Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2007, 10:24
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
Een vriendin van me is binnenkort jarig en ik wil een chocolate cake/ chocoladecake (in het engels klinkt het nog lekkerder ) voor haar bakken, hebben jullie toevallig een goed recept?
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2007, 12:50
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Wil je echt gewoon een cake? Want dan koop je gewoon cake mix en gooi je er een flinke hoeveelheid cacao bij...

Ik heb wel nog een geweldig recept voor taart.. even zoeken.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 13:17
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Truffeltaart

Ingredienten

Deeg:
100 gr pure chocola
130 gr boter
120 gr suiker
1 vanille stokje
6 eieren
130 gr bloem
0,5 theelepel bakpoeder

Creme:
450 gr pure chocola
375 gr slagroom
120 gr boter
evt 4-6 eetlepels rum (Dit is echt een aanrader, ik heb rum aroma gebruikt ipv echte rum. Aroma kan je gewoon bij AH kopen en dan hou je tenminste geen hele fles rum over)

Versiering:
200 gr melk chocola
*stukjes chocola naar keuze* Dit houdt in truffels, bonbons, etc. Ik heb van die mintstaafjes gebruikt. Erg lekker bij de chocola en bij de rum. In het originele recept gebruiken ze kleine bonbons.

Oven voorverwarmen op 175 graden (hete lucht 150, gasoven stand 2)

Deeg:
1) Hak de chocola (let wel: alleen de chocola die voor het deeg bedoeld is) in kleine stukjes. Smelt het au bain marie. Mix de boter, suiker en het uitgeschraapte vanille stokje met een mixer tot het een mooie substantie wordt. Split de eieren. Roer het eigeel en de chocola door de boter/suiker massa. Sla het eiwit stijf. Voeg bloem en bakpoeder aan de chocolade massa toe tot het volledig erin verwerkt is. Roer daarna met een gewone lepel het stijve eiwit door de massa (doe dit niet te lang, dan gaat het luchtige effect verloren).
2) Schep het deeg in een ingevette of met bakpapier bekleede bakvorm (26 staat ervoor aangegeven, 24 kan ook) en zet het 15 minuten in de oven. Doe in deze 15 minuten de ovendeur niet helemaal dicht (een opening van 2cm of zo). Na die 15 minuten de deur wel dichtdoen en nog 50-60 minuten laten bakken. (je weet dat-ie gaar is als je er een sate prikker in kan steken en weer uit kan halen zonder dat er deeg aan blijft kleven). Uit de oven halen en in de vorm laten afkoelen.

Creme:
3) Hak de chocola in stukjes. Kook de room. Van het fornuis nemen en de chocola toevoegen en al roerend laten smelten. Zet het *niet* terug op het fornuis. Massa bij kamertemperatuur laten afkoelen.
4) "Kamerwarme" boter met een mixer ongeveer 5 minuten romig slaan. De chocoladeroom en eventuele rum aan de boter toevoegen en verder mixen tot het mooi romig is.
5) Neem nu de taartbodem als deze helemaal is afgekoeld. En snij deze 1 (of 2 als hij hoog genoeg is maar neem geen risico's) keer horizontaal doormidden. Smeer op de onderste helft(en) een laag van je creme (niet opmaken). Leg daarna de bovenste helft er weer op.

Versiering:
6) Smelt de melkchocola au bain marie. Laat het afkoelen. Verwarm het daarna nog een klein beetje zodat het smeerbaar wordt en smeer de taart ermee in. Gebruik nu de overgebleven truffelcreme om kleine bolletjes te maken aan de buitenrand van de taart, om daar de bonbons in "vast te plakken". En zet 'm een uurtje in de koelkast.

