Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2006, 13:39
LadyLike87
LadyLike87 is offline
Haaj,

ik ga komend jaar studeren in Utrecht en ik vroeg me af of het nou echt beter is om je bij een (gezelligheids-) vereniging aan te sluiten.
Hoe gaat dat dan?
Zijn ze moeilijk? Discrimineren ze bijv. al gauw op bepaalde eigenschappen zoals geslacht/afkomst/studie weet ik veel wat?

Ben erg benieuwd naar wat meer informatie over die 'cultuur' alvast bedankt!

Groetjes
__________________
You didn't see anything...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2006, 13:48
ganralph
ganralph is offline
"die cultuur" bestaat volgens mij niet. studentenverenigingen verschillen vaak ontzettend van elkaar.

of het "beter" is, ligt aan je zelf. het is een handige manier om leeftijds- en studiegenoten in een nieuwe stad te leren kennen.
zelf studeer ik al 6 jaar en heb ik nooit behoefte gehad om bij een vereniging te gaan. komt ook bij dat ik het gedrag van veel verenigingen niet echt kan uitstaan, waardoor ik me er nooit verder in verdiept heb (vooroordeel ik weet het, maar ik heb nooit wat gemist).

beste oplossing voor jou is om mee te doen met de introductie van je nieuwe school; daar kom je de verenigingen vanzelf tegen en kun je zelf beslissen.

dit topic gaat namelijk ongetwijfeld uitlopen op een discussie tussen:
1. leden van een vereniging die hun cultuur als een religie prediken
2. niet-leden die het ballen-gedrag van sommigen generaliseren tot het hele verenigingsleven.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 14:09
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Studentenverenigingen zijn echt belachelijk Met die domme ontgroeningsrituelen enzo, get a life echt
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 14:09
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Toen ik ben gaan studeren, ging ik ook bij een vereniging. Aan de oppervlakte is het daar wel zo van "wij tegen de rest" maar dat is volgens mij totaal voor de gein, en een beetje rivaliteit tussen verenigingen is ook gewoon een bron van humor, zolang het niet serieus genomen wordt. Verder over de cultuur dat de gebruiken voor een groot deel overal anders zijn, meestal gaat het dan om grappige ongeschreven regels, mores. Voor iedere vereniging geld geloof ik wél dat iedereen wordt aangeleerd stug vol te houden dat het geen veredelde zuipvereniging is, terwijl dat átijd wél het geval is.
Ik weet niks over ontgroeningen, maar bij mij werdt iedereen hartelijk ontvangen en opgenomen. Dat is ook het idee van zo'n vereniging, er zal niet snel gediscrimineerd worden.
Of de vereniging geschikt is, hangt van een boel af, vooral jezelf. Voor mij werd het bijvoorbeeld niks, omdat ik simpel gezegd al een leven had in de stad waar ik studeerde, en daarom niet genoeg tijd had iin de vereniging te integreren.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 14:11
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Tsu schreef op 07-08-2006 @ 15:09 :
Studentenverenigingen zijn echt belachelijk Met die domme ontgroeningsrituelen enzo, get a life echt
Mijn vereniging had toevallig geen ontgroening, en het idee van zo'n vereniging is juist dat je een beetje mensen en een leven kan vinden in een totaal nieuwe stad waar je opeens terecht kan, een goed initiatief, dat voor veel mensen werkt.
Dus: zelluf!
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 14:21
LadyLike87
LadyLike87 is offline
Maar als je dus niemand kent kan het wel in je voordeel werken?

En als je er niet bijzit en je komt van best ver, is het dan niet lastiger om je te redden daartussen?
__________________
You didn't see anything...
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 14:27
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
LadyLike87 schreef op 07-08-2006 @ 15:21 :
Maar als je dus niemand kent kan het wel in je voordeel werken?

