Oud 22-12-2004, 15:35
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik heb wat vragen over het christendom, gewoon omdat het me interesseert. Ik had er al een paar van gesteld in een ander topic, maar omdat dat eigenlijk niet opschiet en omdat het wel erg offtopic was (en omdat ik noge een hele hoop vragen heb) doe ik het even zo



Vaak zeggen christelijke mensen dat mensen die niet geloven in God of Jezus naar de hel gaan, maar

1. Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken?

-----------------------------------------------------------------------------

2. Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?
(of: Waarom worden sommige mensen benadeeld, met ongelovigen ouders, zodat het geloof er niet met de paplepel ingegoten wordt?)

Want ik weet zeker dat er een hele hoop mensen niet christelijk waren geweest als ze niet zo opgevoed waren

-----------------------------------------------------------------------------

Veel Christenen zeggen dat geen enkel mens goed is

3.Waarom heeft de almachtige God de mens dan niet geschapen alszijnde ‘goed’? Want hij is immer almachtig en had dat dus makkelijk kunnen doen


-----------------------------------------------------------------------------

4. Als je leeft naar de maatstaven van God (dus naar de tien geboden), maar je gelooft niet in God, waarom zou je dan naar de hel moeten?


-----------------------------------------------------------------------------

5. Waarom heeft God de mens niet zo geschapen dat ze allemaal in hem geloven? Vindt hij het soms leuk mensen te pijnigen in de hel? Want hij is almachtig, dus hij had de mens ook zo kunnen schapen dat ze allemaal in hem geloofden


-----------------------------------------------------------------------------

Veel christenen zeggen dat God vergeeflijk is

6. Waarom vergeeft hij de mensen niet die redelijk ‘goed’ hebben geleefd en eigenlijk nooit echt grote fouten hebben gemaakt. (Behalve dan dat ze niet in hem geloven)


-----------------------------------------------------------------------------

7. Denk je als christen dat Joden en Islamieten naar de hel gaan? Want ze vereren allebei dezelfde God op redelijk dezelfde manier… En het christendom is een aftreksel van het jodendom, en de islam ook. Dus waarom zou het christendom dan beter zijn?


-----------------------------------------------------------------------------

8. Wat maakt je christelijk? Want als ik om me heen kijk zie ik veel christenen die eigenlijk nooit er iets aan doen, maar gewoon hun communie enzo hebben gehaald (vaak nog omdat ze dan allerlei cadeautjes kregen of omdat het moest van hun ouders)


-----------------------------------------------------------------------------

9. Hoe stel jij je de hemel voor?


-----------------------------------------------------------------------------

10. (gejat van Fantome) Stel iemand is voor zichzelf aan het uitzoeken of hij/zij in Jezus en God wilt geloven. Hij leest de bijbel, stelt vragen, enz enz. Dan plotseling overlijd hij, maar op dat moment was hij er nog niet over uit. Is dat dan niet vreselijk oneerlijk?? Iemand heeft niet de tijd gekregen om in God en Jezus te geloven, en gaat daardoor naar de hel. of niet?

-----------------------------------------------------------------------------

11. Wordt de hel daadwerkelijk (lees: letterlijk) genoemd in de bijbel? Want af en toe krijg ik het idee dat de hel verzonnen is door geestelijken uit de middeleeuwen zodat ze macht hadden over mensen, of zodat ze mensen afkoopbrieven en dergelijke aan konden smeren…

-----------------------------------------------------------------------------

12. Hoe zit het met de Dinosauriers? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het onmogelijk is dat mensen samen hebben geleefd met bepaalde dinosoorten. Maakt dit het Adam en Eva verhaal niet erg onlogisch?

-----------------------------------------------------------------------------

13. Waarom laat God niet weten dat hij bestaat, want aangezien hij alwetend is zou hij moeten weten dat het erg moeilijk is ineens te gaan geloven, zonder dat het je al van kindsaf aangeleerd is.

-----------------------------------------------------------------------------

14. Hoe kan ik weten dat god bestaat? Ik heb weleens min of meer geprobeerd het hem te vragen, maar er komt geen antwoord… Waarom niet?

-----------------------------------------------------------------------------

15. Waarom laat God zoveel onschuldige mensen lijden? Ook al is het door schuld van andere mensen. Waarom doet hij daar niks aan?

-----------------------------------------------------------------------------

16. Wat doet God eigenlijk? Hij bemoeit zich niet met het ongeluk van mensen (want dat ligt altijd aan de mensen zelf zeggen christenen) nou, dan ligt het geluk van mensen ook aan henzelf. Dus wat doet hij eigenlijk?

-----------------------------------------------------------------------------

17. Stel jij je echt voor dat je na je dood voor een gerecht komt? Want aangezien er elke x seconden iemand dood gaat zou het wel erg druk moeten zijn daar…

-----------------------------------------------------------------------------

18. Hoe kun je het, als christen die gelooft dan niet-christenen naar de hel gaan, over je hart verkrijgen dagelijks met mensen samen te werken, te lachen en andere dingen te doen, als je weet dat ze naar de hel gaan. Waarom doe je daar dan niks aan?

-----------------------------------------------------------------------------

19. God is toch de vader, de zoon en de heilige geest (of zeg ik nou iets heel stoms). Hoe kun je nou de vader en de zoon zijn? En waarom is hij mannelijk en niet vrouwelijk?


-----------------------------------------------------------------------------

20. Hoe ziet God eruit in jou ogen, want als je gelooft dat je voo reen gerecht komt, dan wordt dat neem ik aan voorgezeten door God en zou je hem kunnen zien...


-----------------------------------------------------------------------------

Zo dat was het even voor nu, ik ben zeer benieuwd. Ik hoop wel dat als je een reactie geeft dat je het overzichtelijk houd (er staan niet voor niets nummers voor)

Alvast bedankt
__________________
As finishing touch, God created the dutch

Laatst gewijzigd op 22-12-2004 om 15:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2004, 18:07
Verwijderd
Wow, daar zitten echt lastige vragen bij

[QUOTE]Da_mark schreef op 22-12-2004 @ 14:35 :
1. Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken?

Goeie. Geen flauw idee.

2. Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?

Geloof neem je niet over, het zit veel dieper dan iets wat aan te leren valt. Als ouders kun je hooguit je kind kennis bij brengen, maar het zal zelf zijn of haar mening moeten gaan vormen over wat hij of zij gelooft. In die zin ben je dus niet bevoordeeld, omdat je als kind van ongelovige ouders ook kunt gaan geloven als je dit zou willen en hier geinteresseerd in zou zijn.

3.Waarom heeft de almachtige God de mens dan niet geschapen alszijnde ‘goed’?

God heeft de mens een vrije wil gegeven, je mag dus doen wat je wilt en als dat iets slechts is, dan zul je daar op een dag de consequenties van moeten dragen.

4. Als je leeft naar de maatstaven van God (dus naar de tien geboden), maar je gelooft niet in God, waarom zou je dan naar de hel moeten?

Gelukkig hoeven wij daar niet over te oordelen en kunnen we dat ook niet. Ik geloof zelf niet dat iemand die goed leeft maar niet gelooft naar de hel gaat om het simpele feit dat hij of zij God niet als 'vader' erkent.

5. Waarom heeft God de mens niet zo geschapen dat ze allemaal in hem geloven?

Wederom, vrije wil.

6. Waarom vergeeft hij de mensen niet die redelijk ‘goed’ hebben geleefd en eigenlijk nooit echt grote fouten hebben gemaakt.

Wie zegt dat Hij dat niet doet?

7. Denk je als christen dat Joden en Islamieten naar de hel gaan?

Ik denk persoonlijk dat het God niet zoveel uitmaakt HOE je Hem eert, het belangrijkste is DAT je het doet. Islamieten, Joden en Christenen gaan inderdaad allemaal anders om met hun geloof, maar het komt, volgens mij, allemaal op hetzelfde neer en dat is liefde.

8. Wat maakt je christelijk?

You have done some serious thinking
Ik denk dat je Christelijk bent als je erkent dat God je vader is, Jezus voor jou zonden aan het kruis is gestorven, en je bereid bent om je leven te baseren op dit geloof.

9. Hoe stel jij je de hemel voor?

Als een plaats waar alles goed is?

10. Stel iemand is voor zichzelf aan het uitzoeken of hij/zij in Jezus en God wilt geloven. Hij leest de bijbel, stelt vragen, enz enz. Dan plotseling overlijd hij, maar op dat moment was hij er nog niet over uit. Is dat dan niet vreselijk oneerlijk?? Iemand heeft niet de tijd gekregen om in God en Jezus te geloven, en gaat daardoor naar de hel. of niet?

Dat hangt natuurlijk ook weer compleet van de situatie af. Maar wederom, daar gaan wij (gelukkig) niet over.

11. Wordt de hel daadwerkelijk (lees: letterlijk) genoemd in de bijbel?

Niet dat ik de Bijbel van voor naar achter ken, maar volgens mij wordt het wel genoemd.

12. Hoe zit het met de Dinosauriers? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het onmogelijk is dat mensen samen hebben geleefd met bepaalde dinosoorten. Maakt dit het Adam en Eva verhaal niet erg onlogisch?

Tsja, ik kan je geen keiharde bewijzen geven dat het tegendeel waar is, maar er staat in de Bijbel meerdere malen iets geschreven over 'beestachtigen' wat dinosauriers geweest zouden kunnen zijn.
Maar zeker weten doe ik het niet, vind ik ook een lastig onderwerp.

