dat komt doordat notarieel recht daar gelijk is aan Nederlands met uitzondering van één jaar. Dat kun je er gewoon invoegen. Voor de rest zou ik ermee uitkijken. Het heeft sowieso geen toegevoegde waarde.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 09:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-08-2006 @ 08:01 :
Voor de rest zou ik ermee uitkijken. Het heeft sowieso geen toegevoegde waarde.
Wel voor jezelf, als een master aan een andere uni veel leuker is.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 10:30
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 21-08-2006 @ 10:58 :
Wel voor jezelf, als een master aan een andere uni veel leuker is.
Precies, dat is in mijn geval zo...ik ben nu veel minder reistijd kwijt en ik was ook wel eens uitgekeken op Utrecht...en bovendien kunnen ze daar moeilijk gaan whinen dat mijn opleiding niet goed aansluit, want ze eisen minimaal 20 ects minor en ik heb 45 ects....
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 18:53
NN
NN is offline
Zoals nare ook al aangeeft; ondanks de bama hebben de meeste faculteiten toch nog wel redelijk één programma.

In Groningen bv. hebben we een systeem dat je aan het einde van de ba al vakken kan doen ter voorbereiding op je ma.

Een overstap naar een andere uni lijkt me dus niet heel handig, tenzij je iets wil gaan doen dat in een andere stad niet wordt aangeboden bijvoorbeeld...
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.