En als je er niet bijzit en je komt van best ver, is het dan niet lastiger om je te redden daartussen?
hangt van de stad af. in Amsterdam en Utrechts is het bijvoorbeeld niet zo'n probleem om een sociaal studentenleven op te bouwen zonder vereniging; in Maastricht is dat al weer wat moeilijker (vond ik)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 14:44
Verwijderd
Let the games begin!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 14:59
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Tijdens de UIT dagen ga je ook bij verschillende verenigingen langs (in ieder geval bij de grootste: Veritas, Unitas, USC, UVSV, Biton), ik zou gewoon kijken of je het wat vindt.

Wat betreft die ontgroeningen: tja, niet iedereen kan er tegen, maar het scheidt een beetje het kaf van het koren. Er wordt het een en ander naar je geschreeuwd en je moet kloterige opdrachten uitvoeren, maar dat is niet persoonlijk, en het jaar daarna mag je zelf meedoen. Ik bedoel, zaten op de middelbare school de tweede klassers ook geen smurfen te pesten?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 15:55
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tsu schreef op 07-08-2006 @ 15:09 :
Studentenverenigingen zijn echt belachelijk Met die domme ontgroeningsrituelen enzo, get a life echt
*iemand zonder kennis van zaken die wat roept uit onwetendheid gesignaleerd *
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 15:57
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ga gewoon overal kijken, daar verlies je niks mee en je komt er dan gauw genoeg achter of een vereniging, en zo ja: welke, iets voor je is!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:09
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Ik vind het gewoon onzin, en ik reageer niet uit onwetendheid, want meisjes uit mijn klas zaten ook bij zo'n studentenvereniging. En die hadden wel die achterlijke ontgroeningen Sloeg echt nergens op. Als je bij een vereniging zit waar dat niet gebeurt, a la.

Leg mij dan eens uit waarom het nou zo leuk is om bij een studentenvereniging te horen? En waarom raad jij iemand aan om daarbij te gaan?
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Tsu schreef op 07-08-2006 @ 21:09 :
Leg mij dan eens uit waarom het nou zo leuk is om bij een studentenvereniging te horen? En waarom raad jij iemand aan om daarbij te gaan?
Als je er van houdt, is het best leuk. Ik ken genoeg mensen die bij een studentenvereniging zitten (die waar Ieke ook bij zit) en die vinden het allemaal erg leuk. Ze hebben er veel vrienden ontmoet, vinden het leuk om dingen te doen met de studentenvereniging, enz. Ik heb daar niet zo'n behoefte aan, ben niet lid van een studentenvereniging en ben ook niet van plan dat te worden.

Ik word volgend jaar, denk ik, wel lid van één of andere vereniging (ik ben vergeten hoe je dat noemt, sorry Krummeltje ), maar of ik ook mee ga doen met activiteiten weet ik nog niet, dat zie ik dan wel weer.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:37
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tsu schreef op 07-08-2006 @ 21:09 :
Ik vind het gewoon onzin, en ik reageer niet uit onwetendheid, want meisjes uit mijn klas zaten ook bij zo'n studentenvereniging. En die hadden wel die achterlijke ontgroeningen Sloeg echt nergens op. Als je bij een vereniging zit waar dat niet gebeurt, a la.

Leg mij dan eens uit waarom het nou zo leuk is om bij een studentenvereniging te horen? En waarom raad jij iemand aan om daarbij te gaan?
Dat een paar meisjes uit je klas bij een vereniging zitten wil nog niet zeggen dat je er echt wat van weet. Gezien je opmerking niet echt dus.
In de eerste plaats zijn er veel verschillende verenigingen. Van sportverenigingen tot gezelligheidsverenigingen. Maar ook met en zonder ontgroeningen en met een wezenlijk verschil in mentaliteit en sfeer. Ook met een wezenlijk verschil in verplichte nummers.
Ik ben lid ja, maar van een vereniging zonder ontgroening (ben ik persoonlijk op tegen) en met een goede sfeer. Iedereen wordt geaccepteerd zoals hij of zij is. De groep is erg divers. We hebben bijvoorbeeld een metaldispuut (overgens zijn disputen helemaal niet verplicht, grootste deel zit niet eens bij een dispuut), maar ook een dispuut dat meer van die balletjes zijn. Hier komt nog bij dat ik ook die uitspraken gedaan heb die jij hier net deed. Ik wilde absoluut niet bij een vereniging, maar toen ik er kwam sprak het me toch aan (als enige vereniging waar ik ooit geweest ben en dat zijn er in Nijmegen en in Rotterdam toch wel een heel aantal)

