Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2009, 15:29
Automation
Vraag:

Gegeven een doorzichtige bol, met ribben van 5 cm, en een brekingsindex van 1.33. Nu zet je met viltstift een punt aan 1 kant van het blok en bekijkt de bol precies aan de andere kant van het punt. Er wordt gevraagd naar de afstand van het beeld dat je ziet. Je ziet een vergroting, maar nu wil ik dit netjes op papier kunnen verklaren door de route van de lichtstralen te construeren, maar ik ben in de war hoe ik de inkomende lichtstralen moet tekenen. Komen ze recht op de bol? Dan gaan ze ook verder recht door de bol? Lopen ze schuin? En onder welke hoek?


TNX!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2009, 15:29
Automation
blok moet bol zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 16:24
HarrydeYaeger
Ik neem aan gewoon loodrecht op het oppervlak waar de stip getekent is?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 18:32
Automation
Dat lijkt mij ook ,maar hoe breekt hij dan verder? Je ziet een vergrote afbeelding.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 21:31
HarrydeYaeger
Naja als de lichtstraal loodrecht op het blokje staat is de hoek van inval 0 graden, dus de hoek van breking ook. Dus de lichtstraal gaat gewoon rechtdoor..
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 14:13
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
In theorie ga je inderdaad gewoon niets anders zien (lichtstraal gaat inderdaad rechtdoor en doordat een stip ideaal geen afmetingen heeft (0 dimensies), kan dat ook niet vergroot worden).

In de praktijk gaat een stip wel afmetingen hebben, dus ook vergroot kunnen worden (dat is te modelleren door een stip voor te stellen als een cirkeltje en daarvan het beeld te bepalen). Maar goed, ik heb zelf nooit optica gehad.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 11:30
Automation
Ik ben er na lang ploeteren eindelijk uit. De clue is dat je de stralen die op de bol afkomen inderdaad parallel tekenen. Hiermee wordt de zogenoemde ' voorwerpsafstand' (van lichtbron naar optisch vlak) oneindig groot. Neem je de lensformule:

1/v + 1/b = 1/f
(v=voorwerpsafstand, b=beeldafstand, f=brandpuntafstand)

1/v gaat naar 0. 1/b wordt dus gelijk aan 1/f

De breking van een bol oppervlak bereken je met de formule (n1/v + n2/b = (n2-n1)/(straal bol)) en op die manier vind je de brandpuntsafstand, wat gelijk is aan b.

Mocht iemand interesse hebben in de volledige uitwerking, kan ik hem wel netjes uitwerken/tekenen.

Bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] breking van het licht
lisette--
2 07-02-2009 16:15
Huiswerkvragen: Exacte vakken Profielwerkstuk, need help!
Willem
9 01-03-2002 14:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.