Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2003, 18:00
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
http://www.trouw.nl/zorgengezondheid...968463328.html:
Citaat:
De Wereldgezondheidsorganisatie gaf vorige week voor het eerst een waarschuwing voor de mysterieuze ziekte, die voorlopig Sars wordt genoemd (Severe Acute Respiratory Syndrome). Met deze ongebruikelijk stap, bedoeld om de epidemie in de kiem te smoren, heeft de organisatie grote paniek veroorzaakt.

Er leek de suggestie van uit te gaan dat een tweede Spaanse griep ophanden was, met mogelijk miljoenen doden in het vooruitzicht. Maar zo'n vaart zal het niet lopen, verwachten deskundigen. Het lijkt namelijk mee te vallen met de besmettelijkheid. Er is vrij intensief contact met een patiënt nodig om de infectie te laten overspringen. De overdracht van lichaamsvocht lijkt een voorwaarde, al valt niet uit te sluiten dat deze ook kan plaatsvinden via de minuscule druppeltjes vocht in de adem.

Het lijkt in elk geval 'geruststellend' dat de besmettingen vooral onder medisch personeel hebben plaatsgevonden. Wie op afstand blijft, heeft kennelijk minder te vrezen. Zo is ook te verklaren waarom een besmette Duitse arts die van New York naar Frankfurt is gevlogen, geen van de medepassagiers lijkt te hebben besmet.

Hoopgevend is ook dat de epidemie in Guangdong op haar retour is. Volgens de Chinese autoriteiten zijn er na half februari geen ziektegevallen meer bijgekomen. En in Hanoi zouden tien patiënten alweer aan de beterende hand zijn.
Dit is een stukje uit dat krantenbericht (er staat nog veel meer in), uit de Trouw (waar je je overigens wel eenmalig ff aan moet melden).

Er staat ook nog in:
Citaat:
De bron van de epidemie ligt volgens deskundigen in de Zuid-Chinese provincie Guangdong. Daar kregen inwoners in november te kampen met een onbekende longontsteking. Deze uitbraak, waarbij 305 mensen besmet zijn geraakt, was halverwege februari op zijn hoogtepunt. Vijf mensen zijn overleden.

Artsen vermoeden dat het in Guangdong en de rest van de wereld om dezelfde ziekte gaat, wat het totale aantal sterfgevallen op negen zou brengen. De symptomen lijken sterk op elkaar: hoge koorts, droge hoest, kortademigheid, hoofdpijn, diarree, stijve spieren en -in de ernstigste gevallen- een longontsteking. Bovendien zijn alle geïnfecteerden besmet geraakt in dezelfde streek, of na contact met mensen uit die streek.

Toch kan het verband tussen de ziektebeelden pas definitief worden vastgesteld als de ziekteverwekker is geïdentificeerd. Elf laboratoria uit tien landen hebben zich op die taak gestort. Ook het Nationaal Influenza Centrum uit Rotterdam helpt mee. De Wereldgezondheidsorganisatie coördineert het onderzoek.

Tests op de gangbare virussen die luchtweginfecties veroorzaken, waaronder het influenzavirus, zijn stuk voor stuk negatief gebleken. Daarom zoeken virologen nu naar exotischer types, zoals ortho- of paramyxovirussen. De uitslag zal één week op zich laten wachten als het virus al eens beschreven is. Anders gaat het weken langer duren, verwacht dr. Ab Osterhaus, hoogleraar virologie aan de Erasmus Universiteit.

Overigens is niet zeker dat de ziekteverwekker een virus is. Het zou ook een bacterie kunnen zijn, zoals ook de legionella-ziekte door een bacterie wordt veroorzaakt. Erg waarschijnlijk is dat niet, want de ziekte reageert op geen van de beschikbare antibiotica, die samen vrijwel alle bacteriën kunnen doden.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo

Laatst gewijzigd op 18-03-2003 om 20:07.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 18:26
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-03-2003 @ 15:29:
1. Dat klopt, maar die zijn lang niet zo effectief, en niet voor veel ziektes beschikbaar. Er is slechts voor een beperkt aantal virusziektes een middel, dat niet zo betrouwbaar is als de meeste anti-biotica. (Voor zover ik weet.)

2. Dat weet ik. Maar TBC is bij het grote publiek een bekende naam: streptococcen niet.
Bij mij waren ze twee maanden geleden ook bang voor TBC, het bleek toch om een ander soort pneumonia te gaan (gelukkig).

Van resistentie weet ik ook wel iets...
Komen nog eens mutaties bij, zo nu en dan.
1. de effectiviteit van sommige middelen bij bepaalde virussen is zo slecht nog niet. Gelukkig behoeven niet alle virusziekten behandeling, net zoals "bacterie-ziekten". Antibiotica is voor een boel bacterien wel afdoende maar het toenemende antibiotica gebruik zal in de toekomst voor problemen kunnen zorgen.