Laat ik verder voorop stellen dat ik tegen niemand zeg dat ze ergens lid moeten worden. Je moet het alleen doen als je bij een vereniging op je gemak voelt. De boel je aanstaat in zowel sfeer als dingen die ze doen (in de zin van ontgroening, verplichtingen etc) is het absoluut aan te raden lid te worden.
Maar aan de andere kant, als er dus niks is wat je aan staat moet je het vooral ook niet doen. Ergens lid worden terwijl je het niks vind wordt je ook niet blijer van. Maar daarvoor moet je toch wel op meerdere verenigingen in je stad gekeken hebben (wat prima gaat in de kennismakingstijd) Dan is het gewoon niks voor jou en daar lijkt me niks mis mee. Maar dan nog, roepen dat de mensen een leven moeten krijgen en dat studentenverenigingen vanwege ontgroeningen achterlijk zijn kan niet. (Generalisatie ten top )

Waarom ik vind dat mensen lid zouden moeten worden bij een vereniging die hun aanstaat? Ik denk dat het toch wel een aanvullig is. (Hoewel ik ook situatie's kan bedenken waar dat minder is) Een studentenvereniging is meer dan alleen zuipen en feesten (anders was ik ook geen lid geweest)
Het is ook mensen leren kennen, goede contacten opdoen (netwerken), ervaring op doen (commissies's), (grappige) workshops, de hele sfeer van gezelligheid en ga zo maar door. Het is een toevoeging aan je studentenleven, maar alleen met een vereniging die bij je past (en je hebt veel verschillende verenigingen, dus de kans dat er een is is wel aanwezig)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:39
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Maar ik krijg echt de kriebels van het "opdringerige" idee van vrienden maken als je bij zoiets zit. Want ik hoorde ook dat je vaak verplicht bent om met dingen mee te doen enzo? EN dat je bijnamen ofzo krijgt What's up with that?
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:42
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Ik heb overigens van verschillende meisjes uit mijn klassen gehoord over studentenverenigingen... die kwamen uit Amsterdam, Utrecht enzo. Dus het is niet zo dat ik mijn mening baseer op 1 verhaal van iemand. Ik heb echt onwijs achterlijke dingen gehoord wat ontgroeningsdingen betreft, dat kon echt niet door de beugel vond ik.
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Tsu schreef op 07-08-2006 @ 21:42 :
Ik heb echt onwijs achterlijke dingen gehoord wat ontgroeningsdingen betreft, dat kon echt niet door de beugel vond ik.
Daar doen mensen zelf aan mee (niet dat het dan altijd iemands schuld is als er iets gebeurd)...je kunt ook naar een vereniging gaan waar ze daar niet aan doen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:46
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-08-2006 @ 21:44 :
Daar doen mensen zelf aan mee (niet dat het dan altijd iemands schuld is als er iets gebeurd)...je kunt ook naar een vereniging gaan waar ze daar niet aan doen, lijkt me.
Ja dat kan, maar ik vraag me dan wel af hoeveel procent van die verenigingen dan wel ontgroeningen uitvoeren? Want ik heb tot nu toe alleen maar verhalen over die ontgroeningen gehoord, nog nooit eentje waar dat niet gebeurde. Voor ik hier weer commentaar op krijg; ik snap heus wel dat er ook wel studentenverenigingen zijn die dat niet hebben, maar zijn die dan in de minderheid ofzo?
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-08-2006, 20:51
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Oh ja en nog iets; wie kan mij het verschil uitleggen tussen vrienden op school maken en aankloppen bij een studentenvereniging? Brand los zou ik zeggen.
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 21:13
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tsu schreef op 07-08-2006 @ 21:39 :
Maar ik krijg echt de kriebels van het "opdringerige" idee van vrienden maken als je bij zoiets zit. Want ik hoorde ook dat je vaak verplicht bent om met dingen mee te doen enzo? EN dat je bijnamen ofzo krijgt What's up with that?
Alsof je er verplicht bent vrienden te maken. Hoeft echt niet zo nodig en dan nog hoef je niet met de hele vereniging vrienden te zijn. Alsof je je alleen inschrijft om vrienden te maken. Zie het breder en dit is iets wat er vaak bij hoord. Maar ergens bij gaan om alleen vrienden te maken is sowieso niet helemaal de juiste instelling. Doe het omdat het een verbreding van je studentenleven met alle leuke dingen die het toevoegt.
Verplicht? Dat wisselt per vereniging. Ik ben bijna nergens toe verplicht (6 diensten alleen in de eerste jaar) en waar ik mezelf toe verplicht door in een commissie te gaan, bij een dispuut oid (maar dat is vrije keuze, hoeft niet en niet iedereen doet het)
Bijnamen? Er zijn maar een paar mensen die dat hebben en dat zijn met name ouderejaars en bijvoorbeeld bij mensen met dezelfde naam. Maar dan nog, bij ons komt het amper voor.