13. Waarom laat God niet weten dat hij bestaat, want aangezien hij alwetend is zou hij moeten weten dat het erg moeilijk is ineens te gaan geloven, zonder dat het je al van kindsaf aangeleerd is.

Ik vind dat hij dat vaak genoeg laat weten. Count your blessings.

14. Hoe kan ik weten dat god bestaat?

Pff Hoe moet je dat nou uitleggen. Zoek eens na wat er allemaal wel niet klopt aan theoriën en dergelijke, ga op onderzoek uit over wat je wilt weten en waarover je twijfelt. En verder, probeer niet te hard om te geloven.

15. Waarom laat God zoveel onschuldige mensen lijden?

Omdat God de mens de verantwoordelijkheid over de aarde heeft gegeven. Dat de mens er nu zo'n puinhoop van maakt, is zeker niet Gods schuld. Hij is geen politieagentje.

16. Wat doet God eigenlijk?

Haha, leuke vraag
God is er wel, en hij is ook zeker bij mensen die het slecht hebben.

17. Stel jij je echt voor dat je na je dood voor een gerecht komt?

Nee.

18. Hoe kun je het, als christen die gelooft dan niet-christenen naar de hel gaan, over je hart verkrijgen dagelijks met mensen samen te werken, te lachen en andere dingen te doen, als je weet dat ze naar de hel gaan. Waarom doe je daar dan niks aan?

Uit respect voor die mensen? Wat kan ik eraan doen, proberen ze een geloof aan te praten? Wat ze dan gaan doen is zich nog meer afzetten tegen het geloof. Ik heb een heleboel niet-christelijke vrienden, maar ik weet niet of zij allemaal naar de hel gaan omdat ze niet geloven.

19. God is toch de vader, de zoon en de heilige geest (of zeg ik nou iets heel stoms). Hoe kun je nou de vader en de zoon zijn? En waarom is hij mannelijk en niet vrouwelijk?

God is een Drie-eenheid, dus inderdaad Vader, Zoon en Geest. Geen flauw idee hoe dat kan, maar ik geloof dat het kan.
God zou trouwens ook wel een vrouw kunnen wezen, maar ik ga ervanuit dat Hij een man is, omdat Jezus Hem aansprak met 'Vader'.

20. Hoe ziet God eruit in jou ogen?

Ik denk niet dat God een lichaam heeft.


Goed, nou, dat was het dan. Ik weet zeker dat hier weer een boel fijne reacties op gaan komen, dus ik wacht af..
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 18:16
Verwijderd
Ja, de Bijbel is er duidelijk over dat alleen degenen die Jezus aangenomen behouden worden. Het gaat er niet om of je wel of niet goed doet.

Ik heb dit al beantwoord.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 18:17
see it
Avatar van see it
see it is offline
Tjonge, wat een vragen maar ik zal mijn voorganger maar aanvullen of wijzigen. (dat is dan mijn inzicht hoor!)

[QUOTE]Gene Y. Uss schreef op 22-12-2004 @ 18:07 :
[B]Wow, daar zitten echt lastige vragen bij

[QUOTE]Da_mark schreef op 22-12-2004 @ 14:35 :
1. Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken?

God kun je ook uit de natuur leren kennen. Door Zijn schepping. Het is heel bijzonder dat 'onbeschaafde' mensen vaak een heel goed godsbeeld hebben.

2. Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?

Geloof neem je niet over, het zit veel dieper dan iets wat aan te leren valt. Als ouders kun je hooguit je kind kennis bij brengen, maar het zal zelf zijn of haar mening moeten gaan vormen over wat hij of zij gelooft. In die zin ben je dus niet bevoordeeld, omdat je als kind van ongelovige ouders ook kunt gaan geloven als je dit zou willen en hier geinteresseerd in zou zijn.

3.Waarom heeft de almachtige God de mens dan niet geschapen alszijnde ‘goed’?

God heeft de mens ook goed geschapen maar wel met een vrije wil zodat ze echt voor hem zullen kiezen. Toen de zondeval kwam is het allemaal anders geworden want we kozen tegen God.
God heeft de mens een vrije wil gegeven, je mag dus doen wat je wilt en als dat iets slechts is, dan zul je daar op een dag de consequenties van moeten dragen.

4. Als je leeft naar de maatstaven van God (dus naar de tien geboden), maar je gelooft niet in God, waarom zou je dan naar de hel moeten?

In de bijbel staat dat je zonder Jezus niet zalig kunt worden...
Gelukkig hoeven wij daar niet over te oordelen en kunnen we dat ook niet. Ik geloof zelf niet dat iemand die goed leeft maar niet gelooft naar de hel gaat om het simpele feit dat hij of zij God niet als 'vader' erkent.

5. Waarom heeft God de mens niet zo geschapen dat ze allemaal in hem geloven?

Wederom, vrije wil.

6. Waarom vergeeft hij de mensen niet die redelijk ‘goed’ hebben geleefd en eigenlijk nooit echt grote fouten hebben gemaakt.

Wederom: Je moet Jezus aannemen als je persoonlijke Verlosser.

Zo ik moet ervandoor dus de rest komt later!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 19:01
MB
Avatar van MB
MB is offline
Uiteraard heb ike r goed over nagedacht Ik ben er ook wel even mee bezig geweest

Maar iig bedankt
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 19:31
nuclearwarfare
nuclearwarfare is offline
p00p p00p
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 19:39
Ragnar
Avatar van Ragnar
Ragnar is offline
[QUOTE]Da_mark schreef op 22-12-2004 @ 15:35 :
[B]Ik heb wat vragen over het christendom, gewoon omdat het me interesseert. Ik had er al een paar van gesteld in een ander topic, maar omdat dat eigenlijk niet opschiet en omdat het wel erg offtopic was (en omdat ik noge een hele hoop vragen heb) doe ik het even zo



Vaak zeggen christelijke mensen dat mensen die niet geloven in God of Jezus naar de hel gaan, maar

1. Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken?


Die gaan branden in de hel, die smerige ketters.

2. Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?
(of: Waarom worden sommige mensen benadeeld, met ongelovigen ouders, zodat het geloof er niet met de paplepel ingegoten wordt?)


Want ik weet zeker dat er een hele hoop mensen niet christelijk waren geweest als ze niet zo opgevoed waren

Satan is selectief

Veel Christenen zeggen dat geen enkel mens goed is

3.Waarom heeft de almachtige God de mens dan niet geschapen alszijnde ‘goed’? Want hij is immer almachtig en had dat dus makkelijk kunnen doen



Productiefoutje

4. Als je leeft naar de maatstaven van God (dus naar de tien geboden), maar je gelooft niet in God, waarom zou je dan naar de hel moeten?



Omdat je mij niet aanbidt

5. Waarom heeft God de mens niet zo geschapen dat ze allemaal in hem geloven? Vindt hij het soms leuk mensen te pijnigen in de hel? Want hij is almachtig, dus hij had de mens ook zo kunnen schapen dat ze allemaal in hem geloofden



Tja wederom productiefoutje

Veel christenen zeggen dat God vergeeflijk is

6. Waarom vergeeft hij de mensen niet die redelijk ‘goed’ hebben geleefd en eigenlijk nooit echt grote fouten hebben gemaakt. (Behalve dan dat ze niet in hem geloven)



Ik ga een beetje al jullie klepzeikers leuk vinden zeg.

7. Denk je als christen dat Joden en Islamieten naar de hel gaan? Want ze vereren allebei dezelfde God op redelijk dezelfde manier… En het christendom is een aftreksel van het jodendom, en de islam ook. Dus waarom zou het christendom dan beter zijn?



Gij zult allen branden schorem!!

8. Wat maakt je christelijk? Want als ik om me heen kijk zie ik veel christenen die eigenlijk nooit er iets aan doen, maar gewoon hun communie enzo hebben gehaald (vaak nog omdat ze dan allerlei cadeautjes kregen of omdat het moest van hun ouders)



Aanbid mij

9. Hoe stel jij je de hemel voor?



Als een metalpalace met lotsa naked chicks

10. (gejat van Fantome) Stel iemand is voor zichzelf aan het uitzoeken of hij/zij in Jezus en God wilt geloven. Hij leest de bijbel, stelt vragen, enz enz. Dan plotseling overlijd hij, maar op dat moment was hij er nog niet over uit. Is dat dan niet vreselijk oneerlijk?? Iemand heeft niet de tijd gekregen om in God en Jezus te geloven, en gaat daardoor naar de hel. of niet?


Tja had ie maar eerder moeten beginnen, de late pauper.

11. Wordt de hel daadwerkelijk (lees: letterlijk) genoemd in de bijbel? Want af en toe krijg ik het idee dat de hel verzonnen is door geestelijken uit de middeleeuwen zodat ze macht hadden over mensen, of zodat ze mensen afkoopbrieven en dergelijke aan konden smeren…


De metalbands moeten toch iets hebben om over te zingen?

12. Hoe zit het met de Dinosauriers? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het onmogelijk is dat mensen samen hebben geleefd met bepaalde dinosoorten. Maakt dit het Adam en Eva verhaal niet erg onlogisch?


Hebben ze geneukt?

13. Waarom laat God niet weten dat hij bestaat, want aangezien hij alwetend is zou hij moeten weten dat het erg moeilijk is ineens te gaan geloven, zonder dat het je al van kindsaf aangeleerd is.


Ja hallo zeg, ik ga me een beetje bekend maken aan jullie paupers

14. Hoe kan ik weten dat god bestaat? Ik heb weleens min of meer geprobeerd het hem te vragen, maar er komt geen antwoord… Waarom niet?


call: 0800-GOD je wordt dan verbonden met mijn secretaresse

15. Waarom laat God zoveel onschuldige mensen lijden? Ook al is het door schuld van andere mensen. Waarom doet hij daar niks aan?