2. Neemt niet weg dat je verhaaltje over TBC onnauwkeurigheden bevatte
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 18:40
Verwijderd
Mmm, hopelijk valt het inderdaad mee. Maar dit toont toch maar weer aan dat de mens machteloos staat bij de uitbraak van een besmettelijke ziekte die niet te genezen is, en met name de toenemende internationalisering zorgt er voor dat dit soort ziektes zich razendsnel over de wereld verspreidt. Toch zorgwekkend...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 20:04
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 18-03-2003 @ 20:51:
Maar FA, als je op de spoedeisende hulp komt vragen ze vaak wel om een verwijzing van een huisarts, heb je die niet kan je die eerst gaan halen. Misschien is het anders als je inderdaad heel erg alle symptomen van die longontsteking hebt, maar in principe als jij met koorts en griep gevoelens naar de Eerste hulp gaat sturen ze je terug. Dan heeft een huisarts toch weer meer invloed dan jij
Ik heb nog nooit van een ziekenhuis gehoord waar dat zo is...

Als ik op de SE kom ik is het altijd zelf...
Laatste was in Zwolle: ik was nogal hard onderuit gegaan, had een lichte hersenschudding, erge pijn en stijfheid in m'n nek en hevige aspecifieke hoge rugpijn.

En eerder bv. voor een metaalsplinter in m'n vinger. Dat is ook iets wat in principe op de SE thuis hoort, niet bij de huisarts. (Ik ga nu even niet uitleggen waarom.)

Maar goed, met koorts en een ziek gevoel als een influenza zou ik ook naar de huisarts gaan hoor! Duh...

Maar: als iemand opeens een temperatuur van 39 graden heeft, erge spierpijn en opeens erg benauwd wordt.
Dán ga ik niet een afspraak bij de huisarts regelen...

Laatst gewijzigd op 18-03-2003 om 20:07.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-03-2003 @ 21:04:

Maar: als iemand opeens een temperatuur van 39 graden heeft, erge spierpijn en opeens erg benauwd wordt.
Dán ga ik niet een afspraak bij de huisarts regelen...
Precies, geloof dat je sowieso iig bij koorts boven de 40 graden Celsius naar t ziekenhuis moet.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 20:12
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-03-2003 @ 21:23:
En ik kan iemand ook doorsturen naar de Spoedeisende Hulp.
Nou nee, dat kun je niet, want je bent geen arts.

Ik snap ook wel wat je bedoelt maar je deed het net overkomen alsof jij over evenveel kennis beschikt als een huisarts...
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 20:39
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-03-2003 @ 21:12:
Nou nee, dat kun je niet, want je bent geen arts.

Ik snap ook wel wat je bedoelt maar je deed het net overkomen alsof jij over evenveel kennis beschikt als een huisarts...
Ik heb genoeg kennis om te kunnen beoordelen of iemand bij de huisarts of bij de eerste hulp hoort.
Of via een ambulance.

Dat inzicht heb ik inmiddels wel...

Onderscheid maken qua urgentie, en met name kijken naar de risico's van het uitvoeren of niet uitvoeren van een bepaalde actie (i.e. het alarmeren van een ambulance).

Kan je als EHBO-er iemand zelf behandelen en naar huis laten gaan?
Stuur je iemand naar een ziekenhuis voor verdere behandeling?
Regel je zelf (begeleid) vervoer naar een ziekenhuis?
Of regel je een ambulance?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 23:22
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-03-2003 @ 15:39:
Ik heb genoeg kennis om te kunnen beoordelen of iemand bij de huisarts of bij de eerste hulp hoort.
Doe er iets leuks mee
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 07:50
Verwijderd
Update

Nou, het is dus gewoon een virus. Een paramyxovirus om precies te zijn. Hij kan dodelijk zijn, maar er zijn ook genoeg mensen die het gewoon overleven met de juiste behandeling (veel rust, anti-biotica, etc). De longontsteking is enkel een 'mogelijk gevolg' van het virus en niet het primaire probleem.

Daarnaast valt de besmettingscoëfficient reuze mee, omdat direct contact via lichaamsvocht nodig is. Dit verklaart ook waarom het vooral ziekenhuispersoneel treft (direct aanhoesten en zweetdruppeltjes kunnen dus voor de besmetting zorgen).

Over het algemeen bestaat er dus niet zo'n groot risico als het in beginsel door de WHO werd verwacht
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 19:41
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Gelukkig is het gevaar dus niet zó groot.