Citaat:
Tsu schreef op 07-08-2006 @ 21:42 :
Ik heb overigens van verschillende meisjes uit mijn klassen gehoord over studentenverenigingen... die kwamen uit Amsterdam, Utrecht enzo. Dus het is niet zo dat ik mijn mening baseer op 1 verhaal van iemand. Ik heb echt onwijs achterlijke dingen gehoord wat ontgroeningsdingen betreft, dat kon echt niet door de beugel vond ik.
In verschillende steden heb je ook dezelfde verenigingen. Een corps (die over het algemeen nogal zware ontgroeningen hebben) zie je overal. Interresanter zijn de verhalen uit 1 stad over de verschillende verenigingen.
Verder, een ontgroening is een eigen keuze. Er zijn ook verenigingen zonder (zoals de mijne)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 21:18
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
ik wil niet lullig doen maar hier zijn toch topics genoeg over?
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 21:26
Verwijderd
Citaat:
LadyLike87 schreef op 07-08-2006 @ 14:39 :
Haaj,

ik ga komend jaar studeren in Utrecht en ik vroeg me af of het nou echt beter is om je bij een (gezelligheids-) vereniging aan te sluiten.
Hoe gaat dat dan?
Zijn ze moeilijk? Discrimineren ze bijv. al gauw op bepaalde eigenschappen zoals geslacht/afkomst/studie weet ik veel wat?

Ben erg benieuwd naar wat meer informatie over die 'cultuur' alvast bedankt!

Oh ja en nog iets; wie kan mij het verschil uitleggen tussen vrienden op school maken en aankloppen bij een studentenvereniging? Brand los zou ik zeggen.

Ik ben in mijn 2e jaars lid geworden van een vereniging in Utrecht, en ik ben nu aankomend vierdejaars. In de tussentijd heb ik het studentenleven wel goed leren kennen.

1) Het is niet echt beter ofzo, het is hoe jij je erbij voelt. Het is gewoon hartstikke leuk om ergens lid te worden maar je wordt niet vreemd aangekeken als je het niet doet. Dan is het wel zo dat er in Utrecht vrij veel mensen lid zijn, maar daar komt het voordeel bij dat er in Utrecht dan ook veel verschillende soorten verenigingen bestaan. Er is vast altijd wel iets dat bij je past.

Klein/groot/corps/niet- corps/studentensportvereniging/met ontgroening/zonder ontgroening/ alternatief/ christelijk/ internationaal

2) Als je lid wordt moet je meedoen aan de Kennismakingstijd, met of zonder ontgroening. Op zo'n kamp leer gewoon veel over de vereniging door middel van activiteiten, en leer je andere eerstejaars kennen. Daarna ben je lid, en zijn er vaak borrels, societeitsavonden en leuke activiteiten. Op den duur kun je ook actief lid worden (niet verplicht), door in commissies te gaan. Dat is niet alleen leuk maar je kunt je ook je ei in kwijt, en veel van leren. De meeste mensen leren veel nieuwe mensen kennen op deze manier.