Ja hallo, ik ga een beetje kijken of jullie het wel goed hebben, zoek het ff uit

16. Wat doet God eigenlijk? Hij bemoeit zich niet met het ongeluk van mensen (want dat ligt altijd aan de mensen zelf zeggen christenen) nou, dan ligt het geluk van mensen ook aan henzelf. Dus wat doet hij eigenlijk?


Neuken

17. Stel jij je echt voor dat je na je dood voor een gerecht komt? Want aangezien er elke x seconden iemand dood gaat zou het wel erg druk moeten zijn daar…


ja daarom verwijs ik gewoon ook eens een pakweg 1000 zonder berechting naar de hel

18. Hoe kun je het, als christen die gelooft dan niet-christenen naar de hel gaan, over je hart verkrijgen dagelijks met mensen samen te werken, te lachen en andere dingen te doen, als je weet dat ze naar de hel gaan. Waarom doe je daar dan niks aan?


Tja niet iedereen is uitverkoren he

19. God is toch de vader, de zoon en de heilige geest (of zeg ik nou iets heel stoms). Hoe kun je nou de vader en de zoon zijn? En waarom is hij mannelijk en niet vrouwelijk?



Begin me niet over anatomie

20. Hoe ziet God eruit in jou ogen, want als je gelooft dat je voo reen gerecht komt, dan wordt dat neem ik aan voorgezeten door God en zou je hem kunnen zien...



Ik kijk gewoon in de spiegel




Ja ik ben extreem flauw, maar ik heb een kuthumeur en verveel me.
__________________
Hou je bek of ik stop mijn lul erin.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 19:41
nuclearwarfare
nuclearwarfare is offline
geniaal
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Da_mark schreef op 22-12-2004 @ 15:35 :
11. Wordt de hel daadwerkelijk (lees: letterlijk) genoemd in de bijbel? Want af en toe krijg ik het idee dat de hel verzonnen is door geestelijken uit de middeleeuwen zodat ze macht hadden over mensen, of zodat ze mensen afkoopbrieven en dergelijke aan konden smeren…
Enige die ik wel kan beantwoorden. De hel wordt wel genoemd, maar het vagevuur niet (waar de meeste mensen een tijdlang moeten boeten voor hun zonden). Het vagevuur is waarschijnlijk om de door jou genoemde redenen bedacht.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 19:53
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik wil de bijbel ook nog wel een keertje doorlezen en de koran, het joodse boek en de boedistische, zionistische boeken ook. Maar daar heb ik de komende tijd nog geen tijd voor
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 19:59
Ragnar
Avatar van Ragnar
Ragnar is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 22-12-2004 @ 19:53 :
Ik wil de bijbel ook nog wel een keertje doorlezen en de koran, het joodse boek en de boedistische, zionistische boeken ook. Maar daar heb ik de komende tijd nog geen tijd voor
Ik kan je zeggen dat zeker de bijbel de moeite waard is, best een bruut boek.

De rest kan ik niks over zeggen.
__________________
Hou je bek of ik stop mijn lul erin.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 20:48
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 22-12-2004 @ 15:35 :
1. Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken?
Hiervoor haal ik ff artikel 2 aan uit de Nederlanse Geloofsbelijdenis:
Hoe wij God kennen
Wij kennen Hem door twee middelen. Ten eerste door de schepping, onderhouding en regering van de hele wereld. Want deze is voor onze ogen als een prachtig boek (1), waarin alle schepselen, groot en klein, de letters zijn, die ons te aanschouwen geven wat van God niet gezien kan worden, namelijk zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, zoals de apostel Paulus zegt in Romeinen 1:20. Dit alles is voldoende om de mensen te overtuigen en hun elke verontschuldiging te ontnemen.
Ten tweede maakt Hij Zichzelf nog duidelijker en volkomener aan ons bekend door zijn heilig en goddelijk Woord (2), namelijk voor zover dat voor ons in dit leven nodig is tot zijn eer en tot behoud van de zijnen.
(1)Ps. 19:2-5 (2)Ps. 19:8,9 ; 1 Kor. 1:18-21

Tis wel duidelijk toch?

Citaat:
2. Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?
(of: Waarom worden sommige mensen benadeeld, met ongelovigen ouders, zodat het geloof er niet met de paplepel ingegoten wordt?)

Want ik weet zeker dat er een hele hoop mensen niet christelijk waren geweest als ze niet zo opgevoed waren
dit is al bij vraag 1 beantwoord.

Citaat:
3.Waarom heeft de almachtige God de mens dan niet geschapen alszijnde ‘goed’? Want hij is immer almachtig en had dat dus makkelijk kunnen doen
Dit beantwoord ik met: Zondag 3 vraag en antwoord 6 uit de Heidelbergse Catechismus: Heeft God de mens dan zo slecht en verkeerd geschapen?
Nee, God heeft de mens goed (1) en naar zijn beeld geschapen (2), dat wil zeggen: in ware gerechtigheid en heiligheid, opdat hij God, zijn Schepper, naar waarheid kennen, Hem van harte liefhebben en met hem in de eeuwigheid heerlijkheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen (3).
(1)Gen. 1:31 (2)Gen 1:16,27 (3)2 Kor. 3:18; Ef. 4:24; Kol. 3:10.

Citaat:
4. Als je leeft naar de maatstaven van God (dus naar de tien geboden), maar je gelooft niet in God, waarom zou je dan naar de hel moeten?
Als je je aan de 10 geboden kon houden zou je in God geloven.
Ik heb ff weinig tijd dus zet ik alleen maar verwijzingen.
Zondag 24 uit de heideldergse catachismus

Citaat:
5. Waarom heeft God de mens niet zo geschapen dat ze allemaal in hem geloven? Vindt hij het soms leuk mensen te pijnigen in de hel? Want hij is almachtig, dus hij had de mens ook zo kunnen schapen dat ze allemaal in hem geloofden
Zie vraag 3

Citaat:
6. Waarom vergeeft hij de mensen niet die redelijk ‘goed’ hebben geleefd en eigenlijk nooit echt grote fouten hebben gemaakt. (Behalve dan dat ze niet in hem geloven)
Zie vraag 4

Citaat:
7. Denk je als christen dat Joden en Islamieten naar de hel gaan? Want ze vereren allebei dezelfde God op redelijk dezelfde manier… En het christendom is een aftreksel van het jodendom, en de islam ook. Dus waarom zou het christendom dan beter zijn?
Dat is niet aan mij

Ps 9:9
ja, Hij oordeelt de wereld in gerechtigheid, Hij richt de natiën in rechtmatigheid

Mat 7:1
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt;

Citaat:
8. Wat maakt je christelijk? Want als ik om me heen kijk zie ik veel christenen die eigenlijk nooit er iets aan doen, maar gewoon hun communie enzo hebben gehaald (vaak nog omdat ze dan allerlei cadeautjes kregen of omdat het moest van hun ouders)
Lees zondag 1 vraag en antwoord 1 uit de HC

Citaat:
9. Hoe stel jij je de hemel voor?
Heel mooi

Citaat:
10. (gejat van Fantome) Stel iemand is voor zichzelf aan het uitzoeken of hij/zij in Jezus en God wilt geloven. Hij leest de bijbel, stelt vragen, enz enz. Dan plotseling overlijd hij, maar op dat moment was hij er nog niet over uit. Is dat dan niet vreselijk oneerlijk?? Iemand heeft niet de tijd gekregen om in God en Jezus te geloven, en gaat daardoor naar de hel. of niet?
God heeft geduld en zal wachten totdat die persoon eruit is, of totdat Hij vindt dat het voldoende of onvoldoende is. God wilt zoveel mogenlijk mensen behouden.



Citaat:
11. Wordt de hel daadwerkelijk (lees: letterlijk) genoemd in de bijbel? Want af en toe krijg ik het idee dat de hel verzonnen is door geestelijken uit de middeleeuwen zodat ze macht hadden over mensen, of zodat ze mensen afkoopbrieven en dergelijke aan konden smeren…
Mat 5:29
Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.

Mat 10:28
En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel.

Mat 23,33
Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel?

Jak 3,6
Ook de tong is een vuur, zij is de wereld der ongerechtigheid; de tong neemt haar plaats in onder onze leden, als iets, dat het gehele lichaam bezoedelt en het rad der geboorte in vlam zet, terwijl zij zelf in vlam gezet wordt door de hel.

Zo genoeg?

Citaat:
12. Hoe zit het met de Dinosauriers? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het onmogelijk is dat mensen samen hebben geleefd met bepaalde dinosoorten. Maakt dit het Adam en Eva verhaal niet erg onlogisch?
Dat weet ik niet, er staat nergens dat ze bestaan of niet bestaan hebben. Je weet ook niet als de 6 dagen van de schepping volgens te tijdtelling van ons is gerekend.

Citaat:
13. Waarom laat God niet weten dat hij bestaat, want aangezien hij alwetend is zou hij moeten weten dat het erg moeilijk is ineens te gaan geloven, zonder dat het je al van kindsaf aangeleerd is.
zie vraag 1

Citaat:
14. Hoe kan ik weten dat god bestaat? Ik heb weleens min of meer geprobeerd het hem te vragen, maar er komt geen antwoord… Waarom niet?
zie vraag 1
en Hij hoort je en heeft of zal antwoord geven.