Ik vreesde eerder voor een echt ernstige epidemie, à la Ebola.


Maar goed, er blijven nieuwe ziektegevallen bij komen, dat wel...
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 10:21
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/t...ng.artsen.html:

Citaat:
HONGKONG - Artsen in Hongkong zijn voorzichtig optimistisch over een effectieve behandeling van de mysterieuze en besmettelijke longziekte SARS. Het antivirale middel ribavirine lijkt te helpen bij ernstig zieke patiënten. Dat meldde vrijdag de Britse omroep BBC.
Citaat:
Woensdag werd duidelijk dat het niet om een bacterie gaat, maar om een virus. Die ontdekking was uitermate belangrijk bij het vinden van een geneesmiddel. Inmiddels lijkt ribavirine een stap in de goede richting, zo meldden artsen in Hongkong.
Citaat:
De Wereldgezondheidsorganisatie vindt negatieve reisadviezen niet nodig. Het ziet er naar uit dat de verspreiding zich stabiliseert. Wel worden reizigers naar China, Hongkong, Singapore en Canada geadviseerd om ziekenhuizen te mijden.
Dat zijn stukjes uit de telegraaf van vandaag... ziet er wel positief uit! Alsnog: voorzichtigheid geboden als zoiets in je naaste omgeving uitbreekt: wees er op tijd bij!!!!
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 10:56
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
nou wil ik niet negatief gaan lopen doen he... Maar een virus reageert toch helemaal nerges op?!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 23:55
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 20:48:
Een bacteriologische longontsteking komt maar zelden voor, maar is tegenwoordig wel goed te behandelen.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar bacteriële longontstekings komen wel vaker voor hoor. Ik was er erg gevoelig voor toen ik kleiner was en ik heb het wel 4 of 5x gehad. En het is altijd genezen met anti-biotica.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 17:27
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
weer even een update, uit de telegraaf:
Citaat:
Onderzoekers vinden mogelijke oorzaak SARS

WASHINGTON - Amerikaanse onderzoekers hebben mogelijk het virus gevonden dat de bron is van de mysterieuze longziekte die wereldwijd al ten minste zeventien doden heeft geeïst. Het virus, SARS genoemd, zou tot de familie van het coronavirus behoren, zo maakten de onderzoekers maandag bekend.

"We hebben zeker meer werk te doen, maar denken dat we op het juiste spoor zijn", aldus de directeur van het overheidsinstituut dat het onderzoek uitvoert.

Vorige week meldden artsen uit Hongkong al de mogelijke oorzaak van de onbekende aandoening. Het virus behoort volgens hen tot de familie van de paramyxoviridae. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO reageerde sceptisch op die vondst en noemde het nog te vroeg om conclusies te trekken.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 17:21
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
om dit topic maar een klein beetje up to date te houden: vandaag weer 2 berichtjes in de krant, namelijk de volgende:

http://www.ad.nl/artikelen/Gezondhei...001967332.html:

Citaat:
Sars-ontdekker zelf overleden

De Italiaanse arts die het sars-virus heeft geïdentificeerd in Hanoi is zaterdag in Thailand aan de ziekte overleden. De 46-jarige Carlo Urbani is daarmee het 55ste dodelijke slachtoffer van het griepachtige virus geworden.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn wereldwijd nu zo'n 1600 mensen besmet met sars, van wie vooral inwoners van China en zuid-oost Azië. Daar werd het virus ook voor het eerst geïdentificeerd.
http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/t...rs.mensen.html:
Citaat:
Huizenblok geïsoleerd om SARS tegen te gaan

HONGKONG - Het ministerie van Volksgezondheid in Hongkong heeft maandag een heel huizenblok voor een periode van tien dagen geïsoleerd. Met deze maatregel hopen de autoriteiten verdere verspreiding van de longziekte SARS te voorkomen. De geheimzinnige ziekte heeft in Hongkong inmiddels aan dertien mensen het leven gekost.

"Dit besluit is genomen omdat in de afgelopen dagen in het bewuste blok meerdere mensen geïnfecteerd zijn geraakt", vermeldde een verklaring van het ministerie. In de komende tien dagen mag niemand het blok in of uit zonder uitdrukkelijke toestemming. In het afgesloten gebied zijn al 121 personen besmet geraakt.

Medisch personeel zal onder toezicht naar binnen gaan. De honderden bewoners krijgen dagelijks drie gratis maaltijden en tevens krijgen ze advies over desinfectie van hun woning. Of de maatregel op tijd komt, betwijfelen de lokale media. Kranten schrijven dat voor de quarantainemaatregel werd afgekondigd, al 240 gezinnen het huizenblok hadden verlaten uit angst voor de longziekte.