3) Natuurlijk kun je zeggen dat elke vereniging zijn eigen karakter heeft. Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand gediscrimineerd werd om studie of afkomst. Voor elke grote groeprering geldt wel dat er overal wel een paar idioten te vinden zijn, net zoals onder gewone mensen en studenten die niet lid zijn.

4) Het verschil tussen vrienden op school maken en bij een studentenvereniging is in verschillende opzichten te bekijken. Aan de ene kant is er geen verschil: je blijft gewoon jezelf en je kiest de mensen uit met wie je het het beste kunt vinden.
Aan de andere kant is er wel een verschil: bij een studentenvereniging zitten mensen met de meest uiteenlopende studies, achtergronden en interesses. Dat is leuk, want zo houdt je het gevarieerd en kom je eerder in aanraking met mensen die andere ideeën heb dan jij. Eerst zul je voornamelijk eerstejaars leren kennen, maar later ook ouderjaars. In het begin zal het allemaal iets 'gedwongener zijn', maar de vereniging doet gewoon haar best wat gezamelijk activiteiten te organiseren, zodat je niet alles op eigen houtje hoeft te doen, en je je er thuis zult voelen.

Ik weet dat sommigen niet houden van dit groepsgevoel. Dat is ook helemaal niet erg.

Laatst gewijzigd op 07-08-2006 om 21:49.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 21:36
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tsu schreef op 07-08-2006 @ 21:46 :
Ja dat kan, maar ik vraag me dan wel af hoeveel procent van die verenigingen dan wel ontgroeningen uitvoeren? Want ik heb tot nu toe alleen maar verhalen over die ontgroeningen gehoord, nog nooit eentje waar dat niet gebeurde. Voor ik hier weer commentaar op krijg; ik snap heus wel dat er ook wel studentenverenigingen zijn die dat niet hebben, maar zijn die dan in de minderheid ofzo?
Echt helemaal zonder komt minder voor ja. Sowieso is er altijd wel een kennismakingstijd, maar dat is zeker niet altijd een ontgroening (helaas gebruiken veel verenigingen dit woord dus onderscheid maken is moeilijk. Een vraag wat er dan gebeurt op zo'n kmt is interesanter. Bij echte ontgroeningen zeggen ze erg niks over) Verder zijn er gradatie's in die ontgroeningen. Je hebt er die echt zwaar zijn, maar je hebt er ook die wel meevallen. Maar goed, ik ben sowieso tegen het principe dus voor mij geen ontgroening.

Citaat:
Tsu schreef op 07-08-2006 @ 21:51 :
Oh ja en nog iets; wie kan mij het verschil uitleggen tussen vrienden op school maken en aankloppen bij een studentenvereniging? Brand los zou ik zeggen.
Hoezo moet daar verschil tussen zitten? Lijkt me niet hč. Maar ik wil je wel 2 verschillende situatie's stellen:
1. Je doet een 'kleine' studie met een enorm hechte groep. Er worden vanuit de studievereninging ontzettent veel leuke dingen georganiseert. Je hebt veel uren samen op de uni en veel practica.
2. Je doet een grote studie waar maar een paar college's zijn per week. college is massaal de zaal in stromen en zodra het afgelopen is weer weg. Daarbij is er een enorme groepjesvorming vanuit een verleden al. Je hebt een studiegroep van tussen de 10 en 12 mensen die op misschien 1 of 2 totaal niet bij je passen en je echt niks mee hebt. Hiermee volg je enkele practica's per week en de rest van de mensen kom je door dit systeem amper tegen.
Ik heb beide situatie's gehad. Bij de eerste waren er ook geen verenigingen die me aanspraken (sterker nog, ik vond ze allemaal verschrikkelijk) dus ik was geen lid en vond het ook nergens voor nodig. Bij de 2e situatie ben ik wel lid geworden, maar ook alleen omdat er een vereniging was waar ik het vanaf moment een gezellig vond en me vooral ook wel op mijn gemak voelde. (meteen was het gezellig, meteen vroegen ze of ik ook wat wilde drinken, wilde meedoen met kaarten (Ik was er alleen, rest van mijn introgroepje was verdwenen))
Ik heb werkelijk geen seconde spijt gehad van mijn inschrijving. Heb me samen met iemand anders ingeschreven (alleen had ik het waarscheinlijk niet gedaan, haar kende ik al) en zeker niet om alleen maar vrienden te maken. Ik woon alleen (zonder huisgenoten) en het is voor mij ook een plaats om heen te gaan als ik mensen om me heen wil. (die ik dan wel ken, wat dus het grote verschil is met dan uitgaan)
Buiten dat vind ik de dingen die er georganiseerd worden ook erg leuk (filmweek, muziekweek, cul(tuur)week, wijnweek, lezingen, discussie's, workshops bezoeken aan vanalles, feestjes etc.)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 21:54
Verwijderd
Dit is trouwens echt een goede site!!! Er staan info over de meest uiteenlopende zaken en ook over verenigingen (met links)

