Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2003, 20:11
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Ik heb de forumle
h(x)= x sin(1/x) voor x ongelijk aan 0, en h(0)=0
Nu moet ik benederen dat h in 0 continu is. De engie manier waaraan ik dacht is dat ik de limiet van zowel rechts als links laat komen en zodoene bewijs dat die beide 0 zijn. En dus is h continu. Maar de volgende vraag is gelijk of die in h differenteer baar is in o. Maar hoe bewijs je dat?? Als het zo is. Ik weet wel hoe je dat zou kunnen bewijzen wanneer je twee variabelen heb, maar eentje niet.
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2003, 14:43
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
de linker en rechterlimiet van de afgeleiden naar 0 toe oplossen?

Ik weet het niet zeker, anders moet je de benadering van de afgeleide in dat punt doen...

f'(a) = [f(a) + f (a+h)]/h

met h<<1
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 16:47
Dvalin
Dvalin is offline
Citaat:
jbtq schreef op 27-10-2003 @ 21:11:
Ik heb de forumle
h(x)= x sin(1/x) voor x ongelijk aan 0, en h(0)=0
Nu moet ik benederen dat h in 0 continu is. De engie manier waaraan ik dacht is dat ik de limiet van zowel rechts als links laat komen en zodoene bewijs dat die beide 0 zijn. En dus is h continu. Maar de volgende vraag is gelijk of die in h differenteer baar is in o. Maar hoe bewijs je dat?? Als het zo is. Ik weet wel hoe je dat zou kunnen bewijzen wanneer je twee variabelen heb, maar eentje niet.
bij de vraag of de functie continu is:
substitueer: p = 1/x <=> 1/p = x

zodat je de limiet: p->oneindig sin(p)/p = 0 krijgt

deze functie is niet differentieerbaar in 0, waarom? moet je zelf maar proberen uit te vinden
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:45
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
De formule die je nodig heb om te zeggen of die wel of niet differnteerbaar is heb ik nu. Dat is dus een limiet functie, waarbij de limiet dus 0 moet zijn, als die dif is. Maar moet ik deze invullen voor h(0,0) of gewoon h(x)= x sin(1/x) voor punt 0? Dat weet ik dus niet. Als ik die van 0 moet invullen dan is het inderdaad niet differenteer baar in 0. De formulke waar ik het over heb is:

f(x)-f(a)-f"(a)(x-x0) /(x-x(o)) en daarvan de limiet nemen tot aan 0 in dit geval. En er moet dan 0 uitkomen als die differenteerbaar is.

Ik snap [ Dvalin ] wat je doet met die limiet, maar ik snap niet waarom je nu heb bewezen dat die bestaat. Eigelijk doe je hetzelfde als mijn alleen ik neem dan gelijk de limiet van sin(1/x), wat jij in dit geval in 2 stappen doet. Maar klopt mijn redeniring?/
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:45
Dvalin
Dvalin is offline
lim p-> oneindig sin(p) / p = 0 is denk ik een vorm van een standaardlimiet, immers:

lim x-> oneindig a/x = 0, voor a is een reëel getal (dit is een echte standaardlimiet)

sin(p) zal altijd tussen -1 en 1 liggen, dus krijg je oneindig veel vormen van de standaardlimiet met a is een element van de gesloten verzameling -1 tot 1 (op de reële getallen)


---------

en de differentieerbaarheid:

h'(x) = sin(1/x) + x * cos(1/x) * (-1/x²) = sin(1/x) - cos(1/x) / x

stel 1/x = p

dan h'(p) = sin(p) - p * cos(p)

voor p = Pi/2 (mod 2*Pi) : h'(p) = 1
voor p = -Pi/2 (mod 2*Pi) : h'(p) = -1


hieruit volgt:

voor elk getal a; 0 < a, is er altijd een b te vinden, zdd. 0 < b < a
waarbij het teken van de helling in b tegensteld is aan het teken van de helling in a

(evenzo voor a,b als geldt: a < b < 0)


conclusie: h(x) is niet differentieerbaar in 0
__________________
No fucking European constitution
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 10:30
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
jbtq schreef op 28-10-2003 @ 18:45:

Ik snap [ Dvalin ] wat je doet met die limiet, maar ik snap niet waarom je nu heb bewezen dat die bestaat. Eigelijk doe je hetzelfde als mijn alleen ik neem dan gelijk de limiet van sin(1/x), wat jij in dit geval in 2 stappen doet. Maar klopt mijn redeniring?/
Dat vind ik knap van je, als je de limiet van sin(1/x) kent, want volgens mij bestaat die niet:

stel lim sin(1/x)=p

vul in: x=1/(n*pi) --> lim sin(n*pi) = lim (0) = p, p=0
vul in x=1/((2n+1/2)*pi) --> lim sin((2n+1/2)*pi) = lim 1 =p, dus p=1
tegenspraak, dus lim sin(1/x) is niet p --> deze functie heeft geen limiet
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 19:31
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 03-11-2003 @ 11:30:
Dat vind ik knap van je, als je de limiet van sin(1/x) kent, want volgens mij bestaat die niet:

stel lim sin(1/x)=p

vul in: x=1/(n*pi) --> lim sin(n*pi) = lim (0) = p, p=0
vul in x=1/((2n+1/2)*pi) --> lim sin((2n+1/2)*pi) = lim 1 =p, dus p=1
tegenspraak, dus lim sin(1/x) is niet p --> deze functie heeft geen limiet
Dat klopt, maar in deze combinatie, dus met die x er voor, kan het weer wel. Eerst nemen we de limiet van 1/x van de linker of van de rechterkant. Een van die twee. daaruit komt dus - oneinding of + oneindig. laten we voor het gemak maar + oneindig nemen. Dan vullen we dat in voor de limiet sinx die naar + oneidig gaat. Daar uit komt een verzameling namelijk tussen -1 tot 1 Limiet van x die naar 0 gaat is natuurlijk 0. De verzameling van -1 tot 1 * 0 zorgt er voor dat alles 0 word. Dus de hele limiet word dus 0. Ik had er even een x je moeten neerzetten voor de duidelijkheid
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 23:30
Dvalin
Dvalin is offline
studeer je in Leiden jbtq ?
__________________
No fucking European constitution
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 10:18
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Citaat:
Dvalin schreef op 04-11-2003 @ 00:30:
studeer je in Leiden jbtq ?
nee, ik studeer in de hele mooi stad Utrecht. Ik doe nu aardwetenschappen en de wiskunde doe ik dan weer samen met de wiskundige/ sterrenkudige
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit [expert] Stel je seks / liefde vraag aan een deskundige van Sense
Simon
16 10-02-2015 21:30
Liefde & Relatie Tips! Hoe vraag je verkering? Jongen naar meisje
Schattekuuhh
4 04-01-2013 08:31
De Kantine persoonlijke vragen ;)
Fantôme
27 07-10-2005 23:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vragen bedenken bij thema 'moeders'
Dolores
5 19-04-2004 13:32
Verhalen & Gedichten Vragen
WolterB
1 19-01-2004 22:38
Software & Hardware javascript vraagje
ldv
7 29-04-2002 11:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.