Citaat:
15. Waarom laat God zoveel onschuldige mensen lijden? Ook al is het door schuld van andere mensen. Waarom doet hij daar niks aan?
Omdat de "mensheid" een verdorven aard heeft en voor de duivel kiest in plaats van God

Citaat:
16. Wat doet God eigenlijk? Hij bemoeit zich niet met het ongeluk van mensen (want dat ligt altijd aan de mensen zelf zeggen christenen) nou, dan ligt het geluk van mensen ook aan henzelf. Dus wat doet hij eigenlijk?
God heeft alles in de hand en zonder Hem zou je niet eens meer leven.

Citaat:
17. Stel jij je echt voor dat je na je dood voor een gerecht komt? Want aangezien er elke x seconden iemand dood gaat zou het wel erg druk moeten zijn daar…
Voor God is tijd anders.
2 Petr 3:8
Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.

Citaat:
18. Hoe kun je het, als christen die gelooft dan niet-christenen naar de hel gaan, over je hart verkrijgen dagelijks met mensen samen te werken, te lachen en andere dingen te doen, als je weet dat ze naar de hel gaan. Waarom doe je daar dan niks aan?
Dat is soms ook erg moeilijk, en ik doe er alles aan, alleen willen ze niet luisteren.
Denk maar eens aan de Jehova's, die proberen het.

Citaat:
19. God is toch de vader, de zoon en de heilige geest (of zeg ik nou iets heel stoms). Hoe kun je nou de vader en de zoon zijn? En waarom is hij mannelijk en niet vrouwelijk?
De drie-eenheid, Artikel 8 van de Nedrelandse Geloofsbelijdenis

Citaat:
20. Hoe ziet God eruit in jou ogen, want als je gelooft dat je voo reen gerecht komt, dan wordt dat neem ik aan voorgezeten door God en zou je hem kunnen zien...
Je mag geen beeld van God maken, dus ook geen denkbeeld.
Maar ik denk dat hij een Stralende Man is, letterlijk
Je moet maar eens de Bijbel er op na slaan, daar vind je vast vergelijkingen over Gods uiterlijk.

Citaat:
Zo dat was het even voor nu, ik ben zeer benieuwd. Ik hoop wel dat als je een reactie geeft dat je het overzichtelijk houd (er staan niet voor niets nummers voor)
dat werd tijd, sorry voor de korte antwoorden. De HC en de NG vind je in het psalmboek achterin, voor als je dat niet wist.

Citaat:
Alvast bedankt
1 Graag gedaan.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 21:08
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
laat ik me er ook maar aan wagen

Citaat:
Vaak zeggen christelijke mensen dat mensen die niet
geloven in God of Jezus naar de hel gaan, maar
1. Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken?
ik weet het niet, echt niet. voor hun goede of slechte daden zullen ze iig zeker gestraft of beloond worden.

Citaat:
2. Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?
(of: Waarom worden sommige mensen benadeeld, met ongelovigen ouders, zodat het geloof er niet met de paplepel ingegoten wordt?)
Want ik weet zeker dat er een hele hoop mensen niet christelijk waren geweest als ze niet zo opgevoed waren
de ene mens wordt ook de hele dag gewaarschuwd door wie dan ook, de andere gaat vrij uit. waarom? het is zeker zo dat veel mensen christelijk zijn door hun opvoeding, maar er zijn er toch ook zat die het zelf doen zonder opvoeding erbij. dan haalt de weg toch ook niet uit, alhoewel gelijk christelijk opgevoed mss wel makkelijker maar niet mooier is.

Citaat:
Veel Christenen zeggen dat geen enkel mens goed is

3.Waarom heeft de almachtige God de mens dan niet geschapen alszijnde ‘goed’? Want hij is immer almachtig en had dat dus makkelijk kunnen doen
waarom heeft god de zonde in de wereld laten komen? de christen die daar een antwoord op heeft, moge me antwoorden.

Citaat:
4. Als je leeft naar de maatstaven van God (dus naar de tien geboden), maar je gelooft niet in God, waarom zou je dan naar de hel moeten?
de vragen worden steeds moeilijker . wat is naar de hel moeten en wanneer kom je er? dat is dan natuurlijk weer de vraag. ik denk dat het in het geval dat alleen gelovigen in de hemel komen, het zo is dat je toch beloond wordt voor je goede werken. maar het gaat god niet alleen om je gedrag, het gaat hem vooral om je geloof.

Citaat:
5. Waarom heeft God de mens niet zo geschapen dat ze allemaal in hem geloven? Vindt hij het soms leuk mensen te pijnigen in de hel? Want hij is almachtig, dus hij had de mens ook zo kunnen schapen dat ze allemaal in hem geloofden
zie 3.

Citaat:
Veel christenen zeggen dat God vergeeflijk is
6. Waarom vergeeft hij de mensen niet die redelijk ‘goed’ hebben geleefd en eigenlijk nooit echt grote fouten hebben gemaakt. (Behalve dan dat ze niet in hem geloven)
zie 4.

Citaat:
7. Denk je als christen dat Joden en Islamieten naar de hel gaan? Want ze vereren allebei dezelfde God op redelijk dezelfde manier… En het christendom is een aftreksel van het jodendom, en de islam ook. Dus waarom zou het christendom dan beter zijn?
een aftreksel. maar het heeft niet dezelfde basis. het geloof is toch totaal anders. alleen de god is al totaal anders. en als je geloofd dat er 1 god is, moet je er toch 1 uitkiezen.. en daarnaast lijkt het me sterk dat allah en de christelijke god 2 broeders zijn oid, en anders moeten ze elkaar wel altijd in de haren zitten .

Citaat:
8. Wat maakt je christelijk? Want als ik om me heen kijk zie ik veel christenen die eigenlijk nooit er iets aan doen, maar gewoon hun communie enzo hebben gehaald (vaak nog omdat ze dan allerlei cadeautjes kregen of omdat het moest van hun ouders)
als je bekeerd bent he. als je van god houdt en hij van jou. dan ben je christen. maar om te kijken of je een echte christen bent, moet je ook kijken naar de alles wat je doet of laat, naar je houding etc.

Citaat:
9. Hoe stel jij je de hemel voor?
dat zoek je maar ergens anders op

Citaat:
10. (gejat van Fantome) Stel iemand is voor zichzelf aan het uitzoeken of hij/zij in Jezus en God wilt geloven. Hij leest de bijbel, stelt vragen, enz enz. Dan plotseling overlijd hij, maar op dat moment was hij er nog niet over uit. Is dat dan niet vreselijk oneerlijk?? Iemand heeft niet de tijd gekregen om in God en Jezus te geloven, en gaat daardoor naar de hel. of niet?
dat hoeft helemaal niet. ik bedoel, hoe kan ik hier nou antwoord op geven. en dat is bij de bovenstaande vragen ook zo, hoe weet ik nou wie er in de hemel komt en wie in de hel? ik denk dat het in dit geval goed mogelijk is dat die persoon toch in de hemel komt, maar dat kan natuurlijk ontzettend verschillen. als ik gewoon de bijbel lees, of eens bid, ben ik ook nog niet bekeerd. als ik halverwege mijn bekeringsfase zit, is er mss nog kans .

Citaat:
11. Wordt de hel daadwerkelijk (lees: letterlijk) genoemd in de bijbel? Want af en toe krijg ik het idee dat de hel verzonnen is door geestelijken uit de middeleeuwen zodat ze macht hadden over mensen, of zodat ze mensen afkoopbrieven en dergelijke aan konden smeren…
ja zeker wel. daar zal wening zijn en knersing der tanden

Citaat:
12. Hoe zit het met de Dinosauriers? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het onmogelijk is dat mensen samen hebben geleefd met bepaalde dinosoorten. Maakt dit het Adam en Eva verhaal niet erg onlogisch?
geen idee. je kunt natuurlijk ook bereknen of er wel dinos in de ark hebben gepast

Citaat:
13. Waarom laat God niet weten dat hij bestaat, want aangezien hij alwetend is zou hij moeten weten dat het erg moeilijk is ineens te gaan geloven, zonder dat het je al van kindsaf aangeleerd is.
laat god niet weten dat hij bestaat? volgens mij is niet iedereen het daar over eens.

Citaat:
14. Hoe kan ik weten dat god bestaat? Ik heb weleens min of meer geprobeerd het hem te vragen, maar er komt geen antwoord… Waarom niet?
je houding, je moet meer bidden, het echt menen, wat stel je je er bij voor.. weet ik niet.


Citaat:
15. Waarom laat God zoveel onschuldige mensen lijden? Ook al is het door schuld van andere mensen. Waarom doet hij daar niks aan?
zie 4.

Citaat:
16. Wat doet God eigenlijk? Hij bemoeit zich niet met het ongeluk van mensen (want dat ligt altijd aan de mensen zelf zeggen christenen) nou, dan ligt het geluk van mensen ook aan henzelf. Dus wat doet hij eigenlijk?
hij bemoeit zich er wel mee.

Citaat:
17. Stel jij je echt voor dat je na je dood voor een gerecht komt? Want aangezien er elke x seconden iemand dood gaat zou het wel erg druk moeten zijn daar…
ik weet niet hoe dat gaat, of je gelijk geoordeeld wordt of later pas.

Citaat:
18. Hoe kun je het, als christen die gelooft dan niet-christenen naar de hel gaan, over je hart verkrijgen dagelijks met mensen samen te werken, te lachen en andere dingen te doen, als je weet dat ze naar de hel gaan. Waarom doe je daar dan niks aan?
dit lijkt op een oproep voor alle christenen?!

