Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2011, 13:00
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
In november 2010 heb ik oortjes voor mijn telefoon/mp3-speler gekocht bij een elektronicawinkel. Na 2 maanden heb ik ze teruggebracht omdat het geluid opeens heel slecht werd. Dat viel uiteraard onder de garantie, dus ze zijn teruggestuurd naar de fabrikant, en na twee weken werd ik gebeld dat ik een nieuw exemplaar kreeg. Tijdens die twee weken kreeg ik van de winkel een vervangend setje mee.

Helaas vertoont het nieuwe exemplaar nu dezelfde problemen. Direct terug naar de winkel, en helaas weer twee weken wachten. Deze keer kreeg ik geen vervangend setje tijdens het wachten. Toen ik vroeg hoe het met de garantie zat, zei de verkoper dat de garantie blijft uitgaan van de oorspronkelijke aanschafdatum. Mijn vragen zijn nu:
- Is de winkel niet verplicht om een vervangend exemplaar te verschaffen tijdens reparatie? Nu zit ik twee weken zonder oortjes.
- Hoe zit het nu met de garantie? Blijft de oorspronkelijke aanschafdatum gelden? Het betreft wel een nieuw setje dat het niet doet, dat ik pas na twee maanden had.
- Als de oortjes na twee maanden weer kapot gaan, kan ik dan mijn geld terug vragen?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2011, 18:14
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Er is een beding dat je van een product een redelijke levensduur mag verwachten. Dat is niet afhankelijk van de aanschafdatum.

Als de verkoper (met de producent heb jij helemaal niets te maken) meermalen niet in staat is gebreken te verhelpen of een degelijk product te leveren, dan kan je op basis daarvan de koop ontbinden.
Als deze oortjes (de 3e set) wederom stuk gaan heb je een goede grond om de koop te ontbinden omdat de winkel niet in staat bleek een degelijk product te leveren. Je hebt dan recht op volledige teruggave van het aankoopbedrag, in cash, en je hoeft geen tegoedbon in plaats daarvan te accepteren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 14:15
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
En een leensetje? Is dat verplicht of alleen extra service?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 15:49
Verwijderd
Citaat:

- Is de winkel niet verplicht om een vervangend exemplaar te verschaffen tijdens reparatie? Nu zit ik twee weken zonder oortjes.
Nee dat is niet verplicht. Een reparatie mag geen ernstige overlast geven, maar 2 weken is heel schappelijk. Stel dat het nu 2 maanden was, dan was een vervangend setje op z'n plaatst geweest.
Citaat:
- Hoe zit het nu met de garantie? Blijft de oorspronkelijke aanschafdatum gelden? Het betreft wel een nieuw setje dat het niet doet, dat ik pas na twee maanden had.
Ja het blijft de oorspronkelijke garantie. Immers op dat moment is de overeenkomst gesloten. Je hebt recht op een deugdelijk product vanaf die datum. Het is niet zo dat je bij een nieuw product ook weer de volle garantie krijgt. Dat zou onredelijk zijn.
Citaat:
- Als de oortjes na twee maanden weer kapot gaan, kan ik dan mijn geld terug vragen?
Ja dat lijkt mij wel. Je hebt dan 3 maal nieuwe oordopjes gekregen maar kennelijk functioneren deze erg slecht. Je kan dan de koop ontbinden omdat je de verkoper meerdere malen de kans hebt geboden een deugdelijk product af te leveren, maar hij hier niet aan heeft voldaan.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 16:53
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Er is een beding dat je van een product een redelijke levensduur mag verwachten. Dat is niet afhankelijk van de aanschafdatum.
Citaat:
Ja het blijft de oorspronkelijke garantie. Immers op dat moment is de overeenkomst gesloten. Je hebt recht op een deugdelijk product vanaf die datum. Het is niet zo dat je bij een nieuw product ook weer de volle garantie krijgt. Dat zou onredelijk zijn.
Ach, jullie spreken elkaar tegen! Wie heeft er nu gelijk?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Ach, jullie spreken elkaar tegen! Wie heeft er nu gelijk?
Ik.
Het gaat om de overeenkomst. Jij koopt iets en daar krijg je iets voor terug. Het is onredelijk dat de garantie steeds opnieuw zou ingaan als je een vervangend product koopt. Immers je zou dan na een jaar weer opnieuw een heel nieuw product kunnen krijgen, terwijl je daar niet voor betaald hebt.
Je mag inderdaad een redelijk levensduur verwachten, maar dat gaat puur om het gebruik voor het product. Dus je kan bijvoorbeeld 3 jaar een laptop gebruiken. Mocht je laptop na een jaar stuk gaan en je krijgt een nieuwe, dan is het onredelijk als je dan weer opnieuw 3 jaar je laptop mag gebruiken. Dat zou er op neerkomen dat je een jaar de laptop gratis hebt kunnen gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 17:14
Verwijderd
Ik ben het eens met LL.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 11:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ach, jullie spreken elkaar tegen! Wie heeft er nu gelijk?
LL heeft een punt, maar vergeet wel dat er hier sprake is van een product met een gebrek, hoe je de levensduur ook meet. Volgens mij kunnen onze conclusies.

Een leensetje lijkt me tricky. Enerzijds is de winkel niet verplicht jou iets te lenen, anderzijds heb jij recht op een functionerend product, en is het moeten missen voor reparatie al een gift van jouw kant.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Fiasco vodafone
Verwijderd
13 16-01-2011 16:16
Werk, Geld & Recht Garantie iPod
Verwijderd
7 13-01-2009 22:23
Werk, Geld & Recht Garantie laptop
All Out Of Love
16 02-03-2006 09:48
Werk, Geld & Recht Productiefout voeding PC
Verwijderd
36 27-04-2005 14:53
Levensbeschouwing & Filosofie Literatuurbesprekingen
Verwijderd
17 15-07-2004 15:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:21.