http://www.utrecht.studiestad.nl/index.html

En je MOET echt de Utrecht Introductie Tijd (UIT) lopen. ALs je snel bent kun je je nog net inschrijven. Ik heb het niet gedaan en ik heb zo'n ontzettende spijt. Ik ben er nauw bij betrokken en ik heb gehoord dat vandaag de 3000e persoon zich ingeschreven heeft. Daar leer je in 5 dagen de stad Utrecht kennen en alle studentenfaciliteiten die er maar bestaan, onder begleiding van een mentor (ouderjaars). Deze loopt ook alle verenigingen af.

Laatst gewijzigd op 07-08-2006 om 22:01.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 22:49
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 07-08-2006 @ 22:26 :

4) Het verschil tussen vrienden op school maken en bij een studentenvereniging is in verschillende opzichten te bekijken. Aan de ene kant is er geen verschil: je blijft gewoon jezelf en je kiest de mensen uit met wie je het het beste kunt vinden.
Aan de andere kant is er wel een verschil: bij een studentenvereniging zitten mensen met de meest uiteenlopende studies, achtergronden en interesses. Dat is leuk, want zo houdt je het gevarieerd en kom je eerder in aanraking met mensen die andere ideeën heb dan jij. Eerst zul je voornamelijk eerstejaars leren kennen, maar later ook ouderjaars. In het begin zal het allemaal iets 'gedwongener zijn', maar de vereniging doet gewoon haar best wat gezamelijk activiteiten te organiseren, zodat je niet alles op eigen houtje hoeft te doen, en je je er thuis zult voelen.
Voornaamste reden dat ik er spijt van heb niet bij een vereniging gegaan te zijn. Alleen maar mensen van je eigen studie ontmoeten verbreedt je wereldbeeld ook niet echt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2006, 23:07
LadyLike87
LadyLike87 is offline
Ja de UIT intimideert me .

Ik ken echt helemaaaaal niemand in Utrecht, ik woon er ver vandaan, dus slaapplaats enzo is al lastig en vervelend.
Ik ben ook nog eens verlegen dus dat 'regel ik niet ff'.
Ik ben ook nog precies weg in die week, eigenlijk toch best wel jammer maar een perfecte smoes waarom ik niet mee kan doen.