Zondag viel in Hongkong het dertiende dodelijke slachtoffer, het totaal aantal besmettingen in het land is inmiddels opgelopen tot 530. Wereldwijd zijn zestig mensen overleden aan de gevolgen van Severe Acute Respiratory Syndrome, zoals SARS voluit heet.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 19:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ekki schreef op 22-03-2003 @ 11:21:
Dat zijn stukjes uit de telegraaf van vandaag... ziet er wel positief uit! Alsnog: voorzichtigheid geboden als zoiets in je naaste omgeving uitbreekt: wees er op tijd bij!!!!
Dat dacht ik dus ook.

Maar nu begint het weer op te duiken.

Ik blijf het wel volgen...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 19:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nu.nl meldt:
http://nu.nl/news.jsp?n=127766&c=10

Nederland beperkt terugkeer uit SARS-landen

Uitgegeven: 31 maart 2003 19:58
Laatst gewijzigd: 31 maart 2003 19:58

NOORDWIJK - De Inspectie voor de Gezondheidszorg legt beperkingen op aan de terugkeer van Nederlanders uit de zogenaamde SARS-landen. Doel ervan is om het SARS-virus buiten ons land te houden, meldt Eurocross International.

In een brief aan alle Nederlandse alarmcentrales schrijft de Inspectie dat patiënten met een longontsteking uit China (alleen Guangdong provincie en Hongkong), Taiwan, Singapore, Vietnam (alleen Hanoi) en Toronto in Canada niet direct vanuit ziekenhuizen of privé-klinieken mogen worden gerepatrieerd, tenzij de diagnose SARS is uitgesloten.

Klachtenvrij

Patiënten met andere ziektebeelden mogen wel worden gerepatrieerd. Wanneer voortzetting van ziekenhuisopname in Nederland noodzakelijk is, moet de patiënt gedurende tien dagen in isolatie worden gehouden om de diagnose SARS te kunnen uitsluiten. Patiënten die in een van de bovengenoemde gebieden of steden opgenomen zijn geweest met longontsteking, mogen pas gerepatrieerd worden indien zij tien dagen na ontslag uit het ziekenhuis klachtenvrij zijn, tenzij de diagnose SARS is uitgesloten.

Patiënten die in een van bovengenoemde gebieden of steden opgenomen zijn geweest, koorts hebben en een luchtwegeninfectie hebben ontwikkeld, mogen niet naar huis terugkeren. Pas nadat is uitgesloten dat de patiënt lijdt aan SARS of wanneer de patiënt volledig genezen is, kan hij naar huis terugkeren. Er geldt geen reisverbod naar de betreffende landen, aldus Eurocross.

Geen problemen

De woordvoerster van deze organisatie meldt dat Eurocross nog geen problemen heeft gehad. Op verzoek van de Inspectie moeten de alarmcentrales opgeven hoeveel repatrianten in een ziekenhuis hadden gelegen. Voor Eurocross betrof het één persoon, die in Nederland nog nader wordt onderzocht. Het is volgens de woordvoerster niet zo dat heel grote hordes landgenoten onder de maatregel zullen vallen.

Vorige week heeft het ministerie voor Volksgezondheid in overleg met de alarmcentrales de grens aangescherpt. De beperkingen in de terugkeer betreffen alleen longontsteking. Het merendeel van de betrokkenen valt daar niet onder.

Citaat:
nu.nl meldt:
http://nu.nl/news.jsp?n=127645&c=29
SARS-virus mogelijk ook actief in België

Uitgegeven: 31 maart 2003 14:55

BRUSSEL - In het academisch ziekenhuis in de Belgische stad Luik is een Belgische man opgenomen die mogelijk lijdt aan de longziekte SARS. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Gezondheid maandag meegedeeld. Het gaat om een militair die na terugkeer uit Hanoi, zes dagen geleden, de symptomen van SARS kreeg.

Het virus heeft wereldwijd aan 61 mensen het leven gekost. Meer dan 1600 mensen in vijftien landen zijn ermee besmet. Het virus heeft zich vanuit Azië razendsnel via reizigers over de wereld verspreid.

Epidemie

Vermoedelijk begon de epidemie eind vorig jaar in het zuiden van China. Daarna deden zich gevallen voor in Hongkong (622), Singapore (91), Vietnam (62), Canada (37), Taiwan (10), Duitsland(4), Groot-Brittannië en Roemenië (3), Italië en Zwitserland (2) en Frankrijk en Ierland (1).

In China hebben zich 806 gevallen voorgedaan, maar er moet nog worden vastgesteld of het om hetzelfde virus gaat. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO vermoedt dat dat wel het geval is. De doden zijn gevallen in China (34), Hongkong (15), Vietnam (4), Canada (4), Singapore (3) en Thailand (1).

