Oud 19-11-2006, 18:30
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Sinds een paar maanden merk ik dat mijn reukvermogen steeds beter begint te worden, tot vervelends aan toe. Ik was altijd al wel geur-ingesteld, maar het lijkt wel steeds erger te worden. Ik ruik continu dingen die anderen niet of nauwelijks ruiken en vind geuren regelmatig zo sterk dat ik er misselijk van kan worden. Op zich niet zo heel erg natuurlijk, behalve dan dat het soms wat vervelend is en ik vraag me eigenlijk vooral af of iemand enig idee heeft hoe het komt dat is steeds beter/meer ga ruiken? Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Ik ben iig niet zwanger, dus dat is het niet. Heb verder ook niet het idee dat het met mijn hormooncyclus te maken heeft ofzo. Ik vind het gewoon raar, zeker nu het soms zo hevig is dat ik spontaan misselijk word.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 19:53
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
watten erin en klaar.
__________________
Free your mind and your ass will follow
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 21:43
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Hondsdol
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 22:05
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 19-11-2006 @ 18:30 :
Sinds een paar maanden merk ik dat mijn reukvermogen steeds beter begint te worden, tot vervelends aan toe. Ik was altijd al wel geur-ingesteld, maar het lijkt wel steeds erger te worden. Ik ruik continu dingen die anderen niet of nauwelijks ruiken en vind geuren regelmatig zo sterk dat ik er misselijk van kan worden. Op zich niet zo heel erg natuurlijk, behalve dan dat het soms wat vervelend is en ik vraag me eigenlijk vooral af of iemand enig idee heeft hoe het komt dat is steeds beter/meer ga ruiken? Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Ik ben iig niet zwanger, dus dat is het niet. Heb verder ook niet het idee dat het met mijn hormooncyclus te maken heeft ofzo. Ik vind het gewoon raar, zeker nu het soms zo hevig is dat ik spontaan misselijk word.
Zijn er wel aanwijzigingen dat je die geuren die je waarneemt er ook zijn? Je geeft zelf al aan dat anderen het niet of nauwelijks ruiken wanneer jij aangeeft dat je last hebt van een geur die zo indringend is. Zijn er nog andere aanwijzigingen? Het is namelijk belangrijk om onderscheid te maken tussen parosmie: de reukvermogenstoornis waarbij een geur wordt waargenomen die niet afkomstig kan zijn van de geurende bron of waarbij een geur wordt waargenomen zonder dat er een geurende bron aanwezig is, en hyperosmie: verhoogde reukgevoeligheid.

Ik meen me te herinneren dat er in geval van hyperosmie mogelijk iets mis kan zijn met je schildklier, dus misschien is er weliswaar indirect toch iets aan de hand met je hormoonspiegels, aangezien enkele hormonen door je schildklier geproduceerd worden. Helaas kan ik nauwelijks informatie in de literatuur vinden over stoornissen van het reukvermogen. Ik zoek nog even verder voor je en als ik iets vind, post ik het hier uiteraard.

Ik kan me wel heel goed voorstellen hoe vervelend het voor je moet zijn; de reuk is voor veel mensen - waaronder ook ikzelf - een zintuig dat weliswaar meestal onopgemerkt een belangrijke invloed heeft op je gemoedstoestand.
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 11:20
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 19-11-2006 @ 22:05 :
Zijn er wel aanwijzigingen dat je die geuren die je waarneemt er ook zijn? Je geeft zelf al aan dat anderen het niet of nauwelijks ruiken wanneer jij aangeeft dat je last hebt van een geur die zo indringend is.
Ja, meestal zijn die geuren er dan wel echt en worden ze ook wel door anderen in de omgeving waargenomen, maar veel minder sterk. Ook past de geur wel bij de bron waar het vandaan komt. Het komt slechts een enkele keer voor dat ik iets ruik, wat anderen niet ruiken, maar dan is het voor mij vaak ook niet zo heel sterk.

Citaat:
Ik meen me te herinneren dat er in geval van hyperosmie mogelijk iets mis kan zijn met je schildklier, dus misschien is er weliswaar indirect toch iets aan de hand met je hormoonspiegels, aangezien enkele hormonen door je schildklier geproduceerd worden.
Mijn huisarts dacht toevallig een aantal maanden geleden dat ik een te snel werkende schildklier had, dus daar is onderzoek naar gedaan. Maar hieruit bleek dat mijn schildklier gewoon normaal functioneert, dus dat zit allemaal goed verder. Tenminste, het lijkt me sterk dat er sinds dat onderzoek (was geloof ik in juni en 2 maanden geleden is er nogmaals bloedonderzoek naar gedaan) iets veranderd is.

