Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2013, 14:50
Verwijderd
Hoi,

Stel dat ik een boek ga schrijven en ik breng steeds veranderde versies bij mijn uitgever (verbeteringen van hoofdstukken), hoe weet ik of zij mij nou niet naaien? Stel dat mijn verhaal uber is, welke recht houdt hen tegen om mijn idee te jatten?

Je gaat eerst met je verhaal toe naar een uitgever, maar wie weerhoudt diegene die je script voor het eerst leest ervan om het te jatten? Moet je daarvoor eerst met de script ergens heengaan? Dus om er een patent op te leggen o.i.d.?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2013, 15:10
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Valt me een beetje tegen van een FB! Kijk eens op Wikpedia/Auteursrechten.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Valt me een beetje tegen van een FB! Kijk eens op Wikpedia/Auteursrechten.
Ja, maar het vragen vind ik fijner dan het lezen ervan. Misschien zitten er ook andere met dezelfde vragen en beantwoord je die hiermee. Dat 'extra' wat je geruststelt.

Toch bedankt, ik zal even kijken naar wikipedia (ondanks dat ik het niet heel betrouwbaar acht).

Edit:

Trouwens:

Fb's zijn ook mensen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 15:22
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Ja het zijn net mensen die FB's! Wat ik er trouwens vluchtig over las vond ik nogal vaag. Zo schijnt het niet nodig te zijn om je boek ergens te registreren om auteursrechten te kunnen claimen!
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 15:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Auteursrecht werkt gewoon
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 16:32
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Valt me een beetje tegen van een FB! Kijk eens op Wikpedia/Auteursrechten.
Citaat:
Ja, maar het vragen vind ik fijner dan het lezen ervan. Misschien zitten er ook andere met dezelfde vragen en beantwoord je die hiermee. Dat 'extra' wat je geruststelt.
De drang om hier nu de eerste hits op google te copy pasten als antwoord......
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 16:45
Verwijderd
Het gaat me niet om het recht van een gepubliceerd boek, maar meer om het recht voor de publicatie. Stel nou dat ik nu een hoofdstuk ga schrijven. Ik breng het naar een uitgeverij en laat het hoofdstuk daar. Ik hoor een geruime tijd niets van hen en na 5 jaar is er hit boek dat uit mijn eerste hoofdstuk stamt. Wat voor recht weerhoudt dat en hoe bewijs ik in die situatie dat ik het origineel geschreven heb?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 17:54
Daantjerr
Avatar van Daantjerr
Daantjerr is offline
Ik ken iemand die haar manuscript eerst per post naar zichzelf heeft gestuurd en de enveloppe vervolgens niet geopend heeft, voor ze het naar uitgeverijen stuurde. Misschien is dat een optie?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Ik ken iemand die haar manuscript eerst per post naar zichzelf heeft gestuurd en de enveloppe vervolgens niet geopend heeft, voor ze het naar uitgeverijen stuurde. Misschien is dat een optie?
Klinkt wel goed eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 18:23
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Wat voor recht weerhoudt dat
Het auteursrecht gewoon.

Citaat:
en hoe bewijs ik in die situatie dat ik het origineel geschreven heb?
Meest zekere is tegelijkertijd een exemplaar afgeven ter bewaring bij een notaris (kost geld natuurlijk, ik weet niet hoeveel). Anders ben je waarschijnlijk aangewezen op getuigenverhoren (onder ede) bij de rechter.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Het auteursrecht gewoon.

Meest zekere is tegelijkertijd een exemplaar afgeven ter bewaring bij een notaris (kost geld natuurlijk, ik weet niet hoeveel). Anders ben je waarschijnlijk aangewezen op getuigenverhoren (onder ede) bij de rechter.
Dan ga ik dat laatste doen. Klinkt extreem, weet ik, maar anders vertrouw ik de boel gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 18:54
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dan ga ik dat laatste doen. Klinkt extreem, weet ik, maar anders vertrouw ik de boel gewoon niet.
Je zou de notaris ook nog kunnen vragen om het exemplaar (elke bladzijde) te waarmerken met stempel en handtekening. Dan bewaar je het exemplaar zelf. Misschien is dat goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 20:28
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Dan ga ik dat laatste doen. Klinkt extreem, weet ik, maar anders vertrouw ik de boel gewoon niet.
Oh dus je hebt het boek al af?
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Je zou de notaris ook nog kunnen vragen om het exemplaar (elke bladzijde) te waarmerken met stempel en handtekening. Dan bewaar je het exemplaar zelf. Misschien is dat goedkoper.
Ach, tegen die tijd heb ik wel een full-time baan.

Citaat:
Oh dus je hebt het boek al af?
Oh nee Ik laat mijn fantasie gewoon dwalen. Wil een fantasy boek schrijven (geinspireerd door George RR Martin om te schrijven) en als mijn rare koppie nu al weet dat ik niet genaaid wordt over x jaar, dan schrijf ik met een geruster hart.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2013, 17:58
Inspire
Avatar van Inspire
Inspire is offline
Al je geschreven teksten vallen automatisch onder het intellectuele eigendomsrecht / auteursrecht inderdaad. Bij evt misbruik bewijzen dat jij de echte auteur is, dat is natuurlijk het lastige, je zou het inderdaad kunnen laten vastleggen ergens of andere bewijzen kunnen verzamelen dat jij het geschreven hebt.

Misschien kun je bij de uitgeverij ook een contract voor geheimhouding laten opstellen of iets dergelijks. Weet niet precies hoe dat zit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Beleidszaken scholieren is de best
ignatius
235 10-10-2004 21:31
Levensbeschouwing & Filosofie Bericht van Ben Laden, jaa echt
deen
41 08-08-2004 01:56
Verhalen & Gedichten Boekbespreking: het kiezen van het boek!
Verwijderd
16 11-02-2004 15:14
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 16:53
Verhalen & Gedichten Begin van mijn boek, dat nu bij een uitgeverij ligt!!!
Anne
21 24-09-2001 12:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.