Om de verspreiding van de ziekte te voorkomen, nemen veel landen en luchtvaartmaatschappijen maatregelen. Zo is in Hongkong een compleet appartementengebouw afgesloten waar veel mensen besmet zijn geraakt. Ruim tweehonderd bewoners moeten tien dagen verplicht binnenblijven. Al meer dan duizend mensen zijn daar in quarantaine.

Singapore

Singapore heeft verpleegkundigen naar de luchthaven gestuurd om daar passagiers te screenen op symptomen van SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome). In de Chinese hoofdstad Peking zijn de mondkapjes overal uitverkocht. Een arts waagde het in een krant te betwijfelen of de kapjes beschermen tegen SARS. "Dat is nog niet onderzocht."

Frankrijk

Frankrijk maakte maandag melding van nog drie mogelijke gevallen. De drie hadden in hetzelfde vliegtuig gezeten als de eerste persoon die in Frankrijk SARS bleek te hebben, een arts die in de Vietnamese hoofdstad Hanoi in een ziekenhuis werkt.

Elf laboratoria over de hele wereld zijn naarstig op zoek naar een vaccin of medicijn. Zo wordt nog bekeken of de dodelijke longontsteking wordt veroorzaakt door het paramyxovirus (bof en mazelen) of het coronavirus (dat een koutje tot gevolg kan hebben). Bij veel patiënten is wel het eerste virus aangetoond.

WHO

Hitoshi Oshitani, een WHO-arts die het SARS-team coördineert in het Verre Oosten, heeft gesuggereerd dat mogelijk twee virussen tegelijk SARS veroorzaken. Volgens hem lijkt het virus oorspronkelijk afkomstig van een dier, zoals het beruchte Ebola-virus dat op mensen is overgebracht door apen en het Nipah-virus door vleermuizen.

Oshitani zegt dat het waarschijnlijk besmettelijker is dan Ebola, dat in delen van Afrika huishoudt. Oshitani verwierp de mogelijkheid dat SARS verband houdt met de vogelpest in Hongkong.

Virus

Artsen in Hongkong hebben enkele ernstig zieke patiënten met succes weten te behandelen. Zij gebruiken daarvoor het serum van herstelde patiënten, dat antilichamen tegen het virus bevat. Wetenschappers concluderen daaruit dat patiënten wel degelijk antilichamen tegen het virus aanmaken. Eerder werd gevreesd dat het lichaam niet zou kunnen vechten tegen de SARS-veroorzaker. Dat heeft de Hongkongse arts Leung Ping-chung maandag gezegd.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 20:31
ananas15
ananas15 is offline
Mijn oom en tante zitten op het moment in Australie, en ze willen volgende week terug komen, maar omdat in Australie ook 2 gevallen zijn van SARS, is er een kans dat ze niet terug mogen. Bullshit.
__________________
Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd...!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 15:17
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Ach.. d'r is maar 3% kans dat je eraan dood gaat, en dat is net zoveel als een gewone longontsteking.
Dus dit bijna obsessieve, en paranoide gedoe van jou, Fleet Admiral, is een béétje overdreven.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 19:35
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
p-chez schreef op 06-04-2003 @ 16:17:
Ach.. d'r is maar 3% kans dat je eraan dood gaat, en dat is net zoveel als een gewone longontsteking.
Dus dit bijna obsessieve, en paranoide gedoe van jou, Fleet Admiral, is een béétje overdreven.
Aan het begin waren de berichten een beetje anders dan nu. Bovendien is dit besmettelijker dan een gewone longontsteking. Aan het begin dacht iedereen dat er ontzettend veel mensen aan dood gingen. En als de WHO een waarschuwing geeft aan de wereld, dan is er toch wel degelijk iets aan de hand.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 14:54
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Sterftekans van 3%, is dat hoog? Ik bedoel , in vergelijking met pandemiën uit het verleden?
En de incubatietijd? Is daar al meer over bekend?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 19:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
p-chez schreef op 06-04-2003 @ 16:17:
Ach.. d'r is maar 3% kans dat je eraan dood gaat, en dat is net zoveel als een gewone longontsteking.
Dus dit bijna obsessieve, en paranoide gedoe van jou, Fleet Admiral, is een béétje overdreven.
Het aantal ziektegevallen nam afgelopen dagen explosief toe en wetenschappers zijn bang dat het virus dat SARS veroorzaakt snel aan het muteren is.

Spreek niet te snel.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 19:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
SARS-virus mogelijk aan het muteren

Uitgegeven: 22 april 2003 20:05

PEKING/HONGKONG - De strijd tegen de longaandoening Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) lijkt nog lang niet gestreden. Het aantal ziektegevallen nam afgelopen dagen explosief toe en wetenschappers zijn bang dat het virus dat SARS veroorzaakt snel aan het muteren is.