Citaat:
19. God is toch de vader, de zoon en de heilige geest (of zeg ik nou iets heel stoms). Hoe kun je nou de vader en de zoon zijn? En waarom is hij mannelijk en niet vrouwelijk?
god heeft geen geslacht. god is niet zoon of vader. dat is alleen ter verduidelijking bedoeld, waarom zou je god bijv. vrouwelijk maken. je zegt gewoon hij, net als je dat bij bep. woorden doet, weet je wel .
god is geen 3 personen, hij is 1 persoon. maar god heeft verschillende kanten - de kant van de vader, de kant van de zoon en de kant van de hg.

Citaat:
20. Hoe ziet God eruit in jou ogen, want als je gelooft dat je voo reen gerecht komt, dan wordt dat neem ik aan voorgezeten door God en zou je hem kunnen zien...
geen idee. een geest denk ik.

--

zucht. ben je al bekeerd . nee? vraag de evangelist op de hoek. ja? veel plezier in de hemel en vertel me hoe god er uit ziet als je nog 's terugkomt!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 21:18
Verwijderd
[QUOTE]Da_mark schreef op 22-12-2004 @ 15:35 :


Vaak zeggen christelijke mensen dat mensen die niet geloven in God of Jezus naar de hel gaan, maar

1. Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken?


God is rechtvaardig. Het komt nauwelijks voor dat mensen niks van het geloof te weten kunnen komen. maar als ze dat toch niet kunnen, zullen ze denk ik niet naar de hel gaan.
Baby's die te overlijden komen gaan naar de hemel.


2. Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?
(of: Waarom worden sommige mensen benadeeld, met ongelovigen ouders, zodat het geloof er niet met de paplepel ingegoten wordt?)

Want ik weet zeker dat er een hele hoop mensen niet christelijk waren geweest als ze niet zo opgevoed waren


lees de vorige reacties.
daarnaast zijn kinderen nakomelingen van hun ouders. Ouders hebben invloed op hun kinderen. De ouders worden gezegend als het goed gaat met hun kinderen. Ze nemen het geloof van hun ouders over dus de ouders worden beloond. en andersom worden de ouders gestraft als het slecht gaat met hun kinderen.
nakomelingen zijn belangrijker dan je denkt.



4. Als je leeft naar de maatstaven van God (dus naar de tien geboden), maar je gelooft niet in God, waarom zou je dan naar de hel moeten?

je hebt God genegeerd in je leven. Je hebt Hem de rug toegekeerd. Waarom zou Hij genade met je hebben als je niets met hem te maken wilde hebben. wat maakt het dan nog uit wat voor dingen je in je leven hebt gedaan.

het offer van Jezus is essentieel.

ik weet niet zeker of mensen die echt volgens zijn geboden leven en barmhartig en liefdevol waren voor hun medemens naar de hel gaan. Lees (volgens mij) Mattheus 26 of een ander hoofdstuk waar Jezus oordeelt over mensen. daar worden mensen gered om wat ze voor hun medemens hebben gedaan. Van geloof wordt niet gesproken in die tekst.



5. Waarom heeft God de mens niet zo geschapen dat ze allemaal in hem geloven? Vindt hij het soms leuk mensen te pijnigen in de hel? Want hij is almachtig, dus hij had de mens ook zo kunnen schapen dat ze allemaal in hem geloofden
lees antwoord van mijn voorgangers

-----------------------------------------------------------------------------

Veel christenen zeggen dat God vergeeflijk is

6. Waarom vergeeft hij de mensen niet die redelijk ‘goed’ hebben geleefd en eigenlijk nooit echt grote fouten hebben gemaakt. (Behalve dan dat ze niet in hem geloven)

heb ik dacht ik al beantwoord

-----------------------------------------------------------------------------

7. Denk je als christen dat Joden en Islamieten naar de hel gaan? Want ze vereren allebei dezelfde God op redelijk dezelfde manier… En het christendom is een aftreksel van het jodendom, en de islam ook. Dus waarom zou het christendom dan beter zijn?
Joden zij het volk van God. God heeft een speciaal plan met hen.

Moslims denk ik niet dat ze gered worden. Nogmaals: het offer van Jezus is essentieel.
-----------------------------------------------------------------------------

8. Wat maakt je christelijk? Want als ik om me heen kijk zie ik veel christenen die eigenlijk nooit er iets aan doen, maar gewoon hun communie enzo hebben gehaald (vaak nog omdat ze dan allerlei cadeautjes kregen of omdat het moest van hun ouders) -----------------------------------------------------------------------------
dat zou ik geen echte christenen noemen. Je bent denk ik een echte christen als je gelooft dat Jezus Christus als de Zoon van God en dat Hij Zijn bloed heeft gegeven voor ons, om voor ons vergeving te krijgen. Je geloof moet wel duidelijk blijken in je leven door Gods geboden te volgen. Met hem bezig te zijn en niet zo heel veel met de wereld. Je geloof moet blijken in je daden.

9. Hoe stel jij je de hemel voor?
ik heb geen echt voorstelling, maar het is veel fijner dan het fijnste geluk dat je hier kan meemaken.

-----------------------------------------------------------------------------

10. (gejat van Fantome) Stel iemand is voor zichzelf aan het uitzoeken of hij/zij in Jezus en God wilt geloven. Hij leest de bijbel, stelt vragen, enz enz. Dan plotseling overlijd hij, maar op dat moment was hij er nog niet over uit. Is dat dan niet vreselijk oneerlijk?? Iemand heeft niet de tijd gekregen om in God en Jezus te geloven, en gaat daardoor naar de hel. of niet?
in de Bijbel staat dat God zo lang wacht met het Einde der Tijden zodat een ieder die bekeerd moet worden, zich zal bekeren en niet verloren gaan. God wacht dus uit genade.
Jouw voorbeeld is dus niet van toepassing.

en God is rechtvaardig
-----------------------------------------------------------------------------

11. Wordt de hel daadwerkelijk (lees: letterlijk) genoemd in de bijbel? Want af en toe krijg ik het idee dat de hel verzonnen is door geestelijken uit de middeleeuwen zodat ze macht hadden over mensen, of zodat ze mensen afkoopbrieven en dergelijke aan konden smeren… -----------------------------------------------------------------------------
ligt eraan welke Bijbel je leest, maar in de meeste Bijbels wordt de hel zeker genoemd. Jezus geeft zelfs een beknopte beschrijving van de hel in Lukas 16:19---en verder.


http://www.jehovahs-getuigen.nl/dive...werpen/hel.htm

12. Hoe zit het met de Dinosauriers? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het onmogelijk is dat mensen samen hebben geleefd met bepaalde dinosoorten. Maakt dit het Adam en Eva verhaal niet erg onlogisch?
weet ik niet, maar ik weet wel dat er teksten zijn gevonden van oude beschavingen waarin mensen praatten over grote draken etc.
-----------------------------------------------------------------------------

13. Waarom laat God niet weten dat hij bestaat, want aangezien hij alwetend is zou hij moeten weten dat het erg moeilijk is ineens te gaan geloven, zonder dat het je al van kindsaf aangeleerd is.
God laat het zeker wel weten. De 1 sluit echter zijn ogen ervoor en de ander niet. In Romeinen 1:20 staat:


20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn,



-----------------------------------------------------------------------------

14. Hoe kan ik weten dat god bestaat? Ik heb weleens min of meer geprobeerd het hem te vragen, maar er komt geen antwoord… Waarom niet?
misschien niet goed gevraagd, niet nederig geweest. Niet echt gemeend dat je wil weten of God bestaat.
-----------------------------------------------------------------------------

15. Waarom laat God zoveel onschuldige mensen lijden? Ook al is het door schuld van andere mensen. Waarom doet hij daar niks aan? -----------------------------------------------------------------------------lees reactie van Gene Y. Uss


16. Wat doet God eigenlijk? Hij bemoeit zich niet met het ongeluk van mensen (want dat ligt altijd aan de mensen zelf zeggen christenen) nou, dan ligt het geluk van mensen ook aan henzelf. Dus wat doet hij eigenlijk?
ongeluk ligt aan de mensen zelf? niet altijd. God straft degenen van wie hij houdt zodat ze dicht bij Hem kunnen blijven. Soms wil God dat je iets leert. Soms stelt God je op de proef (lees Job).
Het geluk van mensen ligt ook niet altijd aan hunzelf.
God zegent de mensen die Hij wil zegenen.
-----------------------------------------------------------------------------

17. Stel jij je echt voor dat je na je dood voor een gerecht komt? Want aangezien er elke x seconden iemand dood gaat zou het wel erg druk moeten zijn daar…
een beetje menselijke gedachte. God kan alles, en dus ook 1000000 mensen per seconde berechten.
-----------------------------------------------------------------------------

18. Hoe kun je het, als christen die gelooft dan niet-christenen naar de hel gaan, over je hart verkrijgen dagelijks met mensen samen te werken, te lachen en andere dingen te doen, als je weet dat ze naar de hel gaan. Waarom doe je daar dan niks aan? -----------------------------------------------------------------------------
dat weten we niet. het kan nog dat die mensen bekeren. En we denken daar niet constant aan. We moeten er zeker iets aan doen. Evangeliseren heet dat en het is erg belangrijk.