Is de introductie van alleen je studie niet genoeg?
Ik heb eerlijk gezegd ook wel het gevoel dat de UIT nog veel meer extra's toevoegd, maar dat zou ik niet kunnen weten aangezien ik er nooit geweest ben ofzo...
__________________
You didn't see anything...
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 23:11
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Cancellen die vakantie. Je kunt maar 1 keer echt de UIT meemaken, en het is doodzonde als je dat niet doet. Gewoon even emt de organisatie bellen, er zijn nog veel meer mensen die daar niemand kennen. Je leert snel genoeg mensen kennen, iedereen zit in 't zelfde schuitje.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 23:14
Verwijderd
Handig voor andere mensen dan misschien:
Tijdens uit kom je in mentorgroepjes van ongeveer 16 personen. Hier spreek je elke dag mee af en ga je samen eten/stappen.
Je kunt slapen in een sporthal of bij verenigingsmensen thuis. Dit idee vond ik in het begin ook heel raar, serieus. Totdat je zelf 2 vreemde meisjes van amper 18 in je kamer krijgt te logeren . Je kunt je daarvoor opgeven bij de verenigingen zelf (dus bood ik mijn kamer ook aan). Meestal krijg je elkaar telefoonnummer, je belt elkaar op en spreek af elkaar te ontmoeten. Verder zie je die mensen niet zo vaak. De eerste dag praat je wat meer met elkaar, vraagt naar elkaars ervaringen, meestal komen de eerstejaars eerst even kijken waar je lid bent, en gaan dan hun eigen weg. Je geeft ze een huissteutel en je ziet ze daarna eigenlijk alleen in de ochtend. Het idee is heel raar, maar er zijn zoveel mensen die het doen dat het eigenlijk weer normaal wordt. Zo sociaal is het studentenleven...

BTW altijd een goede manier om mensen over te halen om bij jouw vereniging te gaan

Laatst gewijzigd op 07-08-2006 om 23:20.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 14:14
riannuhtje
riannuhtje is offline
De UIT is idd echt super. Toen ik net begon met mn studie was ik nog op vakantie, en heb ik de UIT niet mee kunnen lopen. DUs heb ik het aan het begin van mn 2de jaar gedaan, omdat ik al die verenigingen wel es wou zien. NU weet ik pas hoeveel ik dat eerste jaar gemist heb (en nu ben ik aan het inhalen, das ook niet zo goed ), ben op kamers gegaan en lid geworden bij een leuke vereniging zonder ontgroening, omdat ik daar gewoon tegen ben.
Wanneer je tijdens de UIT verschillende verenigingen langs gaat moet je gewoon es kijken wat je het meest aanspreekt. ( Ik hou nu op, begin anderen te herhalen)
__________________
The day I remember, my heart I will keep, my voice I surrender and I will not speak to lie.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 15:18
Verwijderd
Over de UIT, ben je echt de hele tijd met je hele mentorgroepje (bezig) zeg maar? Want ik dacht dat je soms ook dingen kon kiezen in het programma, bijv workshops ofzo.. lijkt me niet dat iedereen dan hetzelfde wil.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 16:52
riannuhtje
riannuhtje is offline
De basis is idd je mentorgroepje, en vooral je mentoren, het is hun taak om je zo veel mogelijk te laten zien. Maar het kan best wel eens gebeuren dan niet iedereen hetzelfde wil. Dan kan je ook prima een uur later ofzo weer afspreken, maar ik denk dat er altijd wel iemand met je mee wilt. De meeste workshops worden volgens mij ook meerdere keren gegeven, dus meestal lukt het wel om met het hele groepje alles te doen wat iedereen wilt doen. (beetje vreemde zin, ik hoop dat je t snapt )
__________________
The day I remember, my heart I will keep, my voice I surrender and I will not speak to lie.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 17:24
Verwijderd
Haha, ik snap je zin hoor! Maar ok, thanks, dan weet ik dat weer
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:44
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 07-08-2006 @ 22:18 :
ik wil niet lullig doen maar hier zijn toch topics genoeg over?
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo onzeker over zichzelf dat ze geen gelegenheid voorbij laten gaan om op studentenverenigingen te kankeren.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 19:02
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb er geen behoefte aan.