Citaat:
Ik kan me wel heel goed voorstellen hoe vervelend het voor je moet zijn; de reuk is voor veel mensen - waaronder ook ikzelf - een zintuig dat weliswaar meestal onopgemerkt een belangrijke invloed heeft op je gemoedstoestand.
Ja, het is af en toe best wel vervelend. Maarja, ik maak me er verder geen zorgen over, ik vind het alleen nogal apart. Misschien trekt het vanzelf wel weer weg, al ben ik wel heel benieuwd hoe dat dan moet zijn als ik op gegeven moment zwanger ben

Iig bedankt voor je uitgebreide antwoord!
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 12:19
Verwijderd
Ik heb dat ook, maar tot nu toe heb ik 't als prettig ervaren omdat ik vooral lekkere geuren heel sterk ruik. Ook heb ik tot twee keer toe gas geroken - lekkende cv op de slaapkamer, ik rook het super duidelijk, mijn man rook niets - dus daar ben ik ook wel blij mee: als ik het niet had geroken, was er misschien wel iets gebeurd.

Ik denk dat het bij mij aan m'n hormonen ligt.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 13:15
ns_23
ns_23 is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 19-11-2006 @ 21:43 :
Hondsdol
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 15:30
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-11-2006 @ 12:19 :
Ik heb dat ook, maar tot nu toe heb ik 't als prettig ervaren omdat ik vooral lekkere geuren heel sterk ruik. Ook heb ik tot twee keer toe gas geroken - lekkende cv op de slaapkamer, ik rook het super duidelijk, mijn man rook niets - dus daar ben ik ook wel blij mee: als ik het niet had geroken, was er misschien wel iets gebeurd.

Ik denk dat het bij mij aan m'n hormonen ligt.
Het voordeel is idd dat je ook lekkere/fijne geuren heel goed ruikt. En voordat ik mij ging storen aan de hoeveelheid storende geuren die ik steeds meer leek te gaan ruiken, had ik ook niet echt door dat ik meer rook dan een gemiddeld persoon volgens mij
Maarja, misschien ben ik er gewoon wel heel gevoelig voor en ligt het voor een deel ook aan mijn hormonen. Want gister was het echt bizar, werd tot 3 keer aan toe misselijk van verschillende dingen en ben vandaag ongesteld geworden.

Zat me nog te bedenken dat het misschien wel aan mijn buik- en darmproblemen kon liggen, maar dat lijkt me sterk eigenlijk. Zou niet weten wat voor verband dat dan met elkaar moet hebben.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 17:10
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
je kunt gewoon goed waarnemen Ik heb het zelf ook wel enigszins.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 17:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
maxman schreef op 20-11-2006 @ 17:10 :
je kunt gewoon goed waarnemen Ik heb het zelf ook wel enigszins.
Jouw avatar is cool!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Thee Muts schreef op 20-11-2006 @ 15:30 :
Het voordeel is idd dat je ook lekkere/fijne geuren heel goed ruikt. En voordat ik mij ging storen aan de hoeveelheid storende geuren die ik steeds meer leek te gaan ruiken, had ik ook niet echt door dat ik meer rook dan een gemiddeld persoon volgens mij
Maarja, misschien ben ik er gewoon wel heel gevoelig voor en ligt het voor een deel ook aan mijn hormonen. Want gister was het echt bizar, werd tot 3 keer aan toe misselijk van verschillende dingen en ben vandaag ongesteld geworden.

Zat me nog te bedenken dat het misschien wel aan mijn buik- en darmproblemen kon liggen, maar dat lijkt me sterk eigenlijk. Zou niet weten wat voor verband dat dan met elkaar moet hebben.
Misschien dat het aan je buikproblemen ligt dat je er snel misselijk van wordt? Niet helemaal relevant, maar als ik me niet goed voel (duizelig/algemeen gammel), word ik ook misselijk van bijvoorbeeld rook of etensgeuren. (Dat is trouwens ook echt iets van de laatste tijd; vroeger werd ik nooit misselijk.) Kan me goed voorstellen dat je, als je al een gevoelige buik hebt, ook sneller misselijk wordt dan anders.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 13:12
Ikkuuuuuh
Avatar van Ikkuuuuuh
Ikkuuuuuh is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 19-11-2006 @ 18:30 :
Sinds een paar maanden merk ik dat mijn reukvermogen steeds beter begint te worden, tot vervelends aan toe. Ik was altijd al wel geur-ingesteld, maar het lijkt wel steeds erger te worden. Ik ruik continu dingen die anderen niet of nauwelijks ruiken en vind geuren regelmatig zo sterk dat ik er misselijk van kan worden. Op zich niet zo heel erg natuurlijk, behalve dan dat het soms wat vervelend is en ik vraag me eigenlijk vooral af of iemand enig idee heeft hoe het komt dat is steeds beter/meer ga ruiken? Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Ik ben iig niet zwanger, dus dat is het niet. Heb verder ook niet het idee dat het met mijn hormooncyclus te maken heeft ofzo. Ik vind het gewoon raar, zeker nu het soms zo hevig is dat ik spontaan misselijk word.
Heb ik ook een tijd gehad, best vervelend want ik werd er idd ook misselijk van maar bij mij ging het over dus ik hoop ook bij jouw!
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.