19. God is toch de vader, de zoon en de heilige geest (of zeg ik nou iets heel stoms). Hoe kun je nou de vader en de zoon zijn? En waarom is hij mannelijk en niet vrouwelijk?
Ik kan je links geven over de drie-eenheid met uitleg als je wil. Je kunt ook zelf zoeken.
-----------------------------------------------------------------------------

20. Hoe ziet God eruit in jou ogen, want als je gelooft dat je voo reen gerecht komt, dan wordt dat neem ik aan voorgezeten door God en zou je hem kunnen zien...
weten we niet. Onvoorstelbaar mooi.

-----------------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd op 22-12-2004 om 21:20.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 22:41
see it
Avatar van see it
see it is offline
Okee kga weer verder. Sorry als ik in herhaling val maar het is zo'n werk om al die andere lijsten te lezen

7. Denk je als christen dat Joden en Islamieten naar de hel gaan?

Ik mag niet oordelen maar Gods woord zegt dat je door Jezus zalig moet worden.

8. Wat maakt je christelijk?

You have done some serious thinking
Ik denk dat je Christelijk bent als je erkent dat God je vader is, Jezus voor jou zonden aan het kruis is gestorven, en je bereid bent om je leven te baseren op dit geloof.

9. Hoe stel jij je de hemel voor?

Als een plaats waar alles goed is?
En waar je God je dankbaarheid kan tonen voor alles wat Hij voor jou gedaan heeft.

10. Stel iemand is voor zichzelf aan het uitzoeken of hij/zij in Jezus en God wilt geloven. Hij leest de bijbel, stelt vragen, enz enz. Dan plotseling overlijd hij, maar op dat moment was hij er nog niet over uit. Is dat dan niet vreselijk oneerlijk?? Iemand heeft niet de tijd gekregen om in God en Jezus te geloven, en gaat daardoor naar de hel. of niet?

Dat hangt natuurlijk ook weer compleet van de situatie af. Maar wederom, daar gaan wij (gelukkig) niet over. (ik sluit me volledig bij deze uitspraak aan.)

11. Wordt de hel daadwerkelijk (lees: letterlijk) genoemd in de bijbel?

Niet dat ik de Bijbel van voor naar achter ken, maar volgens mij wordt het wel genoemd.
Jazeker. Als voorbeeld de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. De rijke man kwam in de hel. En zo zijn er meer dingen.

12. Hoe zit het met de Dinosauriers? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het onmogelijk is dat mensen samen hebben geleefd met bepaalde dinosoorten. Maakt dit het Adam en Eva verhaal niet erg onlogisch?

Er staan in de bijbel ook dinosaurachtige beesten genoemd. Maareh als ik me er nog is een keer wat beter in verdiep zal ook in dat verhaal van die dinosauriers wel een kink in de kabel zitten.

13. Waarom laat God niet weten dat hij bestaat, want aangezien hij alwetend is zou hij moeten weten dat het erg moeilijk is ineens te gaan geloven, zonder dat het je al van kindsaf aangeleerd is.

Ik vind dat hij dat vaak genoeg laat weten. Count your blessings.
En Hij geeft Zijn woord en Hij laat het in Zijn schepping zien.

14. Hoe kan ik weten dat god bestaat?

Lees het in de bijbel, zie het om je heen en spreek (bid) met hem. Het sterkste bewijs vind ik wel dat er ZOVEEL mensen zijn bij wie God in hun hart heeft gewerkt. Dat is écht, dat voel je en als je dat hoort geloof je dat.

15. Waarom laat God zoveel onschuldige mensen lijden?

De mens heeft voor het kwade gekozen. Mensen doen elkaar dit aan. Het is al fantastisch dat Hij Zijn Zoon heeft gestuurd om zondaren te verlossen.

16. Wat doet God eigenlijk?

Hij wil er voor je zijn als je tot Hem bid.

17. Stel jij je echt voor dat je na je dood voor een gerecht komt?

Ja, Jezus spreekt er zelf over. Bijv. in een gelijkenis waarin de mensen worden gescheiden. Degenen die geloven mogen naar de hemel

18. Hoe kun je het, als christen die gelooft dan niet-christenen naar de hel gaan, over je hart verkrijgen dagelijks met mensen samen te werken, te lachen en andere dingen te doen, als je weet dat ze naar de hel gaan. Waarom doe je daar dan niks aan?

Niet alle mensen willen graag heel de dag van de bijbel horen ook al zou je ze er nog zo graag van vertellen. Maar ik wil niet ontkennen dat wij ook vaak te laks zijn om de goede boodschap te vertellen. (shame on us )

19. God is toch de vader, de zoon en de heilige geest (of zeg ik nou iets heel stoms). Hoe kun je nou de vader en de zoon zijn? En waarom is hij mannelijk en niet vrouwelijk?

God is een Drie-eenheid, dus inderdaad Vader, Zoon en Geest.
Iemand heeft er es een voorbeeld bij gemaakt. Bij een bepaalde luchtdruk was er in1 koker water in een vloeibare, damp en vaste vorm. Dus allemaal hetzelfde maar toch anders en het was in 1
En echt over een man kun je niet spreken omdat Hij een Geest is. Alleen in de Bijbel word Hij altijd met Hij aangeduid dus zo spreken we Hem aan

20. Hoe ziet God eruit in jou ogen?

Hij is een Geest

Zo dat was het, ik hoop dat je er wat aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 22:57
MB
Avatar van MB
MB is offline
ik weet genoeg bedankt
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 19:43
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Das mooi
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 21:34
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 22-12-2004 @ 15:35 :
Ik heb wat vragen over het christendom, gewoon omdat het me interesseert. Ik had er al een paar van gesteld in een ander topic, maar omdat dat eigenlijk niet opschiet en omdat het wel erg offtopic was (en omdat ik noge een hele hoop vragen heb) doe ik het even zo



Vaak zeggen christelijke mensen dat mensen die niet geloven in God of Jezus naar de hel gaan, maar

1. Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken?

Iedereen heeft het gevoel dat er een God is al vanaf zijn geboorte. Ze zouden dus op zoek kunnen gaan naar God. En ik denk dat iedereen wel kans heeft om daarnaar te zoeken.

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
2. Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?
(of: Waarom worden sommige mensen benadeeld, met ongelovigen ouders, zodat het geloof er niet met de paplepel ingegoten wordt?)

Want ik weet zeker dat er een hele hoop mensen niet christelijk waren geweest als ze niet zo opgevoed waren
je hebt gelijk, sommige mensen zijn uitverkoren? ik hou persoonlijk niet zo van dat woord omdat ik het niet begrijp maar het is wel zo dat ik het geluk had om christelijk opgevoed te zijn. Al denk ik niet dat het persé een voordeel hoeft te zijn. Stel dat ik niet chr. opgevoed was, en ik zou opeens interesse krijgen in het geloof, dan zou het veel interessanter zijn om in de bijbel te lezen omdat er dan soort van een wereld voor je open gaat. Als ik nu in de bijbel lees, vind ik het een beetje saai, ik heb er al zo vaak over gehoord, ik ben het eigenlijk al gewend, en iemand die net over dat soort dingen hoort is helemaal verwondert enzo

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Veel Christenen zeggen dat geen enkel mens goed is

3.Waarom heeft de almachtige God de mens dan niet geschapen alszijnde ‘goed’? Want hij is immer almachtig en had dat dus makkelijk kunnen doen
]
God hééft de mens geschapen alszijnde goed.
ze zijn slecht geworden door de zondeval. Wil je daar meer over weten, lees Genesis 1-3 in de bijbel.


-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
4. Als je leeft naar de maatstaven van God (dus naar de tien geboden), maar je gelooft niet in God, waarom zou je dan naar de hel moeten?
je kúnt niet leven naar de tien geboden zonder te geloven in God want het grootste gebod is: Heb God lief boven alles met je hele hart en heel je verstand. En het tweede gebod, dat even belangrijk is is: heb je naaste, dus je buurman, of je vriend, of iemand die je zomaar op straat tegenkomt, of wie dan ook net zo lief als jezelf en dat is onmogelijk voor mensen zonder dat Gods liefde in hen leeft.

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
5. Waarom heeft God de mens niet zo geschapen dat ze allemaal in hem geloven? Vindt hij het soms leuk mensen te pijnigen in de hel? Want hij is almachtig, dus hij had de mens ook zo kunnen schapen dat ze allemaal in hem geloofden
zie het verhaal over de zondeval. andere vraag die jij zou kunnen stellen, waarom heeft God gezorgd dat wij tegen hem konden kiezen? omdat als wij dat niet konden we net als robots waren, we deden de dingen die we deden omdat we niets anders konden en niet uit liefde voor God. En God wil liefde van ons


-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Veel christenen zeggen dat God vergeeflijk is

6. Waarom vergeeft hij de mensen niet die redelijk ‘goed’ hebben geleefd en eigenlijk nooit echt grote fouten hebben gemaakt. (Behalve dan dat ze niet in hem geloven)
Dat is de grootste fout die je kan maken, en hij vergeeft pas als je vergeving vraagt en als je niet in hem gelooft vraag je ook geen vergeving.


-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
7. Denk je als christen dat Joden en Islamieten naar de hel gaan? Want ze vereren allebei dezelfde God op redelijk dezelfde manier… En het christendom is een aftreksel van het jodendom, en de islam ook. Dus waarom zou het christendom dan beter zijn?
Het christendom is een VERVOLG van het jodendom, Jezus was een Jood, in de Thora word de komst van de messias al voorspeld. Jezus is de messias, in het jodendom en de Thora draait alles om de messias die volgens hen komen gaat maar volgens ons al gekomen is. De joden geloven alleeen niet dat de messias al gekomen is. Het christendom is het enige geloof waar je geen plichten hebt, je hoeft niet zoveel keer per dag te bidden, naar mekka te reizen, de bijbel uit je hoofd te leren of wat dan ook. Je wilt naar Gods geboden leven uit liefde voor hem (als het goed is)En als dat niet lukt dan vergeeft God het je als je het aan hem vraagt. En wie er naar de hemel en wie er naar de hel gaan weten wij (gelukkig) niet.