Misschien dat ik het wel gedaan had als ik niet zou studeren in de stad waar ik mijn hele leven al woon (en waar ik dus al "een leven" had/heb).
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 19:08
Verwijderd
Ik denk dat ik misschien maar bij een studentensportvereniging ga. Toch anders dan een gezelligheidsvereniging, waarvan ik niet weet of het echt wat voor mij is, maar toch nieuwe mensen leren kennen en eindelijk weer eens sporten
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 23:56
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Majel schreef op 08-08-2006 @ 20:08 :
Ik denk dat ik misschien maar bij een studentensportvereniging ga. Toch anders dan een gezelligheidsvereniging, waarvan ik niet weet of het echt wat voor mij is, maar toch nieuwe mensen leren kennen en eindelijk weer eens sporten
Orca schijnt erg leuk te zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-08-2006, 00:24
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-08-2006 @ 19:44 :
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo onzeker over zichzelf dat ze geen gelegenheid voorbij laten gaan om op studentenverenigingen te kankeren.
eh?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 08:16
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 09-08-2006 @ 00:56 :
Orca schijnt erg leuk te zijn
Ok, ik ga wel even langs bij de UIT ofzo
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 13:21
LadyLike87
LadyLike87 is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-08-2006 @ 19:44 :
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo onzeker over zichzelf dat ze geen gelegenheid voorbij laten gaan om op studentenverenigingen te kankeren.

Ahum
Daarvoor had ik deze topic dus niet geopend.
Wou er gewoon wat meer over weten.
__________________
You didn't see anything...
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 16:19
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-08-2006 @ 19:44 :
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo onzeker over zichzelf dat ze geen gelegenheid voorbij laten gaan om op studentenverenigingen te kankeren.
ja maar dan kunnen ze toch gewoon weg
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 16:20
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
LadyLike87 schreef op 09-08-2006 @ 14:21 :
Ahum
Daarvoor had ik deze topic dus niet geopend.
Wou er gewoon wat meer over weten.
je had ook gewoon een keer de zoekfunctie kunnen gebruiken luie donder
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 21:30
Verwijderd
Citaat:
riannuhtje schreef op 08-08-2006 @ 15:14 :
ben op kamers gegaan en lid geworden bij een leuke vereniging zonder ontgroening, omdat ik daar gewoon tegen ben.
Haha Wat ontzettend grappig, jou hier te zien!! Ik checkte je geboortedatum in het ledenbestand. Jou zie ik tijdens de UIT weer.
Groetjes van Saskia (een andere UMTC'er)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 02:00
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik zit niet op een universiteit en al was dat wel zo, dan had ik er nog geen behoefte aan.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 10-08-2006 @ 03:00 :
Ik zit niet op een universiteit en al was dat wel zo, dan had ik er nog geen behoefte aan.
Volgens mij is het ook voor de hogescholen in de betreffende studentenstad...
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 17:28
LadyLike87
LadyLike87 is offline
Citaat:
pyres schreef op 09-08-2006 @ 17:20 :
je had ook gewoon een keer de zoekfunctie kunnen gebruiken luie donder
Oeh Snappish...
maar thanx voor de tip
__________________
You didn't see anything...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 06:31
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
stefano schreef op 10-08-2006 @ 17:46 :
Volgens mij is het ook voor de hogescholen in de betreffende studentenstad...
Waarom zou je als HBO'er bij een studentenvereniging aansluiten als je niet eens student bent. Op het MBO had ik er ook niet bepaald behoefte aan.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 09:39
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 11-08-2006 @ 07:31 :
Waarom zou je als HBO'er bij een studentenvereniging aansluiten als je niet eens student bent. Op het MBO had ik er ook niet bepaald behoefte aan.
Nou ja, zolang je lid kan worden als HBO'er, waarom niet? En de discussie over wie wel of niet student is gaan we hier maar niet (weer) houden
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 10:15
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Vice schreef op 11-08-2006 @ 07:31 :
Waarom zou je als HBO'er bij een studentenvereniging aansluiten als je niet eens student bent.
Beetje afhankelijk van je definitie van 'student'. Voor zover ik weet nemen verenigingen in Utrecht zowel WO als HBO studenten aan.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 11:05
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 07-08-2006 @ 15:11 :
Mijn vereniging had toevallig geen ontgroening
Ja, maar Demos is ook meer een hippie-club dan een studentenvereniging.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 15:22
Verwijderd
Sterker nog, mijn studentenvereniging komt oorspronkelijk voort uit de Hogeschool.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 07:22
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 20:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Weed
229 08-11-2007 19:07
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 03:00
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 11:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.