Naast hoge koortsen, die gepaard gaan met hoesten tast de ziekte steeds vaker het maagdarmkanaal waardoor patiënten hevige diarree krijgen, verklaarde microbioloog Malik Peiris van de universiteit van Hongkong. Andere onderzoekers vrezen eveneens dat steeds meer lichaamsfuncties zullen worden aangetast door het veranderende SARS-virus.

Muteren

De Britse onderzoeker Adrian Mockett zei dinsdag voor de BBC-radio dat het nieuwe corona-virus alle eigenschappen in zich heeft om snel van gedaante te veranderen. Bij de reproductie van het virus ontstaan nogal eens 'fouten'. Door deze vergissingen kan er op den duur een geheel nieuw virus ontstaan. Dit bemoeilijkt de ontwikkeling van een vaccin en de 'houdbaarheid' van vaccins.

Het Chinese Genomics Institute bevestigde de lezing van Mockett. Onderzoekers daar verwachten ook dat het virus "snel en gemakkelijk muteert". De autoriteiten in de Volksrepubliek proberen ondertussen wanhopig een inhaalslag te maken. Internationaal is verontwaardigd gereageerd op de 'lakse' houding van Peking ten aanzien van SARS.

Vakantie

De autoriteiten hebben nieuwe aangescherpte regels opgesteld over hoe met ziekenhuisafval om te gaan en Chinezen gevraagd af te zien van vakantietrips en andere reizen. Peking hoopt daarmee te voorkomen dat het corona-virus dat SARS veroorzaakt ook opduikt in arme provincies die tot nog toe gespaard zijn gebleven.

De autoriteiten hebben experts naar afgelegen landelijke gebieden waar nog grote onwetendheid over preventie en behandeling van het coronavirus heerst. Vice-Premier Wu Yi riep de leden van de teams dinsdag op resolute maatregelen te nemen om de verdere verspreiding van SARS te voorkomen.

Ramp

De ziekte is een "ramp zoals we die nog niet hebben meegemaakt", aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag. Inmiddels is Wang Qishan, een econoom en probleemoplosser, aangewezen als tijdelijk burgemeester van de hoofdstad Peking. Zijn voorganger Meng Xuenong was ontslagen wegens zijn slechte aanpak van de epidemie.

Half miljoen kapjes

In de hoofdstad zijn volgens de krant Beijing Wanbao duizend ziekenhuisbedden extra gereserveerd voor SARS-patiënten. Ook nieuwe gebouwen en inrichtingen buiten de stad zouden worden voorbereid op de komst van zieken. Bijna duizend beademingsapparaten, dertig ziekenwagens en een half miljoen stuks beschermende kapjes zijn besteld.

De Nederlander Henk Bekedam van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO zei dinsdag evenwel dat als China de middelen niet heeft om een grote uitbraak van SARS te voorkomen, daar een enorme uitbraak komt. Het aantal besmettingen in de wereld liep dinsdag op tot 3861, verspreid over 27 landen, zo schatte de WHO. In totaal zijn inmiddels 217 mensen aan de ziekte overleden. China is het zwaarst getroffen met 2158 gevallen en 97 doden door de aandoening, meldden de Chinese autoriteiten dinsdag.

Zweden

Hongkong heeft 94 doden te betreuren. Samen met de rest van China herbergt het 87 procent van de infecties ter wereld en 83 procent van het aantal sterfgevallen. Buiten Azië komt de ziekte voor in onder meer Canada, de Verenigde Staten, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Australië en Brazilië. In Europa is nog niemand aan SARS overleden. Uit Zweden werden dinsdag zes mogelijke gevallen van de ziekte gemeld.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 10:48
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
in de Trouw van vandaag stond het volgende bericht:

Citaat:
Longziekte / WHO vreest voor Sars als constante plaag
van onze redactie buitenland


AMSTERDAM - De longziekte Sars, die voor paniek zorgt in Oost-Azië, kan alleen binnen de perken worden gehouden met strenge maatregelen, aldus de directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Als de ziekte arme gebieden in Afrika bereikt, waarschuwt zij, kan Sars een constant aanwezige ziekte worden zoals aids of griep.

Gro Harlem Brundtland deed haar uitspraken in een tv-programma van de Britse omroep BBC. De maatregelen die in Oost-Aziatische landen worden genomen om verspreiding van de ziekte tegen te gaan noemde zij 'noodzakelijk' om te voorkomen dat Sars 'een mondiale ziekte' wordt en het Sars-virus 'endemisch, zoals griep of hiv'. ,,Als de Sars-uitbraak de arme, onderontwikkelde delen van Afrika bereikt, zitten we in de problemen'', aldus Brundtland.

