Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2003, 13:54
Vage Harry
Vage Harry is offline
Citaat:
roel pelleboer schreef op 06-09-2003 @ 14:47:

Ik denk dat de belangrijkste reden voor de angst die men koestert jegens de Islam voortvloeit uit het begin van het toelaten van gastarbeiders. Die kwamen in de jaren zestig onze kant op. Echter, in de financiele crises kwamen zij zonder baan te zitten. Daarom waren ze óf werkloos, óf zeer laaggeschoold arbeider. Alle kinderen van de gastarbeiders hadden een enorme taalachterstand. Dit resulteerde in een nog grotere achterstand van de immigranten, vaak uit Islamitische landen als Turkije en Marokko. Door die achterstand belandden velen in de criminele wereld. Daardoor leest men ook vaak in kranten dat statistisch gezien marokkanen en turken sneller in de criminele wereld belanden. Daarom associeert men criminaliteit met Islam, en uit die criminaliteit vloeit een dreiging voort. Andere religies hebben die dreiging niet, dus die zal men toleranter ontvangen. Verdere argumentatie is overbodig.
Dat is wel een waardeloze agumentatie

1. marokko en turkije zijn geen islamitische landen

2. de zoon van buurman ali steelt, dus oooeeh de islam is zo eng?

Ik kan er niet bij hoor...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2003, 14:10
Vage Harry
Vage Harry is offline
Het gaat om die waardeloze reacties als dit:

Whitey: Me wenden tot Allah? Nooit van m'n leven (als we het hier hebben over die Allah die wil dat wij vrouwen gaan slaan).

Tulpje6: sorry makker, maar Allah is toch de laatste in wie ik ga geloven..lekker puh.

DEADLOCKED: Wat een sukkel! Je bekeren tot de Islam? Hij wou zeker met een moslim meisje trouwen, kan er weinig andere redenen voor bedenken.

Uit een ander topic:

sublime: ik kan me voorstellen dat je na 15 jaar opeens tot bekering kunt komen, maar de Islam????

theone87nl: de islam is het domste en misbruikste geloof te wereld.
en de bron van al het kwaad in de wereld.
parasieten in de samenleving.
de ratten van nederland.

theone87nl: jezus pas je eens een beetje aan aan nederland en word gewoon christen als je zo graag gelovig wil zijn.

BARON: we weten allemaal dat de Islam een intolerante godsdienst is.

BARON: Ik hou ook niet van godsdienst, maar van alle godsdiensten is de Islam de ergste.

Vandaar het artikel "De Europese mentaliteit aangaande de islam…..Wees alles, maar alstublieft géén moslim!"

Zo ís die mentaliteit n ueenmaal, dat is hier wel te merken, laat staan IRL. Al denken wij nog zo tolerant te zijn door de bouw van een moskee toe te staan, als we de bezoekers ervan liever kwijt dan rijk zijn, stelt die tolerantie van ons dus helemaal NIKS voor.


Je zou er toch bijna uit protest moslim van worden!

Laatst gewijzigd op 06-09-2003 om 14:13.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 16:41
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Citaat:
Vage Harry schreef op 06-09-2003 @ 15:10:
Zo ís die mentaliteit n ueenmaal, dat is hier wel te merken, laat staan IRL. Al denken wij nog zo tolerant te zijn door de bouw van een moskee toe te staan, als we de bezoekers ervan liever kwijt dan rijk zijn, stelt die tolerantie van ons dus helemaal NIKS voor.
Ik hoop dat je doorhebt dat je nu zelf ook aan het generaliseren bent.
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 16:44
Vage Harry
Vage Harry is offline
Citaat:
Tio schreef op 06-09-2003 @ 17:41:
Ik hoop dat je doorhebt dat je nu zelf ook aan het generaliseren bent.
ik zeg nog zo braaf "wij"...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 17:50
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Vage Harry schreef op 06-09-2003 @ 15:10:

Je zou er toch bijna uit protest moslim van worden!
yup
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 15:07
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
Citaat:
Vage Harry schreef op 06-09-2003 @ 14:54:
Dat is wel een waardeloze agumentatie

1. marokko en turkije zijn geen islamitische landen

2. de zoon van buurman ali steelt, dus oooeeh de islam is zo eng?

Ik kan er niet bij hoor...
In Turkije en Marokko is de Islam de hoofdgodsdienst, wat ik bedoelde. De meeste Marokkanen en Turken in ons land zijn moslim.

