Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2005, 17:47
Someboy
Avatar van Someboy
Someboy is offline
Heej,

Ik heb een nieuwe harde schijf van 160 gig... deze wil ik laten vervangen voor mijn 60 gig harde schijf die op MASTER staat. Nu snap ik geen reet van die jumpertjes en tekeningen op de harde schijf.... Hoe moet ik die lezen?
Want ik heb als SLAVE dezelfde harde schijf (160 gig) als die ik net nieuw heb gekocht. Ik heb dus 2 Hitachi Deskstar T7K250 van 160 gig. Eentje staat al goed op SLAVE. Nu wil ik die ik net nieuw gekocht heb op Master zetten. Kortom: vervangen voor me oude harde schijf van 60 gig.
Op de harde schijf die SLAVE staat zitten geen jumpertjes... terwijl op de tekeningen allemaal afbeeldingen staan waar minimaal 1 jumpertje is geplaatst dus dat snap ik ook al niet.

Wat ik nu heb geprobeerd is gewoon hetzelfde zoals me schijf van 60 gig stond. (met 1 jumpertje) FDISK herkent me schijf wel.. (tot 65 gig ofzo want verder herkent hij niet als het goed is) maar er word aangegeven "geen besturingsysteem is geïnstalleerd." 98 draaide op C, XP draaide op H. C is verdwenen (me oude schijf van 60 gig) Maar H staat op me 2e harde schijf van 160 gig die al in me computer zat.
Wat moet ik nu doen... XP cd rom erin doen lukt niet... herkent hij niet. Als ik 98 wil installeren dan gaat hij eerst de partites controleren op fouten voordat hij met setup verder gaat maar vervolgens krijg ik allemaal gekke tekens en doet me pc niets meer...

Is me nieuwe harde schijf niet goed ingesteld wat betreft jumpertjes of ligt het ergens anders aan???

Hoop dat jullie me verhaal een beetje snappen en me kunnen hlpen, thnx
__________________
...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2005, 17:49
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Geen jumpers... heb je niet toevallig een Serial ATA schijf?

Verder kan ik er niet echt wijs uit worden eigenlijk
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 18:23
Someboy
Avatar van Someboy
Someboy is offline
Citaat:
M@rco schreef op 16-06-2005 @ 18:49 :
Geen jumpers... heb je niet toevallig een Serial ATA schijf?

Verder kan ik er niet echt wijs uit worden eigenlijk
Er zitten jumpers bij die schijf die ik heb gekocht, maar op die schijf die er al in zat heb IK geen jumpers gezet en die werkt prima..
Mijn vraag nu is: hoe kan ik me oude (MASTER) harde schijf van 60 gig vervangen voor die nieuwe van 160 gig. Hoe in te stellen?
En dat ik niet heel windows opnieuw moet installeren want die draait gewoon op H (op me 2e harde schijf) dus ik snap sowieso niet waarom me pc niet gewoon opstart.

Ja 98 staat op me schijf van 60 gig die ik er dan uithaal (heb 2 besturingssystemen) Misschien dat dat het probleem geeft?
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 18:26
Someboy
Avatar van Someboy
Someboy is offline
Ik heb even bij opstart en herstelinstellingen gekeken en daar staat:

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(4)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"


Kan ik die C niet veranderen voor H (dus waar xp op staat)
Misschien leest hij bij het opstarten dus vanaf C en als ik die harde schijf eruit haal waar C inprincipe opstaat dan verklaart het alles waarom me pc niet meer opstarte.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 18:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij kan je geen besturingssysteem opstarten wat op je slave schijf staat maar ik ben niet helemaal zeker. Dacht dat ik dat hier ooit eens gelezen had.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 18:46
Someboy
Avatar van Someboy
Someboy is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-06-2005 @ 19:38 :
Volgens mij kan je geen besturingssysteem opstarten wat op je slave schijf staat maar ik ben niet helemaal zeker. Dacht dat ik dat hier ooit eens gelezen had.
Hmzz daar zat ik ook aan te denken.. maar dan ken ik netzo goed die schijf waar het besturingssysteem op staat MASTER zetten en me nieuwe op SLAVE....