-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
8. Wat maakt je christelijk? Want als ik om me heen kijk zie ik veel christenen die eigenlijk nooit er iets aan doen, maar gewoon hun communie enzo hebben gehaald (vaak nog omdat ze dan allerlei cadeautjes kregen of omdat het moest van hun ouders)
zo te horen heb je zelf al een beetje een idee wanneer je christen bent. Ik denk dat je christen bent als je van God houd en een relatie met hem hebt of als je aan een relatie met hem aan het werken bent. zoiets, dat kan je natuurlijk nooit precies zeggen, in de bijbel staat ieder die gelooft,(en de gevolgen van dat geloof ook ter harte neemt) pfoe, wat een dure woorden. Je moet natuurlijk ook groeien in je christen zijn. je bent niet van de ene dag op de andere een "superchristen" Christenen noemen dat dat je wedergeboren wordt. als dat gebeurt is ben je dus eigenlijk een baby in het christen zijn en moet je nog groeien.

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
9. Hoe stel jij je de hemel voor?
als onvoorstelbaar mooi

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
10. (gejat van Fantome) Stel iemand is voor zichzelf aan het uitzoeken of hij/zij in Jezus en God wilt geloven. Hij leest de bijbel, stelt vragen, enz enz. Dan plotseling overlijd hij, maar op dat moment was hij er nog niet over uit. Is dat dan niet vreselijk oneerlijk?? Iemand heeft niet de tijd gekregen om in God en Jezus te geloven, en gaat daardoor naar de hel. of niet?
moeilijke vraag, ik kan daar eigenlijk niet over antwoorden, God is niet harteloos en ik denk dat hij zoiets zoals jij het voortelt niet laat gebeuren.

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
11. Wordt de hel daadwerkelijk (lees: letterlijk) genoemd in de bijbel? Want af en toe krijg ik het idee dat de hel verzonnen is door geestelijken uit de middeleeuwen zodat ze macht hadden over mensen, of zodat ze mensen afkoopbrieven en dergelijke aan konden smeren…
o, ja, het rijk der duisternis, het rijk der boze enz. Ik weet niet of het woord hel echt voorkomt, het zou ook kunnen dat dat woord nog niet bestond, maar stel dat het in de bijbel voorkomt dan zouden die zelfde 'geestelijken' er nog altijd een andere betekenis aan hebben kunnen geven ofzo, maar er staat duidelijk in de bijbel beschreven dat de hel er is en wat het ongeveer is enzo, dus het is niet een verzinsel van geestelijken.

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
12. Hoe zit het met de Dinosauriers? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het onmogelijk is dat mensen samen hebben geleefd met bepaalde dinosoorten. Maakt dit het Adam en Eva verhaal niet erg onlogisch?
de leeuw sliep bij het lam. by the way, adam en eva leefden in de hof van eden, de aarde was nog veel groter dan de tuin van eden. maar de mens heeft de dieren zelf een naam gegeven dus waarschijnlijk zullen ze elkaar wel tegengekomen zijn. blijkbaar kon het voor de zondeval dus wel.

-----------------------------------------------------------------------------
Citaat:
13. Waarom laat God niet weten dat hij bestaat, want aangezien hij alwetend is zou hij moeten weten dat het erg moeilijk is ineens te gaan geloven, zonder dat het je al van kindsaf aangeleerd is.
Hij heeft een ellenlange brief aan ons geschreven, hij laat zichzelf zien door de natuur, door wonderen, door het wonder de mens, enz... In de bijbel staat btw dat God nooit een last op je schouders legt die je niet kan dragen.

-----------------------------------------------------------------------------
Citaat:
14. Hoe kan ik weten dat god bestaat? Ik heb weleens min of meer geprobeerd het hem te vragen, maar er komt geen antwoord… Waarom niet?
Je weet al dat God bestaat (diep in je hart) tsjah, denk denk denk.. min of meer geprobeerd, kun je daar geen 'ik vraag het hem' van maken, ja ik weet het niet, ik heb ook nooit echt een stem uit de hemel ofzo gehoord maar dat is toch niet een vereiste om te geloven. Er zijn wel christenen die dat horen maar dat zijn uitzonderingen, ieder zijn gave.

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
15. Waarom laat God zoveel onschuldige mensen lijden? Ook al is het door schuld van andere mensen. Waarom doet hij daar niks aan?
het is Gods verantwoordelijkheid niet dat wij elkaar in elkaar rammen. Wij krijgen de keuze om te kiezen tussen goed en kwaad, ik heb eerder in dit bericht al uitgelegd waarom, wij kiezen over het algemeen voor het kwaad. Daar doet God niets tegen omdat wij dan niet meer uit liefde voor hem voor het goede kiezen maar dan gedwongen worden. Als wij kiezen voor het kwaad zijn de gevolgen duidelijk merkzaam.

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
16. Wat doet God eigenlijk? Hij bemoeit zich niet met het ongeluk van mensen (want dat ligt altijd aan de mensen zelf zeggen christenen) nou, dan ligt het geluk van mensen ook aan henzelf. Dus wat doet hij eigenlijk?
Hij communiceert met mensen, hij stuurt mensen soms een beetje bij, en vooral communiceren en contact hebben of contact proberen te maken met mensen doet hij denk ik. volgens jou bemoeit hij zich niet met het ongeluk of geluk van de mensen(volgens mij wel) maar hij bemoeit zich in ieder geval wel met de mensen zelf.

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
17. Stel jij je echt voor dat je na je dood voor een gerecht komt? Want aangezien er elke x seconden iemand dood gaat zou het wel erg druk moeten zijn daar…
Grappig hoe jij dat uitdrukt
mwah, ik weet niet hoe het daar precies werkt enzo, boeit me ook niet zoveel, maar tijd speelt in ieder geval geen rol bij God, tijd, begin en einde bestaan voor God niet eens.

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
18. Hoe kun je het, als christen die gelooft dan niet-christenen naar de hel gaan, over je hart verkrijgen dagelijks met mensen samen te werken, te lachen en andere dingen te doen, als je weet dat ze naar de hel gaan. Waarom doe je daar dan niks aan?
Ik denk dat veel mensen daar niet bij nadenken en dat veel mensen dat ook wel doen, ze zijn heel erg met die mensen bewogen en proberen er ook idd wat aan te doen maar als je zegt van hé jij gaat naar de hel hoor als je zo doorgaat, dan luistert tie nat. meteen niet meer naar je, onze dominee zegt ook elke keer dat we het moeten zeggen tegen iedereen en ik denk dat de meeste mensen dat ook wel (proberen te) doen

-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
19. God is toch de vader, de zoon en de heilige geest (of zeg ik nou iets heel stoms). Hoe kun je nou de vader en de zoon zijn? En waarom is hij mannelijk en niet vrouwelijk?
God is een drie-eenheid, en wie dat begrijpt is paranormaalbegaafd. Waarom is hij mannelijk? dat heeft de bijbel ons nooit verteld en dat boeit ook niks dus waarom zou ie.


-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
20. Hoe ziet God eruit in jou ogen, want als je gelooft dat je voo reen gerecht komt, dan wordt dat neem ik aan voorgezeten door God en zou je hem kunnen zien...
Ik weet het niet, ik kan hem me niet voorstellen, ik stel hem vaak onbewust voor als een soort grote man die een beetje lijkt op de Jezus in de kinderbijbel alleen dan ongeveer de vormen van een wolk die de hele wereld bedekt, maar zo ziet God er waarschijnlijjk helemaal niet uit. Er is een iemand die God gezien heeft en daarna nog leefde en die heeft daarover geschreven in de Bijbel, wie dat was en waar het staat weet ik niet ik geloof een of andere johannes ofzo, vraag maar aan een betere bijbelkenner als ik


-----------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Zo dat was het even voor nu, ik ben zeer benieuwd. Ik hoop wel dat als je een reactie geeft dat je het overzichtelijk houd (er staan niet voor niets nummers voor)

Alvast bedankt
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2004, 21:41
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
o, ik zie dat mensen voor mij soms veel beter antwoord hebben gegeven, nou ja, misschien vul ik nog wel wat aan.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 07:52
Verwijderd
Hernuel Fan:
Citaat:
Er is een iemand die God gezien heeft en daarna nog leefde en die heeft daarover geschreven in de Bijbel, wie dat was en waar het staat weet ik niet
Klopt inderdaad!
Hij zag alleen een wit gewaad voorbij komen omdat God ervoor had gezorgd dat diegene Zijn gezicht niet zou zien.
Bij ons in de kerk hadden we het er laatst over, maar ik heb ook zo geen flauw idee waar het staat, zal even kijken of ik er nog achter kan komen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 10:58
see it
Avatar van see it
see it is offline
Klopt, dat gaat om Mozes. Hij wilde God graag zien maar God zei dat Hij daar te heilig voor was. Toen mocht Mozes God alleen van de achterkant zien. Dat gebeurde op de berg Sinai. Toen hij weer terug kwam bij de Israelieten moest hij een doek voor zijn gezicht doen omdat het zo glansde
Lees het verhaal na in: Exodus 33

18 Toen zeide hij: Toon mij nu Uw heerlijkheid!
19 Doch Hij zeide: Ik zal al Mijn goedigheid voorbij uw aangezicht laten gaan, en zal den Naam des HEEREN uitroepen voor uw aangezicht; maar Ik zal genadig zijn, wien Ik zal genadig zijn, en Ik zal Mij ontfermen, over wien Ik Mij ontfermen zal.
20 Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien; want Mij zal geen mens zien, en leven.
21 De HEERE zeide verder: Zie, er is een plaats bij Mij; daar zult gij u op de steenrots stellen.
22 En het zal geschieden, wanneer Mijn heerlijkheid voorbij zal gaan, zo zal Ik u in een kloof der steenrots zetten; en Ik zal u met Mijn hand overdekken, totdat Ik zal voorbijgegaan zijn.
23 En wanneer Ik Mijn hand zal weggenomen hebben, zo zult gij Mijn achterste delen zien; maar Mijn aangezicht zal niet gezien worden!