Als men dan denkt aan de Islam, komen de beelden boven van louche figuren die het op je tv gemunt hebben.
Al eens afgevraagd waarom Pim Fortuyn zo'n succes had? Welnu, omdat hij zei dat allochtonen meestal niet ingeburgerd zijn. ( ik zou nooit op de LPF stemmen)

In Belgie is het nog veel erger. Men heeft daar zo'n angst en zo'n hekel aan Turken en Marokkanen, dat bijna twee derde (dat dacht ik, weet ik niet zeker) van de kiezers uit Vlaanderen op het Vlaams Blok stemt. Dat soort gevoelens jegens de allochtonen zijn er nu eenmaal. En wat hebben die allochtonen allemaal gemeen? Ze zijn Moslim! Willen de meeste mensen dan Moslim worden? Welnee! Want dan hoor je bij die groep. De islam roept dus negatieve associaties op.

Ik heb in dit korte bestek willen aantonen dat je niet in de geschiedenis hoeft te gaan zoeken om de klaarblijkelijke weerzin tegen de Islam te verklaren. Generaliserend kunnen we stellen dat alle mensen gegeneriseren. En ik, als Christen zijnde, merk dat maar al te vaak. Ik heb verder al iets geciteerd uit mijn godsdienst boekje eerder in dit forum om aan te tonen dat de weerzin tegen de Islam ongegrond is, maar ik heb hierboven willen verklaren waarom die er wel is.

Nog een aantal andere dingen:

1 Echt helemaal krom gelegen over de naam Abdul-Jabbar van de ven! Wat krijgen we nog meer? Mohammed Ali Khalid de Vries? Trouwens ken ik ook moslims die zijn bekeerd tot het Christendom. Dat stuk zegt dus helemaal niets!

2 Dat soort cijferstatistieken vindt men ook terug in de bijbel, sterker nog, sommige belangrijke zinnen komen precies 14 keer voor in de bijbel, wat een heilig getal is. Verder is er een man in Amerika die door de letters van de bijbel te gebruiken (bijvoorbeeld: hij neemt eerst de 20e letter, dan de 40e, 60e ... enz) allemaal zinnen kan maken waarmee hij de hele toekomst kan voorspellen. MAW: dit soort praktijken kan niet de authenticiteit van een religieus geschrift aantonen.

3 Even on topic: de schrijver wil met de zin "keerpunt in de geschiedenis, val van het atheisme" eigenlijk zeggen(bedoeld of onbedoeld) : "wij hebben gelijk, en de rest van de wereld begint dat ook in te zien, en dat bewijst nogmaals dat wij goed zitten". Dit is een zeer misleidende zin, want er is helemaal geen einde aan het atheisme! Er zijn een paar wetenschappers die nu eindelijk de evolutiemythe onderuit hebben gehaald; en met de oerknal theorie wist men al vanaf dag één dat er nog een hoop vragen onbeantwoord bleven; maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen zich tot een religie gaat bekeren.
__________________
Knurft is het K-woord. Dan weet je ook gelijk waar K3 voor staat.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 15:19
Vage Harry
Vage Harry is offline
Citaat:
roel pelleboer schreef op 07-09-2003 @ 16:07:
1. De islam roept dus negatieve associaties op.

2. Ik heb in dit korte bestek willen aantonen dat je niet in de geschiedenis hoeft te gaan zoeken om de klaarblijkelijke weerzin tegen de Islam te verklaren.
1+2=domme mensen

Zoals je zelf zegt is die negatieve associaties die mensen hebben met de islam vooral gebasseerd op Hassan de tasjesdief uit de stad en niet op enige kennis over de religie zelf. Ze zouden dus juist wel die geschiedenis in moeten duiken om tot een welgevormde mening te komen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 19:37
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
Citaat:
Vage Harry schreef op 07-09-2003 @ 16:19:
1+2=domme mensen

Zoals je zelf zegt is die negatieve associaties die mensen hebben met de islam vooral gebasseerd op Hassan de tasjesdief uit de stad en niet op enige kennis over de religie zelf.

