Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2004, 17:50
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Voor een PO (economie, sociale zekerheid) ben ik op zoek naar recente (kranten)artikelen over verschillende verzekeringen.. Vooral naar artikelen over de Ziektewet. Het probleem is alleen dat ik die niet echt kan vinden.. k heb nu één artikel, maar ik moet er mínstens drie hebben. Het zoeken op internet gaat vrij lastig, omdat je bij bijna alle kranten moet betalen als je het artikel wilt lezen.. Nu heb ik mijn hoop dus op jullie gevestigd Kan iemand hier mij aan artikelen helpen? Of iemand die nog tips voor het zoeken ofzo heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2004, 22:41
Verwijderd
toevallig heb ik net een po economie gehad met krantenartikelen ook over dit soort onderwerpen:

Minister: rollator blijft nog vergoed

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 4 FEBR. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) is ,,op dit moment'' niet van plan om de rollator uit het pakket van Ziekenfonds en Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten te schrappen. Hij sluit echter niet uit dat dit later wel gebeurt of dat er een eigen bijdrage voor zal worden gevraagd.
De minister zei dit gisteren tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer. De Kamer wilde van de minister weten wat hij vond van de uitspraken die voorzitter Hillen van het College voor Zorgverzekeringen, een onafhankelijk adviescollege voor de minister, zondag voor de televisie had gedaan. Hillen had gezegd dat een discussie over de stijgende kosten van de zorgsector noodzakelijk is om deze betaalbaar en de solidariteit overeind te houden. Hij acht een grotere eigen verantwoordelijkheid nodig en zei - bij wijze van voorbeeld - dat ouderen ook heel goed zelf een rollator voor eigen rekening kunnen aanschaffen.
Hoogervorst had er geen enkele moeite mee dat Hillen 'het grote probleem van de komende vergrijzing' aan de hand van een voorbeeld (de rollator) aan de orde had gesteld.
Hij merkte ook op dat Hillen, als voorzitter van een zelfstandig bestuursorgaan, geen toestemming van hem nodig heeft om deze uitspraken te doen.
De fracties van PvdA, SP en GroenLinks wilden van Hoogervorst weten of hij vond dat de uitspraken van Hillen door de beugel konden.
Op de vraag of hij ook van plan was om de rollator te schrappen, antwoordde minister Hoogervorst ,,op dit moment geen plannen te hebben. Ik sluit echter niets uit. Ik weet niet wat de toekomst in petto heeft.''
Hoogervorst voegde daar aan toe dat de Kamer het eens was met zijn beleid dat ,,burgers een grotere eigen verantwoordelijkheid, ook van financiële aard krijgen''. Het heffen van een eigen bijdrage sluit hij derhalve niet uit.

bron:
www.nrc.nl van 4 februari 2004

dit gaat over de abwz.

Kabinet wil snijden in hoogte WW
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG - Het kabinet gaat mogelijk snijden in de hoogte en duur van de WW-uitkering. De Sociaal-Economische Raad (SER) gaat in opdracht van het kabinet onderzoek doen naar de toekomst van de WW. Premier Balkenende kondigde gisteren, na afloop van de ministerraad, aan dat het SER-advies uiterlijk in juni 2004 klaar moet zijn. Dan kan het kabinet nog in de zomer knopen doorhakken.
Snijden in de hoogte (70 procent van het laatstverdiende loon) en de duur (maximaal 5 jaar) van de WW ligt gevoelig. ''Dat regel je niet op een achternamiddag,'' aldus minister De Geus van Sociale Zaken. ''Maar als de SER met voorstellen komt, moet je er serieus naar kijken.'' De minister benadrukte dat het kabinet 'geen conclusies op voorhand' wil trekken.De SER bekijkt bijvoorbeeld ook een systeem waarin werkgevers die veel mensen ontslaan, meer premie moeten betalen. Daarnaast is een 'spaar-WW' in beeld, waarbij werknemers zelf sparen om het risico op werkloosheid af te dekken. Ook zou de WW kunnen worden opgenomen in een levensloopregeling, waarin kan worden gespaard voor allerlei vormen van verlof.Het kabinet denkt dat de huidige WW in de toekomst niet te handhaven is. Om de pensioenen betaalbaar te houden moeten veel meer mensen aan de slag en ook langer doorwerken. ''De arbeidsparticipatie moet omhoog,'' aldus Balkenende.Het kabinet vindt dat de WW niet als afvoerputje mag worden gebruikt voor oudere werknemers. Daarom moet de regeling minder aantrekkelijk worden.De SER levert volgens Balkenende een 'langetermijnvisie'. Hij liet in het midden of de WW al deze kabinetsperiode (vóór 2007) op de schop gaat.De werkgeversorganisaties MKB en VNO-NCW wijzen er op dat het een open adviesaanvraag is aan de SER, die zij met open vizier in behandeling zullen nemen. Inhoudelijk willen de organisaties nog niet reageren. Vakcentrale FNV vindt het goed dat de SER om een 'zwaarwegend advies' wordt gevraagd. Wel vindt de FNV de termijn erg kort.


© Het Parool, 31-1-2004
over de ww

hopelijk heb je dr wat aan
suc6 iig
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 14:12
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
'k Heb 't nog niet helemaal door gelezen, maar iig heel erg bedankt! 'k Heb inmiddels zelf ook weer 2 artikelen gevonden, dus ik denk dat het wel gaat lukken
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:08
Verwijderd
Citaat:
dionnetje schreef op 13-04-2004 @ 15:12 :
'k Heb 't nog niet helemaal door gelezen, maar iig heel erg bedankt! 'k Heb inmiddels zelf ook weer 2 artikelen gevonden, dus ik denk dat het wel gaat lukken
hopelijk lukt het ja, suc6 iig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Armen in Amerika net zo slecht af als in Zweden
Verwijderd
39 13-09-2006 19:14
VMBO Economie
bagel
5 18-05-2006 14:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat vinden jullie ervan dat er nog eens 2 miljard moet worden bezuinigd?
meisje
16 07-03-2004 19:40
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie PO
Sparkie
10 26-06-2003 14:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bush: 'vermindering rechten van verdachten'
Verwijderd
27 04-12-2002 20:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.