Exodus 34:
28 En hij was aldaar met den HEERE, veertig dagen en veertig nachten; hij at geen brood, en hij dronk geen water; en Hij schreef op de tafelen de woorden des verbonds, de tien woorden.
29 En het geschiedde, toen Mozes van den berg Sinaï afging (de twee tafelen der getuigenis nu waren in de hand van Mozes, als hij van den berg afging), zo wist Mozes niet, dat het vel zijns aangezichts glinsterde, toen Hij met hem sprak.
30 Als nu Aäron en al de kinderen Israëls Mozes aanzagen, ziet, zo glinsterde het vel zijns aangezichts; daarom vreesden zij tot hem toe te treden.
31 Toen riep Mozes hen; en Aäron, en al de oversten in de vergadering keerden weder tot hem; en Mozes sprak tot hen.
32 En daarna traden al de kinderen Israëls toe; en hij gebood hun al wat de HEERE met hem gesproken had op den berg Sinaï.
33 Alzo eindigde Mozes met hen te spreken, en hij had een deksel op zijn aangezicht gelegd.
34 Doch als Mozes voor het aangezicht des HEEREN kwam, om met Hem te spreken, zo nam hij het deksel af, totdat hij uitging; en nadat hij uitgegaan was, zo sprak hij tot de kinderen Israëls, wat hem geboden was.
35 Zo zagen dan de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes, dat het vel van het aangezicht van Mozes glinsterde; derhalve deed Mozes het deksel weder op zijn aangezicht, totdat hij inging om met Hem te spreken.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 19:17
meisje
meisje is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 22-12-2004 @ 18:16 :
Ja, de Bijbel is er duidelijk over dat alleen degenen die Jezus aangenomen behouden worden. Het gaat er niet om of je wel of niet goed doet.

Ik heb dit al beantwoord.
Misschien moet je het wat uitgebreider doen, want nu lijkt het pure onzin:

Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden

Vreedzame mensen zijn ook Gods kinderen. Dus bijvoorbeeld ook een vreedzame geestelijke gehandicapte moslimjongen.

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

Zo gezien kun je stellen dat Jezus het stichten van een geloof dan wel het christendom niet voor ogen had.

Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven. Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.


Het christendom zelf is een raar verschijnsel, in aanmerking genomen dat Jezus een Jood was die weliswaar controversiele opvattingen had, maar wel de leer van de Jodendom volgde. Jezus is tot en met zijn dood een Jood gebleven. M.i pleitte Hij slechts voor een verruiming van de religie en wilde Hij vrede brengen (en puur en alleen de Joden) onder het Jodenvolk. Wanneer Jezus een andere groep naast de Joden wilden redden, zou Hij ook daar geweest zijn om zijn leer te verkondigen.

Wat betreft misdadigers en ongelovigen. Dit suggereert dat misdaden die jij pleegt vergeven kunnen worden, mits jij anderen hun misdaden vergeeft.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 20:30
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
meisje schreef op 02-01-2005 @ 19:17 :
Misschien moet je het wat uitgebreider doen, want nu lijkt het pure onzin:

Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden

Vreedzame mensen zijn ook Gods kinderen. Dus bijvoorbeeld ook een vreedzame geestelijke gehandicapte moslimjongen.

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

Zo gezien kun je stellen dat Jezus het stichten van een geloof dan wel het christendom niet voor ogen had.

Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven. Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.


Het christendom zelf is een raar verschijnsel, in aanmerking genomen dat Jezus een Jood was die weliswaar controversiele opvattingen had, maar wel de leer van de Jodendom volgde. Jezus is tot en met zijn dood een Jood gebleven. M.i pleitte Hij slechts voor een verruiming van de religie en wilde Hij vrede brengen (en puur en alleen de Joden) onder het Jodenvolk. Wanneer Jezus een andere groep naast de Joden wilden redden, zou Hij ook daar geweest zijn om zijn leer te verkondigen.

Wat betreft misdadigers en ongelovigen. Dit suggereert dat misdaden die jij pleegt vergeven kunnen worden, mits jij anderen hun misdaden vergeeft.
Er staat ook:

Joh 3: 16-21
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

Dus een geestelijk gehandicapte moslim die bij zijn leven niet in Jezus heeft geloofd als zijnde Gods Zoon is al veroordeeld.

Terwijl een crimineel die de doodstraf kreeg vlak voor zijn dood zich bekeerde naar het paradijs ging. (Luc 23: 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’)

Het probleem met zo'n kerkscheuring is dat het moeilijk uit te maken is wie er gelijk heeft, zo gezien kan het Christendom de voortzetting zijn van het antieke Jodendom.

Matt 15: 25-27
25 Maar zij kwam en viel voor Hem neer en zeide: Here, help mij! 26 Hij echter antwoordde en zeide: Het is niet goed het brood der kinderen te nemen en het de honden voor te werpen. 27 Maar zij zeide: Zeker, Here, ook de honden eten immers van de kruimels, die van de tafel van hun meesters vallen. 28 Toen antwoordde Jezus en zeide tot haar: O, vrouw, groot is uw geloof, u geschiede gelijk gij wenst! En haar dochter was genezen van dat ogenblik af.

Zal er dan voor de honden niet genoeg te eten zijn als degenen die er rechtens recht op hebben deze weigeren?

maar er staat ook:

Jes 11: 1-10
1 En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isaï en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. 2 En op hem zal de Geest des HEREN rusten, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN; 3 ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HEREN. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; 4 want hij zal de geringen in gerechtigheid richten en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. 5 Gerechtigheid zal de gordel zijner lendenen zijn en trouw de gordel zijner heupen.
6 Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; 7 de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; 8 dan zal een zuigeling bij het hol van een adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitstrekken. 9 Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, want de aarde zal vol zijn van kennis des HEREN, zoals de wateren de bodem der zee bedekken. 10 En het zal te dien dage geschieden, dat de volken de wortel van Isaï zullen zoeken, die zal staan als een banier der natiën, en zijn rustplaats zal heerlijk zijn.

Zach 2: 10-11
10 Jubel en verheug u, gij dochter van Sion! want zie, Ik kom in uw midden wonen, luidt het woord des HEREN, 11 en vele volken zullen te dien dage gemeenschap zoeken met de HERE en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal in uw midden wonen. Dan zult gij weten, dat de HERE der heerscharen mij tot u gezonden heeft.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 18:04
EnzYme
Avatar van EnzYme
EnzYme is offline
test weg :-S
__________________
Oh yeah, you really got me now!

Laatst gewijzigd op 04-01-2005 om 18:33.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 00:40
clantestino
clantestino is offline
Wat mij erg opvalt is dat de meesten van jullie
(ik heb niet alle reacties gelezen, hallo zeg wat een zooi), het deels eens zijn met de gestelde vragen en deels niet.

HOE TEGENSTRIJDIG

Met geloven op zich is niets mis, maar religies als het Cristendom vind ik zo ontzettend krom! Alles wordt precies zoals het de religieuzen uitkomt uitgelegt, de ene keer staat het in de bijbel, een volgende keer is iets wat op hetzelfde neerkomt opeens wel ergens bij verzonnen en weer een andere keer betreft het een combinatie.

Geloven is niet bewijzen, dus ik snap werkelijk waar niet waar al dat gehannes voor nodig is. Geloof wat je wil en waar jij je goed bij voelt, maar ga alsjeblieft niet als een mak schaapje achter de rest aan waggelen. Men gelooft op een bepaald punt in ene 'God', noemt zichzelf een christen en gaat vervolgens alles wat hier reeds over bekent is aannemen en dingen ernaartoe verdraaien.

Think again...

Ik dwaal af...
@ Da mark: Het antwoord op jouw vragen is er gewoon niet. Althans, voor jou niet. Ik maak uit jouw kritische vragen op dat je niet in God of het Christendom gelooft en dus zullen kromgetrokken antwoorden van religieuzen jouw geen voldoening kunnen geven, ze zullen enkel MEER vragen oproepen. Het is goed dat je hierover nadenkt, maar werkelijk waar, dit gaat in feite nergens over....
__________________
tja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Okee. Geen kleine, maar grote vragen over 't Christendom...
RanC
61 10-07-2005 12:36
Levensbeschouwing & Filosofie [Islam] Waarom is de Koran perfect?
Gatara
316 26-04-2005 23:15
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie vraagje over de 5 religies
Verwijderd
8 26-05-2004 16:24
Levensbeschouwing & Filosofie Vraagje over Jezus
Blues
48 19-04-2004 14:36
Levensbeschouwing & Filosofie zoon van God?
lollipop
185 18-02-2004 12:53
Levensbeschouwing & Filosofie Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus.
Mujahideen
56 29-01-2002 15:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.