Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2013, 18:06
xjadeee
Avatar van xjadeee
xjadeee is offline
Hoi,

Vandaag zei een vriendin op school dat ik waarschijnlijk in aanmerking kan komen voor vele subsidies. Ik ben dus wezen google-en maar heb echter niets weten te vinden.

Ik ben in januari 17 geworden en zit in de 5e klas van de havo en ben dus nog een schoolier. Ik zit op kamers, maar ik kom omdat ik nog geen 18 ben, kom ik niet in aanmerking voor huursubsidie. De kamer die ik nu heb vind ik redelijk duur, in vergelijking met mijn inkomsten. Daarom vroeg ik mij af of iemand hier misschien iets weet waar ik in aanmerking voor kan komen?

Mijn ouders kunnen geen bijdrage leveren aan mijn inkomsten, wel krijg ik een maandelijks bedrag van Bureau Jeugdzorg wat ongeveer 635 euro is. De kamer(studio) staat ook op mijn eigen naam geschreven.

Groetjes Jade
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2013, 04:21
Ivo
Ivo is offline
Ik kan me niet veel subsidies bedenken die een 17 jarige zou krijgen. Waarschijnlijk kun je wel kwijtschelding aanvragen van gemeentelijke heffingen. Waarschijnlijk moeten je ouders alle tegemoetkomingen die zij ontvangen (waaronder kinderbijslag) en mogelijk een deel van hun inkomen afstaan aan jeugdzorg en wordt hiermee de uitkering die jij ontvangt deels betaald.

Aangezien jij het geld via jeugdzorg ontvangt, ga ik er van uit dat je in een begeleidingstraject zit. Ga eens bij jeugdzorg langs en vraag waar je mogelijk nog toeslagen of subsidies kunt aanvragen. Jouw begeleider heeft waarschijnlijk vaker met dit bijltje gehakt dan de meeste hier op het forum, omdat voor je 18e zelfstandig wonen vrij zeldzaam is in Nederland.

Ik raad je ook alvast aan om te informeren naar de situatie als je straks 18 bent. Er gaat dan namelijk héél veel voor je veranderen op financieel gebied. Daar kun je maar beter op voorbereid zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 22:16
xjadeee
Avatar van xjadeee
xjadeee is offline
@Martre
Lol weet ik veel hoe het kan dat ik veel meer krijg dan bijstand haha. Mijn kamer is kalehuur en servicekosten 420 euro, dat is ook meer dan het maximum wat jij beschreef? Dus ik heb per maand maar 215 euro over,

@Ivo
Jeugdzorg mensen zijn niet zo slim en mijn begeleider al helemaal niet.. Hij vindt mij nu al heel goed en zelfstandig maar dat is alleen maar omdat ''ik me aan me afspraken hou, en aanwezig(&optijd) ben op de afspraken''

Maar alle twee heel erg bedankt, jullie antwoorden hebben mij wel verder geholpen(:
__________________
If you dont want to marry me, why did you sit next to me in this bus?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 01:06
Ivo
Ivo is offline
Hmm... helaas, 'we' kunnen dus blijkbaar nog steeds niet vertrouwen op GOEDE hulp van jeugdzorg, zelfs niet als er vanuit de jongere zelf om gevraagd wordt.

Je zou op deze site eens kunnen kijken welke stappen in jouw situatie eventueel mogelijk zijn: https://www.regelhulp.nl/

Dat je studio meer dan inclusief servicekosten EN energiekosten meer kost dan de maximale huurprijs voor huurtoeslag, betekend niet dat je geen huurtoeslag kunt krijgen als je 18 bent. De energiekosten die jij aan de verhuurder betaald, tellen namelijk niet mee. Vraag bij je verhuurder na welk deel van de huur bedoeld is voor energiekosten, als dat niet in je huurcontract staat. Eventueel via PM wil ik er ook wel naar kijken voor je, alleen moet je er wel rekening mee houden dat ik vanaf maandag tijdelijk slecht bereikbaar ben.
Wel moet je studio, om huurtoeslag te kunnen krijgen, ook door de gemeente en belastingdienst worden erkend als zelfstandige woonruimte.

Kan jeugdzorg wel iets zeggen over jouw inkomen als je straks 18 bent? Ze zullen toch in elk geval moeten kunnen aangeven of je dan nog via hun een uitkering krijgt, of dat je op een andere manier aan een inkomen moet zien te komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.