Precies, dat bedoelde ik te zeggen.
Citaat:
Ze zouden dus juist wel die geschiedenis in moeten duiken om tot een welgevormde mening te komen.
ik had het vooral over het artikel van marud hofman, die min of meer zei dat je de weerzin tegen de islam moet verklaren met behulp van de verre geschiedenis, terwijl ik vind dat de antwoorden in het nabije verleden liggen. met name de huidige terroristische activiteiten dragen een enorme steen bij aan de weerzin tegen de islam. Dat artikel klonk mij nogal verongelijkt in de oren, dus ik dacht, ik schrijf er een antwoord op. Maar verder ben ik het met je eens dat je, voordat je een oordeel vormt, je eerst moet verdiepen in de religie zelf. Ik zal me echter nooit bekeren tot de Islam omdat ik het niet eens ben met vele filosofieen uit de Koran.
__________________
Knurft is het K-woord. Dan weet je ook gelijk waar K3 voor staat.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 20:36
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
roel pelleboer schreef op 07-09-2003 @ 20:37:
Precies, dat bedoelde ik te zeggen.
ik had het vooral over het artikel van marud hofman, die min of meer zei dat je de weerzin tegen de islam moet verklaren met behulp van de verre geschiedenis, terwijl ik vind dat de antwoorden in het nabije verleden liggen. met name de huidige terroristische activiteiten dragen een enorme steen bij aan de weerzin tegen de islam. Dat artikel klonk mij nogal verongelijkt in de oren, dus ik dacht, ik schrijf er een antwoord op. Maar verder ben ik het met je eens dat je, voordat je een oordeel vormt, je eerst moet verdiepen in de religie zelf. Ik zal me echter nooit bekeren tot de Islam omdat ik het niet eens ben met vele filosofieen uit de Koran.
welke filosofieen ben je het niet eens?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 10:06
J. Geelman
J. Geelman is offline
Citaat:
roel pelleboer schreef op 07-09-2003 @ 20:37:
voordat je een oordeel vormt, je eerst moet verdiepen in de religie zelf.
Voorwaar, de engelen spreiden hun vleugels uit over de zoeker naar kennis!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 16:57
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 07-09-2003 @ 21:36:
welke filosofieen ben je het niet eens?
Welnu, een moslim moet het 'verdienen' om in de hemel te komen, door goede dingen te doen; maar ik ben van mening dat de mens zó zondig is, dat alleen God ons kan redden, met het bloed van zijn zoon, die het kwade al overwonnen heeft toen hij uit de dood opstond, om in de hemel te komen. Bovendien, als ik een stukje Koran lees, krijg ik een heleboel verzen met daarin geboden en verboden, alsof een bovennatuurlijkheid een soort politieagent is.

Ik denk dat, omdat God de mens gemaakt heeft, Hij zo veel van ons houdt, dat hij zelfs zijn vleesgeworden zoon aan ons geschonken heeft, opdat wij niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben.

(ik heb trouwens wel gehoord dat goede daden meer meewegen dan slechte daden op de hemelweegschaal in de Islam)
__________________
Knurft is het K-woord. Dan weet je ook gelijk waar K3 voor staat.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 17:21
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
roel pelleboer schreef op 08-09-2003 @ 17:57:
Welnu, een moslim moet het 'verdienen' om in de hemel te komen, door goede dingen te doen; maar ik ben van mening dat de mens zó zondig is, dat alleen God ons kan redden, met het bloed van zijn zoon, die het kwade al overwonnen heeft toen hij uit de dood opstond, om in de hemel te komen. Bovendien, als ik een stukje Koran lees, krijg ik een heleboel verzen met daarin geboden en verboden, alsof een bovennatuurlijkheid een soort politieagent is.

natuurlijk is de mens zondig, maar daarvoor is vergeving uitgevonden. geboden staan ook in de torah hoor.
over de torah gesproken zei gingen toch ook naar de hemel, zonder dat er iemand aan hun kruis gestorven was?
Citaat:
Ik denk dat, omdat God de mens gemaakt heeft, Hij zo veel van ons houdt, dat hij zelfs zijn vleesgeworden zoon aan ons geschonken heeft, opdat wij niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben.
waarom is dat nodig? waarom vergeeft hij ons niet?
en hoe komt het dat 1 mens wel perfect is en de rest ultrazondig?
Citaat:
(ik heb trouwens wel gehoord dat goede daden meer meewegen dan slechte daden op de hemelweegschaal in de Islam)
zeer zeker.
zelfs een gedachte aan een sleche daad niet uitvoeren=1 goede.

1 goede daad niet uitvoeren=1 goede
1 goede wel uitvoeren =70 goede.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 04:17
NocturaL
NocturaL is offline
j0,

Leuk artikel! Geloof vervalt door wetenschap, das waar. Dus doordat de wetenschap de overhand krijgt en rationele verklaringen en wetten aan het universum hangt vervalt het geloof dat gebaseert is op verhalen, ethiek en normen en waarden.

Dus door dingen te op een andere manier te verklaren en anders te classificeren zal het atheisme vervallen? Volgens mij snap ik het niet helemaal of misschien is het de schrijver van het artikel.

Kind Regards,
NocturaL
__________________
Philosophy is at once the most sublime and the most trivial of human pursuits. -William James
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.