Dus het zou niet echt uitmaken lijkt mij?
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 19:00
Rugbuksnuffer
Avatar van Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Jouw schijf heeft als het goed is 2 blokjes met jumpers. Je moet als je van achteren naar je schijf kijkt het linkerblok aanhouden.
Zorg dat je eerst de master/slave setting goed hebt staan en sluit dan de master op de laatste connector van de IDE kabel aan en de slave op de 2e aansluiting. Als je systeem allebei de schijven ziet dan kun je van de Windows XP cd rom booten en een of meerdere partities op de schijf maken en deze formateren.
Met FDISK zal dit niet lukken want dit programma stamt uit de tijd dat 60 Gb harddisk nog echt groot waren. Kortom Fdisk kan geen grotere schijven dan 60 Gb zien.
Booten vanaf een slave zodat je Windows XP op H: opstart is helaas niet mogelijk.
__________________
Mijn auto leeft. Hij rookt ,hij zuipt en hij wipt !!!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 19:39
Someboy
Avatar van Someboy
Someboy is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 16-06-2005 @ 20:00 :
Jouw schijf heeft als het goed is 2 blokjes met jumpers. Je moet als je van achteren naar je schijf kijkt het linkerblok aanhouden.
Zorg dat je eerst de master/slave setting goed hebt staan en sluit dan de master op de laatste connector van de IDE kabel aan en de slave op de 2e aansluiting. Als je systeem allebei de schijven ziet dan kun je van de Windows XP cd rom booten en een of meerdere partities op de schijf maken en deze formateren.
Met FDISK zal dit niet lukken want dit programma stamt uit de tijd dat 60 Gb harddisk nog echt groot waren. Kortom Fdisk kan geen grotere schijven dan 60 Gb zien.
Booten vanaf een slave zodat je Windows XP op H: opstart is helaas niet mogelijk.
Alles staat goed maar hoe krijg ik nu xp gesintalleerd. Als het goed is herkent hij beide schijven alleen als ik me cd van xp in me cd-rom stopt gebeurd er niks tijdens het opstarten. Zelfs als ik 09 wil installeren doet hij niet..
(heb opstartdiskette van 98 overigens)
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 20:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Someboy schreef op 16-06-2005 @ 20:39 :
Alles staat goed maar hoe krijg ik nu xp gesintalleerd. Als het goed is herkent hij beide schijven alleen als ik me cd van xp in me cd-rom stopt gebeurd er niks tijdens het opstarten. Zelfs als ik 09 wil installeren doet hij niet..
(heb opstartdiskette van 98 overigens)
En als je in de bios de bootvolgorde verandert? Eerst cd-rom en dan harde schijf?

Je hebt ook niet per ongeluk de kabels uit je cd-rom speler getrokken en die in je schijf gestoken waardoor je cd-romspeler nu niet meer herkent wordt?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 20:32
Someboy
Avatar van Someboy
Someboy is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-06-2005 @ 21:23 :
En als je in de bios de bootvolgorde verandert? Eerst cd-rom en dan harde schijf?

Je hebt ook niet per ongeluk de kabels uit je cd-rom speler getrokken en die in je schijf gestoken waardoor je cd-romspeler nu niet meer herkent wordt?
Nee me cd-rom doet het nog gewoon....
En die instellingen hoef ik niet te veranderen denk ik want eerder starte hij wel gewoon vanaf de cd-rom. Dus dat moet allemaal goed zitten.

__________________
...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 22:30
Carrioncrow
Carrioncrow is offline
gewoon ook jumperkes uithalen uit 2de hdd die master moet worden en u andere formateren ... op nieuwe master u windows instaleren en bij opstarten in u bios die hdd instellen als mastes ( zo heb ik het toch gedaan ) en werkt prima bij me
__________________
I'm the master, And god is my butler
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 13:56
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-06-2005 @ 19:38 :
Volgens mij kan je geen besturingssysteem opstarten wat op je slave schijf staat maar ik ben niet helemaal zeker. Dacht dat ik dat hier ooit eens gelezen had.
Dat is niet zo.

Alleen als je een hardeschijf hebt op Primary master, zal je BIOS daar eerst van willen opstarten, je 2e hardeschijf (op primary slave / secondary master of slave) zal dan als 2e aan bod komen, voor als de 1e geen bootsector op staat.

@TS, geef eens een schema van je IDE devices. Jumpers moet je zo doen:

(uiteinde van kabel) = master

(middelste van kabel) = slave

(begin van kabel) = moederbord

Je kunt 2 IDE apparaten aansluiten op één kabel, de een moet master zijn, de ander slave. Vrij logisch allemaal.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware SATA HD problemen.
Preaper
19 23-10-2003 17:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.