----------------------------------------------------

Zoals ik eerder al aangaf: ik heb het met de versiering een beetje anders gedaan. Ik heb genoeg chocolade rum creme gemaakt om de laag in het midden en de gehele taart aan de buitenkant ermee te bestrijken. En heb daar vervolgens een soort van "zonnetje" van mintstaafjes opgelegd. Dat was erg lekker. Ik heb de originele versiering nog nooit gedaan.
Het kost even tijd zoals je ziet, maar je hebt dan wel een geweldige taart.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 13:20
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Overigens heb ik het recept over genomen uit een duits taarten recepten boek dus misschien is m'n zinsopbouw of woordkeuze op sommige plekken een beetje raar doordat ik tijdens het typen aan het vertalen was
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 14:04
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Arretjescake <3

Pak biscuitjes verkruimelen. 2 Eieren met 250 gram (poeder of gewone) suiker schuimig roeren. 100 Gram cacao erdoor roeren. 125 Gram plantaardige boter smelten en meteen erdoor roeren. Biscuitkruimels door het chocolademengsel roeren, mengsel in een cakevorm doen en een nachtje in de koelkast zetten.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 14:10
Verwijderd
Oh als je een gewone chocoladecake maakt: doe er niet cacao door maar een gesmolten reep chocola, dat is veel lekkerder

(en als je iets maakt en het mislukt, dan haal je snel even een pak brownie mix, daar hoeft alleen water bij en het gaat altijd goed )
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 15:14
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sarah schreef op 28-04-2007 @ 15:10 :
Oh als je een gewone chocoladecake maakt: doe er niet cacao door maar een gesmolten reep chocola, dat is veel lekkerder

(en als je iets maakt en het mislukt, dan haal je snel even een pak brownie mix, daar hoeft alleen water bij en het gaat altijd goed )
Dat kan inderdaad ook
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 15:37
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sarah schreef op 28-04-2007 @ 15:10 :
Oh als je een gewone chocoladecake maakt: doe er niet cacao door maar een gesmolten reep chocola, dat is veel lekkerder

(en als je iets maakt en het mislukt, dan haal je snel even een pak brownie mix, daar hoeft alleen water bij en het gaat altijd goed )
Je hebt ook speciale mixen voor chocoladecake- en taart, dus kan ook altijd nog.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 16:19
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hebt van het merk Atlanta chocoladecakemix waar alleen water bij moet. Misschien niet zo heel 'leuk' om te maken maar de cake die je krijgt is wel ontzettend lekker
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 16:36
Alessia
Avatar van Alessia
Alessia is offline
Citaat:
Bloem schreef op 28-04-2007 @ 15:04 :
Arretjescake <3

Pak biscuitjes verkruimelen. 2 Eieren met 250 gram (poeder of gewone) suiker schuimig roeren. 100 Gram cacao erdoor roeren. 125 Gram plantaardige boter smelten en meteen erdoor roeren. Biscuitkruimels door het chocolademengsel roeren, mengsel in een cakevorm doen en een nachtje in de koelkast zetten.
dat heet in Italie 'chocolade salami' en die kun je ook met echte chocolade en roomboter maken: nog lekkerder!!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 10:03
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
Citaat:
Bloem schreef op 28-04-2007 @ 15:04 :
Arretjescake <3

Pak biscuitjes verkruimelen. 2 Eieren met 250 gram (poeder of gewone) suiker schuimig roeren. 100 Gram cacao erdoor roeren. 125 Gram plantaardige boter smelten en meteen erdoor roeren. Biscuitkruimels door het chocolademengsel roeren, mengsel in een cakevorm doen en een nachtje in de koelkast zetten.
oeh deze klinkt lekker, en dan maak er eerst eentje voor mezelf om uit te proberen

bedankt voor alle tips en recepten allemaal!
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 15:41
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Bloem schreef op 28-04-2007 @ 15:04 :
Arretjescake <3

Pak biscuitjes verkruimelen. 2 Eieren met 250 gram (poeder of gewone) suiker schuimig roeren. 100 Gram cacao erdoor roeren. 125 Gram plantaardige boter smelten en meteen erdoor roeren. Biscuitkruimels door het chocolademengsel roeren, mengsel in een cakevorm doen en een nachtje in de koelkast zetten.
lekker licht eten
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Het grote (zoete) baksels topic 2
Hawahaai
299 14-08-2015 19:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.