Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2006, 14:03
moontje16
moontje16 is offline
Hallo,

Ik ga dit jaar naar het tweede van het HBO: ik doe commerciële economie. Ik volg het nog op de reguliere manier, maar ik ben er over na aan het denken om het halverwege dit schooljaar, of anders begin volgend jaar schooljaar, duaal te gaan volgen.
Dat houdt in dat ik 3 dagen per week werk bij een bedrijf, 1 dag per week naar school ga en 1 dag vrij ben (oftewel een zelfstudiedag).

Het werk bij het bedrijf wordt helemaal afgestemd op je studie; ik loop dus geen vertraging op, het is eerder een verrijking van je studie, omdat je de geleerde theorie gelijk toe kan passen in de praktijk. Andersom kan je praktijkervaring je weer enorm veel theorie leren schelen.

Het klinkt voor mij allemaal heel erg goed. Maar ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met duaal studeren?

Bedankt alvast.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2006, 14:13
Verwijderd
Lijkt me een slechte zaak. Je leert al zo weinig op het HBO, moet je ook nodig nog eens drie dagen in de week missen. Je hebt na je afstuderen nog genoeg tijd om te werken.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 14:22
moontje16
moontje16 is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2006 @ 15:13 :
Lijkt me een slechte zaak. Je leert al zo weinig op het HBO, moet je ook nodig nog eens drie dagen in de week missen. Je hebt na je afstuderen nog genoeg tijd om te werken.
Maar waarom zo minderwaardig over het HBO? Ik vind niet dat je daar nou zo ontzettend weinig leert. Je kan na 4 jaar een prima managementfunctie vervullen. Oké, het zal geen directeursfunctie zijn, maar daar zijn weer genoeg WO-mensen voor.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 15:11
mar87
mar87 is offline
Ik volg momenteel de duale opleiding Accountancy. Het eerste semester heb ik er inmiddels opzitten.

Deze mogelijkheid was er na anderhalf jaar. Voor je begon werd er wel besproken of het verstandig was dat je het duale traject ging volgen. En in het eerste jaar moest je 53 ECTS behaald hebben.

Het traject bestaat bij ons uit 5 semesters en in het laatste semester doe je een afstudeeropdracht.
De periode februari t/m augustus werk je drie dagen en ga je twee dagen naar school en van september t/m januari is het precies andersom.

Er werd van te voren gezegd dat het behoorlijk zwaar zou zijn omdat je toch twee dingen moet combineren maar de combinatie werken en leren is mij meegevallen. Het is wel erg belangrijk dat je gewoon je colleges voorbereid want tijdens tentamenperiodes moet je gewoon doorwerken dus heb je veel minder tijd voor het voorbereiden van tentamens dan bij de voltijd opleiding het geval is. En de meeste studenten kennende blokken ze alleen even in de tentamenperiode, maar dit werkt dus niet als je het duale traject volgt.
Ik heb een persoonlijke docent en op kantoor heb ik een begeleider. Deze begeleiden je dus en je kan er met al je vragen terecht.
Op het werk wordt je langzamerhand ingewerkt. Bij mij gaat het niet heel snel omdat ze op het kantoor liever hebben dat je de basis gigantisch goed kent dan dat ze je direct van alles laten doen en uiteindelijk de kwaliteit van het werk minder is. Je begint op het laagste niveau want je weet eigenlijk werkelijk nog niets. Maar de praktijk leert snel genoeg.
En je moet uiteraard voor school uitgebreide verslagen maken. Ik zie het nut er nog niet echt van in maar misschien dat dat ooit nog komt. Vooral ellenlang gezeur over competenties dit en competenties dat.

Maargoed, al met al bevalt het me best.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 18:15
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
geniet nog ff van je studententijd, werken kan nog je gehele leven!
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 18:08
Codaz
Codaz is offline
Precies en duaal leren lijkt mij zoals de FB zei geen pretje.

Het is natuurlijk voor iedereen verschillend wat je opsteekt op het HBO.

Ikzelf tot nu toe nog vrij weinig. En veel blijft er ook niet hangen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.