De secretaris-generaal van de WHO reageerde op kritiek dat haar organisatie overdreven reageert op de longziekte, terwijl ziekten als malaria veel meer levens eisen. Volgens Brundtland zou het onverantwoord zijn om de kans te laten lopen om de ziekte in te dammen. Bovendien zijn de mogelijkheden om malaria te bestrijden volgens haar beter, omdat tegen Sars nog geen vaccin is ontwikkeld.

Ook elders uit de Britse hoofdstad kwamen waarschuwende berichten. Professor Roy Anderson van het Imperial College in Londen, een autoriteit op het gebied van infectieziekten, stelde dat mogelijk tussen de 8 en 15 procent van de met Sars geïnfecteerden zal sterven. De WHO gaat ervan uit dat 5 à 6 procent van de geïnfecteerden overlijdt, maar ook in China werden al vraagtekens bij dat cijfer gesteld.

In het door paniek gegrepen land is minister van volksgezondheid Zhang Wenkang zaterdag afgetreden. Hij werd vervangen door vice-premier Wu Yi. Zij staat bekend als 'IJzeren Dame' vanwege haar sterke persoonlijkheid. Met volksgezondheid heeft zij echter geen ervaring.

Al eerder was de burgemeester van Peking afgetreden. De Chinese hoofdstad gaat een 'grote schoonmaak' tegemoet, werd gisteren aangekondigd. Bedrijven en openbare gelegenheden moeten worden ontsmet.
Overigens vraag ik me af of je eenmaal immuun bent voor de ziekte als je het eenmaal gehad hebt. Waarschijnlijk niet, omdat het zich muteert, maar als je Meningokokken A hebt gehad (bijvoorbeeld) ben je ook meteen immuun voor de B en C-versie. Dat is niet zo als je bent ingeënd voor één van de drie. Maar zoiets zou toch misschien ook met SARS kunnen zijn? Ik weet het eigenlijk echt niet.

Overigens stond dit in de Telegraaf:

Citaat:
Vietnam: SARS is
onder controle


HANOI - Vietnam zegt dat het de besmettelijke longaandoening SARS onder controle heeft. Volgens de minister van Volksgezondheid zijn er de afgelopen twintig dagen geen nieuwe besmettingsgevallen bijgekomen. In Vietnam zijn 63 mensen geïnfecteerd met het SARS-virus en zijn vijf mensen eraan bezweken.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) had vrijdag aangekondigd dat Vietnam voor het einde van april van een lijst van "besmette landen" wordt gehaald als er geen nieuwe SARS-gevallen bijkomen. De WHO prijst de Vietnamese autoriteiten om het snelle en daadkrachtige optreden tegen de verspreiding van het virus. Vietnam is het eerste land ter wereld waar SARS voorkomt, maar waar de epidemie nu beheersbaar is.

Deskundigen zeggen dat Vietnam het virus onder controle kreeg door een nauwe samenwerking tussen regering en de WHO in combinatie met een adequate aanpak om SARS-geïnfecteerden snel op te sporen en apart te zetten. "De WHO en het ministerie van Gezondheid hebben snel actie ondernemen, en dat heeft zeker de verspreiding van het virus voorkomen", aldus Pascale Brudon, de WHO-gezant in Vietnam.
Nou maar afwachten of dit ook echt zo is, maar het ziet er in ieder geval goed uit.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 11:11
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Dit stond in de AD:

Citaat:
Sars overleeft buiten het lichaam

Het sars-virus kan bij kamertemperatuur urenlang en mogelijk zelfs dagenlang buiten het menselijk lichaam overleven. Die theorie van wetenschappers zou verklaren hoe mensen besmet kunnen raken met het Severe Acute Respiratory Syndrome zonder een patiënt te hebben gezien.

Internationale wetenschappers publiceerden gisteren de eerste wetenschappelijke gegevens over de overlevingsduur van het virus op verschillende plaatsen en onder verschillende omstandigheden, meldde de Amerikaanse krant de Washington Post.
Het virus overleefde in onderzoeken meer dan 24 uur op een plastic ondergrond bij kamertemperatuur. Daaruit blijkt dat besmetting zich kan voltrekken via een deurklink, een tafelblad of een ander voorwerp. In menselijk afval overleefde het virus dat de longziekte veroorzaakt, meer dan vier dagen. Dat kan verklaren hoe sars zich door flatgebouwen en ziekenhuizen heeft verspreid.
De wereldgezondheidsorganisatie WHO is tevreden dat er eindelijk harde gegevens zijn over het gedrag van het virus. “Hiervoor konden we alleen maar speculeren”, zei Klaus Stohr, een van de WHO-specialisten. “Dit onderzoek toont aan dat overdracht kan geschieden door besmette handen of besmette voorwerpen.”
Bron: http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1052025710802.html
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 12:23
mariskaatje
mariskaatje is offline
Kunnen dieren ook SARS krijgen?
moet ik ff weten voor school
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 20:40
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
mariskaatje schreef op 11-05-2003 @ 13:23:
Kunnen dieren ook SARS krijgen?
moet ik ff weten voor school
geen id.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 20:43
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Gisteren (10-05-2003) in het Parool:

Citaat:
Sarsvirus zeer stabiel

(Van onze redactie wetenschap)

AMSTERDAM - Het coronavirus dat sars veroorzaakt, zou de komende jaren even levensbedreigend kunnen blijven als het nu is. Onderzoek heeft uitgewezen dat het virus opmerkelijk stabiel is. Maar daardoor zal het waarschijnlijk eenvoudiger zijn een vaccin te maken. Voorlopig rukt de longziekte steeds verder op.

De bevindingen van het onderzoek naar het sarsvirus door het Genoom Instituut in Singapore zijn vandaag versneld gepubliceerd op de website van artsenblad The Lancet.

De onderzoekers vergeleken virusmonsters uit verschillende landen. De belangrijkste componenten van het virus, concluderen zij, zijn onveranderd gebleven terwijl het virus zich verspreidde. De hoop bestond dat het virus in de loop van de tijd zou veranderen en daarbij zou afzwakken, zoals bij epidemieën met vergelijkbare virussen vaak gebeurt.

In een begeleidend commentaar waarschuwen twee Canadese experts voor de gevaren van het 'opmerkelijk stabiele' virus. Maar diezelfde eigenschap heeft volgens hen ook een positieve kant. ''De klaarblijkelijke genetische stabiliteit maakt het makkelijker om een vaccin te maken.''

De Singaporezen vonden overigens wel kleine verschillen in de virusmonsters. Die beïnvloeden weliswaar niet het ziekteverloop, maar kunnnen gebruikt worden om te achterhalen hoe een keten van besmettingen is verlopen. Zo kon een virusstam met een bepaalde genetische opmaak geassocieerd worden met sarsbesmettingen vanuit Hotel M in Hongkong, en een andere stam was terug te voeren op besmettingen in Peking.

Overigens is het in Peking in zestig procent van de nieuwe sarsgevallen onduidelijk door wie de patiënt is besmet. Dat maakte de onderdirecteur van de gezondheidsdienst van Peking, Liang Wannian, vandaag bekend.

Zes van de tien nieuwe patiënten duiken volgens hem 'zomaar op in ziekenhuizen'. Waar ze vandaan komen en door wie ze zijn aangestoken is een raadsel. Voor de bestrijding van de ziekte is het van levensbelang dat de besmettingsbron van een zieke wordt achterhaald en geïsoleerd.

In een tweede studie op de website van The Lancet concluderen onderzoekers uit Hongkong dat de longschade bij sars vooral het gevolg is van immuunreacties van het eigen lichaam.

De onderzoekers volgden 75 patiënten die na de sarsuitbraak in het Hongkongse appartementencomplex Amoy Gardens in het ziekenhuis belandden. Die vertoonden een vergelijkbaar ziektebeeld met een ogenschijnlijk herstel in de eerste week, gevolgd door een verslechtering in de tweede week. Van de patiënten kreeg 85 procent na negen dagen opnieuw koorts, en juist dat zou op een immuunreactie vanuit het eigen lichaam wijzen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de epidemie in China nog niet over haar hoogtepunt heen.

Intussen lijkt de ziekte zich nog steeds verder uit te breiden in de wereld. In het uiterste oosten van Rusland is vrijwel zeker een eerste geval geconstateerd. Het gaat om een 25-jarige patiënt in de stad Blagovesjstsjensk. Elders in Rusland zijn 25 mensen met sars-achtige verschijnselen in ziekenhuizen opgenomen. Slechts bij één van hen lijkt de verdenking tot nu toe gegrond te zijn.

De Russische regering kwam gisteren in spoedberaad bijeen om de situatie te bespreken. Moskou besloot al eerder alle vluchten naar China en Taiwan te verbieden om te voorkomen dat het sarsvirus zich in Rusland verder verspreidt. Ook wil de Russische regering de vierduizend kilometer lange grens grens afsluiten voor alle verkeer tussen Rusland en China.
Bron: http://www.parool.nl/1052456127773.html

Dit in tegenstelling tot eerdere berichtgeving.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:12.